728 x 90

انتقال اجباري اشرف,

تذکر کمیساریای عالی حقوق‌بشر ملل‌متحد در مورد مراعات حقوق ساکنان اشرف

-

شهر اشرف
شهر اشرف
خبرگزاری اخبارعربی لبنان تحت عنوان ”تذکر کمیساریای عالی حقوق‌بشر ملل‌متحد در مورد مراعات حقوق ساکنان اشرف“ نوشت: کمیسیاریای عالی حقوق‌بشر ملل متحد، اسناد پایه‌یی مربوط به مصوبه گروه کاری شورای حقوق‌بشر مبنی بر تذکر به دولت عراق در خصوص «اطمینان دادن و رسیدگی به موارد نقض حقوق‌بشر در مورد اقلیتهای قومی، زبانی، مذهبی و هم‌چنین در کمپ اشرف» را منتشرکرد.

دراین باره، دربند 25 خلاصه گزارش دفتر کمیسیاریای عالی حقوق‌بشر ملل‌متحد آمده است: «انجمن حقوقدانان مستقل برای دفاع از حقوق‌بشر گزارش داده است که از ژانویه2009 یک دولت خارجی [دولت آمریکا] که در عراق عمل می‌کرد، حفاظت کمپ اشرف را به دولت عراق منتقل کرد و از آن زمان تاکنون محدودیتهای اعمال شده علیه ساکنان اشرف توسط دولت عراق به‌طور گسترده افزایش یافته است.
کمیته قرقیزستان برای حقوق‌بشر اطلاع داده است که درحمله خشونت‌بار علیه ساکنان کمپ اشرف در 28 و 29 ژوئیه 2009 نیروهای عراقی 11تن از ساکنان را کشتند، 500تن را به شدت مجروح کردند و 36تن را به‌زور با خود بردند. سازمان بین‌المللی حقوقدانان اشاره کرده است که تهاجم و کشتار زمانی آغاز شد که نمایندگان ساکنان اشرف در حال مذاکره با فرماندهان نیروهای عراقی و فرستادگان نخست‌وزیر عراق درباره چگونگی ایجاد ایستگاه پلیس بودند. اطلاعات مشابه دیگری نیز توسط تعداد دیگری از سازمانهای حقوق‌بشری به دفتر کمسیرعالی حقوق‌بشر ملل‌متحد ارائه شده است».

یادآوری می‌کنیم که براساس اسناد متعدد ارائه شده به شورای حقوق‌بشر و کمیسرعالی حقوق‌بشرملل متحد دراواخر سال 2009 و بحثهای اخیر اجلاس حقوق‌بشر در سال 2010، کمیته کاری شورای حقوق‌بشر در کادر «بررسی نوبه‌یی جهانی»، پیرامون وضعیت حقوق‌بشر در عراق، درسند مصوب خود درماده 115 به دولت عراق رسماًًًً تذکرداد و توصیه کرد: «اطمینان بدهد که تمامی موارد نقض حقوق‌بشر در مورد اقلیتهای قومی، زبانی، مذهبی بایستی به دقت مورد تحقیق و رسیدگی قرار گیرد که از جمله آنهاست بررسی وضعیت در کمپ اشرف». مضمون این تذکر، پیش از این، در جلسات اجلاس شورای حقوق‌بشر ملل‌متحد در ژنو، از سوی دولت بلژیک عنوان شد و مورد تأکید قرارگرفت. علاوه بر بلژیک، دولت استرالیا نیز در اجلاس شورای حقوق‌بشر، از تضمین حقوق ساکنان اشرف استقبال کرد.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/7c068c87-bced-4449-af35-8b2b67de58b4"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات