728 x 90

انتخابات عراق,اعتراض عليه مالكي,دخالت رژيم در عراق

تحولات عراق در یک نگاه

-

ایاد علاوی و صالح مطلک در سوریه
ایاد علاوی و صالح مطلک در سوریه
پایان موفقیت‌آمیز سفر ایاد علاوی به سوریه و اعلام مرز سرخ نخست‌وزیری مالکی و دخالت رژیم ایران در امور عراق، در دیدار با بشار اسد، شکست ائتلاف رژیمی برای تعیین کاندیدای نخست‌وزیری برای سومین بار، موضع‌گیری العراقیه علیه سوء‌استفاده مالکی از خلا سیاسی و روی آوردن به زدوبند از طریق حراج کشور و بستن قراردادهای وطن‌فروشانه از جمله با رژیم ایران به‌خاطر ماندن در قدرت و تشکیل جبهه مخالفت با انتقال لوله‌های نفت رژیم ایران از خاک عراق به سوریه از مهمترین تحولات عراق به‌شمار می‌رود.

روز گذشته سفر ایاد علاوی به دمشق و دیدار با رئیس‌جمهور سوریه، با موفقیت پایان یافت و بار دیگر العراقیه بر حق خود بر تشکیل دولت و مخالفت با نخست‌وزیری نوری مالکی تأکید کرد.
حیدر الملا، سخنگوی العراقیه، گفت: هیأت العراقیه به‌ریاست دکتر ایاد علاوی در نشست با بشار الاسد و معاون رئیس‌جمهور، فاروق الشرع، بر این‌که العراقیه بر اساس قانون اساسی حق تشکیل دولت آینده را دارد، تأکید کرد. هم‌چنین بر این‌که حقوق مردم عراق و ثروتهای آن، چیزهایی برای سازش کردن بر سر آنها به‌خاطر چسبیدن به قدرت در دولت عراق نیست، تأکید شد. حیدر الملا تصریح کرد: امروز مالکی عراق را در وضعیت یک حراج علنی قرار داده که یک بار به اردن و یک بار به سوریه و به رژیم ایران و یا ترکیه به‌خاطر ماندن در موضع نخست‌وزیری برای معامله روی می‌آورد. ما به‌صراحت گفتیم که العراقیه مالکی را وتو خواهد کرد و مالکی قطعاً هیچ شانسی برای نخست‌وزیر شدن ندارد.
این موضع‌گیری حیدر ملا علیه سوء‌استفاده مالکی از قدرت و روی آوردن به زدوبند در حالی بود که دکتر طارق الهاشمی، معاون رئیس‌جمهور عراق، به امضای چهار قرارداد با کشورهای ترکیه، سوریه، اردن و کویت توسط نوری مالکی اشاره و به آن اعتراض کرد و آن را سوءاستفاد‌ه از خلاء سیاسی دانست.

از سوی دیگر احمد الدلیمی، مسئول مطبوعاتی فراکسیون العراقیه در دمشق، گفت: آن‌چه که بین ایاد علاوی و هیأت همراه با رئیس‌جمهور بشار اسد مطرح شد، این بود که وی طی دیدارش از ایران این پیام را به تهران برساند که دخالت منفی خود در روند تشکیل دولت عراق را متوقف کند زیرا که این دخالت باعث شده که خشونت بیشتر شود.

دکتر صالح المطلک، رئیس جبهه گفتگوی ملی، در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: علت تأخیر در تشکیل دولت در درجه اول ناشی از همین دخالتها است.

شیخ احمد ابوریشه، رئیس بیداری عراق، خبر از تشکیل جبهه‌ای ضد عبور لوله‌های نفت ایران از خاک عراق به سمت سوریه داد و گفت: دولت محلی و تمامی ادارات و شخصیتهای استان الانبار اجرای این طرح ایرانی در خاک عراق را رد می‌کنند.
ابو ریشه افزود: از تمامی وسائل برای جلوگیری از اجرای این طرح توسط شرکتهای ذیربط استفاده خواهیم نمود و این شرکتها را به ترک خاک عراق مجبور خواهیم ساخت.

به موازات این تحولات، روز گذشته اتحاد رژیمی موسوم به اتحاد ملی روز سختی را همراه با شکست و تشتت پشت سر گذاشت و برای سومین بار نتوانست حول معرفی کاندیدای نخست‌وزیری به توافق برسد و نشست خود را به زمان نامعلومی موکول کرد. تلویزیون البغدادیه در این باره گزارش داد: اتحاد ملی روز سه‌شنبه نیز در تلاش برای قانع کردن اعضای ائتلاف ملی و توافق حول تعیین کاندیدای نخست‌وزیری توسط اتحاد ملی، نشست خود را به امروز موکول کرده بود. یک منبع ویژه به البغدادیه گفت که اصرار مجلس اعلای انقلاب اسلامی بر مخالفت حول کاندیداتوری نوری مالکی باعث عدم برگزاری نشست شده است.

از سوی دیگر در پی عمیق‌تر شدن شقه در درون ائتلاف رژیمی، لیست نوری مالکی تهدید کرد در صورتی که مجلس اعلای انقلاب اسلامی در جلسات اتحاد موسوم به ملی شرکت نکند، نوری مالکی را به‌عنوان کاندیدای این اتحاد برای منصب نخست‌وزیری معرفی خواهد نمود و کاندیداتوری عادل عبدالمهدی منتفی محسوب می‌شود.

این درحالی بود که البغدادیه گزارش داد: عادل عبدالمهدی، کاندیدای لیست عمار حکیم، دعوت مالکی برای نشست سه‌گانه را رد کرده است. طالبانی، عادل عبدالمهدی و نوری مالکی را برای یک نشست سه‌گانه فراخوانده بود تا در مورد کاندیدای اتحاد ملی برای نخست‌وزیری گفتگو کنند.

در همین حال نبیل محمد سلیم، عضو العراقیه، روز چهارشنبه به خبرگزاری اصوات العراق گفت: اتحاد ملی چه به‌لحاظ قانونی و چه از نظر قانون اساسی، نامشروع است و عدم موفقیت اتحاد ملی در مشخص کردن کاندیدا برای نخست‌وزیری، موضع العراقیه را در رابطه با حق قانونیش تقویت کرده است.

از سوی دیگر تلویزیون العربیه گزارش داد: دولت آمریکا موضع‌گیری طالبانی را که گفته بود آمریکاییها و ایرانیها نخست‌وزیری مجدد مالکی را تایید می‌کنند، تکذیب کرد.
کاخ سفید در بیانیه‌ای گفت: معاون ریاست‌جمهوری آمریکا، جو بایدن، با ایاد علاوی، رئیس لیست العراقیه، تماس گرفته و تأکید نموده است که دولت آمریکا از هیچ کاندیدایی حمایت نمی‌کند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/fcc7a8f1-7964-4d06-bcd4-5ff846cf19c0"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات