728 x 90

فساد اقتصادى,زلزله در ایران,

مقاوم نبودن ساختمانها و فروریختن آنها پس از وقوع زلزله!

-

ساختمانهای مسکن مهر زلزله کرمانشاه
ساختمانهای مسکن مهر زلزله کرمانشاه
آیا زلزله‌ پنج و دو دهم ریشتری در سه کیلومتری شهر ملارد و در حدود ۴٠ کیلومتری غرب تهران، امکان گسترش به تهران را دارد؟

در رابطه با این سؤال و استعداد گسترش چنین زلزله‌هایی در اطراف تهران به خود تهران، یک کارشناس رژیم به نام علی مرادی رئیس مرکز زلزله نگاری مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران به تلویزیون حکومتی گفت: ”این زمین‌لرزه‌یی که رخ داد نسبت به آن زمین‌لرزه‌هایی که قبلاً ثبت کرده یک مقدار پایین‌تر آمده و حدود ۱۰کیلومتری ما بین اینها شیفت داریم می‌بینیم. لذا ممکن هست و من بارها و بارها گفته‌ام هیچ چیزی به‌عنوان پیش‌بینی زلزله وجود ندارد. به نظر می‌رسد منطقه‌یی که در تهران زمین‌لرزه شده استعدادی در همین حد را ممکن است داشته باشد“. (تلویزیون رژیم 30آذر 96)

در شرایط وقوع زلزله در تهران ساختمانها آن‌چنان ناایمن هستند، که حتی بیمارستانها در تهران نیز در معرض خطر و امکان فروریختن تعدادی از آنها وجود دارد.

با این حال حتی اگر ساختمان بیمارستانها هم آسیب نبینند، اما به هیچ‌وجه آمادگی برای پذیرش مجروحان در حداقلها هم وجود ندارد. در مورد وضعیت بیمارستانها در شرایط وقوع زلزله استاندار رژیم در تهران می‌گوید: ”وضعیت بیمارستانها اولاً تخت بیمارستانی باید اضافه بشود حادثه هم که اتفاق می‌افتد بخشهای اورژانس باید تقویت بشود. جلو خونریزیها گرفته شود و اقدامات اولیه بایستی انجام شود، خوب اینجا بعضی بیمارستانهای ما خیلی قدیمی هستند“. (تلویزیون رژیم 30آذر 96)

مهره‌های رژیم تقصیر خرابیهای زلزله را به گردن مردم می‌اندازند و این رژیم و مهره‌هایش برای کارنکردن و جلوگیری نکردن از عواقب چنین وضعیتی، و هم‌چنین مقاوم سازی ساختمانها هزار بهانه دارند.

اما کشورهای دیگری هم هستند که روی گسل زلزله قراردارند و ساختمانها در آنها در برابر زلزله مقاوم هستند، زیرا مقامات آنها از قبل مقدمات لازم را هم برای مقاوم سازی ساختمانها، و هم برای مقابله با خسارتهای ناشی از زلزله به‌عمل آورده‌اند.

بنابراین باید در قبال زلزله و هر حادثه طبیعی دیگر اقدامات پیشگیرانه به‌عمل آورد، در حین وقوع زلزله و پس از وقوع آن هم باید اقداماتی کرد، اما در حاکمیت آخوندی با توجه با زلزله‌های سنگینی که آمده، رژیم هیچ‌یک از اقدامات فوق را قبل از وقوع زلزله و پس از آن به‌عمل نیاورده است.

اقدامات پیشگیرانه در چند محور قرار دارد، ساختن بناهای مستحکم و مقاوم در برابر زلزله، و مقاوم سازی خانه‌های موجود.

اما نظام آخوندی به‌دلیل فساد نهادینه شده در آن و چپاول اموال مردم ایران، این کار را نمی‌کند و در این 40سال نیز این واقعیت به اثبات رسیده است.

زلزله طبس در آستانه انقلاب ضدسلطنتی به‌وقوع پیوست و حدود 25هزار کشته داد، مردم ایران این انتظار را داشتند که حاکمیت جدید مقاوم سازی بناها را شروع کند اما هرگز چنین کاری انجام نگرفت.

بعد از زلزله بم بود که روی کاغذ دستورالعمل مقاوم سازی داده شد، اما با این حال نیز آن‌قدر شرایط وام برای مقاوم سازی را سخت کردند، که کمتر مردمی هستند وسعشان برسد وام بگیرند و خانه‌هایشان را مقاوم سازی کنند.

در موارد بسیار نادری هم که رژیم به‌اصطلاح مقاوم سازی کرده، با چپاولگریها و خیانتهای بسیاری که کرده است، تق این مقاوم سازی هم در آمده است.

نمونه برجسته آن در مورد مسکن مهر در سرپل ‌ذهاب بود که امتحان پوسیدگیش را پس دارد.

به اعتراف رسانه‌ها و مهره‌های رژیم، برای ساختن هر متر از ساختمانهای مسکن مهر می‌بایست یک میلیون تومان هزینه می‌شد، اما با هزینه کردن 300هزارتومان برای هر متر و چیدن مصالح بی‌کیفیت روی هم، خانه‌ها را به مردم تحویل دادند که پس از وقوع زلزله نماینده مجلس هم می‌گفت به بتونها دست می‌زدیم می‌ریخت.

خیانت بزرگتر ساختن شهرکهای جدید مسکن مهر، پرند و... در شمال تهران روی گسلهای زلزله است. در این رابطه یک زلزله شناس به نام بهرام عکاشه در مصاحبه‌یی با روزنامه حکومتی مردم‌سالاری در تاریخ ۱اردیبهشت ۹۰می‌گوید: ”حریم هیچ گسلی در تهران رعایت نشده و این موضوع با توجه به نوع ساخت و سازهایی که در این محدوده صورت گرفته نگرانی‌ها را عمیق‌تر می‌کند. عکاشه، می‌گوید: بیش از ۲۰۰سال از عمر تهران می‌گذرد و نزدیک به ۶۰شهردار هم برای مدیریت آن سرکار آمده‌اند; ولی هیچ‌کدام به این موضوع توجه نکرده‌اند و هیچ‌کدام از آنها حریم گسل‌ها را جدی نگرفته‌اند“. عکاشه، می‌افزاید: امروزه هزاران برج روی گسل‌ها ساخته شده‌اند که دامنه خسارات را به ۱۰۰رسانده‌اند“.

این چنین است که به‌دلیل چپاولگری در تمامی سطوح حاکمیتی و مدیریتی رژیم، وزارت مسکن و شهرسازی که پروژه‌ها را به سپاه و باندهای حکومتی می‌دهد خیانت می‌کند، سپاه پاسدارن ضدخلقی، قرارگاه ضدخاتم‌الانبیای سپاه پاسداران که بسیاری از این پروژه‌ها را اجرا می‌کند، شهرداری و سازمان نظام مهندسی و... همگی به مردم خیانت می‌کنند، و هدفشان فقط چپاول مردم و استفاده از زمینهای ارزان و مفت و مصالح بی‌کیفیت است، و به هیچ استانداردی در زمینه مقاوم سازی ساختمانها پایبند نیستند، هم‌چنین این نهاد کاری ندارند که این ساختمانها روی گسل‌های زلزله بنا می‌شوند و یا بنا نمی‌شوند کاری ندارند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/d2881b0b-e482-48c2-ac00-181571230447"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات