728 x 90

درد و رنج مردم بم در چهاردهمین سالگرد فاجعه زلزله + فیلم

زلزله بم
زلزله بم
پنجم دی سالگرد فاجعه زلزله بم در سال ۱۳۸۲ است که در جریان آن دهها هزار تن از هموطنانمان جان باختند و دهها هزار تن دیگر نیز مصدوم شدند. شهر تاریخی بم در این فاجعه به ویرانه‌یی تبدیل شد حال پس از گذشت چهارده سال هنوز مردم شهر از پیامده‌های آن رنج می‌برند.

گزارشی در این رابطه:
رسانه‌های حکومتی در چهاردهمین سالگرد زلزله بم می‌نویسند:
14سال از زلزله بم می‌گذرد، زلزله ۶.۵ریشتری ساعت 5 صبح روز پنجم دی‌ماه 1382، در مدت 2دقیقه شهر تاریخی و بافت خشت و گلی این شهر را به تلی از خاک تبدیل کرد؛ 42هزار نفر کشته شدند و 60هزار نفر نیز مصدوم شدند. مهمترین دلیل این حجم از تلفات انسانی و خسارت‌های مالی، ناایمن بودن بافت مسکونی بود. موضوعی که پس از 14سال هم‌چنان در استان کرمان حل نشده.
بسیاری از شهرها و روستاهای این استان از بافت بسیار قدیمی برخوردارند که... هرگز بازسازی و مقاوم‌سازی جدی برای آنها صورت نگرفته است.
حدود 80هزار واحد مسکونی در شهر کرمان، 20هزار واحد مسکونی در اطراف کرمان، 20هزار واحد مسکونی هم در راور و زرند نیاز به بازسازی و مقاوم‌سازی جدی دارند.
اگر زلزله‌یی با قدرت بالاتر از 6ریشتر در مناطقی که بافت مسکونی فرسوده دارند رخ دهد، میزات خسارت و تلفات بالا خواهد بود.

خبرگزاری حکومتی ایسنا نیز کلیپی از وضعیت بم منتشر کرد.
یک خانم هموطن: اوضاع خوبی نداره بم قبل زلزله خیلی بهتر بود خیلی.
گزارشگر: ۱۴سال از زلزله بم گذشته شهراز نو ساخته شده اما هنوز بعضی‌ها بی‌خانمانند هنوز کانکسها در شهر خودنمایی می‌کنند هر چند کمتر کسی در شهر کانکس نشین است اما هنوز در شمال شرقی بم کمی آن سو تر از ارک تاریخی بم عده زیادی با کمترین امکانات حلبی آبادی از کانکسها ساخته‌اند
یک آقای هموطن: ... الآن ۱۰سال ۱۵ساله که یک زمین خریدم تو این قسمت اداره برق اداره آب... ما میریم پیش شهردار فرماندار، پایین، بالا هر چه داد می‌زنیم به فریاد ما هیچکس نمی‌رسد

یک خانم هموطن: خیابونها خراب کوچه‌ها خراب وضعیت گازکشی نابسمان، الآن میان خونه‌های ما رو گاز کشی کنن میگن استاندارد نیستد و نمی‌توانیم براتون گازکشی کنیم.
یک آقای هموطن:‌از نظر تفریح و از نظر روحی و روانی کل سیستم ما اشکال داره سیستم ما انسان سالم تحویل نمی‌ده
اعتیاد مواد مخدر، فحشا همه چیز داره ریشه انسانها رو نابود میکنه
واقعاً مردم بم تو زلزله خیلی ضربه از نظر روحی روانی خوردن خیلی سختی کشیدن تا از این شرایط زلزله در بیان. همشون داغ دار هستند و از نظر روحی و روانی چندین ساله ما واقعاً داغون هستیم یعنی به اون حالت اولیه برنگشتیم.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/7a300b6e-d563-4d47-b7e2-a8cb6d2555ea"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات