728 x 90

دخالت رژيم در عراق,تشكيل دولت عراق,انتخابات عراق,ا

گزارش آخرین رویدادهای عراق ۸۹۰۹۰۲

-

پارلمان عراق
پارلمان عراق
موضع‌گیری قاطع دکتر ایاد علاوی بر سر اختیارات شورای عالی سیاستهای استراتژیک و تصریح بر رژیمی بودن مخالفت با اختیارات این شورا، مخالفت شورای سیاسی استان میسان با دستور مالکی برای تغییر استاندار این استان و اعلام انتشار 3میلیون سند محرمانه جدید مربوط به جنگ عراق توسط ویکی‌لیکس از مهمترین تحولات عراق بود.

دکتر ایاد علاوی در مصاحبه با تلویزیون العربیه اعلام کرد: موضع مخالفت شدید با این‌که العراقیه نقش مهمی در اداره کشور داشته باشد، یک موضع مرتبط با رژیم ایران است.
علاوی افزود: این موضع مربوط به رژیم ایران باعث شده که جریانهای عراقی تحت‌تاثیر آن، در مورد وظایف شورای ملی سیاستهای استراتژیک یک عدم‌همخوانی با سایر جریانها داشته باشند. مثلاًًًً ما و فراکسیون کردی و مشخصاً بارزانی مصر هستیم که این شورا باید یک منصب اجرایی باشد و همین‌طور جریان صدر نظرشان این است که این شورا باید قدرت اجرایی داشته باشد ولی برخی طرفها در لیست مالکی این ایده را رد می‌کنند و آن را یک شورای مشورتی به‌شمار می‌آورند.
علاوی در پایان افزود: اخیراً توافق شده که این شورا قدرت عالی داشته باشد و تصمیماتش که با اکثریت آرا اتخاد می‌شود، الزام‌آور باشد.

دکتر علاوی در مصاحبه دیگری با تلویزیون البغدادیه تصریح کرد: شورای ملی سیاستهای استراتژیک بخشی مهم از روش شرکت در تصمیم‌گیری سیاسی است که حول دادن اختیارات به آن قبل از برگزاری جلسه مجلس توافق شده است.
وی گفت: روی 3موضوع توافق شده است و قرار بود قبل از انتخاب رئیس‌جمهور به رأی گذاشته شود. این 3موضوع شامل تشکیل شورای ملی سیاستهای استراتژیک و آشتی ملی و لغو ریشه‌کنی 4تن از رهبران العراقیه بود و ما هر سه آن را امضا کردیم. ما هنوز بر این عقیده هستیم که آن‌چه رخ داد، مصادره حق مردم و دور زدن انتخابات است. از نظر ما فراکسیون بزرگتر همان فراکسیونی است که در انتخابات برنده شد، آنها که به تهران رفتند، در آن‌جا گفته شد که نمی‌گذاریم نخست‌وزیر خارج از لیست قانون مالکی باشد. ما می‌گوییم این مصادره کردن حقوق مردم در روز روشن است.

در همین حال به گزارش روزنامه التاخی به‌نقل از یکی از اعضای العراقیه، یک جلسه 3نفره متشکل از مالکی، علاوی و سفیر آمریکا حول قانون شورای عالی سیاستهای استراتژیک تشکیل می‌شود و سپس برای قانونی کردن این طرح به مجلس داده خواهد شد.

هانی عاشور، مشاور العراقیه، گفت: قانون شورای ملی سیاستهای استراتژیک در کمتر از یک ماه آماده خواهد شد و قبل از تشکیل دولت به تصویب خواهد رسید و تمامی تصمیمات آن لازم‌الاجرا می‌باشد.

در همین حال جیمز جفری، سفیر آمریکا در عراق، بر التزام آمریکا به استمرار مشارکت با عراق و حمایت از دولت جدید در مقابله با چالشها تأکید کرد.

دیدار اسامه النجیفی، رئیس پارلمان عراق، با اعضای ستاد سالم‌سازی عراق از دیگر تحولات عراق بود. وی در این دیدار گفت: این ستاد به‌دلیل نزدیکی به پارلمان نقشی قوی در مبارزه با غارت اموال مردم و حسابرسی از هر مسئولی در دولت را خواهد داشت.

از سوی دیگر شورای سیاسی استان میسان از شورای این استان خواست تا با دستور نوری المالکی برای تغییر استاندار میسان به نفع جریان صدر مخالفت کند.

العراقیه طی بیانیه‌یی اعلام کرد: نیروهای امنیتی دولت مالکی به برخی از اعضاء جنبش وفاق ملی عراق در شمال بغداد یورش بردند و تعدادی را دستگیر کردند. العراقیه این حمله را محکوم کرد و از همه نیروهای سیاسی خواست تا در کنار دستگیر‌شدگان بایستند و از دولت بخواهند تا آنها را آزاد نماید.

تلویزیون الجزیره خبر از ترور سرهنگ عبدالکریم الهیتی، دستیار مدیر اداره گذرنامه استان الانبار عراق داد و گفت: او با یک بسته انفجاری در شهر رمادی ترور شد.

در همین حال به گزارش تلویزیون الجزیره سایت ویکی‌لیکس از افشای نزدیک به 3میلیون سند محرمانه مربوط به جنگ عراق در نوبت بعدی خبر داد. خبرگزاری فرانسه ضمن مخابره این خبر گفت: بنا‌به اعلام ویکی‌لیکس میزان مدارک جدید 7بار بیشتر از آن چیزی است که ماه گذشته در مورد جنگ عراق منتشر شد. در 400هزار سند محرمانه در مورد عراق، جنایتهای ضدانسانی نیروهای مالکی و هم‌چنین جنایتهای تروریستی رژیم ایران در عراق افشا‌ شده بود.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/29549ea9-3794-4f52-a15d-71729dcb852b"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات