728 x 90

انتخابات عراق,

ایاد علاوی هیچ آینده‌یی برای طرح تقسیم قدرت نمی‌بیند

-

دکتر ایاد علاوی
دکتر ایاد علاوی
تلویزیون سی.ان.ان گفت هشت ماه تلاش برای تشکیل یک دولت جدید احتمالاً این هفته با مسأله تقسیم قدرت به پایان رسیده است. ولی با یک مانع بسیار بزرگ رو به روست. ایاد علاوی، رهبر العراقیه می‌گوید او هیچ آینده‌یی برای طرح تقسیم قدرت نمی‌بیند، تنها تنشها و خشونتهای بیشتر در چشم‌انداز است.

در یک مصاحبه اختصاصی با سی.ان.ان، علاوی گفت: «من وقتی از پارلمان خارج می‌شدم، احساس تأسف می‌کردم، برای خیانت به آن‌چه که روی آن تصمیم گرفتیم، احساس تأسف می‌کردم. من برای مردم عراق احساس تأسف می‌کردم. مردم عراق کسانی هستند که با رنج و عذاب، بهای این را می‌پردازند.

سؤال سی.ان.ان: بنابراین موضع شما چیست؟ قدم بعدیتان چه خواهد بود؟
علاوی: ما هنوز به تلاش خود ادامه می‌دهیم تا ببینیم چه اتفاقی دارد می‌افتد. البته این شورا که قرار بود یک اهرم مناسب تقسیم قدرت باشد، به نظر من از دور خارج است و تشکیل نخواهد شد. فکر نمی‌کنم که به‌وجود بیاید. من فکر می‌کنم که این شورا بیشتر یک توهم بود تا واقعیت. زیرا برخی جناحها هستند که حاضر نیستند این تشکیل شود. در حقیقت (رژیم) ایران از همان اوایل موانع زیادی ایجاد می‌کرد. این رژیم باعث تأخیر در تشکیل دولت جدید بود. زیرا آنها از برخی گروهها حمایت می‌کردند و با برخی دیگر و طیف سیاسی در عراق مخالفت می ورزیدند.

سؤال سی.ان.ان: اگر این شورا تشکیل نشود، آیا به‌معنی پایان توافق تقسیم قدرت است، یا راهی برای نجات آن هنوز وجود دارد؟
علاوی: ما فکر می‌کنیم که اصل و پایه تقسیم قدرت اکنون دیگر مرده و تمام شده است. زیرا آنها نخواستند روی آن رأی‌گیری شود. آنها نمی‌خواهند این شورا تشکیل شود و علاقه‌یی هم به این ندارند.

سؤال سی.ان.ان: با این حساب دولت آینده چه شکلی خواهد داشت؟ اگر یک دولت بر پایه تقسیم قدرت نباشد، پس چه خواهد بود و پیامدهای آن چه خواهد شد؟
علاوی: یک دولت فرقه‌گرا خواهد بود. دولتی خواهد بود که بر پایه آتشی ملی نخواهد بود. دولتی بدون هویت، و دولتی که به تنشها در کشور ادامه خواهد داد.

سؤال سی.ان.ان: پس معنی این برای عراق چیست؟
علاوی: برای عراق به‌معنی تنشها و خشونتهای بیشتر خواهد بود.

سؤال سی.ان.ان: اگر این دولت بدون تقسیم قدرت تشکیل شود، آیا العراقیه هنوز بخشی از آن خواهد بود؟
علاوی: شاید برخی از اعضای آن باشند، ولی اساس و حجم اصلی العراقیه بخشی از دولت نخواهد بود. من هم به‌طور قطع و یقین در این دولت شرکت نخواهم کرد. ما روی اصول و پایه‌های تقسیم قدرت توافق کردیم، هیچ‌کدام از اینها بوقوع نپیوست. برای من دیگر دیر شده. اگر صریح بگویم، موضوع تقسیم قدرت از دل یک موضوع دیگر خارج شد که آن نبود اعتماد میان گروههای مختلف بود. ما می‌خواستیم در دولت و نهادهای دولتی اهرمهایی برای چک و تعدیل درست کنیم. چون که هنوز نهادهای رشد یافته و بالغ شده نداریم.

سؤال سی.ان.ان: آیا فکر می‌کنید اگر در این دولت شرکت نکنید، و به خشونتهای بیشتر کشیده شود، شما سهمی در این خشونتها نخواهید داشت؟
علاوی: نرفتن العراقیه و رهبران کلیدی العراقیه در این دولت به‌خاطر نبود تقسیم قدرت بدون شک یک شکست و ضربه بزرگ برای دموکراسی در این کشور خواهد بود. شکست دموکراسی بدون جایگزینی برای آن تنها راه به دیکتاتوری در این کشور می‌برد. لذا به عقیده من خطر از اینجا شروع می‌شود.

سؤال: از نقطه‌یی که در حال حاضر در آن قرار دارید، سه چهار سال آینده چگونه خواهد بود؟
علاوی: هنوز زود است، نمی‌دانم، ولی باید دید که دو سه هفته آینده چه اتفاقاتی خواهد افتاد. من تصور نمی‌کنم که روند سالم، خوب و امیدوار کننده‌یی در چشم‌انداز باشد. اگر این تغییر نکند، خدا به همه ما در مسیری که این کشور در آن قرار گرفته است، رحم کند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/9d9e9374-2d55-4e1e-85f7-117c26324050"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات