728 x 90

سنگسار,

حکم اعدام سکینه محمدی آشتیانی هنوز لغو نشده است

-

سکینه محمدی آشتیانی
سکینه محمدی آشتیانی
تلویزیون فرانسه ۲۴ گفت: به‌رغم تعلیق موقتی حکم سنگسار سکینه محمدی آشتیانی، اما حکم اعدام وی هنوز لغو نشده است. حکم سنگسار وی خشم و محکومیت جهانی را برانگیخت و شخصیتها و افراد سرشناس متعددی حکم اعدام وی را محکوم کردند. قضاییه رژیم ایران تصمیم گرفته است فعلاً حکم اعدام آشتیانی را به حال تعلیق درآورد، ولی آشتیانی هنوز ممکن است اعدام شود. این موضوع توجه جامعه جهانی را روی حکم اعدام در رژیم ایران متمرکز کرده است.

زنان در ایران با احکام اعدام به شیوه قرون وسطی روبه‌رو هستند. حکم سنگسار در ایران از زمان انقلاب اسلامی در سال ۱۹۷۹ قانونی شده است. سکنیه محمدی آشتیانی موقتاً از حکم سنگسار جان بدر برد. در میان ارگانهایی که دفاع وی را برعهده گرفته‌اند، عفو بین‌الملل است. عفو می‌گوید سکینه به‌هیچ‌وجه نباید اعدام شود.

فرانسه ۲۴ گفت: اما احتمال بدار آویختن وی وجود دارد. دار زدن، شیوه اصلی اعدام در ایران است.
فرانسوا پرن، معاون عفو بین‌الملل در فرانسه گفت: ما از تجربه گذشته می‌دانیم که حداقل سه نفر که قرار بود سنگسار شوند، به شیوه دیگری اعدام شدند.

فرانسه ۲۴ افزود: پرونده حقوق‌بشر رژیم ایران از زمان ریاست‌جمهوری مورد مناقشه و جنجالی احمدی‌نژاد در ژوئن گذشته، بیش از هر زمان دیگر در مرکز توجه جهان قرار گرفته است. تظاهرات اپوزیسیون در ایران به‌شدت سرکوب می‌شود و فعالان حقوق‌بشر می‌گویند، کارزارهای حقوق‌بشری مانند موضوع سکینه محمدی، کلید نبرد علیه مواضع افراطی و تندروانه رژیم ایران در زمینه‌های مختلف است. این کارزارها شکاف میان مردم و حاکمیت را عمیق‌تر می‌کند.

این سه فعال سیاسی از یک سازمان غیرانتفاعی به نام ”با هم علیه حکم اعدام“ حمایت می‌کنند. یکی از آنها کیانوش رمضانی، یک کاریکاتوریست ایرانی است که از دسامبر گذشته در فرانسه در تبعید به‌سر می‌برد. کاریکاتور خامنه‌ای به شکل کلافی از طناب که او ترسیم کرده بود، با تهدید مرگ علیه جان او مواجه شد. کیانوش رمضانی، کاریکاتوریست ایرانی گفت: من تصویر او را به‌صورت یک کلاف از طناب اعدام که با هر اعدام جدید، عمر او کوتاهتر می‌شود، کشیدم.

فرانسه ۲۴ گفت: صبا نصری، دانشجوی علوم سیاسی و سردبیر که یک زندانی سیاسی گذشته است و ۱۸ماه را در زندانهای رژیم ایران به‌سر برده، حضور دارد. وی در تظاهرات دستگیر شده بود و با تعدادی از معترضان در یک سلول بودند. دو نفر از هم بندیهای او در ۹مه گذشته اعدام شدند. نصری از اتحادیه اروپا خواسته است تا به رژیم ایران به‌خاطر نقض حقوق‌بشر فشار بیاورد.

نصری گفت: پیام من این است که کشورهای اروپایی و تمام جهان باید از ایرانیانی که علیه حکومت رژیم ایران مبارزه می‌کنند، حمایت کنند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/81acc171-4ff5-462b-a3ac-fac188bd045a"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات