728 x 90

-

مبادله یک قاتل و یک قاچاقچی سلاح، با یک محقق جوان

-

کلوتید رایس, محقق فرانسوی که اخیرأ آزاد شده است
کلوتید رایس, محقق فرانسوی که اخیرأ آزاد شده است
رویتر طی گزارشی در مورد آزادی مجید کاکاوند و علی وکیلی‌راد گفت:
یک معلم فرانسوی که پس از انتخابات ماه ژوئن سال گذشته در ایران به اتهام جاسوسی دستگیر شد روز شنبه به گفته وکیلش با پرداخت 285هزار دلار آزاد شد. کلوتید ریس که با سپرده آزاد شده بود متهم به شرکت در طراحی غربیها برای بی‌ثبات کردن دولت ایران شده بود. این پرونده بعلاوه برنامه هسته‌ای تهران تنش بین فرانسه و ایران را بالا برده بود.
ریس به همراه هزاران تن در بحران گسترده و سراسری انتخابات دستگیر شده بود. عده‌ای از دستگیرشدگان به 16سال زندان محکوم شدند و دو تن دیگر در ژانویه حلق آویز شدند. حداقل 9تن دیگر به حکم مرگ محکوم شدند. همزمان با پرونده کلوتید ریس در ایران، مهندس ایرانی مجید کاکاوند نیز در مارس 2009 در فرودگاه پاریس در فرانسه دستگیر شد و 5ماه را در زندان گذرانید. بعدها وی با سپرده آزاد شد.
ایالات متحده از فرانسه درخواست استرداد وی را کرده بود ولی دادگاه فرانسه این درخواست را رد کرد. واشنگتن حکم دستگیری وی را به اتهام خرید غیرقانونی وسایل الکترونیکی که کاربرد نظامی دارد و مغایر با قوانین منع تجاری به‌خاطر فعالیتهای اتمی علیه ایران بود را صادر کرده بود. احمدی‌نژاد در سپتامبر گذشته از فرانسه درخواست معاوضه زندانیان بدون اینکه نامی از آنها برده باشد را کرده بود ولی فرانسه این پیشنهاد را تحت عنوان ”باج و تهدید“ رد کرده بود.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/fd31ae55-996c-4fdf-94f7-a7919400a5b1"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات