728 x 90

انتخابات عراق,

مجلس عراق توافق نیروهای سیاسی عراقی را به تصویب رساند

-

پارلمان عراق
پارلمان عراق
دومین جلسه پارلمانی دوره جدید قانونگذاری در عراق بریاست دکتر اسامه النجیفی و با شرکت نمایندگان کلیه فراکسیونهای سیاسی برگزار شد.

ساعتهایی قبل از شروع جلسه پارلمانی، دستور کار این اجلاس در جلسه رهبران فراکسیونهای سیاسی که بدون حضور ایاد علاوی رئیس لیست العراقیه و با شرکت تعدادی از رهبران العراقیه برگزار شده بود، توافق به‌عمل آمده بود. مهم‌ترین موضوع دستور کار اجلاس امروز تصویب توافق نیروهای سیاسی عراق برای تقسیم قدرت و تغییر مسیر تأسف‌بار سالهای گذشته بود.

در اجلاس امروز تأسیس یک نهاد جدید حکومتی به‌نام شورای ملی سیاستهای استراژیک که نخست وزیر، رئیس‌جمهور، رئیس پارلمان، وزرای کلیدی دولت و شمار دیگری از مقامات تصمیم‌گیرنده دولتی در آن عضویت دارند و برای سیاستهای سرنوشت ساز و تعیین‌کننده دولت در زمینه‌های سیاسی، نظامی و اقتصادی تصمیم‌گیری می‌کنند، به تصویب رسید. ریاست این ارگان رهبری کننده جدید در سیستم سیاسی عراق به‌عهده دکتر ایاد علاوی، رئیس فراکسیون برنده اول در انتخابات عراق خواهد بود.

رأی‌گیری امروز حول توافقات نیروهای سیاسی در پارلمان که به‌دنبال اعتراض دستجمعی فراکسیون العراقیه در اولین جلسه پارلمانی در روز پنجشنبه گذشته صورت گرفت هم‌چنین شامل لغو حکم غیرقانونی ممنوعیت رهبران نیروهای ملی آقایان دکتر صالح المطلک، دکتر ظافر العانی و راسم العوادی می‌شد نیز به تصویب رسید. و به این ترتیب بر احکام جنایتکارانه‌ای که به دیکته رژیم آخوندی برای تغییر مسیر آینده سیاسی عراق تعبیه شده بود مهر باطل زده شد.

محمود عثمان از رهبران ائتلاف کردی گفت: توافقات انجام شده باید اجرا شوند و ائتلاف کردی نیز به انجام آن ملتزم می‌باشد.

همام حمودی از مجلس اعلاء نیز در این رابطه گفت که توافق انجام گرفته شامل اصلاح قانون اساسی، تعدیل قانون ریشه‌کنی بعث و اصلاح اختیارات نخست‌وزیر و ایجاد مساوات در تمامی ارگانهای دولتی و اصلاح دستگاه قضایی می‌باشد.

دکتر رافع العیساوی از رهبران العراقیه نیز گفت: علت خروج العراقیه از جلسه روز پنجشنبه این بود که باید سند توافق شده در جلسه قرائت می‌شد و ما می‌خواستیم به توافقات احترام گذاشته شود و همه به آن التزام داشته باشند.

حیدر الملا سخنگوی فراکسیون العراقیه نیز گفت: باید کمیسیونی برای پیگیری تشکیل دولت مشارکت ملی ایجاد شود و ما نقش نظارتی قوی در این کمیته خواهیم داشت.

دکتر اسامه نجیفی تشکیل جلسه بعدی پارلمان را به بعد از تعطیلات عید قربان موکول کرد.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/fd91a3af-2bbe-456e-9e1d-58a3f241cb93"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات