728 x 90

انتخابات عراق,

قانونگذاران عراقی در یک حرکت سمبلیک، به اتفاق آرا به توافق تقسیم قدرت رأی دادند

-

مذاکرات فراکسیونهای سیاسی عراق حول تشکیل دولت جدید
مذاکرات فراکسیونهای سیاسی عراق حول تشکیل دولت جدید
سی.ان.ان خبر داد: قانونگذاران عراقی، در یک حرکت سمبلیک بزرگ به اتفاق آرا به توافق تقسیم قدرت رأی دادند، حرکتی که العراقیه را راضی نمود که درخواستهایش تضمین پیدا می‌کند و محقق می‌شود.

به گزارش سی.ان.ان حساس‌ترین خواسته، تاسیس شورایی بود که قدرت مالکی را به کنترل درمی‌آورد. سیاستمداران سایر فراکسیونها از شرکت العراقیه در جلسه مجلس در روز شنبه ابراز خشنودی کردند، اگر‌چه که علی دباغ سخنگوی مالکی اظهار داشت که خروج نمایندگان العراقیه از جلسه پارلمان در روز پنجشنبه خط تأکید بر یکی از چالشهای اصلی است که دولت آینده عراق با آن مواجه است.
دباغ به سی.ان.ان گفت: ما آماده‌ایم تا بر سر هر چیزی در چارچوب قانون اساسی گفتگو کنیم و در چارچوب اختیارات قانون اساسی بر سر هر چیزی می‌توان مذاکره کرد.

گزارشگر سی.ان.ان از بغداد خاطرنشان کرد: اگر‌چه هر کسی به نظر خوشبین می‌رسید و در مورد ضرورت همکاری ملی صحبت می‌کرد، اما این یک شروع شکننده بود، امری که در میان برخی از عراقیان این ترس را ایجاد کرده بود که رهبران آینده آنها، زمان بیشتری برای جنگیدن تا حکومت کردن صرف خواهند کرد.
فرمانده نیروهای آمریکایی در عراق، ژنرال لوید آستین، در اولین کنفرانس مطبوعاتی خود هشدار داد: یک دولت غیرفراگیر به خشونتهای بیشتر می‌انجامد.

آسوشیتد‌پرس از بغداد گزارش کرد: در آخر هفته گذشته توافقی در بغداد صورت گرفت تا به 8ماه قفل و بن‌بست خاتمه بدهد. اما کمی بعد از اعلام این توافق، به‌خاطر بی‌اعتمادی عمیق که ناشی از سیاستهای فرقه‌یی در عراق است، این توافق در آستانه از هم پاشیدن قرار گرفت.
وقتی روز پنجشنبه نمایندگان العراقیه جلسه مجلس را ترک کردند، این نگرانی شدت یافت که این گروه می‌خواهد تماماً از دولت کنار بکشد.
آنها گفتند که مالکی به آنها خیانت کرده و تلاش می‌کند آنها را از یک نقش مهم در دولت آینده محروم کند.
اما روز شنبه وضعیت فرق کرد و همه نمایندگان در رأی‌گیری پارلمان برای تصویب توافق تقسیم قدرت و مشارکت در دولت، گردهم آمدند. از این‌رو حیدر ملا، سخنگوی العراقیه، اعلام کرد: ما در بنای دولت اتحاد ملی عضو فعالی خواهیم بود.

هیچ آماری از این‌که چند نفر از اعضا پارلمان به این توافق رأی دادند، در دست نیست. این توافق یک چارچوب کلی برای دولت جدید است که جزئیات اندکی راجع به آن می‌دانیم.
محمود عثمان، نماینده کرد، در این باره گفت: طبق توافق انجام شده برای تقسیم قدرت:
-مالکی و جلال طالبانی منصبهای خود را حفظ می‌کنند
-العراقیه ریاست مجلس و هم‌چنین پست ریاست ارگانی را به عهده می‌گیرد که هدف آن چک و کنترل اختیارات مالکی است.

از این پیشتر وقتی که نمایندگان مجلس جلسه را ترک کردند، علاوی به سی.ان.ان گفته بود توافق تقسیم قدرت مرده است. گفته می‌شود که علاوی به‌عنوان اعتراض حتی کشور را هم ترک کرده است.
اما در روز شنبه هادی عامری که یک فرد حامی مالکی است، گفت: همه قبول کردند تا ممنوعیت 3عضو العراقیه که از کرسیهای خود در مجلس منع شده بودند، لغو گردد. آنها به‌خاطر ارتباطاتشان با رژیم صدام حسین در معرض ممنوعیت قرار گرفته بودند.
این مسأله که این ممنوعیت بایستی لغو گردد یا خیر، باعث شد که نمایندگان العراقیه روز پنجشنبه به‌طور دستجمعی جلسه مجلس را ترک کنند.

احمدی‌نژاد با مالکی و طالبانی صحبت کرده و به آنها تبریک گفته بود.
حکومت ایران قویاً از تلاشهای مالکی برای نخست‌وزیری مجدد حمایت کرده و فشار سنگینی وارد آورده بود تا سنی‌ها را در دولت جدید به حاشیه براند. چیزی که ممکن است راه به خشونتهای بیشتری ببرد…

اکنون آزمایش اصلی این است که ببینیم العراقیه چند وزارتخانه را ممکن است در دولت جدید مالکی به‌دست ‌آورد.
مقامهای آمریکایی اظهار داشته‌اند که اگر سنی‌ها نقش مشروعی در دولت جدید نداشته باشند، ریسک بازگشت خشونتها وجود دارد، لذا به سختی برای العراقیه فشار وارد آوردند تا در دولت مشارکت کند.

ژنرال لوید آستین، فرمانده ارشد آمریکا در عراق، روز شنبه به خبرنگاران گفت: اگر مردم بر این نظر باشند که این دولتی فراگیر نیست، ممکن است ناخشنودی خود را به‌صورت خشونت بیان کند.
ژنرال آستین گفت: پیش‌بینی این‌که پروسه تقسیم قدرت چگونه پیش خواهد رفت، دشوار است. چطور این موضوع پیش خواهد رفت، دشوار است. اما بهترین حالت برای تامین امنیت، یک دولت فراگیر است و ما امیدواریم که شاهد آن باشیم.

لس‌آنجلس تایمز از بغداد گزارش کرد: توافقنامه تقسیم قدرت در عراق، نمایانگر گشایشی در خاتمه دادن به وضعیت قفل و بن‌بست در عراق است. جزئیات این توافقنامه در 9سند ترسیم شده است که شامل موارد زیر می‌باشد:
-ترویج مصالحه
-تقسیم قدرت
-منتقل کردن اختیارات دفتر نخست‌وزیری
-قدرت دادن به کابینه
-یک مهلت زمانی برای پایان‌دادن به تصفیه اعضای حزب بعث

لس‌آنجلس تایمز در ادامه می‌نویسد: قطعاً هفته‌های آینده توفانی خواهد بود، ایاد علاوی، رئیس العراقیه، تهدید کرده است که ممکن است از پیوستن به این دولت خودداری نموده و به اپوزیسیون تبدیل گردد.
در بغداد، عراقیان احساس تسلی کردند که بالاخره پارلمان بر کدورتهایش غلبه کرده است.
برخی اظهار خوش‌بینی کردند ولی برخی دیگر از بازگشت مالکی و طالبانی ابراز تاسف کردند.

بارزانی در بازگشت از بغداد اعلام کرد: از این پس باید ما تلاش کنیم که یک حکومت مشترک، حکومتی که متوازن باشد، تشکیل گردد. واقعیت این است که فشار زیادی، هم از سوی آمریکا، هم از سوی کشورهای دیگر وجود داشت و ما در مقابل این فشارها مقاومت زیادی کردیم و در این‌جا هم هدف، دفاع از حقوق کردها و استحقاق کردها بود. مسأله، یک مسأله فردی نبود چون تلاش می‌کردند چنین وانمود کنند که کردها اینقدر حق ندارند که ریاست‌جمهوری داشته باشند. فشار بسیار زیاد بود. باور کنید در تمام زندگی‌ام شاید چنین فشار شدیدی را متحمل نشده بودم.
بارزانی افزود: شورای سیاسی، محلی است که شراکت را ماده می‌کند. کردها هم مثل بقیه جریانهای دیگر در آن‌جا حضور دارند. مسائل استراتژیک در آن‌جا بحث می‌شود. تصمیماتی که صددرصد مورد توافق قرار گرفت، برای دستگاههای حکومتی الزامی ‌خواهند بود. تصمیماتی که 80درصد رأی بیاورد، الزامی است با این شرط که دستگاه مربوطه موافقت کند.
وی افزود: ما از العراقیه هم حمایت کردیم، از اتحاد ملی هم حمایت کردیم. ما بی‌طرف بودیم. اما ما مشکل ملت کرد را داریم. وحدت ما شرطش این است که کسی نتواند کلاه سرمان بگذارد و یا به ما خیانت کند. ما مفصلاً با مالکی صحبت کردیم، من فکر می‌کنم که 4سال گذشته، درسی بود برای همه طرفها، که 4سال آینده به‌هیچ‌وجه نباید مثل چهار سال گذشته باشد و نخواهد شد.
وی در ادامه گفت: در نهایت فشار به حدی رسید که از شدت فشار بعضاً ناراحت می‌شدیم. اما همان‌طور که گفتم، ما این را یک استحقاق ملی می‌دانستیم و بحث این نیست که چه فردی رئیس‌جمهور بشود. ما نمی‌خواستیم سربلندی کردها شکسته شود.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/a3428952-02aa-44ce-80fa-b08756cf0755"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات