728 x 90

انتخابات عراق,

مهمترین تحولات عراق - ۸۸۰۷۲۶

-

عراق
عراق
بی آبرویی مالکی در سفر به ایران با موضع‌گیری دکتر ایاد علاوی مبنی بر به فساد و ویرانی کشیده شدن کشورهای منطقه توسط رژیم ایران، هشدار نیروهای ملی کرکوک نسبت به تدارک رژیم ایران برای بحرانی کردن این استان، شکست مالکی در جلب حمایت اردن در سفر به این کشور و خودداری اردن از تایید مالکی، رد دیدار با مالکی توسط دکتر صالح المطلک، حمله زبونانه مالکی به عربستان و مصر و پیام فوری واشنگتن مبنی بر نگرانی آمریکا از عبور از مرز سرخهای آمریکا در عراق، از مهمترین تحولات عراق بود.

گزارشی از این تحولات:
سفر مالکی به ایران با موضع‌گیری قاطع دکتر ایاد علاوی علیه رژیم ایران به یک فضیحت و بی‌آبرویی سیاسی برای مالکی تبدیل شد. به گزارش تلویزیون الجزیره دکتر ایاد علاوی رئیس لیست العراقیه، اعلام کرد رژیم ایران، ایستگاه بعدی مالکی (بعد از سفرش به سوریه و اردن) منطقه خاورمیانه را در تمامیت آن به فساد و نابودی کشانده است و تلاش می‌کند که عراق را بی‌ثبات کند.

دکتر ایاد علاوی در مصاحبه با تلویزیون سی.ان.ان گفت: من اعتقاد ندارم که رهبرانی در منطقه هستند که تلاش می‌کنند به افراط گرایی سوخت رسانده و به فرقه‌گرایی دامن بزنند بلکه تنها رژیم ایران است که تلاش می‌کند در منطقه مشکلات ایجاد کند. من می‌توانم قاطعانه بگویم که در عراق رژیم ایران حتی تلاش می‌کند در روند سیاسی برحسب تمایلات و نیازهای خود تغییرات ایجاد کند. رئیس العراقیه در پاسخ به سؤالی درباره وابستگی شبه‌نظامیان به کشورها گفت:
رژیم ایران خود را موظف می‌داند که در این منطقه هرج‌ومرج و آشوب ایجاد کند و قصد بی‌ثبات ساختن این منطقه را از طریق بی‌ثبات ساختن عراق دارد، کما این‌که لبنان و مقوله فلسطینیها را بی‌ثبات می‌کند و عراق و بقیه خاورمیانه بزرگ اکنون قربانی این فعالیتهای تروریستی رژیم ایران واقع شده‌اند.

این موضع‌گیری دکتر ایاد علاوی در حالی بود که نیروهای ملی کرکوک نسبت به طراحی رژیم ایران برای بحرانی کردن کرکوک و اقدامات تروریستی توسط ایادی این رژیم هشدار دادند. تلویزیون الشرقیه به‌نقل از روزنامه الزمان گزارش داد: اهالی کرکوک نسبت به نفوذ عناصر مسلح و مأمور شده به ایجاد فتنه بین مردم استان کرکوک و هدف قرار دادن مقرات وابسته به حزب پارتی به‌ریاست بارزانی نگران می‌باشند. این روزنامه افزود که نزدیک به 150 عضو تشکل ”انصار الاسلام“ از طریق معبرهای مرزی ”احمد آوا“ و ”حاج عمران“ به‌منظور هدف قرار دادن منافع کردی و ایجاد فتنه در کرکوک وارد مناطقی در کرکوک و اَربیل شده‌اند.
الشرقیه افزود: برخی منابع به این روزنامه گفتند که زندانیان انصار الالسلام در ایران در مقابل تعهد برای رفتن به اربیل و کرکوک برای انجام عملیات مسلحانه آزاد شده‌اند».

در همین حال خبرگزاری آسوشیتدپرس از ناکامی مالکی در سفرش به اردن خبر داد و نوشت: پادشاه اردن گفت خواهان تشکیل یک دولت در عراق هست اما از تأیید علنی نخست‌وزیری دور دوم نوری مالکی خودداری کرد. این خبرگزاری به دست و پا زدنهای مذبوحانه مالکی اشاره کرد و افزود: بعد از این‌که اتحاد شیعی مالکی به‌طور نزدیکی در انتخابات هفتم مارس از فراکسیون سنی رقیب خود عقب افتاد؛ مالکی در تکاپوست تا در قدرت باقی بماند. درحالی که اردن و کشورهای سنی عرب از فراکسیون سنی حمایت می‌کنند.

آسوشیتدپرس افزود: کاخ اردن طی اطلاعیه‌یی گفت ملک عبدالله دوم روز یکشنبه در یک نشست پشت درهای بسته گفت او از یک دولت عراق که شامل همه فراکسیونهای سیاسی است حمایت می‌کند. این عدم حمایت درحالی بود که علی الموسوی مشاور مالکی گفته بود که نخست‌وزیر به ملک عبدالله خواهد گفت اگر اردن از دور دوم نخست‌وزیری او حمایت کند هیچ‌یک از فراکسیونهای سیاسی اصلی انتخاباتی را از یک دولت جدید حذف نخواهد کرد.

از سوی دیگر تلویزیون الشرقیه گفت: صالح المطلک رئیس جبهه گفتگوی ملی و از رهبران برجسته العراقیه درخواست نوری مالکی برای دیدار با وی در مقر اقامت مالکی در امان را نپذیرفت.

در واکنش به این سلسله شکستها و انزوای خرد کننده مالکی به مصر و عربستان سعودی حمله کرد و با اعتراف به تعادل سیاسی بالای العراقیه، این دو کشور را به تلاش برای سوء‌استفاده از مخالفت لیست العراقیه و مجلس اعلا با کاندیداتوری نوری المالکی برای نخست‌وزیری مجدد متهم کرد. به گزارش تلویزیون الشرقیه، شبکه ”عراق قانون“ وابسته به لیست دولت قانون مالکی گفت که مصر و عربستان سعودی برای رسیدن به یک توافق عربی در مخالفت با تمدید نخست‌وزیری نوری المالکی تلاش می‌کنند.

به موازات این تحولات روزنامه فرات الیوم نوشت: واشنگتن پیامی فوری به بغداد فرستاده و نگرانی خودش از عبور از خط سرخهای آمریکا را بیان داشت. به‌نوشته این روزنامه، واشنگتن از دوستان تاثیرگذار خود در بغداد و اربیل خواستار انتخاب کاندیدای توافقی شده است.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/dd005101-a936-4bdf-97d2-be5bc78c3e5b"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات