728 x 90

سپاه پاسداران بازوی اصلی سرکوب و صدور تروریسم رژیم ولایت‌فقیه

خواهر مجاهد مهری حاجی نژاد
خواهر مجاهد مهری حاجی نژاد
مصاحبه با خواهر مجاهد مهری حاجی‌نژاد
پیرامون نامگذاری سپاه پاسداران و نیروی تروریستی قدس
با تشکر از شرکت شما در این گفتگو اولین سؤالم این است که نقش سپاه پاسداران در رژیم آخوندی چیست و چه جایگاهی برای رژیم دارد؟

دیکتاتوری مذهبی حاکم برمیهن ما دو ویژگی بارز دارد. یکی سرکوب در داخل کشور و دیگری صدور تروریسم و بحران به خارج ازمرزهای ایران، برای این‌که بتواند چند صباحی بیشتر نظام خود را سر پا نگه دارد.
نقش درجه اول در پیشبرد هر دو این سیاستها را سپاه پاسداران بر عهده دارد، یعنی هم بازوی اصلی سرکوب رژیم آخوندی و هم کانون فعالیتهای تروریستی رژیم در خارج از مرزهای آن می‌باشد. به‌همین‌خاطر شما نباید سپاه را تنها به‌عنوان یک سازمان نظامی ببینید و بررسی کنید، بلکه در واقع سپاه پاسداران جانمایه و روح این نظام می‌باشد و به‌همین خاطر مأموریت اول آن حفظ تمامیت این نظام، در برابر خطر سرنگونی است.
خوبست توضیح کوتاهی درباره سازماندهی سپاه پاسداران بدهم.
سپاه پاسداران بیش از 500‌هزار نفر را در بر می‌گیرد و سلسله مراتب فرماندهی آن نیز شخصاً توسط ولی‌فقیه انتخاب می‌شود. سپاه پنج نیروی زمینی، هوایی، دریایی، بسیج و نیروی قدس را شامل می‌شود.
نیروی زمینی آن به‌صورتی سازماندهی شده که قرارگاههای آن در تمامی شهرهای بزرگ و استانهای کشور وجود دارد و نیروی اصلی تأمین امنیت برای رژیم آخوندی می‌باشد. برای هر استان لااقل یک تیپ سپاه برای سرکوب درنظر گرفته شده است و در تهران که برای رژیم اهمیت حیاتی دارد دو لشکر مأموریت تأمین امنیت را برعهده دارند. این همان نیرویی است که وظیفه اصلی سرکوب تظاهرات مردم در سالهای اخیر را برعهده داشته است و بدون حضور آن، رژیم امکان کنترل شهرها و تظاهرات اقشار مختلف مردم را نداشته است.
دو لشکری که وظیفه سرکوب مردم در تهران را به‌عهده دارند و در این شهر مستقر هستند لشکر 10ضد سیدالشهدا و لشکر27 ضد محمد رسول‌الله هستند. این دو لشکر به‌همراه نیروهای بسیج و انتظامی، مأموریت امنیت تهران را بر‌عهده دارند. قرارگاه ثارالله که به‌همین منظور تشکیل شده قرارگاه فرماندهی نیروهای فوق‌الذکر در شرایط اضطراری می‌باشد. فرمانده این قرارگاه محمدرضا زاهدی، فرمانده نیروی زمینی سپاه می‌باشد. این دو لشکر در قیام تیرماه سال‌دانشجویان و مردم تهران، شرکت فعال داشتند و کلیه خیابانهای تهران را در کنترل خود در آورده بودند.
یا مثلاً برای سرکوب قیام قزوین در 12‌اردیبهشت‌، دو هزار نفر از لشکر‌(به استعداد 2‌تیپ) به قزوین اعزام شدند و با کشتار مردم بی‌گناه، خواستهای برحق مردم را سرکوب نمودند.
چارت فرماندهی کل سپاه

 

شما گفتید سپاه پاسداران پایه اصلی نگهدارنده رژیم است. سؤال این است که این کار گسترده و بزرگ را در خارج ایران و در کشورهای مختلف چگونه پیش می‌برد؟

نیروی قدس سپاه با 21‌هزار پرسنل به همین‌منظور شکل گرفته است. شکل‌گیری این ارگان به‌سال‌، یعنی 17سال پیش برمی‌گردد. نیروی قدس از خلال 12‌سال فعالیتهای تروریستی رژیم (از زمان تأسیس) با دخالتهای گسترده تروریستی در کشورهای مختلف، مانند تشکیل سپاه لبنان تا قرارگاه رمضان در عراق، شکل گرفته است.
این تشکیلات مثل وزارت خارجه، در درون خودش برای همه کشورهای جهان واحدهای خاص ایجاد کرده است و در سفارتخانه‌های رژیم در کشورهای مختلف، افسران ویژه خود را دارد. یک قلم برای دخالت در کشورهای همسایه ایران شامل عراق، ترکیه، افغانستان و پاکستان، چهار قرارگاه فرماندهی در استانهای مرزی ایجاد کرده است که هرکدام از آنها هدایت و فرماندهی دخالتهای تروریستی در یک کشور را دنبال می‌کنند.
این قرارگاهها عبارتند از:
الف. قرارگاه رمضان (سپاه یکم): انجام فعالیتهای اطلاعاتی در خاک عراق و سازماندهی و پشتیبانی اکراد و عملیات تروریستی به‌عهده این قرارگاه می‌باشد. ستاد اصلی قرارگاه رمضان در تهران قرار دارد.
ب. قرارگاه نبی‌اکرم (سپاه دوم)‌: مأموریت این قرارگاه شناسایی شبکه‌های قاچاق و عشایر در منطقه سیستان و بلوچستان و بخشی از امور مربوط به پاکستان می‌باشد و مقر آن در زاهدان است.
ج. قرارگاه حمزه (سپاه سوم): مقر آن در ارومیه است، حوزه مأموریت آن منطقه شمالغرب و ترکیه می‌باشد. این قرارگاه برقراری ارتباط با گروههای کردی مخالف ترکیه و هم‌چنین سرکوب اکراد داخل ایران و اقدام به‌عملیات تروریستی علیه گروههای کرد ایرانی در داخل عراق را به‌عهده دارد.
د. قرارگاه انصار (سپاه چهارم): این قرارگاه اساساً در ارتباط با افغانستان و پاکستان است که مقر آن در مشهد است و دارای چند پایگاه تابعه در شهرهای زابل، میرجاوه، بیرجند و تایباد می‌باشد.

 
قرارگاههای نیروی تروریستی قدس عمل‌کننده در عراق



کروکی نیروی قدس

همان‌طور که در کروکیهای این صفحه مشاهده می‌کنید در کروکی نیروی قدس واحدهایی تحت عنوان واحدهای امور بین‌الملل قرار دارند که امور کشورهای مختلف را دنبال می‌کنند. این واحدها عبارتند از: واحد امور عراق، واحد امور ترکیه، واحد امور افغانستان، واحد امور پاکستان، واحد امور لبنان، واحد امور سوریه، واحد امور خاورمیانه، واحد امور روسیه، واحد امور کشورهای آفریقایی و واحد امور کشورهای اروپایی.
این واحدها وظیفه بررسی مسائل اطلاعاتی، سیاسی و… کشورهای فوق را به‌عهده دارند. ارتباط سیاسی با نیروهای بنیادگرا و تروریستی این کشورها از طریق این واحدها برقرار می‌شود. آموزش این نیروها نیز توسط نیروی قدس انجام می‌شود. رژیم، تروریستها را که در بین آنها اتباع پاکستان، مراکش و دیگر کشورهای خاورمیانه نیز وجود دارند، به‌صورت گروههای 45‌نفره آموزش می‌دهد.

 
چارت فرماندهی نیروی قدس
 


درمورد نقش سپاه و نیروی قدس در عراق، بیشتر توضیح دهید

به‌دلیل اهمیت عراق در دستگاه نظامی رژیم، نیروی قدس مسئولیت خاصی در رابطه با این کشور بر عهده دارد که آن‌را به‌صورت زیر تعریف کرده‌اند:
1. شکل‌دادن و هدایت گروههای مداخله‌گر در عراق برای فعالیتهای اطلاعاتی، تروریستی، سیاسی و اجتماعی (شامل: حزب‌الله، 15‌شعبان، سیدالشهدا، التجمع الاسلامی، ثارالله و…)
2. هدایت و پشتیبانی کامل از احزاب و گروههای سیاسی وابسته از طریق قرارگاه رمضان برای فعال‌نمودن آنها در خدمت اهداف رژیم (شامل سازمان بدر، مقتدا صدر، حزب‌الدعوه،یه‌کتی، حسوک و…)
3. انجام اقدامات تخریبی وخرابکارانه و تروریستی در عراق از طریق پشتیبانی مستقیم و غیرمستقیم از گروههای تروریست شامل انصار‌الاسلام و القاعده و… به‌منظور استمرار نا‌امنی در عراق که شامل آموزش، دادن پایگاه، پرداخت پول، حمایتهای لجستیکی شامل سلاح و تجهیزات و امکانات مسافرتی وحمل ونقل و… می‌شود.
4. پیش‌بردن خطوط سیاسی رژیم در عراق برای به‌قدرت رساندن یک حکومت مذهبی تابع ولایت‌فقیه.
5. نفوذ‌دادن عناصر مزدور در ارگانهای امنیتی، پلیس، دولت و سایر ارگانهای حساس عراق.
6. فعالیتهای اطلاعاتی و تروریستی علیه مخالفان رژیم ایران در عراق.
7. ارتباط با دولت عراق و احزاب و سازمانهای عراقی برای طرح خواستهای خود.
8. جمع‌آوری اطلاعات نظامی از نیروهای ائتلاف.
9. فعالیتهای بنیادگرایانه در عراق از طریق راه‌اندازی ستاد فرهنگی مبین، نمایشگاههای کتاب و شبکه‌های رادیو و تلویزیونی.
10. ارتباط با عشایر و شیوخ و اقشار عراقی و اعزام آنها به ایران به‌منظور توجیه و آموزش و ترویج بنیادگرایی و استفاده از آنها در عراق برای راه‌اندازی تظاهرات اجتماعی علیه نیروهای ائتلاف و مخالفان…
11. فعالیتهای پشتیبانی به‌منظور جذب اقشار اجتماعی شامل راه‌اندازی ستادکوثر، شرکتهای حمل ونقل، فروشگاههای تجاری، فعالیتهای کمیته امداد، راه‌اندازی سازمانهای خیریه و تشکیل شرکتهای تجاری.
12. کنترل کلیه ترددات به عراق از طریق ایجاد «مرکز اعزام بعثت»
13. در دست‌گرفتن فضای مطبوعاتی و رسانه‌یی عراق با خریدن و تطمیع و یا تهدید سردبیران و اعضای تحریریه نشریات مختلف عراقی.
همان‌طورکه می‌بینید تقریباً در تمامی زمینه‌هارژیم طرح و برنامه مشخصی را برای قبضه‌کردن عراق ریخته و پیش‌برنده این خط هم سپاه قدس است.

 
چارت فرماندهی قرارگاه رمضان


دخالتهای تروریستی نیروی قدس در عراق تحت فرماندهی قرارگاه رمضان انجام می‌گیرد.
این قرارگاه چهار مقر فرماندهی در استانهای همجوار عراق یعنی در کردستان، کرمانشاه، خوزستان به‌نامهای نصر، رعد، ظفر و فجر ایجاد کرده است و از طریق این قرارگاهها فعالیتهای گسترده تروریستی خود در عراق را دنبال می‌کند. بخشی از این فعالیتها در کنفرانسهای مقاومت ایران در دیماه و اسفند ماه‌افشا گردیده است. از طریق این قرارگاههاست که رژیم دهها هزار نیروی شبه‌نظامی را برای فراگیری آموزشهای نظامی به‌کمپهای تروریستی در ایران منتقل می‌کند. بخشی از این کمپها اختصاص به‌آموزش شبه‌نظامیان عراقی و بخشی از آن برای آموزش تروریستهای اعزامی از کشورهای مختلف جهان درنظر گرفته شده‌اند.

 


به‌غیر از عراق و افغانستان و لبنان، در چه مناطق دیگری سپاه فعال است و دخالت تروریستی دارد؟

از سال‌با تشکیل وزارت اطلاعات، این وزارتخانه، کار جاسوسی و ترور علیه مخالفان را بر عهده گرفت و معاونت اطلاعات سپاه، صدور بنیادگرایی و حمایت از گروههای تروریستی در کشورهای دیگر را عهده‌دار شد. با ادامه جنگ ایران و عراق و حمله اسرائیل به لبنان، معاونت اطلاعات سپاه فعالیت خود را توسعه داده و در حد فاصل سالهای‌تا 65 معاونت اطلاعات سپاه با ایجاد چندین قرارگاه مختلف و تحت امر گرفتن چندین تیپ و گردان از نیروهای سپاه، تشکیلات عریض و طویلی را در کشورهای عراق، لبنان، افغانستان و کشورهای خلیج فارس (به‌خصوص بحرین، عربستان و کویت) ایجاد نمود. دامنه فعالیت این قرارگاهها به‌تدریج تا اروپا، آفریقا و نهایتاً آمریکا نیز کشیده شد.
معاونت اطلاعات سپاه به‌سرعت به‌تقویت نیروهای خود در لبنان و سوریه پرداخت و با توجه به‌درگیریهای وسیع اسرائیل در جنوب لبنان، تقویت حزب‌الله با موفقیت چشمگیری روبه‌رو بود.
هزاران نفر از اعضای سپاه پاسداران تحت اشراف و نظارت این معاونت به لبنان اعزام شدند. در این مرحله بخش لبنان معاونت اطلاعات سپاه موفق شد تا اولین پایگاههای آموزش نظامی خود را در لبنان دایر کرده و پایگاههای محکمی را در سوریه ایجاد کند.
حزب‌الله لبنان با حمایتهای مالی، نظامی و اطلاعاتی معاونت اطلاعات سپاه، جای خود را در عرصه مناقشات سیاسی و نظامی لبنان باز کرد. جریان گروگانگیری چند تن از اتباع آمریکایی توسط حزب‌الله و نیز منافعی که ایران در این میان از نظر سیاسی و نظامی به‌دست آورد، الویت ویژه‌یی را برای حزب‌الله و معاونت اطلاعات سپاه موجب شد.
‌بعد از آتش‌بس، رژیم سایر اقدامات تروریستی‌اش را توسعه داد. با این که ظاهراً بازار گروگانگیری بعد از جنگ باید کسادتر می‌شد ولی فعالتر شد. از 1988 تا سال‌به‌مدت چهار، پنج سال مسأله گروگانهای غربی در لبنان، یک موضوع فعال در سیاست خارجی رژیم می‌شود. این مسأله البته از سال‌شروع شد ولی در سالهای بعد از جنگ هم‌چنان یک موضوع فعال بین رژیم و غرب شد در‌حالی‌که همه فکر می‌کردند که بعد از جنگ گروگانهای فرانسوی، انگلیسی و آمریکایی در لبنان به‌زودی آزاد خواهند شد.
حیطه کنونی فعالیتهای برون‌مرزی سپاه، شامل کشورهای اسلامی آسیا، به‌طور خاص کشورهای همسایه ایران، خاورمیانه، آسیای میانه، جنوب شرقی آسیا، برخی کشورهای اروپایی مانند بوسنی، آلبانی، اسپانیا و کشورهای آفریقایی و برخی کشورهای آمریکایی لاتین مانند ونزوئلا، گویان، ترینیداد و نیکارآگوئه می‌باشد. رژیم آخوندی طی سالهای بعد از وقایع 11‌سپتامبر، به‌طور گسترده در آمریکای لاتین حضور یافته است که این فعالیتها از طریق نفوذ اقتصادی و در پوش همکاریهای دو جانبه و نیز کمک و سپس تشکیل مؤسسات خیریه و بعد مراکز مذهبی و اعزام آخوند به این کشورها شروع شده تا مسلمان‌کردن اقشار فقیر این کشور و به‌خصوص شیعه‌کردن آنها ادامه یافته است.


سپاه پاسداران برای کمک‌رسانی به‌تروریستها در سایر کشورها از چه شیوه‌هایی استفاده می‌کند؟

شیوه دخالتهای تروریستی نیروی قدس بر اساس موقعیت جغرافیایی کشورها متفاوت است. مثلاً برای کشورهای همسایه از قرارگاههای مشخصی استفاده می‌کند و مناطق مرزی را بر اساس کشورها تقسیم کرده و برای هر منطقه قرارگاهی در نظر گرفته است که قبلاً اشاره شد. برای سایر کشورها، سپاهها و واحدهایی ایجاد کرده است که فعالیتهای خاص آن کشورها را هدایت می‌کنند. مثلاً واحد امور سوریه یا سپاه هفتم که حوزه فعالیت آن سوریه و لبنان است.
هر یک از این قسمتها برای فعالیتهای مختلف خود در کشور هدف، از پوشها و مؤسسات پوششی در ابعاد گسترده استفاده می‌کنند.
ترددات نفرات نیروی قدس با پوش دیپلوماتیک و یا هیأتهای تجاری و بازرگانی صورت می‌گیرد. از امکانات سفارت و کنسولگریهای رژیم در کشور هدف برای تسهیل ترددات و ارتباطات با گروههای وابسته استفاده می‌شود.
حمایت مالی از طریق بانکها و نیز شرکتهای پوش و صرافیهای موجود در کشور هدف صورت می‌گیرد و علاوه بر این به‌صورت نقدی نیز به عوامل وابسته به‌خودشان کمک مالی می‌کنند.
سلاح و تجهیزات از طریق مؤسسات خیریه و فرهنگی و هلال احمر و… نقل‌وانتقال یافته و به‌دست گروههای وابسته به‌رژیم می‌رسد. برای کشورهایی که در فاصله جغرافیایی بیشتری با ایران قرار دارند از طریق هواپیما و یا شرکتهای حمل و نقل دولتی و… تحت پوش کالاهای بازرگانی فعالیت فوق صورت می‌گیرد.
این سازماندهی امکان انجام انواع عملیات تروریستی برون‌مرزی را برای رژیم درکشورهای مختلف فراهم کرده است. از ترور فرد مشخص تا عملیات انتحاری با کامیون وخودروهای بمبگذاری شده تا هواپیماربایی ونقل وانتقال مواد انفجاری به‌کشورهای مختلف تا انجام تهاجمات تروریستی گسترده در کشورهای همسایه.
ابعاد هزینه‌هایی که نیروی قدس صرف فعالیتهای برون‌مرزی خود می‌کند بسیار بسیار گسترده و در ابعاد چندین میلیارد دلار در سال می‌باشد. تنها در عراق سالانه حدود دو میلیارد دلار و در لبنان یک میلیارد دلار هزینه می‌کند. به‌همین‌خاطر است که سپاه با ایجاد گسترده‌ترین شبکه شرکتهای اقتصادی و در دست‌گرفتن معاملات کلان اقتصادی و اختصاصی‌کردن واردات بسیاری از اقلام کالایی، سالانه بیش از 5میلیارد دلار برای مصارف خود درآمد ایجاد می‌کند. اضافه براین‌که همین شرکتهای اقتصادی منابع تأمین شرکتهای پوششی و جابه‌جایی امکانات برای عملیات تروریستی می‌باشد. اگربخواهم به یک نمونه دراین رابطه اشاره کنم انتقال خمپاره‌های غول‌پیکر320‌میلیمتری با کشتی کلاهدوز سپاه به‌اروپا برای هدف‌قراردادن مقر مقاومت ایران می‌باشد.
در23 اسفند سال‌مأموران گمرگ بندر آنتورپ بلژیک به کانتینرهای کشتی کلاهدوز که مستقیماً‌از بندرعباس آمده بود، مشکوک شدند. این کشتی فقط یکی از کانتینرهای خود را در بندر آنتورپ در سکوی369 پیاده کرد. در این کانتینر که ظاهراً‌از ترشی، زیتون و چیزهای دیگر پر‌شده بود، یک قبضه توپ 320م. م. همراه با گلوله‌جاسازی شده بود که خوشبختانه کشف شده و توطئه رژیم علیه رئیس‌جمهور برگزیده مقاومت خنثی شد.


گفته می‌شود سپاه پاسداران درعین‌حال بخش عمده فعالیتهای اقتصادی رژیم را هم در قبضه خودش گرفته و به‌سمت اهداف اصلی رژیم یعنی فعالیتهای هسته‌یی و مجهز‌شدن به سلاحهای کشتار جمعی هدایت کرده است. سؤال این است که چگونه امکانپذیر است که یک ارتش در عین فعالیتهای نظامی این کار گسترده را هم پیش ببرد؟

می‌دانید که فعالیتهای گسترده سپاه در خارج کشور هزینه‌های گزافی دارد. مثلاً هزینه سالانه دخالتهایش در عراق دست‌کم دو الی سه میلیارد دلار و هزینه‌دخالتش در لبنان یک میلیارد دلار می‌باشد. برای تأمین این هزینه‌ها فعالیتهای اقتصادی گسترده مورد نیاز سپاه می‌باشد و به‌همین‌خاطر بعد از آتش‌بس حنگ ایران و عراق در سال‌، سپاه پاسداران بخش اعظم امکانات جنگی خود را وارد فعالیتهای اقتصادی کرده است که به این صورت امکان دسترسی به‌منابع محلی گسترده داشته باشد.
یک قلم طرحهای اقتصادی سال‌سپاه پاسداران 12‌میلیارد دلار می‌باشد. برابر ارزیابیهای جدید در سال‌شرکتهای وابسته به سپاه پاسداران بیش از 57‌درصد از واردات کشور و 30‌درصد از صادرات غیر‌نفتی را در کنترل خود دارد و درآمدهای سپاه از این معاملات سالیانه بیش از 5‌میلیارد دلار است.
قراردادهای اقتصادی سپاه از هنگام روی کار آمدن دولت احمدی‌نژاد ابعاد گسترده‌یی یافت. در یک مورد در تیرماه سال‌دو میلیارد دلار از صندوق ذخیره ارزی دولت به قرارگاه خاتم‌الانبیای سپاه برای قراردادهای جدید پرداخت گردید. قابل‌توجه این‌که در این سال یعنی سال‌تنها در طول یک ماه، قرارگاه خاتم‌الانبیا سه قرارداد بزرگ به ارزش 7‌میلیارد دلار در زمینه نفت وگاز با دولت منعقد نمود.
در این‌جا به‌مشخصات برخی شرکتهای وابسته به سپاه اشاره می‌کنم تابه‌خوبی ابعاد این کار مشخص بشود.
بر اساس گزارشهای دریافتی بیش از 500شرکت بزرگ وکوچک متعلق به سپاه درحال فعالیت می‌باشد که شعبات این شرکتها در کشورهای حاشیه خلیج فارس از امارات و دبی گرفته تا دیگرکشورهای خاورمیانه، آسیای میانه، جنوب شرقی آسیا،کشورهای اروپایی و هم‌چنین در آفریقا و آمریکایی لاتین فعالیت می‌کنند. تنها در امارات متحده عربی 483‌شرکت پوششی سپاه دارای شعبه می‌باشند.


اسم و مشخصات برخی از شرکتهای وابسته به سپاه پاسداران به‌شرح زیر است:

1. شرکت رزمندگان
2. شرکت رزمجو
3. مؤسسه کوثران
4. شرکت ملی ساختمان
5. شرکت بیمه بنیاد تعاون سپاه
6. شرکت «قرب بسیج سپاه» مجری پروژه‌های سدسازی
7. قرارگاههای بازسازی معروف به «قرب» در نیروی هوایی، دریایی، زمینی و ستاد متشرک سپاه
8. بنیاد تعاون سپاه پاسداران که رئیس آن پاسدار شفیع‌زاده می‌باشد.
9. مؤسسه تأمین اقلام که رئیس آن پاسدار بخشی نام دارد. این مؤسسه زیر نظر بنیاد تعاون سپاه پاسداران است و آدرسش در تهران کریمخان، خیابان خردمند جنوبی، پلاک 34 است.
10. شرکت حمل و نقل «جوان سیر ایثار»: این شرکت مربوط به نیروی قدس سپاه است و کارش جابه‌جایی مسافران سپاه در داخل شهرهای مختلف ایران و کشورهای عراق و ترکیه و سوریه است. آدرس این شرکت عبارت است از: تهران، خیابان آزادی، نبش خیابان شهید حبیب‌الهی، ساختمان آزادی، واحد 6
11. مؤسسه مسکن: آدرس این مؤسسه عبارت است از: تهران خیابان ولیعصر، خیابان دمشق، خیابان برادران، مظفر جنب درمانگاه نیروی هوایی.
12. شرکت کوشا قدرت: فعالیت این شرکت در زمینه تأسیسات صنعتی، تأسیسات نیروگاهی، پتروشیمی و… می‌باشد. آدرس آن عبارت است از: تهران، خیابان وزرا، کوچه هشتم، پلاک‌
13. تجارت و توسعه ایرانیان: فعالیت بازرگانی داخلی و خارجی. آدرس: تهران، خیابان مطهری، بعد از دریای نور جنب بانک تجارت، پلاک 243طبقه1
14. شرکت نگار نصر. آدرس: تهران، پل سید‌خندان، اول خیابان سهررودی شمالی، کوچه حاج‌حسنی، پلاک 37 طبقه4
15. شرکت گروه صنعتی بهمن (مزدا) وابسته به سپاه
16. شرکت شهریار وابسته به قرارگاه رمضان که تحت عنوان یک شرکت حمل و نقل بین‌المللی در کردستان عراق فعالیت می‌کند.
17. شرکت اطلس وابسته به بنیاد شهید که سرپرست آن علی قنبری است و فعالیتهای بازرگانی در کشورهای دیگر ازجمله لبنان انجام می‌دهد.
18. شرکت کشتیرانی اطلس. این شرکت از شرکتهای وابسته به سپاه است که مدیرعامل آن فردی به‌نام پاسدار ذبیح‌الله نکویی است وجانشین او فردی به‌نام پاسدار معصومی می‌باشد.
19. شرکتها و مؤسسات سپاه برای فعالیتهای طرحهای پتروشیمی شامل: شرکتهای داخلی سازه‌خاور، توسعه شبکه‌های صنعتی، محورسازان، تراکم، اکسین صنعت، رامشیر، جهاد توسعه، ضحی، صنعت، سدید، جهان صنعت، تتروتکسان وابسته به‌قرارگاه خاتم.
20. فروشگاههای زنجیره‌یی کوثر
21. مؤسسه قرض‌الحسنه بسیجیان
22. مؤسسه قرض‌الحسنه انصار‌المجاهدین
23. شرکت حفاری اورینتال در کیش که در تابستان‌قرارگاه خاتم‌الانبیا آن را از وزارت نفت تحویل گرفت.


اسامی برخی از مسئولان دست‌اندرکار فعالیتهای اقتصادی سپاه در قرارگاه خاتم

1. سرتیپ پاسدار محمد خدا‌بخشی، معاون هماهنگ‌کننده قرارگاه خاتم
2. آخوند حجت پیری، معاون هماهنگ‌کننده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا
3. سرتیپ پاسدار عبدالرضا عابدزاده، جانشین قرارگاه خاتم‌الانبیا
4. مهندس سرداری، مسئول تیم مهندسی قرارگاه خاتم‌الانبیا
5. آخوند اسماعیل سعادت، نماینده ولی‌فقیه در قرارگاه بازسازی خاتم‌الانبیا
بر اساس ارزیابیهای انجام شده درحال‌حاضر یک سوم واردات کشور از طریق بازارهای غیرقانونی، اقتصاد زیرزمینی و اسکله‌های غیرمجاز توسط سپاه پاسداران صورت می‌گیرد و به این منظور سپاه پاسداران 60 اسکله غیرمجاز و خاص در جنوب کشور ایجاد کرده است.
علاوه براین برخی فرودگاههای خاص نیز برای این منظور در کنترل سپاه می‌باشد که ازجمله آن فرودگاه پیام کرج می‌باشد. این فرودگاه ظاهراً یک فرودگاه پستی است.
این شرکتها همه نقش فعالی در هدایت این شبکه عظیم فعالیتهای پوششی و اقتصادی برای سپاه برعهده دارند.
با استفاده از همین شرکتهاست که رژیم می‌تواند فعالیتهای ساخت سلاح اتمی و سلاحهای کشتار جمعی مثل موشکهای شهاب را دنبال کند و کارخانجات نظامی سپاه نیز از طریق همین شرکتها فعالیتهای خودشان را در کشورهای دیگر دنبال می‌کنند.


رژیم چه نیازی دارد که این همه فعالیت را روی سپاه پاسداران سوار کند به‌طوری که سپاه را به‌یک تراست وکارتل عجیب و غریب در دنیا تبدیل کند؟

همان‌طور که توضیح داده شد چون فعالیتهای تروریستی رژیم بسیار گسترده است طبعاً برای پاسخ‌دادن به آن نیاز به‌کانالیزه‌کردن و متمرکز‌کردن این فعالیتها دارد. اگر قرار باشد این فعالیتها در کانالهای معمول دولتی و کشوری دنبال شود، هم برای رژیم دست‌و‌پاگیر می‌باشد و هم زیرنظارت قرار می‌گیرد. به‌همین دلیل در سازمان‌کار سپاه سعی شده است تمرکز کلیه فعالیتها، خارج از هرنوع نظارت کشوری و دولتی، با هدایت مستقیم فرماندهی آن دنبال شود. اتفاقاً از وقتی دولت احمدی‌نژاد برسرکار آمده است در تکمیل قدرت سپاه، بسیاری از فرماندهان سپاه را به‌عنوان وزرای کابینه و رؤسای مؤسسات دولتی منصوب نموده است تا این هرم قدرت اقتصادی را کامل کند و به‌این صورت دولت را هم پشتوانه فعالیتهای سپاه قرار داده است. یک قلم شما می‌بینید که چگونه قاچاق عظیم نفت عراق در ابعاد 20میلیارد دلار نیز از طریق سپاه پاسداران انجام می‌شود.
خوب است به این موضوع هم اشاره کنم که درحال‌حاضر، سپاه از فعالیتهای اقتصادی خودش، به دولت و مجلس رژیم هیچ گزارشی نمی‌دهد و به‌طور مستقیم زیر نظر خامنه‌ای اداره می‌شود. هیچ گزارش مالی درباره فعالیتهای اقتصادی سپاه منتشر نمی‌شود و بودجه آن نیز محرمانه است. یک مؤسسه به‌نام «حسان» تحت نظرخامنه‌ای بر اموال و حسابهای سپاه نظارت دارد و سالی یکبار اجلاسی تحت نام «مجمع قربهای خاتم‌الانبیا» برگزار شده و سود و زیان آنها مورد بررسی قرار می‌گیرد.


به‌نظر شما آیا این اقدام آمریکا برای مقابله با سپاه پاسداران اقدامی مؤثر است؟

این تحریمها گرچه دیر صورت گرفته ولی خیلی خوب است. البته کافی نیست و باید تحریم کامل اقتصادی، نفتی و دیپلوماتیک رژیم از طرف جامعه بین‌المللی دنبال شود. چرا که ادامه حیات این رژیم با صدور تروریسم میسر است. این حرفی است که توسط مقاومت ایران از سالهای بسیار قبل مطرح شده و به‌طور خاص خانم مریم رجوی، رئیس‌جمهوری برگزیده مقاومت روی آن تأکید کرده است. در این زمینه هرچه در این امر تأخیر شود جهان شاهد وضعیت خطرناکتری خواهد بود.
تا وقتی این رژیم وجود دارد و نفس می‌کشد، از تروریسم و سلاح هسته‌یی دست برنمی‌دارد، بنابراین تنها راه‌حل واقعی و نهایی، راه‌حل سوم ارائه‌شده توسط خانم رجوی است که براساس آن مردم و مقاومت ایران حاکمیت را در اختیار مردم قرار می‌دهند و تنها در این صورت است که تروریسم و تکثیر سلاح هسته‌یی متوقف خواهد شد.


اخیراً گفته شده که وظیفه اصلی سپاه به‌تأمین امنیت داخلی تغییر پیدا کرده است. لطفاً در این مورد توضیح بدهید.

به‌دنبال تحریم سپاه، نیروی قدس و وزارت دفاع رژیم ایران، علائمی حاکی از تشدید اقدامات سازمانیافته رژیم در امر سرکوب به‌خصوص در نحوه به‌کارگیری نیروهای سرکوبگر مشاهده شده است که حاکی از گسترش فعالیتهای سپاه در امر سرکوب در این مرحله است.
بنا به‌وظایفی که برای سپاه تعیین کرده‌اند، وظیفه اصلی سپاه حفظ نظام و جلوگیری از سقوط آن می‌باشد. در این زمینه شاهد بودیم که فرمانده جدید سپاه پاسداران محمد‌علی جعفری در تاریخ 12‌شهریور‌، مجدداً روی این موضوع تأکید کرده است.
در واقع سران سپاه از همان زمان که زمزمه‌های قرارگرفتن نام سپاه در لیست شروع شد تصمیم گرفتند که دستگاه نظامی سپاه را برای برخورد با هر احتمالی آماده کنند. آنها در بررسی چالشهای امنیتی و نیز تهدیدات کنونی نظام ولایت‌فقیه، به چند تهدید مشخص رسیدند که تهدید اصلی نقش مقاومت در داخل و ایجاد جنبشهای مردمی علیه نظام ولایت‌فقیه بود که از آن تحت عناوینی مانند تهاجمات فرهنگی و… اسم می‌برند و به‌اصطلاح سران رژیم سعی می‌کنند با تشدید سرکوب و به‌کارگرفتن گسترده یگانهای سپاه در شهرها و فعال‌کردن قرارگاههای شهری سپاه و بسیج در سراسر کشور، این امر را محقق کنند. قبل از تغییر سازماندهی، سپاه بخش اعظم نیروهای رزمی خود را به یگانهای کلاسیک (لشکرها و تیپهای مستقل) اختصاص داده بود. یگانهای کلاسیک به‌معنی سرمایه‌گذاری بر روی جنگ جبهه‌یی می‌باشد. اما در سازماندهی جدید وظیفه اصلی سپاه امنیت شهرها عنوان شده است. این بدین معنی است که حتی یکانهای رزمی سپاه نیز در راستای سرکوب قیامهای مردمی و به‌قول خودشان «اغتشاشات شهری» به‌کار گرفته می‌شوند. به‌طور نمونه برای اولین بار تیپ سوم لشکر‌در هفته آخر مهرماه سال جاری، اقدام به‌برگزاری مانور «امداد و نجات» در شهر قزوین کرد. تا‌کنون این‌گونه مانورها اساساً توسط بسیج صورت می‌گرفت اما برای اولین‌بار چنین مانوری توسط یگانهای رزمی سپاه آن‌هم در یک شهر صورت گرفت.
یکی از فرماندهان گردانهای عاشورا به‌نام کاظم‌خانی در رابطه با تغییر استراتژی سپاه گفت: «با توجه به آن‌که جنگهای خاکریزی به‌جنگ شهری تبدیل شده است مأموریت گردانهای عاشورا نیز به‌سمت دفاع از کوی و برزن و جنگهای شهری و مبارزه با اغتشاشات هدایت شده است» این بدین معنی است که برقراری امنیت شهرها در اولویت کار سپاه قرار گرفته است. تا قبل از تغییر سازماندهی، گردانهای عاشورا اساساً برای تزریق به یگانهای رزمی سپاه برای جنگ جبهه‌یی اختصاص داده می‌شدند. اما در سازماندهی جدید اولویت در امنیت شهرها است و برخلاف قبل، بخش اعظم گردانهای عاشورا در راستای امنیت شهرها به‌کار گرفته می‌شوند.

 
نقشه گسترش نیروی زمینی سپاه پاسداران در استانهای کشور
 


آیا تغییراتی که اخیراً در سپاه داده شده مانند تعویض فرماندهان، برعهده‌گرفتن فرماندهی بسیج توسط فرمانده سپاه و… به‌تحولات کنونی و وضعیت رژیم مربوط می‌شود؟

بعد از مطرح‌شدن احتمال رفتن سپاه در لیست تروریستی سران سپاه طی جلسات متعددی تصمیم به برخی تغییرات در سازماندهی سپاه گرفتند. از‌جمله در مهر‌ماه‌طرح ادغام تشکیلات سپاه و بسیج در یکدیگر و ایجاد فرماندهی واحد تحت فرماندهی فرمانده کل سپاه یعنی پاسدار جعفری مطرح شد و از طرفی تصمیم به برگرداندن نیروهای سپاه مستقر در مناطق مرزی حساس که برای رژیم آخوندی به‌لحاظ امنیتی حائز اهمیت بود مثل شمال‌غرب و برخی مناطق حساس دیگر به شهرها و به‌کارگیری این نیروها در آشوبها و اعتراضات احتمالی شهری مطرح شد.
پایه اصلی تغییر سازماندهی سپاه گسترش امر آموزشهای نظامی و عقیدتی در سپاه است که بتوانند نیروهای مختلف سپاه و به‌خصوص بسیج که در‌حال‌حاضر به‌شدت وارفته‌اند را سرپا نگه دارد.
در همین رابطه نیز نیروی انتظامی مأموریت یافته است که در مناطق مرزی شمال‌غرب مستقر شود و قرار است طی سال جاری تا قبل از پایان سال، در 50‌نقطه مرزی فقط در مناطق مرزی آذربایجان غربی مستقر شود. در استانهای شرقی مثل خراسان، کرمان، سیستان و بلوچستان چندین قرارگاه مشترک بسیج، سپاه و انتظامی به‌همین منظور ایجاد شد. در نتیجه به‌خوبی روشن است که تغییرات اخیر سپاه نیز از قضا در راستای تأمین امنیت نظام آخوندی در ترس و وحشت از همین شرایط است.
قابل‌توجه است که سپاه و بسیج طی سالهای گذشته ارگانهای مختلف سرکوبگر در کشور ایجاد کرده است که از‌جمله عبارتند از:
ایجاد قرارگاه امنیتی ثارالله در تهران و سپردن مسئولیت تأمین امنیت تهران به‌لشکرهای سپاه شامل دو لشکر 27 محمد و 10 سیدالشهدا. در حال حاضر فرمانده این قرارگاه فرمانده نیروی زمینی سپاه به‌نام سرتیپ پاسدار محمدعلی زاهدی است.
در سایر شهرها نیز بسیج اقدام به تشکیل قرارگاههایی به‌نام سیدالشهدا کرده است که مأموریت آن اعمال سرکوب از طریق امر به‌معروف و نهی از منکر است.
در مناطق حساس نیز قرارگاهها و تشکیلات خاص ایجاد شده است، مانند شرق و جنوب شرق، غرب و شمال‌غرب، جنوب غرب و… مثلاً در شرق قرارگاهی به‌نام قرارگاه نصر ایجاد کرده است که به‌منظور ایجاد امنیت پایدار توسط نیروهای سپاه و بسیج و انتظامی تشکیل شده است و چندین قرارگاه مختلف دیگر را دربر می‌گیرد که عبارتند از قرارگاههای فتح، فجر، بعثت، رسول اکرم و قرارگاه میرحسینی. از طریق این قرارگاهها و نیروها و یگانهای تابعه آنها سعی می‌کنند که سرکوب را اعمال کنند.
بعد از سقوط دولت سابق عراق، به‌طور خطی رژیم تصمیم گرفت که در امر سرکوب به‌طور جدی‌تر از نیروهای سپاه و بسیج استفاده کند و این روند مستمراً رو به‌رشد و گسترش بوده است. در حال حاضر در بسیاری از مناطق، نیروهای بسیج را به انتظامی تزریق کرده و در امر سرکوب به‌کار می‌گیرند. این اقدام علاوه بر استقرار هر یکان سپاه در یک استان است که در حال حاضر در کلیه استانها یک لشکر و یا یک تیپ سپاه مستقر است و مسئولیت امنیتی آن استان را نیز به‌عهده دارد.
بحث تغییر استراتژی سپاه قبل از تحولات کنونی (نامگذاری سپاه نیروی قدس و…) بوده است. به‌عبارت دیگر سپاه بعد از تصویب قطعنامه دوم در اوایل فروردین‌موضوع حمله نظامی را جدی گرفت.


مشکل اصلی رژیم وارفتگی پاسداران است

مشکل اصلی سپاه این است که پرسنل و فرماندهان اصلی و با‌سابقه سپاه وارد فعالیتهای اقتصادی شده‌اند یا بعد از جنگ با عراق بازنشسته شده‌اند. بنابراین سپاه پاسداران کنونی با سپاه پاسداران دوران جنگ به‌طور کامل فرق کرده است. به‌عبارت دیگر فرماندهان و پرسنل سپاه اساساً به‌خاطر پول و امکانات مالی گسترده با سپاه کار می‌کنند. این امر باعث شده که دیگر سپاه یک نیروی ایدئولوژیک برای رژیم نباشد و این خلاف آن چیزی است که از ابتدا سپاه برای آن تشکیل شده بود. یعنی نیرویی که بتواند در شرایط بحرانی از نظام ولایت‌فقیه حفاظت کند.
این بحران را به‌خوبی صفوی و جعفری بیان کرده‌اند و گفته‌اند که تهدید در دهه سوم فرهنگی است و کار اصلی سپاه اساساً آموزش (به اصطلاح ایدئولوژیک، سیاسی و درگام بعد نظامی) می‌باشد. جوهر این تغییر و تحولات کنونی در یک کلام این است: «سپاه وا‌رفته است و می‌خواهد نسل جدید خود را با کمک فرماندهان دوران جنگ باز سازی کند».
اخبار مربوط به تغییرات سازماندهی گسترده در سپاه از اوایل تیرماه‌، به‌طور جدی توسط رحیم صفوی و سایر فرماندهان سپاه مطرح شده بود. این تغییرات در کادر بسیار محدود و بیشتر فرماندهان آموزش را شامل می‌شد تا این‌که تغییرات گسترده بعد از روی‌کار‌آمدن جعفری صورت گرفت. رحیم صفوی، فرمانده وقت سپاه پاسداران، در مصاحبه‌اش در روز 27‌مرداد، صحبت از تغییر استراتژی سپاه نمود و گفت: شرایط محیطی پس از جنگ تحمیلی نیز تغییر کرد و ابتدا تهدید فرهنگی و سپس تهدیدات سیاسی علیه انقلاب اسلامی جدی شد. سپس از سال‌پس از حادثه 11‌سپتامبر تهدیدات ماهیت نظامی گرفت. طی یک دهه سه نوع تهدید ماهیت خود را علیه انقلاب اسلامی نشان داد. بنابراین با توجه به شرایط آینده پیش روی انقلاب اسلامی، استراتژی سپاه نیز باید تغییر کند.


اقدامات اخیر آمریکا چه تأثیری بر سپاه پاسداران و نیروی قدس خواهد داشت؟

با توجه به این‌که سپاه در درون خود یک بحران جدی در امر فرماندهی دارد بایستی دو مقوله را مد‌نظر داشت:
1‌ـ ریزش نیروها و بریدگی فرماندهان سپاه و از دور خارج کردن بسیاری از فرماندهان و کادرهای باسابقه و قدیمی.
2‌ـ ترس و وحشت سران رژیم و سپاه پاسداران از تشدید جنبشهای مردمی و گسترش اعتراضات اقشار مختلف جامعه و حضور گسترده‌تر و هرچه بیشتر سپاه در امورات داخلی (سرکوبهای اجتماعی). این مقوله به سپاه کمک خواهد کرد تا هم انسجام ساختاری خود را حفظ کند و هم کنترل و مهار جامعه را از دست ندهد.
 
****************************************
شکل‌گیـری و تـاریخچه سـپاه پـاسـداران (۲)
سرکوب مردم ایران بعد از قیام ۵۷ و صدور تروریسم و بنیادگرایی به‌خارج ایران چگونه آغاز شد

شکل‌گیـری و تـاریخچه سـپاه پـاسـداران (۲)

دخـالـت رژیـم در عـراق

تاریخچه دخالتهای رژیم ایران در امور عراق به ابتدای روی کار‌آمدن آخوندها و به رؤیاهای شیطانی خمینی برای کشورگشایی و ایجاد سلطنت مطلقه فقیه برمی‌گردد. هرچند اختلافات دو کشور در زمان حکومت شاه نیز وجود داشت ولی این اختلاف، دارای جنبه ژئو‌پلتیک، بر اساس قطب‌بندی شرق و غرب بود. اما خمینی بلعیدن عراق را به‌عنوان یک اصل اساسی در سیاست خارجی خود وارد کرد. در سال‌ابراهیم یزدی، وزیر خارجه وقت خمینی، اهداف رژیم را با بازگوکردن خصوصیات لازم برای اولین سفیر رژیم در عراق، روشن کرد. وی گفت: «اعزام یک سفیرِ وارد به اوضاع عراق و قادر به ارتباطات لازم و منطقی و سرّی، با گروههای مسلمان مخالف رژیم عراق در داخل عراق، یک امر ضروری بود».
در 24‌فروردین59، منتظری جانشین وقت خمینی، خطاب به خمینی گفت: «این روزها برادران عراقی ما مرتباً مراجعه می‌کنند و می‌گویند همان‌طور که حضرت امام خمینی انقلاب ایران را رهبری کردند تا به‌ثمر رسید، انتظار داریم که انقلاب عراق را هم رهبری کنند (روزنامه بامداد 25‌فروردین‌).
در 18‌شهریور‌(9‌سپتامبر1980) روزنامه جمهوری اسلامی متعلق به حزب حاکم، نوشت: «به فرمان امام، فرمانده کل قوا، نیروهای انقلاب آمادگی خود را برای تصرف عراق، با پشتیبانی مسلمین اعلام کردند». وجود چنین بستر و زمینه‌یی، همراه با پارامترهای دیگر، منجر به جنگ ایران و عراق گردید.
با همین اندیشه بود که خمینی بعد از عقب‌نشینی عراق از خاک ایران، 7‌سال دیگر جنگ را ادامه داد و اعلام کرد که راه قدس از کربلا می‌گذرد.
به‌رغم این‌که ارتش آزادیبخش ملی، به‌عنوان عامل اصلی داخلی، جام زهر آتش‌بس را به‌حلقوم خمینی ریخت، بسیاری از ساده‌اندیشان تصور می‌کردند که جانشین خمینی به معامله و صلح با عراق تن می‌دهد و قربانی این معامله مجاهدین خواهند بود. ولی از آن‌جا که دخالت در عراق جزء لاینفک حفظ نظام ولایت‌فقیه به‌شمار می‌آمد و صلح، طناب دار ولی‌فقیه بود، این دخالتها ادامه یافت و وجود و لاوجود سپاه پاسداران (یعنی جانمایه ولایت‌فقیه) به‌تصرف عراق یا شکست آن گره خورد.



نیروی قدس و اشغال پنهان عراق

ـ در جلسه محرمانه شورای عالی امنیت رژیم که در اول دی‌، با حضور خامنه‌ای و خاتمی،  برای بحث در مورد عراق تشکیل گردید، این نتیجه‌گیری حاصل شد که «حمله احتمالی آمریکا به عراق منطقه را مدتی در آشوب فرو می‌برد و خطرات بسیار زیادی برای نظام جمهوری اسلامی دارد که تنها راه برون‌رفت از آن، دست بالا پیدا‌کردن در دولت آینده عراق از طریق مجلس اعلای عراق و سپاه بدر است». در این جلسه بودجه درخواستی نیروی قدس «۲۶.۰۲۰.۰۰۰‌دلار برای یک سال» برای بازسازی و تقویت سپاه ۹‌بدر عراق تصویب شد.
ـ به‌دنبال این تصمیم، سپاه قدس اعلام کرد که به‌مدت دو سال بازخرید اعضای سپاه بدر ملغی می‌شود (در آن زمان عده‌یی از اسرای عراقی که به‌عضویت سپاه بدر درآمده بودند درخواست داشتند که بازخرید شده و به‌دنبال زندگی خود بروند ولی با درخواست آنها مخالفت شد) و جذب نیروی جدید برای سپاه بدر از طریق ایجاد هسته‌هایی در مساجد جزء اولویت فرماندهان این نیرو قرار گرفت.
ـ طبق سندی که از شورایعالی امنیت رژیم به‌دست آمده، در جلسه شورایعالی امنیت  رژیم که در روز 18‌شهریور‌در بیت خامنه‌ای  با حضور خاتمی برگزار شد، اوضاع عراق مورد بررسی قرار گرفت و نتیجه گرفته شد که «حمله ائتلاف به عراق قطعی است و نتیجه این حمله منجر به‌حضور بلند‌مدت آمریکا در عراق خواهد شد، بنابراین اتخاذ سیاستی فعال برای رفع خطرات دور و نزدیک از ایران ضروری است و به‌عنوان راه‌کار، “دپیلوماسی پنهان با معارضین عراقی” مطرح و تصویب شد. لذا قویترین اهرم در قضیه عراق که می‌تواند منافع ایران را در جریان حمله احتمالی و آینده سیاسی عراق تأمین کند ارتباط مستمر با معارضین عراقی، حضور گسترده و ایجاد بی‌ثباتی مستمر در عراق است و همه این اقدامات نیز با هدف بیرون‌کردن اشغالگران و ایجاد یک حکومت دینی صورت می‌گیرد».
ـ به‌دنبال این نتیجه‌گیری، شورایعالی امنیت رژیم مصوبه‌یی داد که بر اساس آن: نیروی قدس، مجری و متولی خطوط نظام جمهوری اسلامی در عراق می‌باشد و فعالیتهای سپاه در عراق جزء سیاستهای کلان نظام محسوب می‌شود.
از شهریور‌تاکنون کلیه فعالیتهای سیاسی‌ـ تروریستی رژیم در عراق توسط نیروی قدس سپاه پاسداران با پوشهای مختلف انجام می‌شود.



اولین یگانهای اعزامی نیروی قدس به‌عراق

ـ با شروع جنگ در اواخر زمستان‌، آماده‌سازی نیروها و تجهیزات و وسائل شدت گرفت و نیروی قدس، پس از تشکیل چند جلسه توجیهی با حضور عوامل وابسته به‌خود، یگانهای زیر را برای نفوذ در عراق آماده کرد و به‌تدریج، قبل از سقوط دولت سابق عراق در فروردین‌، به آن کشور گسیل داشت:
یگان 60044‌، مستقر در شهرهای کرکوک، اربیل، سلیمانیه، موصل به‌فرماندهی محمد مهدی البیاتی.
یگان‌، مستقردر استان دیالی، به‌فرماندهی ابوذر خالصی با نام اصلی علی حمود السعدی (او در شهریور سال‌در شهر محمودیه در جنوب بغداد ترور شد).
یگان‌، مستقر در سماوه. فرمانده این منطقه ابو‌احمد رومیسی است. او در ایران فرمانده پادگان آموزشی حزب‌الله ورامین و مدتی هم فرمانده لشکر امام علی در بیستون کرمانشاه بود.
یگان‌، مستقر در استان بصره، به فرماندهی ابو‌احمد راشد. او قبلاً در دزفول فرمانده لشکر حیدر کرار بود‌. او از فرماندهان مورد اعتماد خامنه‌ای بوده است.
یگان‌، مستقر در نجف، به‌فرماندهی حاج ابوعلی نجفی. او قبلاً فرمانده لجستیک 9 بدر در کرمانشاه بود.
یگان‌، مستقر در استان ناصریه به فرماندهی ابو‌نور حسینی. او قبل از این در قسمت اطلاعات محور جنوب 9‌بدر بود.
یگان‌، مستقر در استان کوت، به فرماندهی حسین محبوبه الهادی معروف به‌ابوعلی واسطی.
یگان 63000، مستقردر استان العماره، به فرماندهی ابوماجد البصری.
یگان 63600، مستقردر حله (بابل)‌، به‌فرماندهی فاضل یاسری جبر. وی قبلاً فرمانده معاونت آموزش 9بدر در تنگه کنشت کرمانشاه بود.
یگان 64700، مستقر در کربلا به‌فرماندهی اسماعیل نجار خلیل.
یگان 64600، مستقر در بغداد، به‌فرماندهی ابو‌مصطفی شیبانی بود. بعداً به‌دلیل وسعت شهر بغداد و عدم امکان کنترل آن با یک فرماندهی، سازمان بدر شهر بغداد را به 5‌محور تقسیم کرد.



خامنه‌ای عامل اصلی دخالت در عراق

ـ سرتیپ پاسدار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس و متولی عراق، درمورد مسائل این کشور به‌طور مستقیم با شخص خامنه‌ای ارتباط دارد و به او گزارش می‌دهد.
ـ خامنه‌ای یک ماه پس از سرنگونی رژیم سابق عراق در اواخر اردیبهشت سال‌، همه فرماندهان سپاه 9بدر و سران مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق را که کمتر از یکماه بود به عراق رفته بودند، توسط قاسم سلیمانی به‌تهران فراخواند و در جلساتی که در 31‌اردیبهشت و اول خرداد‌در بیت خودش برگزار کرد، به‌عنوان فرمانده کل قوا با آنها به‌گفتگو نشست و بعد از گرفتن گزارشهای مستقیم آنها، برایشان روشن کرد که قاسم سلیمانی وظیفه دارد نیروهای سپاه بدر را در داخل عراق طبق الگوی «نیروهای بسیج سپاه پاسداران»‌، در کلیه ارگانهای جدید در عراق سازمان بدهد.



سفارت رژیم در بغداد
 

سفارت رژیم ایران در بغداد، طی ۳ سال گذشته نقش زیادی در هدایت فعالیتهای دخالتگرانه رژیم ایران در عراق ایفا کرده است. نیروی قدس که متولی عراق است، سفیر رژیم در این کشور را از اعضای با سابقه خود قرار داده است. حسن کاظمی قمی، سفیر رژیم در عراق، از اعضای قدیمی و رده بالای نیروی قدس می‌باشد که سابقه طولانی کار در لبنان و افغانستان را دارد.
نیروی قدس در سفارت دارای یک گروه مستقل است که مسئول آن شخص قمی می‌باشد. برخی از اعضای این گروه عبارتند از: ناصری، نوبخت و جباری که هر سه از کارشناسان نیروی قدس هستند. این گروه ملاقاتهای بسیاری با گروهها، احزاب و جرائد عراقی داشته و شبکه وسیعی برای جمع‌آوری اطلاعات، جاسوسی و عملیات تروریستی در سطح بغداد تشکیل داده‌اند.





حسن کاظمی قمی، سفیر رژیم در عراق



ابعاد حضور نیروی قدس در عراق

ـ نیروی قدس حدود ۴۰‌هزار تن از نیروهای خود را وارد عراق کرد (مقاومت ایران در یک کنفرانس مطبوعاتی در لندن سندی حاوی اسامی ۳۳۰۰۰ نفر از حقوق‌بگیران  سپاه قدس، همراه با کدهای حقوقی و مبلغ حقوق آنها را افشا نمود) و بیش از ۲۰‌حزب و گروه بزرگ و کوچک وابسته به‌خود در عراق ایجاد کرد.
ـ علاوه بر این، نیروی قدس برای پیشبرد اهداف خود در عراق، دهها شبکه اطلاعاتی تروریستی در سراسر این کشور به‌وجود آورده است. هم‌چنین در راستای تبلیغ اندیشه ارتجاعی و بنیادگرایی، این نیرو بیش از 30‌نشریه، 7‌کانال تلویزیونی، 6 ایستگاه رادیویی و حدود 450‌کتابخانه، دارالقرآن و ویدئو‌کلوپ و… در سراسر عراق، به‌طور خاص در استانهای شیعه‌نشین  تأسیس کرده است. در این چند سال میلیونها جلد کتاب، جزوه، سی.دی، پوستر و نوشته ایدئولوژیک برای ترویج فرهنگ ولایت‌فقیه، توسط نیروی قدس به عراق وارد شده است.
ـ به‌منظور انجام فعالیتهای اطلاعاتی‌ـ تروریستی بیش از 3‌هزار ساختمان، آپارتمان، باغ، زمین، هتل و مغازه در سراسر عراق، به‌صورت پنهانی توسط نیروی قدس خریداری شده است که بسیاری از آنها به‌عنوان سرپلهای مخفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در بسیاری از این اماکن عوامل عراقی نیروی قدس، به‌عنوان پوشش مستقر شده‌اند. آنها از این امکانات برای استقرار فرماندهان نیروی قدس و اعضای شبکه‌های تروریستی و اطلاعاتی استفاده می‌کنند. در این زمینه بیشترین خرید مسکن در سه شهر نجف، کربلا و بصره صورت گرفته است و تاکنون رسانه‌های عراقی این شیوه رژیم را  تا حد زیادی افشا نموده‌اند.



سازمان کار نیروی قدس در عراق

ـ نیروی قدس برای پیشبرد کارهایش (از جابه‌جایی فرماندهان، تا ارسال سلاح و مهمات، تا پرداخت حقوق مزدورانش و…) از پوششهای مختلف استفاده کرده است. شرکتهای مختلف پوششی این امکان را برای سپاه و نیروی قدس فراهم کرده‌اند که فعالیتهای خود را از شکل ارگانی خارج کند. در نتیجه امکان کنترل و نظارت دولتی روی این فعالیتها وجود ندارد. به این صورت رژیم دست بازتری برای دخالتهای مختلف خود در عراق پیدا کرده است.
ـ نیروی قدس علاوه برفعالیتهای فرهنگی و درمانی در قالب ساختارهای عمومی، فعالیتهای اطلاعاتی و جاسوسی خود را در عراق به‌صورتی سازمانیافته‌دنبال می‌کند.
ـ فرماندهی نیروها در عراق توسط قرارگاه رمضان و 4 قرارگاه تابع آن تأمین می‌شود. این چهار قرارگاه عبارتند از: فجر در اهواز، ظفر در کرمانشاه، رعد در مریوان و نصر در نقده.
ـ نیروی قدس از طریق این قرارگاهها گروههای تروریستی متعددی را در عراق شکل داده است و فرماندهی می‌کند.
ـ نیروی قدس به کمک سفارت رژیم در بغداد و روابطی که در تهران با سران سیاسی عراق دارد، کار با گروههای سیاسی را دنبال می‌کنند.
لازم به‌توضیح است که در زمان دولت سابق عراق، مسئول مستقیم بسیاری از سران کنونی دولت عراق، ازجمله عبدالعزیز حکیم، مالکی، نخست‌وزیر فعلی، جعفری نخست‌وزیر سابق، عادل عبدالمهدی، و بسیاری از مقامات فعلی دولت عراق، نیروی قدس بود. در حال حاضر نیز از طریق نیروی قدس یا کاظمی قمی سفیر رژیم در عراق که خود عضو نیروی قدس است، خط و خطوط رژیم به آنها منتقل می‌شود و اگر موضوع مهمی باشد آنها به تهران احضار می‌شوند تا مستقیماً توسط مقامات دست اول رژیم توجیه شوند. به‌طور معمول در مسافرت این  مقامات به تهران، نیروی قدس با آنها دیدار می‌کند.

 



ستاد کوثر

از اوایل مهرماه‌، نیروی قدس به‌بهانه عرضه کمکهای اقتصادی ـ انسانی و اجتماعی در عراق، ستادی به‌نام «ستاد کوثر» ایجاد نمود و در عراق با پوششهای مختلف شروع به‌کار کرد. ارگانهای دیگر رژیم، اعم از سازمانهای خیریه، بنیاد شهید، کمیته امداد، هلال احمر و سازمانهای مستقل که در عراق فعالیت می‌کنند، در هماهنگی با ستاد کوثر و زیر نظر این ستاد فعالیت می‌کنند. فرماندهی ستاد کوثر با سرتیپ پاسدار حاج منصور حقیقت‌پور است. این بنیاد در شهرهای مختلف عراق نمایندگی و دفتر دارد.
وظیفه اصلی ستاد کوثر پشتیبانی لجستیک از گروههای تحت‌الحمایه رژیم آخوندی و هم‌چنین ایجاد جای پایی برای فعالیت نیروی قدس می‌باشد. ستاد کوثر تحت نامهای مختلفی به فعالیتش در همه شهرهای عراق ادامه می‌دهد. اخیراً ارگان جدیدی با نام «ستاد پشتیبانی از مردم مظلوم عراق» و نیز یک «ستاد بازسازی عتبات عالیات» در شهرهای کربلا و نجف و بغداد راه‌اندازی کرده‌اند که رئیسشان همان سرتیپ حاج منصور است و پوششی است برای ورود و خروج فرماندهان نیروی قدس. این نیرو هم‌چنین یک گروه در کربلا و نجف مستقر کرده است که تحت عنوان ستاد تعمیرات و مرمت اماکن مقدسه فعالیت می‌کند.



ستاد مبین

هنوز چند ماه از سقوط بغداد نگذشته بود که خامنه‌ای در جلسه‌یی با شرکت قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس، و مسئولان مجمع جهانی اهل بیت، مجمع تقریب، حوزه علمیه قم و وزارت ارشاد دولت خاتمی و بعضی نهادهای دیگر، به همه آنها دستور داد که برای تشکیل جمهوری اسلامی در عراق، زمینه‌سازی فرهنگی را با قدرت هر چه تمامتر شروع کنند. سرتیپ پاسدار حسین شریعتمداری، نماینده شخصی خامنه‌ای، این خواست خامنه‌ای را بدین صورت منعکس نمود: «شیعیان عراق، یعنی اکثریت قاطع مردم این کشور و سایر مسلمانان عراق، باورهای مشترکی با مردم ایران دارند و مرزهای جغرافیایی اگر چه قابل احترامند ولی نمی‌توانند مانع از باورهای مشترک دینی باشند. بنابراین، همان‌گونه که تشکیل جمهوری اسلامی در ایران برخاسته از باورهای دینی مردم بوده است و نه وابستگیهای قومی و ملی، به‌یقین مردم عراق نیز با تکیه بر باورهای اسلامی خود، تشکیل نظام جمهوری اسلامی در این کشور را وظیفه دینی خود می‌دانند و در این راه، چشم دل به ایران اسلامی دوخته‌اند».
به‌دنبال آن نیروی قدس، ستاد مبین را به‌ریاست پاسدار دانائی در عراق تشکیل داد. شورای عالی امنیت ملی، بعد از تشکیل ستاد مبین، با صدور ابلاغیه‌یی، کنترل و هدایت کلیه فعالیتهای فرهنگی و به‌اصطلاح صدور انقلاب اسلامی به عراق را به‌این ستاد واگذار نمود و سایر وزارتخانه‌ها و نهادهای مذهبی را موظف کرد که زیر نظر این ستاد فعالیت کنند.
دفتر مرکزی ستاد مبین در تهران ـ منطقه ونک ـ خیابان پردیس قرار دارد و تمامی جلسات آن در این مرکز برگزار می‌شود.
وظایف اصلی ستاد مبین در عراق به‌قرار زیر تعیین شده است:
1) راه‌اندازی شبکه‌های رادیو‌ـ تلویزیونی محلی و سراسری در داخل عراق.
2) برگزاری دوره‌های آموزش عقیدتی برای گروههای شیعه و تغذیه فکری گروههای وابسته به نیروی قدس مانند مجلس اعلا، سازمان بدر، حزب‌الدعوه، جنبش حزب‌الله، جنبش 15‌شعبان، جنبش سیدالشهدا، سازمان ثارالله، حرکت ثارالله و سایر شیعیان متمایل به رژیم ایران… این ستاد در خلال فعالیتهایش افرادی را که دارای زمینه‌های مساعد هستند شناسایی و جذب می‌کند و به‌منظور آموزش و استخدام به ایران می‌فرستد.
3) ایجاد نمایشگاههای کتاب و پوستر در شهرهای مختلف عراق.
4) توزیع مجانی کتاب، پوستر و سی.دی‌های مذهبی.
5) ایجاد ویدیوکلوپ مذهبی.
6) ایجاد کتابخانه‌های ثابت و فروش کتب مذهبی و حاوی اندیشه‌های ارتجاعی.
ستاد مبین برای پیشبرد کار خودش در عراق یک مؤسسه فرهنگی به نام «مؤسسه فرهنگی مبین» تشکیل داده و فعالیتهایش در عراق را در قالب این مؤسسه انجام می‌دهد. کارکنان مؤسسه مبین در عراق از نیروهای 9بدر، مجلس اعلا، حزب‌الدعوه، جنبش حزب‌الله و سایر گروههای وابسته به رژیم هستند و رابط این مؤسسه با ستاد مبین محسوب می‌شوند. در‌حال‌حاضر بیش از 100‌باب کتابخانه، 80 باب ویدیوکلوپ، بیش از 300‌باب دارالقران در شهرهای مختلف عراق راه‌اندازی شده‌اند.
ستاد مبین بیش از 10‌نمایشگاه کتاب بزرگ در سراسر عراق، ازجمله بغداد، نجف، بصره، کردستان و… تشکیل داده است. در خلال هر یک از این نمایشگاهها هزاران جلد کتاب، جزوه، پوستر، سی.دی و… در ارتباط با خمینی، خامنه‌ای و سایر سران رژیم به‌صورت مجانی بین مردم توزیع شده‌اند. در نمایشگاه نجف یک قلم 13میلیون تومان فقط سی.دی مجانی توزیع شد. علاوه بر کتاب و سی.دی، این ستاد عکسهای خمینی و پوسترهای خامنه‌ای را پخش می‌کند.



فرمانده سپاه لبنان در فرماندهی شبکه‌های ترور در عراق

ـ سرتیپ پاسدار ابطحی، از فرماندهان قدیمی نیروی قدس، که سالها فرماندهی سپاه در لبنان را به‌عهده داشت، از مرداد ماه‌فرماندهی شبکه‌های ترور در عراق را به‌عهده گرفت تا تجربیاتی که در رابطه با حزب‌الله در لبنان دارد، برای پیشبرد این نیرو در عراق مورد استفاده قرار دهد.
ـ سرتیپ پاسدار ابطحی، بعد از سقوط دولت سابق عراق، از طرف نیروی قدس مسئولیت فعالیتهای نیروی قدس در حوزه خلیج فارس، به‌ویژه عراق، را (علاوه بر فرماندهی در لبنان) زیر پوشش ستاد فرهنگی مبین به‌عهده گرفت و پس از این‌که سرتیپ پاسدار ربیعی به فرماندهی سپاه در لبنان منصوب شد، ابطحی مأمور ارتباط با عناصر وگروههای عراقی وابسته به‌رژیم در عراق شد.



قرارگاه فجر مقر تاکتیکی فرماندهی سپاه قدس در اهواز

ـ قرارگاه فجر یک مقر تاکتیکی فرماندهی نیروی قدس برای دخالت در استانهای جنوبی و مرکزی عراق می‌باشد. ارتباط با شبکه‌های ترور و مسئولان گروهها و احزاب عراقی وابسته به رژیم ایران در جنوب عراق از طریق این مقر دنبال می‌شود. این مقر در شهر اهواز در شمال فلکه چهارشیر می‌باشد.
ـ این مقر که یکی از سه مقر فرماندهی نیروی قدس برای دخالت در عراق است، زیر نظر سرتیپ پاسدار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس، مستقر در قرارگاه کاظمی در تهران در نزدیکی ستاد مشترک سپاه، اداره می‌شود.
ـ سرتیپ پاسدار ابطحی در مقر قرارگاه فجر در اهواز مستقر می‌باشد و به‌کمک تعدادی از با تجربه‌ترین فرماندهان نیروی قدس، فعالیت شبکه‌های ترور، ازجمله حزب‌الله عراق، را از این مقر هدایت می‌کند.



شبکه تروریستی حزب‌الله

ـ سپاه قدس در عراق شبکه‌های متعدد تروریستی به‌نامهای ۱۵‌شعبان، (ضد) سیدشهدا، و… راه انداخته است. یکی از این شبکه‌ها شبکه حزب‌الله در عراق است. جهت آشنایی اولیه خوانندگان با این شبکه توضیح مختصری در‌باره آن در زیر می‌آید:
ـ فرماندهی حزب‌الله در عراق، به یکی از فرماندهان عراقی نیروی قدس به‌نام جمال ابراهیمی، ملقب به «ابو مهندس»‌، داده شده است.
ـ تشکیلات حزب‌الله عراق فعالیت خود را در بغداد و بصره شروع کرده و با حزب‌الله لبنان در ارتباط است.
ـ نفرات حزب‌الله عراق به‌طور عموم در بصره آموزش نظامی و تروریستی می‌بینند و سلاحها و مهمات مورد نیاز آنها از مرز شلمچه وارد بصره می‌شود.
ـ فرماندهان و نیروهای ویژه حزب‌الله عراق، در ایران دوره ویژه نظامی و اطلاعاتی می‌بینند. آنها در گروههای 30 تا 50‌نفره به‌اهواز و سپس تهران برای گرفتن آموزش وارد می‌شوند. نیروی قدس پادگانهایی را در ایران برای آموزش این افراد اختصاص داده است. مدت این آموزشها 30‌روز است.
ـ جمال ابراهیمی (مهدی مهندس) تحت فرماندهی سرتیپ پاسدار ابطحی قرار دارد.



جمال ابراهیمی فرمانده حزب‌الله در عراق کیست؟

ـ جمال جعفر محمد‌علی الابراهیمی، ملقب به «مهدی مهندس» و با نام ایرانی جمال ابراهیمی، در دهه‌یکی ازعناصر زبده یک شبکه ترور اعزامی رژیم ایران به‌کویت بود. او، به‌دلیل طراحی انفجار سفارتخانه‌های آمریکا و انگلیس در کویت، از سال‌تحت تعقیب انترپل می‌باشد. وی بعد از این تاریخ در ایران مستقر شده و مدتی طولانی فرماندهی سپاه بدر وابسته به‌نیروی قدس را برعهده داشته است.
ـ جمال ابراهیمی جزء افسران ارشد و قدیمی نیروی قدس سپاه پاسداران است که دوره فرماندهی دافوس (دانشکده فرماندهی و ستاد نیروی سپاه) را در دانشگاه سپاه، موسوم به امام حسین، گذارنده و درحال حاضر نیز از فرماندهان نیروی قدس در عراق به‌شمار می‌آید. وی حقوق ماهانه از نیروی قدس دریافت می‌کند. شماره حساب بانکی وی در ایران 50100460275 است و کد حقوقی وی در لیست حقوق‌بگیران سپاه بدر 3829770 می‌باشد.
ـ مهدی مهندس در حال‌حاضر نماینده پارلمان عراق از استان بابل، از لیست ائتلاف موحد، است. او پس از این‌که تحت تعقیب نیروهای ائتلاف قرار گرفت، اینک مخفی شده و در جلسات پارلمان شرکت نمی‌کند.
ـ جمال ابراهیمی (مهدی مهندس) در سال‌، بعد از سقوط دولت سابق عراق، به‌صورت مخفیانه از ایران وارد عراق شد و ابتدا به فرمان نیروی قدس، تشکیلاتی به‌نام «تجمع اسلامی» در عراق تأسیس نمود. طی 2‌سال، 950‌نفر از کادرهای قدیمی و مورد اعتماد سازمان بدر، بنابه دستور مستقیم قاسم سلیمانی، به این تشکیلات منتقل شدند. این تشکیلات در بیشتر استانهای عراق برای خود دفاتری ایجاد نمود. او نقش عمده‌یی در راه‌اندازی تشکیلات شبه‌نظامی گروههای شیعه وابسته به رژیم ایران و فعالیتهای تروریستی آنها برعهده داشته است. بعداز جا افتادن این تشکیلات بود که تشکیل حزب‌الله از طرف نیروی قدس به او واگذار گردید.


 
*****************************
 
شـکل‌گیـری و تـاریخچـه سـپاه پـاسـداران (۳)

نقش و تسلط سپاه پاسداران
بر پروسه بیست ساله تولید سلاح هسته‌یی


رژیم آخوندی در سال‌اقدام به‌ایجاد سه مرکز تحقیقات نظامی در ارگانهای خود، شامل سپاه پاسداران، جهاد سازندگی و جهاد دانشگاهی نمود اما موضوع تحقیقات هسته‌یی را به‌طور خاص توسط سپاه پاسداران به‌پیش می‌برد. مرکز تحقیقات سپاه از ابتدای تأسیس، تحقیقات هسته‌یی را دنبال می‌کرده است.
آخوند محمد حسین بهشتی (نزدیکترین نفر به خمینی) در سال‌خطاب به مدیران تحقیقات هسته‌یی ایران گفت: سیاست ایران در خصوص برنامه هسته‌یی، دستیابی به سلاح اتمی است.
در سال‌سپاه پاسداران واحد ویژه اتمی را در زیر مجموعه مرکز تحقیقات سپاه تشکیل داد. این واحد یک مرکز تحقیقاتی ویژه و مخفی در شمال تهران‌ـ حوالی میدان ونک بود که بهترین متخصصان اتمی دانشگاههای کشور را به‌استخدام خود درآورد.
مرکز تحقیقات سپاه از سال‌بخش عمده متخصصانی که مرکز تحقیقات هسته‌یی سازمان انرژی اتمی آموزش داده و تربیت کرده بود را در پایان یک پروسه دو ساله آموزشی توسط سپاه استخدام کرد و در اختیار مرکز تحقیقات سپاه قرار داد. این افراد به‌همراه سایر متخصصان و مهندسان دیگری که سپاه جهت تحقیقات هسته‌یی مستقلاً استخدام کرده و با حقوقهای کلان به‌خدمت گرفته بود، در یک مرکز تحقیقاتی ویژه و مخفی که در شمال تهران ـ حوالی میدان ونک قرار داشت به‌کار گرفته شدند.



تصمیم خمینی و شروع تلاش بی‌وقفه در سپاه برای دستیابی به بمب هسته‌یی

بعد از عزیمت تاریخ‌ساز رهبر مقاومت در خرداد سال‌به ‌جوار خاک میهن، خمینی که با شم ضد‌انقلابیش متوجه شده بود که این عزیمت تاریخ‌ساز کشتی جنگیش را به گل خواهد نشاند، سال‌را سال سرنوشت در جنگ ضد‌میهنی در درون نیروهایش اعلام کرد و دستور بسیج تمام‌عیار داد، به‌طوری‌که محسن رضایی گفت بسیجی که در سال‌داده شد سه برابر بسیج نیرو در سالهای قبل است.
به‌رغم این بسیج و طرح ویژه به‌نام کربلای 4 و 5 برای تصرف بصره، خمینی و سپاه پاسدارانش در اواخر زمستان سال‌در کربلای 4 و 5  ضربات سختی را متحمل شدند و طرح آنها کلاملاً با شکست مواجه شد. پس از این شکست محسن رضایی فرمانده سپاه پاسداران به خمینی گزارش داد که  کسب آمادگی مجدد برای انجام عملیات آفندی و بسیج نیرو نیازمند 5 سال وقت است.
به‌دنبال این شکست بود که دستیابی به‌بمب هسته‌یی به‌عنوان ضرورت پیروزی در جنگ برای رژیم مطرح شد. خمینی این ضرورت را طی سخنانی در سال‌خطاب به مسئولان انرژی اتمی و سپاه پاسداران مطرح کرد. به‌دنبال اعلام این ضرورت توسط خمینی محسن رضایی فرمانده وقت سپاه پاسداران، دستیابی به‌سلاح هسته‌یی را در دستور کار جدی سپاه پاسداران قرار داد و اقدامات زیر را انحام داد:
1) مرکز تحقیقات سپاه برای دستیابی به‌علم و تکنیک سلاح هسته‌یی، ارتباطات فعالی با کشورهای روسیه و پاکستان برقرار کرد و مذاکرات و همکاریهایی با این دو کشور داشت.
2) از سال‌یکی از مراکز تحقیقات هسته‌یی سپاه تحت پوش «مرکز آموزشی کادر فنی دریایی سپاه» فعال شد. محل این مرکز در نزدیکی نیاوران(تهران) بود که رابطه فعالی با روسیه و پاکستان در زمینه هسته‌یی داشت.
3) در سال‌پاکستان یک موافقتنامه همکاری هسته‌یی با ایران منعقد کرد که متخصصان ایران برای دیدن دوره آموزشی به پاکستان رفتند.
4) ارتباط با عبدالقادرخان (پدر اتمی پاکستان) در سال‌برقرار شد. سه نفر از مقامات سپاه پاسداران حداقل دوبار در تهران با عبدالقادرخان ملاقات کردند. سرپرست هیأت ملاقات‌کننده سپاه، محمد سلامی، رئیس مرکز تحقیقات سپاه پاسداران بود. در آن زمان مأموریت اصلی مرکز تحقیقات سپاه، کار تحقیقاتی در زمینه سلاح هسته‌یی بود.
5) در سال‌محسن رضایی، فرمانده وقت سپاه پاسداران، در ملاقات با سه نفر از استادان فیزیک دانشگاه کرمان، از آنها خواست که جهت ساخت بخشهای مختلف سلاح هسته‌یی همکاری کنند و به آنها قول داد که هشتصد میلیون دلار جهت تحقیقات تولید سلاح هسته‌یی اختصاص می‌دهد.
6) محسن رضایی از این سه نفر می‌خواهد که از آن پس در تعطیلات آخر هفته با هواپیما به تهران بروند و به این ترتیب آنها مدتها هر هفته به تهران رفته و در آن‌جا به یکی از مراکز تحقیقات سپاه در اطراف لویزان، موسوم به «مرکز آموزشی کادر فنی دریایی سپاه» برده می‌شدند. در این مرکز درمورد تحقیقات لیزری در غنی‌سازی هسته‌یی تحقیق می‌شد.
7) در همان زمان سه استاد فوق‌الذکر، جهت دستیابی به‌علم و تکنیک هسته‌یی، به چند مأموریت خارج کشور در ایتالیا، آلمان و ژاپن فرستاده شدند. ازجمله در سال‌آنها به ایتالیا فرستاده شده و از دو مرکز اتمی ایتالیا بازدید کردند. یکی از این مراکز در شهر پدوا واقع شده بود. این نفرات در آن‌جا از سه شتاب‌دهنده نوترون بازدید به عمل آورند. این مسافرت تحت پوشش مرکز تحقیقات فیزیک صورت گرفت در حالی‌که هزینه بلیت هواپیما را سپاه پرداخته بود. در پایان این بازدیدها، آنها نقشه‌های آزمایشگاههای مختلف این مراکز را دریافت کرده و بعد از بازگشت در اختیار سپاه پاسداران قرار دادند.
8) از سال 1366 سپاه پاسداران در چندین دانشگاه ایران دفاتر تحقیقات هسته‌یی ایجاد می‌کند که مهمترین آنها در دانشگاه تهران و دانشگاه شیراز بود. یک نمونه از اقدامات سپاه جهت استخدام متخصصان هسته‌یی، استخدام 14نفر از فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف با حقوق اولیه 6هزار دلار در ماه بود. در‌حالی‌که حقوق متخصصان سازمان انرژی اتمی در این زمان کمتر از این مبلغ بود.
9) در سالهای 1366 تا 1371 طرحهای آزمایشهای مربوط به ایمپلوژن (انفجار مقدماتی انفجار هسته‌یی) در پادگان سپاه پاسداران دنبال می‌شد. در سال‌یک آزمایش اولیه ایمپلوژن در یکی از پادگانهای سپاه واقع در کرمان صورت گرفت. مطابق اظهارات یک شاهد عینی، آنها با استفاده از لوله توپ این آزمایش را انجام دادند. در داخل یک لوله توپ که قطر خارجی آن 25‌سانتیمتر بود چند لوله گذاشته بودند به‌طوری‌که قطر لوله داخلی 6 یا 7 سانتیمتر بود و سپس مقداری تی.ان.تی را داخل آن گذاشته و دو طرف آن‌را بسته و آزمایش انفجار ایمپلوژن صورت گرفت. آزمایش ایمپلوژن در همین پادگان تا چند سال بعد ادامه داشت تا این‌که در سال‌این فعالیتها به وزارت دفاع منتقل می‌شود.



سرکشیدن جام زهر آتش‌بس و ضرورت دستیابی به بمب هسته‌یی

خمینی در ۲۵‌تیر‌دو روز قبل از اعلام پذیرش آتش‌بس نامه‌یی در ضرورت پذیرش این شکست می‌نویسد که در آن تأکید می‌کند فرماندهان گفته‌اند «که اگر ما دارای ۳۵۰‌تیپ پیاده، ۲۵۰۰‌تانک، ۳۰۰۰‌توپ، ۳۰۰‌هواپیمای جنگی و ۳۰۰ هلیکوپتر و قدرت ساختن مقدار قابل‌توجهی از سلاحهای لیزر و اتم ـ که از ضرورتهای جنگ در آن موقع است ـ داشته باشیم می‌توانیم به امید خدا عملیات آفندی داشته باشیم…» (کلیشه نامه خمینی در این صفحه درج شده است).
بنابراین از زمان پذیرش آتش بس در 27‌تیرماه‌، تا کنون سپاه پاسداران به‌دنبال دستیابی به بمب هسته‌یی است.

نامه خمینی دجال
هنگام خوردن زهر آتش‌بس
و بیان نیاز به ساخت «سلاحهای لیزر و اتم»
 


استراتژی دفاع پیشگیرانه

رژیم در سال‌استراتژی دفاع پیشگیری‌کننده را تصویب کرد. این استراتژی در مقابله با این تهدید بنا شده بود که «دشمنان جمهوری اسلامی و ایدئولوژی اسلامگرای آن در یک مقطع به تهدید نظامی یا حمله نظامی متوسل می‌شوند تا از ترویج و گسترش نفوذ این کشور جلوگیری کنند» این استراتژی بر سه پایه زیر استوار است:
ـ توانایی برای تحمل تلفات بزرگ در جنگهای درازمدت
ـ یک زرادخانه عظیم حاوی موشکهای میان‌برد و دوربرد برای جبران ضعفهای موجود در عملیات هوایی
ـ یک زرادخانه هسته‌یی برای بازدارندگی قدرتهای بزرگ از جمله آمریکا
 محور اصلی بازدارندگی این استراتژی دستیابی به سلاح اتمی است که مانع از تهاجمات خواهد شد. یکی از فرماندهان سپاه پاسداران در سال‌گفت: خامنه‌ای و سران نظامی رژیم معتقدند «مشی دفاع ملی ایران بدون برخورداری از قدرت هسته‌یی ارزش و اعتبار چندانی نخواهد داشت».
سران رژیم بعد از جنگ عراق و مقایسه عراق و کره شمالی، در تأیید این خط‌مشی، نتیجه گرفتند که علت عدم تهاجم آمریکا به کره شمالی و مذاکره با او، داشتن بمب هسته‌یی است و ما نیز باید به این سلاح مسلح شویم.



راهنمود رفسنجانی به سپاه پاسداران برای دستیابی به بمب اتمی

واحد ویژه اتمی سپاه در سال‌، در گزارشی به رفسنجانی مشکل و مانع دستیابی به سلاح هسته‌یی را عدم همکاری کشورهای خارجی در قرار‌دادن امکانات و تکنیکهای کلیدی برای سلاح هسته‌یی عنوان کرد. رفسنجانی به‌دنبال آن یک اجلاس مشترک بین واحد ویژه اتمی سپاه و سازمان انرژی اتمی تشکیل داد و در این جلسه برای دستیابی به سلاح هسته‌یی به‌خطوط یا استراتژی زیر رسیدند:
1. برای دستیابی به امکانات و تکنولوژی هسته‌یی باید منابع و امکانات متعددی را از کشورهای مختلف فعال کرد و با معاملات قاچاق و محرمانه به این تکنولوژی دست یافت.
2. مهندسان و مختصصان ایرانی قابل‌اعتماد به بهانه‌های مختلف به کشورهای اروپایی فرستاده شوند تا با جاسوسی، تکنولوژی مورد نیاز را به‌دست آوریم.
3. دستیابی به امکانات ویژه تخصصی (دانشمند) و اورانیوم غنی‌شده شوری سابق، توسط واحد ویژه سپاه دنبال شود.



وزارت دفاع و انتقال فعالیتهای هسته‌یی از مرکز تحقیقات سپاه به آن

پس از پایان جنگ هشت‌ساله با عراق در سال‌، رژیم اقدام به ادغام وارتخانه‌های دفاع و سپاه نمود و وزارتخانه واحدی به‌نام وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تشکیل داد. از این پس سپاه پاسداران تحت نام وزارت دفاع، بر این وزارتخانه جدید حاکم شد. بدین ترتیب رأس ارتش از دولت حذف شد. از زمان تشکیل وزارت دفاع تاکنون اساساً وزیر دفاع از سپاه بوده و کلیه معاونتهای وزارت دفاع را نیز سپاه تسخیر کرده است. به‌طوری‌که وزارت دفاع جزئی از سپاه پاسداران با تمامی ویژگی پاسداران است.
در سال‌، رژیم کلیه مراکز تحقیقات هسته‌یی سپاه و سایر مراکز نظامی و دانشگاهی را به وزارت دفاع منتقل کرد. به این ترتیب علاوه بر مخفی‌کردن این فعالیتها، از پوشش صنایع دفاع جهت ادامه طرحهای هسته‌یی‌اش استفاده نمود. مرکز تحقیقات سپاه که روی موضوع هسته‌یی کار می‌کرد، بعداز ادغام، به «مرکز آموزش تحقیقاتی دفاعی وزارت دفاع» تغییر نام داد و کلیه متخصصان هسته‌یی سپاه پاسداران نیز به این مرکز منتقل شدند. به این ترتیب مرکز تحقیقات هسته‌یی وزارت دفاع به‌طور کامل در کنترل و فرماندهی متخصصان سپاه قرار گرفت.



وزارت دفاع و سازمان انرژی اتمی دوبال هسته‌یی رژیم

وزارت دفاع و سازمان انرژی اتمی دو ارگانی هستند که به‌طور موازی فعالیت هسته‌یی رژیم را پیش می‌برند (مانند سپاه و ارتش که نیروهای مسلح رژیم را تشکیل می‌دهند). سازمان انرژی اتمی نیروگاهها و چرخه سوخت را دنبال می‌کند، ولی وزارت دفاع به‌دنبال دستیابی به تکنولوژی بمب هسته‌یی است و تلاش می‌کند کلیه فعالیتهای خودش را مخفی نگهدارد. وزارت دفاع برای لو نرفتن ماهیت استفاده نظامی از فعالیتهای هسته‌یی، به ناچار نتایج فعالیتهای هسته‌یی و امکاناتش را از سازمان انرژی اتمی مخفی می‌کند. این مسأله یک دوباره کاری و تکرار کارهای مشابه را به دستگاه هسته‌یی رژیم تحمیل کرده که به‌ناچار آن‌را پذیرفته‌اند.


فرماندهی اتمی

با الگوی نیروهای مسلح که ارتش و سپاه در ستاد فرماندهی کل قوا هماهنگ می‌شوند، ارگانهای مختلف دست‌اندرکار سلاح هسته‌یی نیز در شورای عالی امنیت هماهنگ و فرماندهی می‌شوند. همان‌طور که حاکمیت سپاه در نیروهای نظامی حاکم است، در پروژه‌های هسته‌یی رژیم نیز فعالیت برای دستیابی به سلاح هسته‌یی توسط سپاه پاسداران بر این‌گونه فعالیتهای سازمان انرژی اتمی و وزارت دفاع حاکم است یعنی سازمان انرژی اتمی در خدمت فعالیتهای سپاه پاسداران است.


بمب در دست تروریستها

تا چندی قبل پیشبرد پروژه‌های اتمی و بیولوژیک وزارت دفاع، زیر مجموعه‌یی از فعالیتهای مرکز «آموزش و تحقیقات دفاعی وزارت دفاع» به ریاست سرتیپ پاسدار محمد سلامی (ملاقات‌کننده با عبدالقادرخان در سال‌) بود که در دوره وزارت شمخانی به‌خاطر اهمیت طرحهای هسته‌یی و تسریع در دستیابی به‌بمب اتمی پروژه‌های اتمی و بیولوژیک از مؤسسه تحقیقات دفاعی وزارت دفاع جدا و تحت فرماندهی سرتیپ پاسدار علی حسین تاش، جانشین وقت وزارت دفاع قرار گرفت.
با روی کار‌آمدن احمدی‌نژاد سرتیپ پاسدار علی حسین‌تاش به‌منظور پیگیری سیاسی مسأله هسته‌یی به معاونت راهبری شورای عالی امنیت رژیم منصوب شد و در همین رابطه مذاکرات هسته‌یی را در شورای امنیت به‌نفع خواستهای سپاه پاسداران دنبال می‌کند.
سرتیپ پاسدار احمد وحیدی، بالاترین فرمانده تروریست رژیم و اولین فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، جانشین سرتیپ پاسدار مصطفی نجار وزیر دفاع شد و فرماندهی پروژه‌های بیولوژیک و اتمی را در دست گرفت. به این ترتیب در دولت احمدی‌نژاد بمب اتمی در دست تروریست قرار گرفت!



استفاده از دانشگاهها

دانشگاههای کشور در سه مرحله ویپنیزاسیون (Weaponization) یعنی تحقیقات، آزمایش و تولید سلاح اتمی، نقشی جدی در تحقیقات دارند. در همین رابطه سازمان انرژی اتمی از دانشگاه شریف و دانشگاه امیرکبیر فعالانه استفاده می‌کند، سپاه و وزارت دفاع نیز از دانشگاه امام حسین و دانشگاه مالک اشتر (در تهران، کرج و اصفهان) استفاده می‌کنند.


دانشگاه مالک اشتر

دانشگاه مالک اشتر به‌منظور پیشبرد امور تحقیقاتی و آموزشی سپاه پاسداران در سال‌تشکیل شده است. ابتدا مرکز اصلی این دانشگاه در شاهین‌شهر اصفهان بود ولی از سال‌مرکز اصلی آن به تهران منتقل شد. در حال حاضر این دانشگاه دارای سه مرکز در تهران، اصفهان و کرج می‌باشد. بسیاری از آزمایشهای مربوط به سلاح هسته‌یی و موشکی در این دانشگاه دنبال می‌شود.
دانشگاه مالک اشتر با مدیریت مستقل، به جانشین وزیر دفاع، سرتیپ پاسدار احمد وحیدی وصل است که امور هسته‌یی را دنبال می‌کند.
به‌علت بالا‌رفتن اهمیت تحقیقات شیمی هسته‌یی، در آخرین تغییراتی که در بهمن‌در دانشگاه مالک اشتر صورت گرفت، گروه شیمی از مجمتع مواد جدا شد و اسم آن را به «مجتمع دانشگاه علوم کار‌بردی» تغییر دادند.
برخی از آزمایشهای هسته‌یی که در حال حاضر در دانشگاه مالک اشتر دنبال می‌شود عبارتند از: تولید فولاد مارجینگ جهت ساخت روتر سانتریفوژ و بخشهایی از سلاح هسته‌یی، ساختن چشمه نوترونی از پلونیوم و برلیوم و تولید برلیوم خالص.
آدرس مالک اشتر در تهران: بزرگراه شهید بابایی ـ لویزان ـ دانشگاه صنعتی مالک اشتر
آدرس مالک اشتر اصفهان: شاهین‌شهر، انتهای خیابان فردوسی، دانشگاه صنعتی مالک اشتر



دانشگاه امام حسین (وابسته به‌سپاه پاسداران)

دانشگاه امام حسین، دانشگاه اصلی آموزش پرسنل و فرماندهان سپاه پاسدران و عناصر حفاظت اطلاعات رژیم می‌باشد. رحیم صفوی، فرمانده وقت سپاه پاسداران، در مراسم افتتاح دانشگاه امام حسین، به‌همراه احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور رژیم، درباره مأموریت این دانشگاه در ۵‌مهر‌، گفت: «دانشگاه امام حسین علاوه بر مأموریت کادرسازی برای نیروهای پنج‌گانه سپاه و سازمان حفاظت اطلاعات با جهت آموزشی و پژوهشی در سطوح راهبردی، میدان رقابت جدیدی را در کشور و منطقه گشوده است». در اواخر آذرماه‌رحیم صفوی فرمانده وقت سپاه پاسداران، رئیس ستاد مشترک سپاه را با حفظ سمت به عنوان فرماندهی دانشگاه امام حسین(ع) منصوب کرد و مجید سلیمان‌پور نیز به عنوان جانشین فرمانده جدید دانشگاه معرفی شد.
دانشگاه امام حسین، یک مرکز تحقیقاتی و پشتیبانی تولید سلاح هسته‌یی می‌باشد که برخی از فعالیتهای انجام شده در آن به این ترتیب است:
1) با استفاده از یک دستگاه ژنراتور نوترون، آزمایشهایی در زمینه پرتاب نوترون با قدرت بالا زیر نظر پاسدار فریدون عباسی از متخصصان بالای سپاه پاسداران، صورت گرفته است.
2) در ساخت موشکهای بالستیک و ساخت کلاهک اتمی، متخصصان دانشگاه امام حسین نقش تحقیقاتی و پشتیبانی را ایفا می‌کنند. هم‌چنین متخصصان دانشگاه امام حسین در بخشهای مختلف مجمتع همت حضور داشته‌اند.
3) برخی از متخصصان اتمی مرکز تحقیقات سپاه بعد از تغییر سازماندهی در مراکز تحقیقاتی اتمی رژیم به دانشگاه امام حسین منتقل شده‌اند.
سازمان کار دانشگاه امام حسین برخلاف سایر دانشگاهها، نظامی می‌باشد. به‌طور مشخص این دانشگاه یک تیپ دانشجویی دارد که کلیه دانشجویان تحت فرماندهی این تیپ می‌باشند. همین‌طور فرمانده گروهان و فرمانده گروه و فرمانده تیم دارند.



معرفی تعدادی از بالاترین متخصصان اتمی سپاه

۱. پاسدار محسن فخری‌زاده

نام: محسن
نام خانوادگی: فخری‌زاده
نام پدر: حسن
تاریخ تولد: 1340 (1961)
تاهل: دارای همسر و فرزند
آدرس محل اقامت: تهران ـ شهرک شهید محلاتی
تلفن منزل در تهران: 2446413-021
آدرس محل کار: تهران ـ لویزان ـ میدان حسین‌آباد ـ خیابان مژده ـ مرکز فن‌آوریهای نوین پیشرفته دفاعی
تحصیلات: مهندسی هسته‌یی
وی از سال‌تا کنون عضو هیأت علمی دانشکده فیزیک دانشگاه امام حسین سپاه پاسداران می‌باشد و یک روز در هفته به‌عنوان استاد در این دانشکده تدریس می‌کند.
وی از ابتدای انقلاب به عضویت سپاه پاسداران درآمد و هم‌چنان عضو سپاه می‌باشد. او از سال1370، همکاری خود را با وزارت دفاع در زمینه تحقیقات هسته‌یی شروع کرد.
فخری‌زاده درحال‌حاضر مسئولیت فعالیتهای هسته‌یی رژیم را در وزارت دفاع به‌عهده دارد و به‌عنوان رئیس مرکز فن‌آوری نوین پیشرفته دفاعی مشغول به‌کار است.


2. فریدون عباسی

نام: فریدون
نام خانوادگی: عباسی
نام پدر: محمد‌حسین
تاریخ تولد: 1337 (1958) خوزستان
تأهل: دارای همسر و دو فرزند
آدرس محل کار: تهران ـ لویزان ـ میدان حسین‌آباد ـ خیابان مژده ـ مرکز فن‌آوریهای نوین پیشترفته دفاعی
تحصیلات: مهندسی هسته‌یی
فریدون عباسی از ابتدای انقلاب عضو سپاه پاسداران بود و در جبهه جنگ ایران و عراق حضور داشت. وی پس از آتش‌بس، همزمان با عضویت در سپاه، به تحصیل در رشته دکترای فیزیک در دانشگاه امیرکبیر و دانشکده فیزیک مشهد پرداخت و در سال‌فارغ‌التحصیل شد. وی تز دکترایش را درمورد کار تارگت و آشکارسازی با راهنمایی دکتر رحیم گوهی، رئیس دانشکده فیزیک دانشگاه مشهد نوشت. وی از سال‌عضو هیأت علمی دانشکده فیزیک دانشگاه امام حسین سپاه شد و در ادامه به ریاست دانشکده فیزیک رسید. وی همزمان نیز در وزارت دفاع کار تحقیقات هسته‌یی را شروع کرد.
فریدون عباسی در حال حاضر از متخصصان برجسته مرکز تحقیقات فن‌آوری هسته‌یی نوین دفاعی است و در آن مرکز مشغول به‌کار است. وی هم‌چنین جانشین انجمن فیزیک هسته‌یی کشور نیز می‌باشد.
عباسی متخصص غنی‌سازی لیزری و از معدود متخصصان جداسازی ایزتوپ در مرکز تحقیقات هسته‌یی وزارت دفاع است.


3. پاسدار منصور عسکری

نام: منصور
نام خانوادگی: عسکری
نام پدر: ذبیح‌الله
سال تولد: 1337 (1958)
تأهل: دارای همسر و فرزند
آدرس محل کار: تهران ـ لویزان ـ میدان حسین‌آبادـ خیابان مژده ـ مرکز فن‌آوریهای نوین پیشترفته دفاعی
تحصیلات: مهندسی هسته‌یی
وی عضو سپاه پاسداران است که در سال‌  فارغ‌التحصیل شده و به‌عنوان عضو هیأت علمی در دانشکده فیزیک دانشگاه امام حسین سپاه مشغول به‌کار شد و تا‌کنون به این فعالیت ادامه داده است. هم‌چنین او یک روز و نیم در هفته در این دانشکده تدریس می‌کند.
عسکری در‌حال‌حاضر از متخصصان لیرز در مرکز فن‌آوریهای نوین پیشترفته دفاعی است و زیر نظر فخری‌زاده مشغول به‌کار است.


4. پاسدار محمد امین

نام: محمد امین
نام خانوادگی: بصام
آدرس محل کار: تهران ـ پارچین
وی از اعضای سپاه پاسداران است و در حال حاضر از متخصصان لیرزی بخش هسته‌یی وزارت دفاع می‌باشد. او زیر نظر محسن فخری‌زاده مشغول به‌کار است، محل کار و استقرار وی در صنایع پارچین است و در آن‌جا روی آزمایشها لیرزی فعالیت می‌کند.

5. مجید رضازاده(از متخصصان سپاه)

نام: مجید
نام خانوادگی: رضازاده
تحصیلات: فیزیک هسته‌یی
وی با محسن فخری‌زاده در مرکز فن‌آوریهای نوین پیشرفته دفاعی همکاری نزدیکی دارد. وی هم‌چنین عضو هیأت علمی دانشگاه مالک اشتر وزارت دفاع در تهران و اصفهان است و به‌عنوان استاد در این دو دانشگاه تدریس می‌کند. وی هم‌چنین ریاست مجتمع علوم دانشگاه مالک اشتر وزارت دفاع در اصفهان را نیز به‌عهده دارد.
آدرس محل کار: اصفهان ـ شاهین شهر ـ دانشگاه مالک اشتر
 
 
نقش و کارکرد سـپاه پاسـداران بازوی اصلی رژیم در سرکوب و صدور تروریسم (۴)
 
مصاحبه با برادر مجاهد مسعود خدابنده

مسعود خدابنده

 
نباید فراموش کرد که طی سالها این مقاومت ایران بود که نقش سپاه را در تسلیحات کشتار جمعی رژیم آخوندی افشا می‌کرد. این مقاومت ایران بود که وجود نیروی سری قدس در سپاه پاسداران رژیم آخوندی را افشا کرد و با روشنگریهایی که دامنه‌اش تا افشای چارتهای سازماندهی و اسامی سرکردگان و مأموران قسمتهای مختلف این نیرو گسترده بود، نقش نیروی قدس سپاه پاسداران در فعالیتهای تروریستی برون‌مرزی رژیم آخوندی را در معرض اطلاع افکار عمومی قرار داد

 روند به‌اصطلاح «پاسداریزه»‌کردن دستگاههای مختلف رژیم از دستگاههای اجرایی تا قانونگذاری و قضاییه از کجا آغاز شد؟
این روند پاسداریزه‌کردن قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری رژیم، یعنی از نمایش انتخاباتی مجلس هفتم رژیم، شروع شد. در آستانه انتخابات مجلس هفتم، سپاه پاسداران، به‌دستورخامنه‌ای، جهت تسلط برقوای سه‌گانه، خیز برداشت. در گام نخست صدها تن از فرماندهان سپاه پاسداران برای نمایندگی مجلس ثبت نام کردند. سپاه پاسداران و نیروهای نظامی و امنیتی رژیم در جریان یک تقلب گسترده و سازماندهی‌شده، آرای ساختگی به اسامی فرماندهان سپاه به‌صندوقهای رأی ریختند، به‌طوری‌که بیش از صد نفر از فرماندهان سپاه با حفظ سمت، به‌نمایندگی مجلس انتخاب شدند.
گام بعدی انتخابات ریاست‌جمهوری بود. پس از رد صلاحیت گسترده کاندیدهایی که از جناحهای درونی رژیم بودند تعداد انگشت‌شماری از عناصر گوش به‌فرمان ولی‌فقیه به‌عنوان کاندیدای ریاست‌جمهوری معرفی شدند. خامنه‌ای پیشاپیش پاسدار احمدی‌نژاد را به‌عنوان مناسبترین فرد برای ریاست‌جمهوری رژیم درنظر گرفته بود، لذا سپاه پاسداران و عناصر اطلاعاتی و امنیتی رژیم، به‌صورت گسترده‌تر از انتخابات مجلس هفتم، در رأی‌سازی و تقلبات گسترده، احمدی‌نژاد را به ریاست‌جمهوری رژیم آخوندی رساندند. پس از روی کار‌آمدن احمدی‌نژاد وی دولت پادگانی تشکیل داد و کلیه مسئولان، مدیران کل، استانداران و عناصر کلیدی در قوه اجرایی را از فرماندهان سپاه انتخاب کرد. قوه قضاییه نیز به‌دستور خامنه‌ای از صورت قبلی خارج شد. دستگاه قضایی رژیم که تا آن موقع به‌عنوان یک ارگان سرکوبگر و امنیتی محسوب می‌شد، با واردکردن عناصر سپاه و بسیج به‌عنوان شوراهای حل اختلاف، به یک دستگاه نظامی‌ـ قضایی در کنار و در پیوند با سپاه پاسداران تبدیل شد. این کار برای کنترل و سلطه بر محلات و شهرها بود. هدف رژیم از این کار مقابله با خیزشهای مردمی می‌باشد.
بر اساس آمار موجود، بیش از صد نفر از نمایندگان مجلس، 20‌نفر مشاور و وزیر و نفرات هیأت دولت احمدی‌نژاد، اکثر قریب به اتفاق استانداران کشور، بیش از 40سفیر، اکثریت اعضای شورای عالی امنیت و… از فرماندهان سپاه پاسداران هستند.
اکثریت وزرا و معاونان، نفرات کلیدی شورای عالی امنیت، معاونان وزارت کشور، شورای امنیت، استانداران، فرمانداران، اعضای تأمین امنیت استانها و شهرستانها و صدها ارگان و نهاد امنیتی‌ـ نظامی و اقتصادی را سران سپاه به‌دست گرفتند و با به‌کارگیری همزمان این اهرمها، سرکوب و اختناق و کشتار بیسابقه‌یی را در ایران حاکم کردند و رسماً و علناً سپاه پاسداران طرف حساب اصلی امنیت داخلی و حفاظت از حیات ننگین نظام ولایت‌فقیه و دستگاه سرکوب و خفقان رژیم گردید و مخفیانه و بدون هیچ‌گونه ریل قانونی به فعالیتهای جاسوسی، تعقیب، دستگیری و شکنجه مخالفان پرداخت و آن‌را گسترش داد.


 علت اجماع جهانی علیه سپاه پاسداران چیست؟

بعد از لیست‌گذاری سپاه توسط آمریکا، اجماع جهانی علیه پرونده اتمی رژیم آخوندی شتاب بیشتری گرفته است. آیا عملکرد جنایتکارانه و تروریستی سپاه پاسداران به‌عنوان بازوی نظامی فاشیسم مذهبی به خودی خود باعث چنین اجماع جهانی علیه رژیم گردیده است؟ واقعیت این است که نباید فراموش کرد طی سالها این مقاومت ایران بود که نقش سپاه را در ساخت و تکثیر سلاحهای کشتار جمعی رژیم آخوندی افشا می‌کرد. این مقاومت ایران بود که وجود نیروی سری قدس در سپاه پاسداران را افشا کرد و با روشنگریهایی که دامنه‌اش تا افشای چارتهای سازماندهی و اسامی سرکردگان و مأموران قسمتهای مختلف این نیرو گسترده بود، نقش نیروی قدس را در فعالیتهای تروریستی برون‌مرزی رژیم آخوندی در معرض اطلاع افکار عمومی قرار می‌داد.
تا جایی‌که به اقدامات برون‌مرزی نیروی قدس در خاک عراق برمی‌گردد، باز این مقاومت ایران بود که از سالها قبل، نقش این ارگان رژیم را در جنایتهایی هم‌چون حملات موشکی به‌قرارگاههای ارتش آزادیبخش و عملیات تروریستی علیه این ارتش افشا کرده بود.
از سال1382 به‌بعد نیز، مقاومت ایران، با برگزاری کنفرانسهای مطبوعاتی متعدد، از جنایتهایی که رژیم آخوندی از‌جمله از طریق نیروی قدس در عراق انجام می‌دهد، پرده برداشت.
ـ در هجدهم مهرماه سال84، حسین عابدینی، عضو کمیسیون خارجه شورای ملی مقاومت، با ارائه اسناد و مدارک مؤثق، جزئیات تازه‌یی از دخالتهای رژیم ایران در عراق را از طریق نیروی قدس و اعزام مزدوران رژیم از قرارگاه این نیرو در شلمچه به بصره و العماره، فاش کرد.
ـ روز یازدهم آبان ماه سال‌، آقای محمد محدثین، مسئول کمیسیون خارجه شورای ملی مقاومت ایران، در یک کنفرانس مطبوعاتی در پاریس با برشمردن ارگانهای صدور تروریسم و بنیادگرایی، به‌تشریح ساختار و عملکردهای نیروی تروریستی قدس پرداخت.
ـ روز جمعه 15دیماه‌85، در یک کنفرانس مطبوعاتی و رادیو تلویزیونی در ساختمان ملی مطبوعات در واشینگتن، مقاومت ایران اطلاعات جدیدی را درباره تلاش رژیم آخوندی برای تحمیل حاکمیت خود بر عراق، با به‌خدمت‌گرفتن تمامی امکانات دولتی و بسیج نیروی برون مرزی قدس سپاه پاسداران و صرف میلیاردها دلار، فاش کرد.
ـ روز جمعه، ششم بهمن ماه85، شورای ملی مقاومت ایران طی سه کنفرانس مطبوعاتی بزرگ و همزمان در پاریس، لندن و برلین، سند به‌کلی سری سپاه پاسداران شامل اسامی و مشخصات 32هزار تن از حقوق‌بگیران رژیم آخوندی در عراق و اطلاعات تکاندهنده‌یی درمورد شبکه نیروی قدس سپاه پاسداران برای ارسال سلاح و مهمات به عراق را افشا کرد.
ـ در دوم فروردین سال‌، در یک کنفرانس بزرگ مطبوعاتی و رادیو تلویزیونی در نزدیکی مقر ملل متحد در نیویورک، مقاومت ایران کمپهای آموزش فعالیتهای تروریستی نیروی قدس برای جنایت و ترور در عراق را فاش کرد.
ـ روز اول شهریور‌، مقاومت ایران در یک کنفرانس بزرگ مطبوعاتی در واشینگتن، شرکتهای وابسته به سپاه پاسداران رژیم آخوندی را که با استفاده از پوششهای تجاری به خرید وسایل ضروری جهت برنامه تسلیحات اتمی رژیم مشغول هستند و تحریمهای ملل متحد را نقض می‌کنند، فاش کرد.
ـ روز جمعه 4آبان‌، مقاومت ایران طی دو کنفرانس مطبوعاتی در ایتالیا و بلژیک، ضمن افشای نقش سپاه پاسداران در صدور تروریسم و پروژه‌های اتمی و موشکی رژیم، به نقش اقتصادی سپاه و تصاحب اقتصاد ایران توسط پاسداران اشاره کردند.


 آیا رژیم و نیروی قدس آن، بعد از این لیست‌گذاری هیچ قصدی برای عقب‌نشینی از عراق دارند یا خیر؟

واقعیت این است که هیچ علامتی مبنی بر کاهش مداخلات رژیم در عراق مشاهده نشده و رژیم ولایت‌فقیه نمی‌تواند اقدام به این کار بکند. آن‌چه درحال‌حاضر، بعد از لیست‌گذاری سپاه به‌چشم می‌خورد، این است که گویی سران رژیم و سپاه پاسداران تصمیم گرفته‌اند که نه‌تنها تغییری در سیاست دپپلوماسی پنهان با معارضین و حمایت آشکار از شبه‌نظامیان و استمرار خط ناامنی ندهند و از شدت آن کم نکنند، بلکه به‌عکس، بر ابعاد مداخلات خودشان در عراق بیفزایند.
رژیم آخوندی بعد از بررسی و ارزیابیهای گسترده در ماههای اول بعد از سقوط دولت سابق عراق در سال‌، استراتژی و جنگ خود برای جلوگیری از سقوط و در امان‌ماندن از آهنگ جدیدی که در خاورمیانه آغاز شده بود را اتخاذ نمود. بنابراین، خط ایجاد بی‌ثباتی و ناامنی در عراق، به‌عنوان استراتژی مرحله‌یی رژیم آخوندی در این کشور تعیین شد. این خط بر دخالت گسترده تروریستی و گسترش شبه‌نظامیان و نفوذ در ارگانهای دولتی متکی بود. تا امروز این خط به‌مثابه تنها استراتژی رژیم آخوندی در عراق ادامه داشته است. برای تحقق این اهداف، نیروی قدس سپاه، حمایت و پشتیبانی و تسلیح گسترده دهها گروه وابسته و غیروابسته به‌خود را شروع کرد و بیش از 100‌شبکه تروریستی جداگانه بزرگ و کوچک وابسته به خود را سازمان داد. همزمان فعالیتهای گسترده بنیادگرایانه و ایجاد مؤسسات پوششی تحت نام مؤسسات خیریه در دستور کار سپاه قرار گرفت. در حال حاضر بیش از 250‌مؤسسه پوششی وابسته به ارگانهای رژیم ایران و بیش از 100‌مرکز و مجمع بنیادگرا تحت نامهای مختلف در عراق فعالیت می‌کنند.


 خط رژیم در مداخلات تروریستی در عراق چیست؟

نیروی قدس سپاه پاسداران، با ایجاد شبکه‌های تروریستی وابسته و نیز ایجاد شبکه‌های مستقل تروریستی در عراق، خط خود را پیش می‌برد. شبکه‌های وابسته در سپاه بدر (تحت نام جهاز مرکزی) و دیگر گروههای وابسته ایجاد شده است. علاوه بر این، نیروی قدس، به‌جز حمایت از شبکه‌های تروریستیِ گروههای شبه‌نظامی شیعه و شبکه‌های تروریستی سنی، خود نیز به‌طور مستقل اقدام به تشکیل شبکه‌های تروریستی کرده است. فرماندهان و اعضای این شبکه‌ها در ارتباط مستقیم با فرماندهان نیروی قدس قرار دارند. براساس اطلاعات، فرماندهان صحنه این شبکه‌ها عموماً فرماندهان سابقه‌دار سپاه بدر می‌باشند که بعد از برگشت به عراق، در ارتباط با نیروی قدس در جهت خطی که نیروی قدس به آنها داده است، شبکه‌های تروریستی تشکیل داده‌اند و طرحهای مختلف تروریستی را اجرا می‌کنند. این شبکه‌ها برای این‌که فعالیتهای خود را توجیه و ادامه‌دار کنند در مناطق شیعه‌نشین در پوشش نیروهای شبه‌نظامی گروهها فعالیت می‌کنند و در همین لباس نیز به‌طور گسترده نفرات گروههای شیعه وابسته به رژیم را جذب خود می‌کنند. عملیات تروریستی این شبکه‌ها در استانهای سنی‌نشین نیز در پوشش گروههای مسلح اهل تسنن وابسته به ایران و… صورت می‌گیرد. آن‌چه فعالیت این شبکه‌های تروریستی و اقداماتشان آنها را از سایر فعالیتها تفکیک می‌کند، این است که به‌هیچ‌وجه عملیات تروریستی صورت گرفته را بر عهده نمی‌گیرند و آن‌را اعلام نمی‌کنند، یا به‌نام گروههای دیگر در رسانه ‌ها آن‌را درز می‌دهند. دوم این‌که عملیات و اقدامات تروریستی آنها روی سوژه‌ها و اهداف مورد نظر رژیم آخوندی متمرکز است و از همین رو عمده عملیات مهم و جدی علیه سنیها توسط این شبکه‌ها به اجرا در‌می‌آید. خط کنونی فعالیتهای تروریستی شبکه‌های وابسته به نیروی قدس، عملیات علیه اهداف ائتلاف و ترور شخصیتهای مخالف دولت مالکی می‌باشد. در همین جهت نیز نقل و انتقال تجهیزات و تسلیحات در دستور کار شبکه‌های تروریستی رژیم قرار گرفته است. اولویت فعالیت آنها، نقل و انتقال بمبهای کنارجاده‌یی EFP به عراق می‌باشد.


 زمینه‌سازی پیشبرد بنیادگرایی در عراق چگونه و از چه طریق انجام شد؟

فعالیتهای بنیادگرایانه رژیم ایران با استفاده از امکانات گسترده نهادهای بنیادگرای وابسته به خامنه‌ای مثل مجمع جهانی اهل‌بیت، مجمع تقریب مذاهب، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مرکز جهانی علوم اسلامی قم و مؤسسات پوششی و خیریه وابسته، شامل 250‌مؤسسه فعال در عراق صورت می‌گیرد. این مؤسسات هم زمینه فعالیتهای بنیادگرایانه را فراهم می‌کنند و هم زمینه‌ساز جدی فعالیتهای تروریستی سپاه در عراق می‌باشند. رژیم ولایت‌فقیه از زمان سقوط دولت سابق، با اشراف به مناسبات و فرهنگ جامعه عراق، سعی در به‌دست گرفتن شهرهای مذهبی و مساجد و حسینیه‌ها از طریق اعزام گسترده آخوند به این کشور گرفت. همزمان آخوند محمد مهدی آصفی را، به‌عنوان نماینده خامنه‌ای، به نجف اعزام و در این شهر مستقر نمود. سپس تشکیلات مجمع جهانی اهل بیت در عراق را در شهرهای نجف و بغداد و… ا یجاد کرد و به‌تدریج با توزیع پولهای هنگفت تحت عنوان شهریه طلاب، بازسازی عتبات و… نفوذ خودش را گسترش داد. کلیه این ارگانها و سیستمها طی این سالها گسترش یافته و مؤسسات پوششی مختلف مانند انجمنهای مذهبی دارالقرآن، مؤسسه محراب و… در شهرهای عراق ایجاد کرده‌اند. این خطی است که در حال حاضر نیز عوامل رژیم با تمام قوا در عراق دنبال می‌کنند.
 


 نفوذ در دولت عراق و کسب حاکمیت سیاسی توسط رژیم ایران چگونه و طی چه پروسه‌یی انجام شد؟

همزمان با اتخاذ استراتژی جنگ در عراق، خط نفوذ گسترده در ارگانهای دولتی و پارلمان، به‌وسیله عوامل مزدبگیر عراقی وابسته به نیروی قدس، در رأس اولویتهای رژیم آخوندی در عراق قرار گرفت و به مجلس اعلا، سپاه بدر، حزب‌الله و سایر احزاب وابسته ابلاغ شد. ابتدا 32‌هزار نفر از وابستگان به رژیم از مناطق مرزی به عراق اعزام شدند و سپس طبق یک طرح مشخص شروع به نفوذ در کلیه مؤسسات عراقی کردند. هدف این بود که با نفوذ و در کنترل‌گرفتن ارگانهای تصمیم‌گیرنده و قدرت، امکان هر‌گونه مقابله با دخالت رژیم در عراق را سلب نماید و با دست باز دخالتهایش را در راستای ایجاد ناامنی و بی‌ثباتی پیش ببرد. نفوذ اصلی عوامل رژیم در ارگانهای دولتی و پارلمان عراق، در دوره نخست‌وزیری جعفری و سپس مالکی صورت گرفت.
ابتدا در سال‌، در دوران نخست‌وزیری جعفری، دو ارگان اصلی عراق شامل وزارت کشور و وزارت دفاع، به دستور رژیم آخوندی، مورد نفوذ گسترده مزدوران حقوق‌بگیر رژیم قرار گرفت. علاوه بر نفوذ در وزارت کشور و وزارت دفاع، در دوره حکومت ابراهیم جعفری، هزاران نفر از عناصروابسته به‌مجلس اعلا، بدر، جنبش حزب‌الله، جنبش 15‌شعبان، سید‌الشهدا و سازمان ثارالله، تحت عنوان ادغام نیروهای شبه‌نظامی به وزارتخانه‌ها و ارگانهای دولتی نفوذ داده شدند و عناصر قبلی را تحت عنوان پاکسازی از حزب بعث و مقابله با فساد اداری اخراج یا تصفیه کردند.
سپس در سال‌، در دولت عراق در دوران مالکی و در واقع استمرار نفوذ در ارگانهای دولتی و حضور عناصر ارشد شبکه‌های ترور وابسته به نیروی قدس در مجلس و پارلمان عراق مانند ابو مهدی مهندس و داغر موسوی تحت عنوان نماینده و هم‌چنین پیشبرد خط فدرالیسم برای ایجاد استقلال در مناطق جنوب می‌باشد. در این دوره رژیم هم‌چنین توانست در دادگاه عالی جنایی عراق نیز نفرات خودش را وارد کرده و یا برخی نفرات آن‌را جذب کند، نتیجه این‌که بعد از روی کارآمدن دولت مالکی این روند نه‌تنها متوقف نشد، بلکه به‌دلیل ماهیت مالکی و میزان وابستگی او به رژیم آخوندی و سوابقی که در کار با گروههای تروریستی در زمان اقامتش در ایران وجود داشت، روند نفوذ رژیم در ارگانهای دولتی عراق بیش از بیش افزایش یافت.
درحال حاضر به‌دلیل حضور گسترده عناصر وابسته به رژیم ایران در اکثر وزارتخانه‌های دولت مالکی و استانداریها، طرحها و تصمیمات دولتی و همکاریهای مشترک نیروهای ائتلاف با ارگانهای دولتی و مقامات محلی عراق، غالباً حتی قبل از اجرا، به تهران و ستاد نیروی قدس و دفتر خامنه‌ای ارسال شده است. موید این وضعیت انبوه گزارشاتی است که جریان‌وار از وضعیت پادگانهای نیروهای ائتلاف و میزان نیرو و سلاح و تجهیزات به اطلاعات نیروی قدس ارسال می‌شود. این اطلاعات وقتی به‌دست گروهها و شبکه‌های تروریستی وابسته به رژیم ایران می‌رسد به آنها توانایی ویژه برای طراحی عملیات تروریستی و گرفتن تلفات بیشتر می‌دهد.
بعد از انتخابات که توأم با تقلب گسترده و فشار و تهدید و دخالت‌دادن مراجع بود، ترکیب شورای استانها کاملاً به‌نفع عوامل رژیم تغییر نمود. از این رو در استانهای جنوبی، سمتهای اصلی مانند استانداری، رئیس شورای استان، رئیس پلیس و شهرداریها  به‌طور کامل زیر کنترل عوامل رژیم قرار گرفت. به‌عنوان مثال، استاندار، شهردار و رئیس شورای شهر و فرمانده پلیس بغداد از فرماندهان و مسئولان بدر هستند و هم اکنون از نیروی قدس حقوق دریافت می‌کنند. همه این نفرات، نه براثر انتخابات بلکه با ترور و توطئه و فشار عوامل رژیم جایگزین نفرات اصلی مسئول در این مناصب شده‌اند. بدین ترتیب عوامل رژیم توانستند بخش قابل‌توجهی از پستهای مهم در دولت عراق و نمایندگان پارلمان عراق را اشغال کنند. بدین ترتیب عمکرد این دولت به مثابه ابزار اصلی سیاسی و تروریستی رژیم در عراق از طرف رژیم ایران به‌خدمت گرفته شد. قابل‌توجه است که هم اکنون عوامل وابسته به سپاه پاسداران رژیم در کلیه نهادهای عراقی نقش و حضور دارند. از‌جمله در میان بخش قابل‌توجه نمایندگان پارلمان عراق از لیست ائتلاف که وابسته به رژیم هستند، 25‌نفر سرتیپ پاسدار بوده و حقوق‌بگیر رژیم طی 20‌سال گذشته بوده و تمامی آموزشهای تروریستی، اطلاعاتی و بنیادگرایی سپاه را طی کرده‌اند. هزاران نفر نیز در نخست‌وزیری، وزارتخانه‌های مختلف به‌خصوص وزارتخانه‌هایی مثل کشور، امنیت، دفاع، اقتصاد، مالی و بهداشت نفوذ کردند و مناصب جدی از سطوح اجرایی تا مدیریت ارگانهای دولتی عراق و نیز مسئولان بالای نهادهای امنیتی و اطلاعاتی و پلیس و ارتش را به اشغال خودشان در آوردند.
بدین ترتیب رژیم آخوندی که نفوذ و هژمونی خود را از نظر سیاسی از طریق دولت مالکی در عراق اعمال می‌کند، این دولت را مطلوب خود می‌داند و تغییر و سقوط آن‌را برای خود و عواملش در عراق مرز سرخ کرده است. در همین راستا رژیم فعالیت و اقدامات اصلی خود در عراق را تنظیم و به پیش می‌برد، تا به هر نحوی مانع سقوط دولت مالکی شده و آن‌را حفظ نماید. قابل‌توجه است که در مرداد ماه‌، مالکی در سفرش به ایران از مقامات رژیم خواسته است تا از دولت او به‌نحوی پشتیبانی کنند که ساقط نشود. براساس گزارش دفتر خامنه‌ای، مالکی در ملاقات با خامنه‌ای و احمدی‌نژاد، مخالفتهایی که توسط احزاب عراقی و آمریکاییها با دولت او در عراق می‌شود را مطرح نموده و به‌طور متقابل حمایت کامل رژیم آخوندی را از سیاستهایش در عراق گرفته است و خامنه‌ای به او قول داده است به کمک تشکیلاتی که در عراق دارد برای تثبیت موقعیت و حفظ دولت او تلاش کند.
 
-ادامه دارد
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/9e472685-cde3-4320-8194-ce548a1c97f8"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات