728 x 90

-

همراه با زائران خانه خدا - گزارشی از مراسم حج –آذرماه 88

-

 -
-
از روز سوم آذر ماه برابر با ششم ذی حجّه، بیش از 2.5 میلیون مسلمان برای برگزاری مراسم سالانه حج در مکه تجمع کردند. درهمان حال فعالیت کارگران برای کامل کردن پروژه‌های ساختمانی که به منظور جلوگیری از مرگ زائران خانه خدا بر اثر ازدحام، در دست احداث بود، با شدت ادامه داشت.

در تمامی این سالها زائران از روزهای قبل از هشتم ذی‌حجه در میقاتها یاورودیهای مکه مکرمه احرام می‌بندند تا مناسک حج را آغاز کنند. روز هشتم ذیحجه روز اول از مراسم پنج روزه حج است.

مراسم با هفت بار طواف به‌گرد خانه کعبه شروع می‌شود. تمامی مسلمانان جهان به سوی کعبه نماز می‌گذارند و کعبه در مرکز مسجدالحرام قرار دارد.
بزرگترین مراسم مذهبی سالانه جهان، روز چهارشنبه آغاز شد. به گزارش خبرگزاری فرانسه: یک باد و بوران شدید نادر، و هم‌چنین احتمال آشوب توسط رژیم آخوندی، مراسم حج را تهدید می‌کرد. اما مقامهای سعودی گفتند که آنها برای مقابله با هر گونه ماجراجویی آماده‌اند.
به‌خاطر این آمادگیها، رژیم آخوندی نتوانست آشوبی بپا کند و مراسم مسخره موسوم به برائت خود را در محل دربسته استقرار نیروهای خودش برگزار کرد.
به هر حال، از سحر چهارشنبه، دریایی از زائرانی که از سراسر دنیا آمده بودند، ملبس به احرام سفید، اطراف کعبه را برای نماز پرکردند.
زائران باید از روز هشتم در مکه باشند ومناسک را با هفت دور طواف خانه خدا شروع کنند.


مراسم حج در مکه




بعدازظهر چهارشنبه ده‌ها هزار تن از زائران زیر باران در مسیر هشت کیلومتری به سمت منا روانه شدند. برخی از زائران نیز این مسیر را با اتوبوس طی کردند. باران شدیدمی توانست مصیبتی برای شهرک چادری منا ببارآورد، اما خوشبختانه چنین نشد.
روز نهم ذی حجه زائران حج، به صحرای عرفات می‌روند و در آن‌جا به انجام مناسک ونیایش می‌پردازند. و همان شب را در صحرای مشعرالحرام به صبح می‌رسانند و در آن‌جا به جمع‌آوری سنگ ریزه برای پرتاب به سمت شیطان نمادین می‌پردازند. آنها صبح روز دهم، وارد صحرای منا می‌شوند.
روز جمعه، دهم ذیحجه و سومین روز حج که عید قربان یا عید اضحی بود، زائران به رمی جمرات یا سنگباران ستونهای نمادین شیطان، پرداختند. صدها هزار زائر در برابر سه جمره شیطان قرار گرفتند تا با این حرکت نمادین، سه بار پس راندن شیطان توسط هاجر را یادآوری کنند. این بزرگداشت نفی شیطان توسط هاجر است؛ شیطانی که می‌خواست با وسوسه‌های خود در هاجر، مانع قربانی کردن اسماعیل توسط ابراهیم شود.

رمی جمرات در شب و صبح جمعه انجام شد. پس از رمی جمرات، قربانی کردن آغاز شد. آن‌گاه مجددا هفت بار طواف کعبه‌صورت گرفت و پس از آن زائران به سعی صفا و مروه پرداختند.


 


رمی جمرات به سمبل شیطان




پس از قربانی کردن، برخی از محدودیتهایی که درابتدای شروع حج الزامیست برداشته می‌شود. از این‌روز به بعد زائران حاجی محسوب می‌گردند.
مسجدالحرام گنجایش بیش از یک میلیون جمعیت را دارد. اما مقامهای مسئول سعودی در امور حج در تلاش بودند که ظرفیت مسجد را برای آن که بتواند جوابگوی جمعیت که هر سال بیشتر می‌شود، آماده کنند.
100هزار نیروی امنیتی برای حفاظت زائران به‌کار گرفته شده‌اند. پل جمرات با ششصد دوربین و مسجدالحرام با 1852 دوربین گرداگرد خود، تحت نظارت امنیتی قرار می‌گیرد.
امسال زائران بیت‌الله الحرام، علاوه بر نگرانی از تهدیدات رژیم ولایت‌فقیه در ایجاد آشوب و بلوا، در معرض انتشار ویروس آنفلوآنزای خوکی نیز بودند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/a565643f-19c3-4dc4-a98a-d9ba9abf1163"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات