728 x 90

گزارشهایی از رسانه‌های جهان درباره قیام مردم ایران

قیام ایران
قیام ایران
در فرانسه، لوموند در مطلبی با عنوان انقلاب دیگری رژیم ایران را تهدید می‌کند نوشت:‌ استفن دودوآنون محقق در مرکز تحقیقات ملی فرانسه، شرایط ایران را تجزیه و تحلیل می‌کند و آن را ”یک انقلاب“ می‌نامد.

این محقق می‌گوید حکومت اسلامی در برابر تظاهرات اعتراضی که در این کشور ابعاد سراسری یافته کاملاً غافلگیر شده است. آنچه در ایران امروز می‌گذرد یک انقلاب به‌معنای حقیقی کلمه است. رویدادهای جاری ایران یک انقلاب بزرگ ملی است که در بیش از چهل شهر این کشور به‌طور همزمان جریان دارد و مستقیماً و به‌طور رادیکال رأس حکومت اسلامی را نشانه گرفته است. این ویژگی، نقطه تمایز انقلاب جاری ایران در قیاس با جنبش سال 88است.

لوموند افزود: به گفته پژوهشگر فرانسوی، توده‌های اصلی انقلاب حاضر در ایران را مردم پابرهنه محلات و مناطق فقیرنشین تشکیل می‌دهند و در این معنا می‌توان گفت که رژیم جمهوری اسلامی دچار یک فروپاشی اجتماعی و ایدئولوژیک شده و بدون شک انقلاب جاری، این رژیم را به خطر انداخته است. در قیاس با جنبش سال 88این بار کلیه اظهارات مقامات رژیم نشان می‌دهد که اردوی ترس تغییر کرده است: آن که می‌ترسد حکومت است، نه مردم.

روزنامه لیبراسیون فرانسه، صفحه اول شمارهٴ روز سه‌شنبهٴ خود را تحت عنوان «ایران - یک فردای فارسی» به قیام مردم ایران اختصاص داد، و نوشت: «تظاهراتها (در ایران) که از مطالبات اقتصادی شروع شد... ، اکنون به‌نحوی بی‌سابقه از سال 2009تاکنون گسترش یافته و حکومت تهران را تضعیف کرده است».

تایمز لندن گزارش داد: «در پایان روز پنجم هم اعتراضات (در ایران) به‌رغم هشدار روحانی... ادامه یافت. دهها هزار تن از مردم، سرکوب امنیتی را به چالش کشیدند و در خیابانهای سراسر کشور گردهم آمدند... این (تظاهرات) به بزرگ‌ترین نمایش مخالفت با رژیم (حاکم) در حدود یک دهه اخیر تبدیل شده است».

تلویزیون فرانسه گزارش. داد یک زن ایرانی در میان گاز اشک‌آور مشتش را گره کرده و بالا گرفته است، این نماد اعتراضاتی است که در ایران گسترش پیدا می‌کند
دلایل این خشم چیست؟
تظاهرکنندگان علیه فساد، گرانی و مشکلات اقتصادی اعتراض می‌کنند
در این عکس که روز شنبه در تهران گرفته شده یک دانشجوی دختر این شعار را در دست گرفته: دانشجو می‌میرد ذلت نمی‌پذیرد

در اساس جوانان بیکار و دانشجویان تماماً علیه حسن روحانی هستند. او به وعده‌هایش عمل نکرده است

برنارد هورکارد کارشناس امور ایران می‌گوید: بحران اقتصادی، بیکاری و فساد در همه جا وجود دارد. مردم می‌گویند باید از بحران خارج شد. امروز پولدارها پولدارتر شده‌اند و هیچ چیزی تغییر نکرده است
مجازاتهای بین‌المللی ناشی از توافق اتمی برداشته شدند ولی محاصره آمریکا هنوز وجود دارد.

واشینگتن پست با عنوان کشورهای غربی باید ار تظاهرکنندگان در ایران حمایت کنند، نوشت:‌ ... ایرانیان... . می‌بینند که منابع کشورشان بواسطه فساد و ماجراجو‌ئی‌های نظامی خارجی توسط ملاها که آزادی‌های پایه‌یی را از مردم دریغ می‌کنند، حیف و میل می‌شود. تظاهراتی که در یک شهر بر سر افزایش قیمت مواد غذایی شروع شد، به‌سر عت تبدیل به یک قیام سراسری شد که دقیقاً رهبر رژیم، علی خامنه‌ای را هدف قرار داده است. واشینگتن پست افزود: رهبران غربی باید آنچه می‌توانند برای حمایت از تظاهرات صلح‌آمیز به‌عمل آورند. از جمله، در حالیکه رژیم اینترنت را محدود کرده است، جستجوی راههایی برای کمک به ایرانیان تا بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

یورو نیوز گزارش داد: بر اساس خبرهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی چندین شهر بزرگ و کوچک از جمله مسجد سلیمان و خمینی شهر در استانهای خوزستان و اصفهان و هم‌چنین خرم‌آباد، ماهشهر، ایذه و آبادان صحنه اعتراضها و درگیری بوده‌اند.

یورو نیوز افزود:‌خبرگزاری تلویزیون رژیم نیز در گزارشی از تیراندازی به ساختمان فرمانداری لنجان خبر داده است.

تلویزیون اسکای نیوز گزارش داد:‌تظاهرات در ایران روند جدیدی به خود گرفته و شدید و گسترده‌تر شده است. رسانه‌های رسمی رژیم ایران اعلام کردند که عناصر معترض مسلح تلاش کرده‌اند که مراکز پلیس و پایگاه نظامی ارتش را بگیرند.
اسکای نیوز افزود: سران رژیم ایران تظاهرکنندگان را ناقضان قانون و اهانت کننده به مقدسات رژیم می‌خوانند، اما طی این تظاهرات این تابوها شکسته شد و تظاهرکنندگان عکسهای علی خامنه‌ای را پاره کردند و خواستار سرنگونی او و کل رژیم شدند. اقدمات سرکوبگرانه نتوانست مانع شکل‌گیری تظاهرات بشود، در دانشگاه تهران دانشجویان، تظاهرات کردند و علیه دولت و فسادش شعار دادند و علیه علی خامنه‌ای شعار دادند این تظاهرات توسط پلیس مورد حمله قرار گرفت و لی فراخوانهایی برای تظاهرات در بیش از پنجاه شهر داده شده است. اپوزیسیون ایران از شورای امنیت و اتحادیه اروپا و و دولت آمریکا و هیاتهای مختلفٍ مربوط به حقوق‌بشر خواست که جنایتهای رژیم حاکم در ایران را محکوم کنند و مانع سرکوب تظاهرات مردم ایران بشوند...
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/cba928ed-dc47-45e2-86d7-2c975ff0edb6"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات