728 x 90

-

۹۵۰ هزار کودک متاهل در ایران وجود دارد

-

کودکان کار
کودکان کار
از بلاهای خانمانسوزی که ولایت سفیانی بر ایران نازل کرده، یکی هم کاهش سن ازدواج است. از یک طرف قانون اساسی رژیم افراد زیر ۱۱ سال را کودک می‌داند و آنها را در انتخابات، فاقد توانایی تفکر، ‌تعقل و تصمیم‌گیری برای انتخاب کاندیدا می‌داند اما از سوی دیگر، سن ازدواج در قاموس آخوندها از ۹تا ۱۳ سالگی تعریف می‌شود.
به گزارش خبرگزاری حکومتی ایلنا: یک فعال حقوق کودک گفت: متاسفانه براساس آمارهای رسمی بیش از ۹۵۰ هزار کودک متاهل در کشور وجود دارد که ۸۵ درصد آنها دختر هستند.
محمد بنیازاده با اعلام اینکه در مورد همسران کودک یا کودک همسرها آمارهای گوناگونی وجود دارد تا کید کرد: منابع رسمی حکایت از وجود ۹۰۰ تا ۹۵۰ هزار کودک همسر در کشور دارد. این در حالی است که چنین اتفاقاتی در حوزه کودکان برخلاف کنوانسیون بین‌الملل حقوق کودک است.
او با بیان اینکه آمارهای غیررسمی به واقعیتهای دیگری در این حوزه اشاره دارد، ادامه داد: قانون از یک سو کودک را زیر ۱۱ سال می‌داند و آن را در فرایند انتخابات، فاقد توانایی تفکر، ‌تعقل و تصمیم‌گیری برای انتخاب کاندیدا می‌داند اما سن ازدواج در کشور از ۹تا ۱۳ سالگی تعریف می‌شود.
عضو کانون فرهنگی حمایت کودکان کار ادامه داد: سن کودک در زمان رای دادن مطابق با استانداردهای بین‌المللی و قانونی تعریف می‌شود اما با وارد شدن به حوزه کار، کودکان ۱۵ تا ۱۸ سال بنا‌به شرایطی می‌توانند کار کنند و منافع کودک نادیده گرفته می‌شود این درحالی است که به مقاوله نامه منع بدترین اشکال کار برای کودکان توجه نشده و نظارتی نیز بر مشاغل سخت کودکان زیر ۱۸ سال وجود ندارد.

به گفته بنیازاده متاسفانه دختران کم سن و سال و متاهل درکشور به‌جای کودکی کردن، نشاط، ورزش و تحصیل باید در موقعیت یک همسر و شریک جنسی ایفای نقش کرده و تمام مسؤلیتهای خطیر هم‌چون خانه‌داری را عهده‌دار شوند در حالی که تجربه بارداری و زایمان‌های پرخطر که در این سن برکودکان تحمیل می‌شود، عوارض و خطرات زیادی برای آنها و حتی فرزندانشان دارد.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/e6ecb226-c640-45d8-a66f-05d50ec8952f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات