728 x 90

-

تهاجم ارتش اسراییل به خان یونس در غزه

-

عکس ویژه
عکس ویژه
حمله زمینی و هوایی اسراییل به غزه هم‌چنان ادامه دارد. نیروهای اسراییلی در یازدهمین روز حمله وارد منطقه خان یونس در جنوب غزه شدند.

علاوه بر آن نبرد در حومه شهر غزه نیز ادامه دارد. 75نفر در غزه در روز سه‌شنبه در جریان درگیریها کشته شدند و به این ترتیب آمار کشته شدگان به بیش از 650نفر رسیده است. بیش از 2700نفر نیز در غزه مجروح شده‌اند.

روز گذشته شلیک تانکهای اسراییلی به یک مدرسه سازمان ملل در غزه منجر به مرگ تعداد دیگری از غیرنظامیان گردید. سازمانهای امدادرسانی اعلام کردند درگیری مانع رساندن کمکهای بشردوستانه به مردم غزه شده و این منطقه در آستانه یک فاجعه انسانی قرار دارد. صلیب‌سرخ گفت عدم وجود امنیت و کمبود دارو مشکلات اصلی برای کمک به مجروحان می‌باشد.


ارتش اسراییل نیز اجساد سه سربازی را که در یک حادثه بر اثر آتش خودی کشته شدند تشییع کرد. تاکنون 6 سرباز اسراییلی کشته و 80 سرباز مجروح شده‌اند. اهود باراک وزیر دفاع اسراییل گفت هدف اسراییل متوقف کردن فعالیتهای خصمانه حماس علیه اسراییل است. یورونیوز گفت اسراییل تلاش دارد علاوه بر تضعیف حماس و ممانعت از حمله‌های بیشتر در آینده، ترتیبات امنیتی جدیدی را در مرز غزه و مصر اعمال کند و از هرگونه آتش‌بس رسمی‌دوری گزیند تا آزادی عمل را در صورت لزوم هم‌چنان در دست داشته باشد.

درهمین حال هیأت دیپلوماتیک اتحادیه اروپا با اهود اولمرت ملاقات کرد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی قطعنامه کشورهای عربی تشکیل جلسه داده است. محمود عباس رئیس دولت فلسطین، کاندولیزا رایس وزیر خارجه آمریکا و وزرای خارجه چند کشور اروپایی و عربی نیز در این جلسه حضور دارند. تلاش برای تصویب قطعنامه در جلسه قبلی شورای امنیت با مخالفت آمریکا و چند کشور دیگر بی‌نتیجه ماند.


نیکلا سارکوزی که در تلاش برای برقراری آتش‌بس در غزه به منطقه خاورمیانه سفر کرده در شرم الشیخ با حسنی مبارک رئیس‌جمهور مصر دیدار و گفتگو کرد. سارکوزی حمایت خود را از طرح حسنی مبارک ابراز کرد. این طرح شامل آتش‌بس فوری بین اسراییل و حماس در غزه و آغاز گفتگو برای یک توافق دراز مدت بین دو طرف است که شامل پایان یافتن محاصره غزه نیز می‌شود. سارکوزی گفت پیشنهاد مصر دارای وجه مهمی است و آن این است که هیچکدام از دو طرف در جریان آن تحقیر نمی‌شوند.

سارکوزی در دمشق گفت آتش‌بس دور از دسترس نیست. وی از رئیس‌جمهور سوریه خواست که روی حماس فشار بگذارد که آتش‌بس را رعایت کند. ساکوزی گفت به رهبران اسراییل خاطرنشان کرده که راه‌حل نظامی‌برای غزه متصور نیست و بایستی اقدامهای ضروری برای ورود امدادگران به این منطقه صورت گیرد.

باراک اوباما رئیس‌جمهور منتخب آمریکا نیز در پاسخ یک خبرنگار برای اولین بار درباره غزه موضع‌گیری کرد. اوباما گفت نگرانی اصلی وی کشته شدن غیرنظامیان در غزه و اسراییل است. وی افزود: بعداز 20ژانویه که رسماًًًًًًًًًًًًًًًًًً زمام دولت آمریکا را در دست بگیرم حرف زیادی برای گفتن درباره وضعیت خاورمیانخواهم داشت. من به حرفهای انتخاباتی خود پایبند هستم و از همان ابتدا کار دولت جدید برای حل و فصل مؤثر وضعیت در منطقه خاورمیانه اقدام خواهم کرد.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c3fee95c-5b55-498b-9d09-85ada771cb1e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات