728 x 90

نگرانیها از زلزلهٴ پنج و دو دهم ریشتری تهران

مردم تهران پس از وقوع زلزله
مردم تهران پس از وقوع زلزله
زلزله چهارشنبه شب با شدت 5و دو دهم درجه در مقیاس ریشتر، در ساعت 23و 27دقیقه و در عمق 7کیلومتری زمین رخ داد؛ این زلزله، علاوه بر تهران، استانهای البرز، قزوین، قم، گیلان و مرکزی را لرزاند.
کانون این زمین‌لرزه، 3کیلومتریِ شهرستان ملارد در مرز استان تهران و البرز گزارش شده‌ و تاکنون وقوع 12پس‌لرزه در استان تهران ثبت شده است.
مدارس در استانهای تهران، البرز و قم روز پنجشنبه تعطیل بودند و گزارشها حاکی از جان‌باختن دو هموطن و مصدوم‌شدن نزدیک به صد تن دیگر است.

گزارش کوتاهی درباره نگرانیهای فراگیری که به‌خصوص پس از زلزله‌های اخیر در کرمانشاه و کرمان درباره وقوع زلزله در تهران مطرح است:

پس از زلزله درکرمانشاه یک کارشناس رژیم در مورد تبعات خطر زلزله در تهران، گفت: زلزله تهران، 4میلیون کشته می‌دهد».

یک کارگزار دیگر رژیم نیز گفت: ریزش ساختمانها در زلزلةی در تهران، به تنهایی یک میلیون کشته و مصدوم خواهد داشت و اگر مخاطرات ثانوی زلزله، از جمله انفجارها را حساب کنیم، این رقم، بزرگ‌تر خواهد شد».

یک رسانه حکومتی در گزارشی پیرامون این اظهارنظرهای کارشناسی، نوشت: «کابوس وقوع زلزله در استان تهران با حدود ۱۳میلیون نفر جمعیت و بافتی فرسوده و ناایمن، سبب هشدارهای مکررِ کارشناسان شده است. تهران منطقه پر گسلی است و باید خود را برای وقوع زلزله در تهران آماده کنیم؛ صدای پای زلزله در تهران به گوش می‌رسد. یک کارشناس می‌گوید: سه گسلِ شمال تهران، قدرت ویرانگریِ بسیار بالایی دارد و پایتخت کشور را به‌شدت تهدید می‌کنند».

به گفته این کارشناس رژیم، گسل‌های دیگر در تهران نیز دارای تهدیدهایی هستند.

یک خبرگزاری رژیم با عنوان: صدای پای زلزله در تهران به گوش می‌رسد، می‌نویسد:‌ با توجه به گسلهای کلانشهر تهران گویی این شهر بر روی زلزله خفته است؛ اما شیوه‌ای که در ساخت و سازها ظرف سال‌های گذشته دنبال شده و رویه مدیریت بحران در این شهر، همگی حاکی از آن است که به‌رغم اظهارنظرهای مکرر کارشناسان و مسئولان؛ بسیاری که در این حوزه برابر قانون وظایفی را برعهده داشته و دارند در خواب غفلت اند تا چشم‌انداز بروز این بلایای طبیعی، برای این شهر پرجمعیت هر لحظه فاجعه آمیزتر ترسیم شود.

خبرگزاریهای حکومتی هم‌چنین نوشتند:‌100ساختمان بدتر از پلاسکو در تهران وجود دارد هنگام زلزله انشعاب‌های گاز قطع می‌شوند اما گاز داخل لوله‌ها هم‌چنان باقی می‌ماند که این خطرناک است. کسی نمی‌تواند زلزله را پیش‌بینی کند اما حتماً می‌توان به ایمنی توجه کرد. اگر در بم به این موضوع توجه کرده بودیم، 26هزار نفر کشته نمی‌شدند.

رئیس باصطلاح شورای شهر تهران، گفته است: مناطق ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۲، ۱۴، ۱۶و ۱۷در تهران مناطق خطرپذیر در زلزله هستند.

دبیر کارگروه ملی زلزله نیز در گفتگویی گفته است: اگر زلزله‌ای به بزرگی زلزله کرمانشاه در تهران رخ دهد، ۲۰۰هزار ساختمان تخریب کامل و ریزش خواهند داشت و ریزش این تعداد ساختمان به‌طور قطع یک میلیون کشته و مصدوم خواهد داشت که این یک فاجعه است.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/0fcce96a-04ac-482a-8304-ceafc6697c89"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات