728 x 90

کنفرانس مطبوعاتی نیکی هیلی، افشاگری علیه فعالیتهای شریرانه رژیم ایران در منطقه

نیکی هیلی
نیکی هیلی
سایت وزارت دفاع آمریکا 14دسامبر 2017
نیکی هیلی سفیر دائم دولت آمریکا در سازمان ملل متحد: ما امروز ماجرایی داریم که بگوییم و این داستان مهمی است. موضوعی که فقط به آمریکا مربوط نمی‌شود بلکه برای کل جامعه بین‌المللی مهم است.
همانگونه که پرزیدنت ترامپ در 13اکتبر اعلام کرد ایالات متحده سیاست جدیدی را در رابطه با ایران اتخاذ کرده است و در این رابطه روی همه فعالیتهای بی‌ثبات کننده این رژیم متمرکز شده است به این معنا که ما فقط روی برنامه اتمی رژیم ایران متمرکز نیستیم بلکه نگاه دقیقی هم به برنامه موشک بالستیکی رژیم ایران، صدور تسلیحاتی آن و حمایتش از تروریسم و شبه‌نظامیان دست‌نشانده و دیکتاتورها را مد نظر داریم.
استراتژی ما از این واقعیت انکار ناپذیر به‌دست آمده که رفتار رژیم ایران بدتر شده است.
توافق اتمی با این رژیم هیچ تاثیری بر مدره کردن این رژیم در سایر زمینه‌ها نداشته است. کمکهای سپاه پاسداران به شبه‌نظامیان خطرناک و گروه‌های تروریستی رو به افزایش بوده است. موشکهای بالستیک و سلاحهای پیشرفته به مناطق بیشتری در سراسر منطقه رسیده است.
بندرت می‌شود منازعه یا گروهی تروریستی در خاورمیانه یافت که ردپای رژیم ایران در آن نباشد.

ظریف وزیرخارجه رژیم ایران 4روز قبل طی مقاله‌یی جهان را مطمئن ساخت که ایران مورد سوء تفاهم قرار گرفته است و نوشت توانایی‌ها نظامی ایران با قانون بین‌الملل مطابقت دارد و کاملاً دفاعی بوده است.
بجای این‌که خشونتها را مهار کند ظریف وعده داد که «ایران و دوستانش آتشها را خاموش می‌کنند در حالیکه آتش‌بیاران معرکه در منطقه ما به‌طور افسارگسیخته رو به افزایش هستند».

اما سازمان ملل همین اخیراً گزارش جدیدی منتشر ساخت که عکس این را توضیح داده است. در این گزارش گفته شده رژیم ایران، خود آتش بیار است. این گزارش نشان داده که رژیم تهران نه تنها آتش منازعات منطقه را خاموش نکرده بلکه آنها را در این منطقه شعله ورتر ساخته است.

این گزارش چهارم دبیرکل بود که متابعت یا عدم متابعت ایران از قطعنامه 2231سازمان ملل را به‌طور مشروح عنوان کرده بود.
در این قطعنامه به‌طور مشخص ممنوعیت اقدامات رژیم ایران در این کار را با قویترین لحن عنوان کرده است.
گزارش دبیرکل نقض پی‌درپی انتقال تسلیحات و فعالیتهای مربوط به موشکهای بالستیک را گزارش کرده است.

ایالات متحده از این گزارش استقبال کرده است چرا که هر کشوری بایستی نسبت به توسعه‌طلبی رژیم ایران نگران باشد. ما از عمق بازرسی و تجزیه و تحلیل سازمان ملل ممنون هستیم.
مهمتر از همه این است که این گزارش موردی قانع کننده را عنوان کرده مبنی بر این‌که ایران بطوری غیرقانونی برای شبه‌نظامیان حوثی تسلیحات خطرناک فراهم کرده است.
این گزارش اسنادی مؤثر از موشکها و سلاحهای متعارف و قایقهای انفجاری ایرانی‌الاصل که مورد استفاده شبه‌نظامیان در یمن بوده را ارائه کرده که همه اینها ناقض قطعنامه سازمان ملل بوده‌اند.
آمریکا و دوستان ما راه زیادی رفتند تا از این تحقیق سازمان ملل در نقض قطعنامه‌ها توسط رژیم ایران حمایت کنند. آمریکا این اطلاعات را از طبقه‌بندی خارج ساخت تا جهان بهتر از وسعت فعالیتهای بدخواهانه رژیم ایران مطلع شود.

همانگونه که می‌دانید ما اغلب، اینگونه اطلاعات نظامی را از طبقه‌بندی خارج نمی‌کنیم که در جریان این حملات به‌دست آمده‌اند.
اما امروز ما گامهایی فوق‌العاده برمی‌داریم و آنها را در اینجا در یک محل علنی به نمایش می‌گذاریم.
ما اینکار را برای تنها یک هدف انجام داده‌ایم که به رژیم ایران نباید اجازه داده شود به این رفتار غیرقانونی خود بیش از این ادامه دهد.
صلح و امنیت بین‌المللی بستگی به ما دارد که با هم علیه اقدامات خصمانه رژیم ایران کار کنیم. جنگ علیه تجاوزات رژیم ایران، جنگ کل جهان است. آمریکا امروز دست به‌عمل می‌زند. روح شفاف سازی و همکاری بین‌المللی برای شکست دادن این تهدید ضروری است
شواهد عینی گسترش غیرقانونی تسلیحات توسط رژیم ایران که مربوط به حملات نظامی مستقیم علیه متحدان ما در منطقه است در این جا گردآوری شده است.

در پشت سر من، نمونه‌ای از یکی از این حملات قرار دارد. این‌ها قطعات گرد‌آوری شده از بازمانده یک موشک هستند که توسط شبه‌نظامیان حوثی از یمن به عربستان سعودی شلیک شده است. هدف موشک فرودگاه غیرنظامی ریاض بوده است، که روزانه دهها هزار مسافر از آن پرواز می‌کنند.
تکرار می‌کنم که این موشک برای شلیک به سمت یک فرودگاه بین‌المللی غیرنظامی در یک کشور G20بکار رفته است.
تصور کنید که این موشک به سمت فرودگاه دالاس (Dulles) یا فرودگاه کندی (جی اف کی JFK) یا فرودگاههای پاریس یا لندن یا برلین شلیک می‌شد. این آن چیزی است که درباره آن صحبت می‌کنیم. این آن چیزی است که رژیم ایران به‌طور فعال از آن حمایت می‌کند.
چیزی که از همه بیشتر درباره این موشک افشا کننده است، چیزی است که در آن دیده نمی‌شود. این یک موشک برد کوتاه بالستیک است، ولی فاقد پره‌های بزرگ تعادل که معمولاً در این قبلی موشکها تعبیه می‌شوند است. موشک «قیام» رژیم ایران تنها موشک برد کوتاه بالستیک شناخته شده در جهان است که فاقد این پره‌های تعادل است، و دارای ۹روزنه است که شما می‌توانید در امتداد طول موشک مشاهده کنید. این روزنه‌ها اساساً اثر انگشتهای رژیم ایران هستند.
شما در بازدید خود از این شواهد، هم‌چنین شاهد قطعات بازمانده که لگوی صنایع «باقری» روی آنها هک شده خواهید بود که یک شرکت سازنده ایرانی است. این‌ها تنها دو مورد از شواهدی هستند که منشأء ایرانی این موشکها را برای ما عیان می‌کنند. این موشکها در ایران ساخته شدند و سپس برای شبه‌نظامیان حوثی در یمن ارسال شده و از آنجا به سمت یک فرودگاه غیرنظامی شلیک شدند و می‌توانستند صدها شهروند بیگناه را در عربستان سعودی به‌قتل برسانند.
شما از این قبیل مدارک و شواهد بیشتر خواهید دید.
در این انبار هم‌چنین قطعات یک موشک هدایت‌شونده ضدتانک وجود دارد که بیش از ۲مایل برد دارند و قادر به انهدام تانک‌ها و حتی ساختمانها هستند. شما شاهد قطعات یک هواپیمای بدون سرنشین خواهید بود که به اسم پهپاد انتحاری نیز شناخته می‌شود و می‌تواند سایت‌های رادار را از بین ببرد. شما شاهد قطعات قایق منفجره «شارک ۳۳» نیز خواهید بود که مواد منفجره در داخل آن تعبیه شده و در اثر برخورد با هدف منفجر می‌شود و می‌تواند سوراخهایی به قطر شش فوت (حدود ۲متر) در بدنه کشتی‌ها ایجاد کند.
همه این سلاحها شامل قطعاتی هستند که در ایران ساخته شده‌اند. برخی از آنها توسط صنایع دفاعی ایران ساخته شده‌اند که توسط دولت اداره می‌شود. همه این ‌شواهد اثبات‌گر این حقیقت هستند که رژیم ایران از خواسته جامعه بین‌المللی سرپیچی کرده است. آن هم نه فقط یک بار. این شواهد نشان‌دهنده یک روند رفتاری است که در آن رژیم ایران افراط‌گرایی و تخاصم را در نقض آشکار قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل دامن می‌زند. تا چند لحظه دیگر، «لورا سیل» از طرف وزارت دفاع اقلام گردآوری شده در این محل را به شما نشان خواهد داد، و ارتباط آنها با رژیم تهران را توضیح خواهد داد. ما از بررسی کامل این شواهد و مدارک نه تنها توسط اعضای رسانه‌ها که در اینجا حضور دارند، بلکه توسط جامعه بین‌المللی استقبال می‌کنیم. چندین کشور هیئت‌های نمایندگی خود را برای بازدید از این شواهد به اینجا اعزام خواهند کرد. برخی از آنها از هم‌اکنون اینجا هستند. ما از کل شورای امنیت سازمان ملل دعوت کرده‌ایم که با چشم خود آن را ببینند. و از همه اعضای کنگره آمریکا برای بازدید از این شواهد دعوت کرده‌ایم.

این شواهد بخشی از آن چیزی است که جامعه اطلاعاتی آمریکا را با قطعیت تمام به این نتیجه‌گیری رسانده که این تسلیحات توسط رژیم ایران تأمین شده است. مدارک و شواهد غیرقابل انکار هستند. آن‌قدر شواهد بارز است که انگار همه جای آن نوشته شده ساخت ایران.
ایالات متحده آماده است تا هر آنچه را که در این رابطه می‌دانیم، برای پیشبرد آرمان صلح در اختیار عموم بگذاریم. و از دوستان و متحدان خود می‌خواهیم که همین کار را انجام دهند. رژیم ایران مصمم است که اجماع جامعه بین‌المللی علیه رفتار خود را خنثی کند. ما باید در افشای واقعیت رژیم همصدا باشیم. این رژیم تهدیدی است برای صلح و امنیت همه جهان. ما همه کشورها را فرا می‌خوانیم تا جهت تشکیل یک جبهه متحد برای مقاومت در برابر این تهدید جهانی به ما بپیوندند.

من خوشحال می‌شوم به سؤالات شما پاسخ بگویم. می‌خواهم از وزارت دفاع، متخصصان اطلاعاتی آنها و همه کارهایی که برای برگذاری این جلسه انجام شد تشکر کنم. وقتی به این موشک نگاه می‌کنید بسیار ترسناک است. مطلقاً وحشتناک است. و به همین خاطر باید متوقف شود. ما چندین بار گفته‌ایم که موضوع فقط برنامه هسته‌یی نیست این درباره هرکاری است که آنها انجام می‌دهند زیرا رژیم ایران فکر می‌کند که به آنها کارت عبور داده شده است. جامعه بین‌المللی باید نشان دهد که نه تنها چنین کارت عبوری به آنها داده نشده بلکه تمامی اقدامات آنها باید متوقف شود و فوراً هم متوقف شوند و ما به‌دنبال کردن این امر ادامه می‌دهیم.

خبرنگارسی.ان.ان لیز ابوت: با تشکر خانم سفیر با تشکر از این‌که از ما دعوت کردید، دو سؤال سریع دارم اول این‌که شما گفتید که این سلاحها و موشکها به سمت عربستان نشانه رفته بودند اما بعداً گفتید که این مشخصاً یک الگوی رفتاری است. ممکن است در مورد الگوی رفتاری کمی صحبت کنید. دوم این‌که گام بعدی شما چیست وقتی می‌گویید به‌دنبال پیوستن جامعه بین‌المللی به ما هستید، آیا در پی قطعنامه جدیدی در ملل‌متحد هستید یا در پی تحریمهای بیشتری علیه ایران این موضوع چگونه به توافق اتمی ربط پیدا می‌کند و گام های بعدی سیاست شما چیست؟

نیکی هیلی: آنچه در معرض دید شما قرار خواهد گرفت که می‌خواهم از وزیر متیس تشکر کنم که این کار مهم را به سرانجام رسانده‌اند آنچه شما در این نمایش خواهید دید، انواع مختلف تسلیحات است که در نقاط مختلف علیه شرکای ما بکار گرفته شدند، در حالیکه می‌بینیم که چه واقعه‌یی روی داده است برخی از اینها از عربستان سعودی قرض گرفته شده و برخی هم از امارات متحده عربی قرض گرفته شده است ولی جامعه بین‌المللی باید در کنار هم قرار گرفته و بگوید که با یک مشکل مواجه است و باید به آن رسیدگی کنیم.
بنابراین، وقتی به این چیزها نگاه می‌کنید به هیچ‌وجه نمی‌توان علامتهای ایرانی را که روی همه آنها وجود دارند انکار کرد. ما از این جا به کجا خواهیم رفت، فکر می‌کنم پرزیدنت با عدم تأیید توافق اتمی با رژیم ایران، اولین گام را برداشت و این کار را اساساً با کنگره برداشت تا به این ترتیب کنگره بتواند بتدریج به این کارهای دیگری که رژیم ایران انجام می‌دهد نگاهی بیندازد، کارهایی مانند حملات موشکی بالستیکی یا صدور تسلیحات و ملزومات آن یا حمایتش از تروریسم. خلاصه هر نوع اقدامی که منطقه را بی‌ثبات می‌سازد، همگی بر ضد قطعنامه‌های شورای امنیت ملل‌متحد هستند و ما می‌خواهیم اطمینان یابیم که آنها مورد حسابرسی قرار بگیرند. از این نقطه به بعد چکار می‌کنیم؟ شما شاهد تلاشی نه تنها از سوی تمامی نهادهای این دولت بلکه نهادهای جامعه بین‌المللی خواهید بود که در کنار هم قرار خواهند گرفت تا راههایی برای ممانعت از کارهایی که رژیم ایران می‌کند پیدا کنند.
ما پیشتر شروع به صحبت کردن با شرکایمان در شورای امنیت کرده‌ایم و این تنها یکی از مسیرهایی از کاری که می‌خواهیم بکنیم، خواهد بود. شورای امنیت ملی نیز در حال گردآوری همه گونه واکنشهای دیگری است که ما در پیش خواهیم گرفت و ما در حال کار با وزارت‌خارجه و کار با وزارت دفاع هستیم ولی شما اطلاعات آتی را از شورای امنیت خواهید داشت.

خبرنگار: چگونه این سلاحها برای شبه‌نظامیان حوثی یمن داده شده است

نیکی هیلی: فکر می‌کنم آنچه که مشاهده می‌کنید روشن است که ایران این سلاحها را به حوثی‌ها داده است و بعد هم حوثی‌ها آنها را علیه عربستان استفاده کردند.
اما ما فقط شاهد این فعالیتها در یمن نیستیم. ما هم‌چنین شاهد این فعالیتها در لبنان، عراق و سوریه هستیم و ما قادر خواهیم بود که همه اینها را نشان دهیم و بیشترش هم در راه است. فقط همینها نیستند بلکه شواهد ناخوشایند خیلی بیشتری وجود دارند که جامعه بین‌المللی بررسی خواهد کرد و در خواهد یافت که چقدر این موضوع خطرناک است.

خبرنگار واشینگتن پست: دولت مدتی است که صحبت از درگیر بودن رژیم ایران در یمن می‌کند. آیا شواهدی که ما امروز دیدیم مبین نوع دیگری از درگیری ایران است یا همان‌طور که قبلاً گفته‌اید مبین گسترش درگیر بودن نظامی رژیم ایران در یمن است؟ دوم این‌که که آیا شما از اعضای کنگره می‌خواهید که اقدام مشخصی انجام دهند یا از کشورهای اروپایی؟

نیکی هیلی: اول این‌که فکر می‌کنم این نشانه یک تهدید رشد یابنده است که از سوی رژیم ایران صورت می‌گیرد و در مورد توافق اتمی که بخش زیادی از جامعه بین‌المللی بر روی آن سرمایه‌گذاری کردند، رئیس‌جمهور گفت مشکلاتی در این توافق وجود دارند و اینها، همان مشکلاتی هستند که او در مورد آنها صحبت می‌کرد. و این پیامی است که ما باید به بیرون برسانیم. همه بر روی توافق اتمی متمرکز بوده‌اند. رژیم ایران خودش را پشت این توافقنامه پنهان کرده بود و دائماً تهدید به خروج از آن می‌کند. اما اینها کارهایی هستند که آنها می‌کنند آن هم در حالی که همه ما، نگاه‌هایمان به سمت دیگر است. و اینها هستند که اقدامات خطرناکی خواهند بود و اگر برای متوقف کردن آنها کاری نکنیم، ما را با یک کره شمالی دیگر مواجه خواهند کرد.
در نتیجه، شما شاهد گام برداشتن ما خواهید بود. جامعه بین‌المللی نگران است. این قویترین گزارش دبیرکل ملل‌متحد در اشاره به تخلفات رژیم ایران بود که ما دیده‌ایم و قصد نداریم دست روی دست بگذاریم.

خبرنگار: آیا شما از کشورهای اروپایی می‌خواهید که اقدام مشخصی انجام دهند

نیکی هیلی: ما فقط از اتحادیه اروپا نمی‌خواهیم که کار مشخصی در مورد برنامه موشکهای بالستیکی رژیم ایران یا شفافیت نظامی‌اش انجام دهد بلکه از تمامی جامعه بین‌المللی این را خواهیم خواست و برای انجام آن، از شورای امنیت شروع خواهیم کرد. اکنون زمان آن است که همه آنها بیدار شوند. این چیزها چشمها را باز خواهد کرد و خیلی‌ها پیشتر آن را دیده‌اند و خیلی‌های دیگر هم خواهند دید. در مورد کنگره پرزیدنت می‌خواهد با کنگره در مورد این‌که با ایران چه رویکردی داشته باشند کار کند و ما در پی این خواهیم بود که قدمهای بعدی را بررسی کنیم.
لذا در حالیکه (در کنگره) لوایح بررسی می‌شود، باید موارد متعددی را در نظر گرفت که ما چگونه می‌خواهیم در برابر این فعالیتهای بی‌ثبات کننده توسط ایران انجام اقدام کرد.

خبرنگار:‌ آیا شما مدرک مشخصی دارید که این موشک چه زمانی از ایران به شبه‌نظامیان حوثی صادر شده است. با در نظر گرفتن تمامی این شواهد آیا زمان آن نرسیده که تصمیم گرفته شود از توافق هسته‌یی خارج شوید؟

نیکی هیلی: من می‌گذارم که این نکات توسط وزارت دفاع توضیح داده شود. ولی اینها از دو حمله اخیر است که ما شاهد آن در یمن بودیم. لذا این خیلی جدید است و موارد قدیمی نیست. به همین خاطر است که ما نگرانیم. در مورد توافق هسته‌یی، ما گفته‌ایم که نباید همه چیز را به توافق هسته‌یی مربوط کرد. ولی باید به قطعنامه‌های شورای امنیت مربوط شوند. این نقض فاحش تمامی کارهایی است که (ایران) نباید انجام دهد. لذا حرف ما این است که همه تاکنون پاورچین پاورچین در رابطه با رژیم ایران عمل کرده‌اند، برای این‌که می‌ترسیدند این رژیم از توافق هسته‌یی خارج شود. به همین دلیل آنها اجازه داده‌اند که موشکهایی مانند این به هدف افراد بی‌گناه شلیک شده و باعث آسیب به آنها شود. لذا این کار باید متوقف شود. ما به آگاه کردن جامعه بین‌المللی و جلب حمایت آنها ادامه می‌دهیم و می‌گوییم که این در مورد توافق هسته‌یی نیست، بلکه در مورد تمامی کارهای دیگرشان است. رئیس‌جمهور هم با کنگره همکاری خواهد کرد و راهها برای قدمهای بعدی را بررسی خواهند نمود تا مشخص شود که با ایران باید چکار کرد. باید تأکید کنم که توافق هسته‌یی در حال حاضر مد نظر ما نیست، بلکه تهدیدهای دیگر شناخته شده ایران است که ما روی آن متمرکز هستیم..

خبرنگار:‌ خانم هیلی، شما گفتید که برخی قبلاً آمده‌اند و اینها را دیده‌اند. آیا این لحن متحدان ما را پس از دیدن این شواهد تغییر داده است و قدمهای بعدی که آنها مایلند انجام شود چه بوده است؟

نیکی هیلی: آنچه من از متحدان خارجیمان شاهدش بودم این است که با وجود این‌که آنها نگران این هستند که آمریکا از توافق هسته‌یی خارج شود و نگرانند که رئیس‌جمهور این توافق را نفی کند، اما الآن به واقع می‌بینند که رئیس‌جمهور درست می‌گفته است. آنها الآن مشکلات (با رژیم ایران) را می‌بینند و این‌که این رژیم مشغول کارهای دیگر هم هست. در اساس آنها این را در کشورهای خود احساس کرده و می‌کنند. آنها می‌دانند که این موشک می‌توانست به هر کدام از فرودگاههای خودشان اصابت کند. آنها می‌دانند که این فقط مربوط به عربستان سعودی یا امارات متحده عربی نیست. آنها می‌فهمند که تهدید وجود دارد. لذا الآن می‌فهمند که دیگر نمی‌توان از این موارد رو برگرداند. آنها باید به این مسأله توجه کنند. ما الآن داریم حمایت دیگران را برای این‌که در حقیقت باید کاری در ازای این نقضها کرد، کسب می‌کنیم.

خبرنگار: شما گفتید در پی اقدامی توسط جامعه بین‌المللی هستید. این اقدام چگونه خواهد بود؟

نیکی هیلی: ما داریم یک ائتلاف درست می‌کنیم تا علیه ایران و کارهایی که می‌کند حرکت کنیم. همکاری با دبیرکل برای رسیدن به همین گزارش و کمک به آنها برای این‌که بتوانند مدارک بیشتری جمع‌آوری کنند که وضعیت چگونه است هم قسمتی از همین اقدام است. ما هم‌چنین با شورای امنیت هم کار خواهیم کرد. هم‌چنین راههای دیگری را که بتواند باعث توقف این نقضها شود بررسی خواهیم کرد. اینها توسط وزارت‌خارجه و دفاع و امنیت ملی صورت خواهند گرفت تا همگی به یک طرح مشخصی برای آمریکا برسند تا ببینیم قدمهای بعدی علیه رژیم ایران چه خواهند بود. لذا قدمهای متفاوتی وجود دارد. ولی مطمئن باشید که ما دست روی دست نخواهیم گذاشت و عقب نخواهیم نشست. ما نه تنها مهاجم خواهیم بود، بلکه بسیار قوی عمل می‌کنیم و جامعه بین‌المللی را نسبت به این تهدیدات آگاه خواهیم کرد.

خبرنگار: کدام یک از قطعنامه‌های شورای امنیت در این رابطه نقض شده‌اند.

نیکی هیلی: اساساً قطعنامه 2231است. این همان قطعنامه است که به همراه برجام تصویب شد. ولی علاوه بر این گفته شده است که اگر رژیم ایران بخواهد موشک بالستیک استفاده کند، نقض است، حمایت از تروریسم نیز یک نقض است، صدور هرگونه تسلیحات یا مواد مربوط به تسلیحات نیز نقض است. علاوه بر این حملات سایبری هم بوده است. لذا همه اینها توافق اتمی را نقض می‌کند و فقط مربوط به برنامه هسته‌یی ایران نیست.

خبرنگار: به جز موشکی که پشت سر شماست، عربستان سعودی نتوانسته است تاریخ یا محل پرتابی برای آنها مشخص کند. آیا نشان نمی‌دهد که ما مدارکی نداریم و نمی‌دانیم مربوط به قبل از 2231است یا بعد از آن.

نیکی هیلی: وقتی شما این مدارک و شواهد را نگاه کنید، بدون هیچ تردیدی و مطلقاً خواهید فهمید که رژیم ایران همین اخیراً و در جریان همین دو حمله اخیر این موارد نقض را مرتکب شده است. آنها سالهاست که تحقیقات می‌کنند، ولی الآن می‌دانیم که اینها از کجا و چه زمانی بوده است. متحدان ما هم در این موضوع هم عقیده ما هستند و فقط نقطه‌نظر آمریکا نیست. جامعه جهانی اکنون تصریح می‌کند که دیگر بس است و این هم اثبات آن و الآن هم داریم این را به جامعه بین‌المللی نشان می‌دهیم.

خبرنگار از AFP: شما چه دلیلی دارید که این به حوثیها داده شده است. شاید آنها خودشان توانسته‌اند موشک را ارتقا دهند.

نیکی هیلی: اولاً که رژیم ایران نباید هیچگونه موشک یا مواد مربوط به آن را صادر کند. اگر شما به این موشکها نگاه کنید می‌بینید که علائم همه جا روی این موشکها وجود دارد و نشان می‌دهد که اینها ساخت ایران است و از ایران فرستاده شده و ایران به حوثیها داده است. این هم در نقض قطعنامه‌های شورای امنیت بوده است. آنها از تبادل سلاح یا فروش آن یا هرگونه فعالیت مربوط به این ممنوع بوده‌اند. این به خوبی نشان می‌دهد که آنها نقض کرده‌اند. وقتی که شما این اطراف نگاه کنید می‌بینید که چگونه همه اینها به هم متصل می‌شوند.

خبرنگار:‌ وقتی از افزایش فشار ائتلاف صحبت می‌کنید منظورتان فشار دیپلوماتیک است یا فشار نظامی یا تحریمهای بیشتر؟ چه فشار بیشتری می‌توان به رژیم ایران وارد کرد؟

نیکی هیلی: وزیر ماتیس و وزارت دفاع تلاش فوق‌العاده‌یی کرده‌اند تا اینها را جمع کنند. آنها با متحدان و همتایان ما همکاری کرده تا به ما در جمع‌آوری شواهد و مدارک کمک کنند. ما تلاشهای دیپلوماتیکمان را افزایش می‌دهیم تا مطمئن شویم که جامعه جهانی متوجه این نقضها شود. ولی علاوه بر آن دست به اقداماتی هم خواهیم زد.

خبرنگار: شما گفتید که مدارک بیشتری در زمینه کارهای دیگر رژیم ایران مانند حمایت از تروریسم دارید. آیا مدارکی هست که نشان دهد ایران از حزب‌الله حمایت می‌کند یا از گروهها در عراق؟

نیکی هیلی: ما مدارکی از بدرفتاریهای رژیم ایران در یمن، لبنان، سوریه و عراق داریم. لذا شواهد بیشتری را عرضه خواهیم کرد. ولی تأکید کنم که این فقط یک موضوع موقتی و یکباره یا چند تا مدرک ساده نیست. شما شاهد به جریان افتادن سریع یک سلسله اقدامات دیگری خواهید بود.

خبرنگار: از شروع دولت ترامپ شما صحبت از طرح برای عقب راندن رژیم ایران می‌کنید. پیش از این هیچ کسی جز ایران روی دادن سلاح به حوثی‌ها بحثی نداشته. پس سؤال این است که اگر گام های مشخصی را بیان نمی‌کنید جز این‌که می‌خواهیم بقیه را هم جمع کنیم و درباره گام های بعدی صحبت کنیم، آیا این به این معنی نیست که انتخابهای محکمی برای تغییر رفتار آنها نداریم؟

نیکی هیلی: گام های مشخص: فراخواندن رژیم ایران برای متوقف کردن این کارها، عدم تأیید این روند، رئیس‌جمهور به کنگره می‌گوید ما باید به این شیوه رفتار توجه کنیم، کار با دبیرکل سازمان ملل و تحلیلگران تا به آنها کمک کنند درباره مدارکی مثل این تحقیق کنند، قویترین گزارش تا الآن از دبیرکل درآمده که می‌گوید رژیم ایران نقض مطلق و غیرقابل انکار کرده است، دعوت همه هیأتهای بین‌المللی که به اینجا بیایند، رفتن به شورای امنیت و صحبت با سایر شرکا درباره گام های بعدی. گام های زیادی وجود خواهد داشت و ما هنوز کارمان تمام نشده.

بنابراین این عملاً یک طرح اجرا شده شگفت‌انگیز است که در رابطه با شواهد و مدارکی است که ما می‌خواهیم جامعه بین‌المللی آن را ببینند و در این باره مورد حمایت قرار داریم و ادامه می‌دهیم تا این تهدید متوقف شود.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/88af97af-d1c3-423b-b95d-11aa4b3f3ece"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات