728 x 90

-

ابوالحسن صبا هم ممنوع التصویر شد!

-

استاد ابوالحسن صبا
استاد ابوالحسن صبا
وقتی جلادانی مانند صفار هرندی متولی فرهنگ مملکت می‌شوند، بی‌حرمتی به بزرگترین مفاخر فرهنگی و موسیقی و سانسور و لگدمال کردن آثار هنری آنها امر بدیهی است.

یک خواننده و آهنگساز پیشکوت ایرانی به نام امین الله رشیدی که کار آهنگسازی و خوانندگی را از ۶۳ سال پیش شروع کرده، با هزار زحمت و مرارت خاطرات خود را در قالب کتابی به رشته تحریر در آورده است اما از ۵ سال پیش تا‌کنون این کتاب خاطرات در قسمت ممیزی وزارت ارشاد آخوندها گیر کرده است. سانسورچیان از وی خواسته‌اند که ۸۸ مورد از کتاب ۷۰۰ صفحه‌ای‌اش را حذف کند! جالب این‌که یکی از این موارد مربوط به چاپ معروفترین چهره موسیقی ایرانی ابوالحسن خان صبا است که گفته‌اند نباید عکس او در کتاب چاپ شود!

رسانه حکومتی پارسینه: امین الله رشیدی آواز خوان پیشکسوت ایرانی کتابی نوشته است با نام ”ایران در رهگذر زمانه“ که خاطرات خود اوست. اما وزارت ارشاد دولت فعلی برایش هشتادوهشت مورد حذف و اصلاح بریده، از جمله این‌که به او گفته‌اند عکس استاد ابوالحسن خان صبا موزیسین نامدار ایرانی نباید در کتاب چاپ شود!

این خواننده و آهنگساز در گفت و گویی با خبرگزاری مهر از بلاتکلیف ماندن کتاب حجیمی که درباره تاریخ موسیقی ایران نوشته است گله کرد و گفت: ”عنوان این کتاب“ ایران در رهگذر زمانه ”و حجم آن حدود ۷۰۰ صفحه است اما متاسفانه بعد از ۵ سال از بلاتکلیف ماندن در وزارت ارشاد به من گفته‌اند ۸۸ مورد اصلاحیه و حذف دارد. یکی از این موارد مربوط به محبوبترین و نجیب‌ترین چهره موسیقی ایرانی ابوالحسن خان صبا است که گفته‌اند نباید عکس او در کتاب چاپ شود“. رشیدی اضافه کرد: ”من در زمان آقای صفار هرندی (وزیر وقت ارشاد) این مسأله را مطرح کردم و ایشان مسأله را به مقام پایین‌تر ارجاع داد اما در نهایت توفیقی در وضعیت کتاب حاصل نشد و در حال حاضر ۵ سال است این کتاب در انتظار چاپ است. من و امثال من خطوط قرمز را بهتر از هر کسی می‌دانیم و اگر نمی‌دانستیم سفرنامه‌ای که قبلاًنوشته بودم چاپ نمی‌شد اما گویا متاسفانه مسئولان قصد ندارند به بزرگان عرصه موسیقی ارج بنهند.

وی ادامه داد:“ مسأله دیگر این است که متولی رسمی هنر ما مشخص نیست.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/532dd1b4-d1d8-47cf-a2ee-b04dc83fe547"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات