728 x 90

-

استفاده از اجاقهای خورشیدی برای پخت غذا

-

اجاقهای خورشیدی
اجاقهای خورشیدی
در یک کمپ پناهندگان در شمال کنیا، آشپز مشغول درست کردن غذاست، ولی از اجاق یا هیزم برای آشپزی خبری نیست. برعکس اهالی از اجاقهای خورشیدی استفاده می‌کنند.

با استفاده از گرمای خورشید، غذا با سرعت پایین پخته می‌شود. در این کمپ حدود 75هزار پناهجو زندگی می‌کنند. سرآشپز می‌گوید با اجاقهای معمولی باید یک نفر همواره در کنار آن بایستد، ولی با اجاقهای خورشیدی غذا را در آن بگذارید و بروید دنبال کارتان، پس از چند ساعت غذا آماده سرو است. در این کمپ که روزانه نیز به ساکنان آن اضافه می‌شود، چوب را باید از صدها کیلومتر آنطرف‌تر بیاورند. کمیساریای عالی پناهندگان ملل‌متحد و شرکت «ای.دی.پی» EDP چندین پروژه کشاورزی را آغاز کرده‌اند.

از جمله یک پمپ آب خورشیدی است که آب را از چاه به سطح زمین منتقل می‌کند تا کشاورزی در سطح محدود انجام شود. هم‌چنین برای روشنایی نیز از انرژی خورشیدی استفاده می‌شود. یعنی کودکان می‌توانند بعد از تاریکی نیز به درس خواندن ادامه دهند. آنتونیو مکزیا Mexia رئیس شرکت «ای.دی.پی» سازنده سیستمهای خورشیدی می‌گوید هر کدام از این باطریهای خورشیدی شش تا هفت ساعت برق ذخیره می‌کند. ما حدود 4500 چراغ خورشیدی در این کمپ توزیع خواهیم کرد، این میزان می‌تواند برای 12000 دانش‌آموز روشنایی فراهم کند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/0a018e59-c529-4541-afde-022ae009e9c4"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات