728 x 90

اعمال تحريمات عليه رژيم,

شکست اقتصادی تازه برای احمدی‌نژاد: طرح تاپی جایگزین «خط لوله صلح» می‌شود

-

لوله انتقال گاز
لوله انتقال گاز
تحریمهای بین‌المللی از یک طرف و بی‌ثباتی سیاسی از سوی دیگر، هند را پس از ۲۰ سال از قرارداد موسوم به «خط لوله صلح» با ایران برای انتقال گاز مورد نیاز خود، منصرف می‌کند. به‌نوشته رسانه‌های حکومتی، بانکهای معتبر خارجی و شرکتهای بزرگ بین‌المللی این روزها از طرح رقیب، یعنی، «طرح تاپی» حمایت مالی می‌کنند. بنا‌به این گزارش، هندوستان، در حال بستن این قرارداد برای تأمین نیاز گاز خود از ترکمنستان می‌باشد. پاکستان و افغانستان نیز در این طرح سهیم هستند.

خبرآنلاین: در حالیکه مسئولان نفتی ایران هم‌چنان برای حضور هند در این پروژه تلاش می‌کنند، این کشور با امضای توافقنامه‌ای که البته پاکستان نیز آن را امضا کرده است قرار است گاز مورد نیازش را از ترکمنستان تامین کند.
در حال حاضر مهاراجه‌ها تاکید دارند که مذاکرات با ایران تنها به مسیر گذری از خشکی و پاکستان بر نمی‌گردد و احداث این خط لوله از طریق دریا نیز در دست بررسی است. طرحی که سالها پیش در دولت خاتمی و وزارت زنگنه در نفت پیگیری شد… نکته حائز اهمیت امضای توافق‌نامه خط لوله موسوم به تاپی است که اواخر تابستان امسال توافق‌نامه آن با حمایت مالی بانک توسعه آسیایی امضا شد. این قرارداد که این روزها از آن به‌عنوان رقیب جدی خط لوله صلح یاد می‌شود این روزها توسط چهار کشور ترکمنستان، افغانستان، هند و پاکستان با جدیت پیگیری می‌شود و برتری آن نسبت به خط لوله صلح، حمایت مالی شرکتهای بزرگ بین‌المللی و بانکهای معتبر خارجی است که این روزها باعث شده تا توجه هند و پاکستان به این خط لوله بسیار جلب شود.

اختلافهای هند و پاکستان از جمله دلایل اصلی محسوب می‌شود که طی این سالها با وجود امضای توافق‌نامه آن در سالهای ابتدایی مذاکرات در اواخر دهه ۱۹۹۰ اما تا‌کنون محقق نشده است. چرا که هند بر تامین امنیت این خط لوله توسط ایران اصرار دارد و از سویی ایران مخالف تعهدی در این خصوص است. از سویی دیگر نیز پاکستان و هند هم با یکدیگر برای تضمین امنیت این خط لوله به توافق نمی‌رسند. اما با این حال این روزها بسیاری از کارشناسان ابراز نگرانی می‌کنند که خط لوله تاپی می‌تواند خط لوله صلح را کاملاً منتفی کند و اگر ایران می‌خواهد در عرصه انتقال گاز به هند و پاکستان پیشتار باشد باید هر چه زودتر استراتژی مشخصی را برای این تصمیم تدوین کند. این در حالی است که مسئولان نفتی ایران با تاکید بر این‌که ترکمنستان به تنهایی نمی‌تواند گاز این کشورها را به‌طور کامل تامین کند خاطرنشان می‌کنند که مذاکرات خط لوله صلح به قوت خود باقی است. خط لوله‌ای که می‌رود تا شمعهای ۲۰ سالگی آغاز مذاکراتش را جشن بگیرد.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/e0ff176c-e976-413f-9af3-e6018267e36d"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات