728 x 90

انتخابات عراق,

نیم‌نگاهی به مهمترین تحولات عراق - ۸۹۰۸۲۵

-

جلسه پارلمان عراق
جلسه پارلمان عراق
تصریح اد ملکرت بر التزام سازمان ملل در حمایت از توافقات تشکیل دولت در عراق، هشدار پیشاپیش لوید آستین نسبت به تهدیدات در صورت رعایت نشدن توافقات و ابراز نگرانی از شرکت نکردن العراقیه در دولت، شرط العراقیه برای شرکت در دولت، اظهارات عزالدین الدوله از العرقیه مبنی بر اختیارات وسیع و روشن شورای ملی سیاستهای استراتژیک و ترس باند مالکی از این شورا و درخواست رسمی العراقیه از دادگاه فدرال برای لغو کامل ریشه‌کنی اعضای این ائتلاف.

گزارشی از این تحولات:
اد ملکرت نماینده دبیرکل سازمان ملل در عراق، در پیامی به‌مناسبت فرا رسیدن عید قربان بر التزام سازمان ملل در حمایت از دولت و مردم عراق گفت: موفقیتی که اخیراً در زمینه تشکیل دولت محقق شد بر این تأکید دارد که مادامی که رهبران عراق به مبانی گفتگو و شراکت ملتزم باشند، امکان منحرف کردن عراق از مسیرش به سمت پیشرفت و برپایی نظامی دموکراتیک وجود ندارد»

هم‌چنین لوید آستین فرمانده نیروهای آمریکایی در عراق بر حق العراقیه طبق مصوبات مجلس تأکید کرد و پیشاپیش نسبت به تهدیدات پیش رو در صورت رعایت نشدن این مصوبات ابراز نگرانی کرد. به گزارش تلویزیون الشرقیه ژنرال لوید استین نسبت به افزایش خشونت و تهاجمها و انفجارها تا زمان تکمیل نهایی روند تشکیل دولت جدید هشدار داد. تلویزیون الشرقیه گفت: ژنرال استین گفت موج خشونت جدید در صورت خروج العراقیه از روند تشکیل دولت محتمل است و دولت آمریکا هم‌چنان نسبت به این موضوع که از بیشترین حساسیت برخوردار احساس نگرانی می‌کند.

در همین حال العراقیه ادامه شرکت در دولت را به اجرای توافقات امضاء شده مربوط دانست. حیدر الملا در رابطه با اختیارات شورای ملی سیاستهای استراتژیک گفت: این شورا اختیارات و تصمیم‌گیریهایی اجرایی دارد و حول آن توافق شده درغیراینصورت العراقیه در روند تشکیل و ریاست آن شرکت نخواهد کرد.

احمد الدلیمی از العراقیه گفت: می‌خواهیم قبل از تشکیل دولت و مشارکت در آن شروطمان را عملی کنیم و قدرت تقسیم شود و اصلاحات صورت گیرد دلیمی تصریح کرد: باید شروط العراقیه را به شروط الزام‌آوری برای اجرا تبدیل کنند و شاکر کتاب از اعضای العراقیه اعلام کرد: خواسته ما حول ریشه‌کنی متعلق به 3-4نفر نیست بلکه مربوط به تمامی بیگناهان می‌باشد.

عزالدین الدوله عضو العراقیه گفت: شورای ملی سیاستهای استراتژیک دارای اختیاراتی وسیع و روشن است وی افزود تنها نکته مورد اختلاف در مورد این شورا در شیوه رای‌گیری برای اتخاذ تصمیم‌گیریها بود که برخی خواهان نسبت صددرصد برای آن بودند و دیگران خواهان 80 درصد بودند که اکنون بر سر رأی‌گیری آن هم توافق شده است.
به‌نوشته روزنامه المشرق: پیش‌نویس قانون این شورا می‌گوید که این شورا جزیی از قوه مجریه است و جایگزین شورای امنیت ملی است علاوه برآن در مورد مسایل سیاسی و سیاستهای خارجی و داخلی و امور اقتصادی و بودجه و مسایل نظامی و امنیتی و انرژی و غیره مسئول است.

روزنامه الصباح نوشت تدوین قانون شورای ملی برای سیاستهای عالی آغاز شده است و به‌زودی این قانون تدوین شده و همزان با تلاشهای مالکی برای تشکیل دولت جدید به پارلمان و فراکسیونهای سیاسی برای تایید ارائه خواهد گردید.
به گزارش روزنامه البینه صلاح الجبوری از العراقیه وزارت‌خانه‌های دفاع و خارجه برای لیست العراقیه تعیین‌تکلیف شده است.
روزنامه نیمه رسمی الصباح الجدید از تشکیل کمیته مناصب در العراقیه خبر داد و نوشت: به‌دنبال توافق مجلس عراق بر روی طرح بارزانی، العراقیه کمیته‌ای برای توزیع مناصب با جمال البطیخ و فلاح النقیب و کاظم الشمری تشکیل داد.

در همین حال العراقیه رسماًًًًًًً از دادگاه فدرال خواست که ریشه‌کنی اعضایش را طبق توافقات سیاسی که با فراکسیونهای دیگر کرده است، حذف کند. ناهده الدایینی عضو العراقیه گفت: العراقیه رسماًًًًًًً از دادگاه فدرال خواسته است که اقدامات ریشه‌کنی علیه صالح المطلک ؛ ظافر العانی؛ راسم العوادی و جمال الکربولی را لغو کند.

صباح الساعدی نماینده پارلمان عراق پیش‌بینی کرد که دولت المالکی دولتی ضعیف خواهد بود. الساعدی گفت: مالکی امتیازهای شرم‌آور و کلانی به طرفهای مختلف داده تا از کاندیداتوریش حمایت کنند. وی افزود سند توافق سیاسی که در مجلس خوانده شد بزرگترین لکه ننگ بر تاریخ مالکی است و مالکی به نقض کننده وعده‌هایی که می‌دهد شناخته شده لذا این توافق را در داخل مجلس مستند کردند تا اگر مالکی مجدداً نقض کند مجلس از او حسابرسی کند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/2f194068-0a97-446f-81b7-dcb9df8bd422"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات