728 x 90

قيام سراسرى,

کارگردان فیلم ندا

-

صحنه شهادت ندا آقاسلطان
صحنه شهادت ندا آقاسلطان
آنتونی توماس کارگردانی که زندگی ندا آقا سلطان شهید ملی قیام سراسری را به تصویر کشیده است، در مصاحبه‌یی با تلویزیون سی.ان.ان انگیزه خود را از این کار تشریح کرد:

مصاحبه با آنتونی توماس:
پس از اینکه صحنه دلخراش کشته شدن ندا در سراسر جهان منتشر شد، او به سرعت به چهره یک جنبش تبدیل شد. آخرین لحظات زندگی او توسط یک تلفن دستی ثبت شد، و به سرعت بر روی اینترنت در برابر چشم جهانیان قرار گرفت و یک تنفر عمومی را علیه رژیم ایران برانگیخت. اکنون یک کارگردان، داستان شجاعت او را بیان می‌کند.

آنتونی توماس، کارگردان، با مردم ایران گفتگو کرد تا زندگی و گذشته ندا را به تصویر بکشد. فیلمی که توماس ساخته است، علاوه بر داستان ندا، به داستان قیام و مبارزه مردم ایران نیز پرداخته و از سرکوب شدیدی که در ایران وجود دارد حکایت می‌کند. آنتونی توماس به سی.ان.ان گفت من می‌خواهم مطمئن شوم ندا هرگز فراموش نخواهد شد. من ایران را به خوبی می‌شناسم. در سال 2007 نیز در ایران بودم. حقیقت را بگویم من عاشق مردم ایران هستم. در غرب، به‌خصوص آمریکا و انگلستان این تصور وجود دارد که ایران یک کشور 70 میلیونی متعصب و افراطی است. من می‌خواستم فیلمی بسازم که مردم ایران اینگونه در اذهان تصور نشوند. من هم‌چنین می‌خواستم که این مردان و زنان شجاعی که به خیابانها می‌روند، بدانند که جهان آنها را فراموش نکرده است. آنتونی توماس افزود: من می‌خواستم بدانم انگیزه ندا چه بود. آنچه در مورد ندا بسیار مجذوب کننده است این است که او واقعا یک فرد بیطرف نبود که به‌طور تصادفی کشته شده باشد. بلکه او فعالانه در تظاهرات شرکت کرده بود. البته او به هیچ گروهی وابسته نبود. او فقط مانند میلیونها زن جوان دیگر، خواستار آزادی و رفع محرومیت از زنان ایران بود. آنچه که او داشت و میلیونها زن دیگر در جهان شاید نداشته باشند، شهامت، توان و اراده غیرقابل وصف بود. همان‌طوری که شاهدان هم در این فیلم گفتند، ندا در این تظاهرات فعالانه و پرانرژی شرکت داشت. او به‌خاطر اعتقاداتش کشته شد… آنتونی توماس با اشاره به بسیج فوق‌العاده رژیم آخوندی برای مقابله با قیام کنندگان ایرانی گفت: بیرون رفتن از خانه در یک چنین شرایطی شجاعت فوق‌العاده‌یی می‌خواهد. ولی حس مخالفت در میان مردم وجود دارد. شاید بتوان با خشونت و تهدید و ارعاب مردم را سرکوب کرد، ولی آنچه که اتفاق افتاده را نمی‌توان به‌حالت اول بازگرداند… آنچه که من می‌خواهم تغییر در تصور و رفتار ما در رابطه با ایران و مردم ایران است.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/f1df8905-6598-4f16-85ae-143d083c3ee9"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات