728 x 90

-

ماریو بارگاس یوسا از کشور پرو برنده جایزه نوبل ادبیات ۲۰۱۰ شد

-

ماریو بارگاس یوسا
ماریو بارگاس یوسا
یوسا در سال ۱۹۹۴ به‌عنوان عضو آکادمی اسپانیا برگزیده شد و در سالهای گذشته در بسیاری از دانشگاههای آمریکا، آمریکای جنوبی و اروپا تدریس کرده است. آکادمی نوبل روز پنجشنبه اعلام کرد که ماریو بارگاس یوسا، نویسنده ۷۴ ساله پرویی، برنده جایزه نوبل ادبیات در سال ۲۰۱۰ شده است. آکادمی نوبل که مقر آن در استکهلم سوئد است، از یوسا به‌عنوان خالق آثاری نام برده که در آن وی به «ترسیم پیکره‌های قدرت» پرداخته و نگاه نافذی به « مقاومت، طغیان و شکست فردی» دارد. ماریو بارگاس یوسا تا‌کنون بیش از ۳۰ رمان و نمایشنامه نوشته است که از مشهورترین آنها می‌توان به «گفت و گو در کاتدرال (۱۹۶۹ ) »، «خانه سبز (۱۹۶۶ ) »، «عصر قهرمان (۱۹۶۳ ) » و سرانجام «جنگ آخرالزمان (۱۹۸۱ ) » اشاره کرد.

این نویسنده پرویی زمانی به شهرت جهانی رسید که کتاب «عصر قهرمان» وی منتشر شد و در آن به شرح تجربیات خود در آکادمی نظامی لئونسیو پرادو پرداخته است. این کتاب در پرو جنجال برانگیز شد و هزار نسخه آن از سوی افسران این آکادمی در ملاء عام آتش زده شد. یوسا که از مشهورترین نویسندگان اسپانیایی زبان جهان به‌شمار می‌رود در ۲۸ مارس سال ۱۹۳۶ در شهر آرکوئیپا پرو متولد شد ولی هم‌اکنون در مادرید، پایتخت اسپانیا، زندگی می‌کند. وی پس از اینکه پدر و مادرش از هم جدا شدند تحت سرپرستی پدر و مادر بزرگش در بولیوی قرار گرفت. خانواده او در سال ۱۹۴۶ به پرو بازگشت و وی قبل از اینکه وارد دانشکده ادبیات و حقوق در لیما، پایتخت پرو، و سپس مادرید شود به مدرسه نظامی‌رفت. یوسا در سال ۱۹۵۹ به پاریس مهاجرت کرد و به‌عنوان معلم و روزنامه‌نگار خبرگزاری فرانسه و هم‌چنین تلویزیون ملی فرانسه مشغول به کار شد. وی در سال ۱۹۹۰ نامزد انتخابات ریاست جمهوری شد ولی انتخابات را به آلبرتو فوجیموری باخت. یوسا در سال ۱۹۹۴ به‌عنوان عضو آکادمی اسپانیا برگزیده شد و در سالهای گذشته در بسیاری از دانشگاههای آمریکا، آمریکای جنوبی و اروپا تدریس کرده است. این نویسنده ادبی توانست در سال ۱۹۹۵ جایزه سروانتس، مهمترین جایزه ادبی نویسندگان اسپانیایی زبان، را از آن خود کند و هم‌چنین در سال ۱۹۹۶ برنده جایزه صلح آلمان شد. این نخستین بار از سال ۱۹۸۲ است که یک نویسنده از آمریکای لاتین توانسته است برنده جایزه نوبل ادبی شود. در این سال، گابریل گارسیا مارکز نویسنده کلمبیایی برنده جایزه یک و نیم میلیون دلاری ادبیات نوبل شد. در شش سال گذشته آکادمی نوبل، جوایز خود را به پنج نویسنده از اروپا و یک نویسنده اهل ترکیه اهداء کرده بود که همین امر انتقادهای زیادی از توجه بیش از اندازه اعضای آکادمی به نویسندگان اروپایی را برانگیخته بود. بسیاری از آثار ماریو بارگاس یوسا به زبانهای مختلف دنیا از جمله فارسی برگردانده شده است.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/eed5cc25-6c89-407a-ad4c-502d3df6a919"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات