728 x 90

تازه‌ترین تحولات پرونده تبانی رژیم با دولت قبلی آرژانتین

گابریل براسسکو خبرنگار آرژانتینی
گابریل براسسکو خبرنگار آرژانتینی
گابریل براسسکو خبرنگارِ آرژانتینی در مصاحبه با سیمای آزادی درباره بازداشت یوسف خلیل در روز پنجشنبه در چارچوب پرونده تبانیِ رژیم آخوندی با دولت قبلی آرژانتین، گفت: «او مأمور (رژیم) ایران و یکی از رابطین محسن ربانی (رایزن فرهنگی پیشین سفارت این رژیم در آرژانتین) بوده است... قاضی نیسمن قصد داشت سفرهای مخفیانهٴ ربانی را دنبال کند تا هر وقت او به‌طور غیرقانونی به خارج از ایران سفر کند، بتوانند او را دستگیر کنند».

گابریل براسسکو خبرنگارِ آرژانتینی: این یادداشت تفاهمی است که در نتیجه زد و بند رژیم آخوندی با دولت قبلی آرژانتین در سال 2013توسط وزرای خارجه وقت آرژانتین و رژیم به امضا رسید.

هدف واقعی آن، دو سال بعد بر اثر تحقیقات قاضی نیسمن افشا شد: زد و بند رژیم با دولت وقت آرژانتین، برای رفع احکام جلب هشدار قرمز انترپل علیه بالاترین سران حکومت آخوندی به‌خاطر طراحی و اجرای عملیات تروریستی بوئنوس آیرس.

اما قاضی نیسمن که قرار بود شواهد خود را به کنگرهٴ آرژانتین ارائه کند، در روز 18ژانویه 2015، تنها چهار روز بعد از افشای آن زد و بند و چند ساعت قبل از ارائهٴ شهادتش، در خانهٴ خود به‌قتل رسید.

پیگیریها و تحقیقات درباره این ترور جنایتکارانه تا مدتها به نتیجه نرسید و کسانی که در حذف نیسمن ذینفع بودند، از فرضیهٴ خودکشی دفاع می‌کردند.

چند روز بعد ز قتل نیسمن، جواد ظریف وزیر خارجه رژیم طی سخنانی در سوئیس با وقاحت مدعی شد که بمب‌گذاری آمیا هیچ‌ ربطی به رژیم ندارد، و گفت: تأسف‌بار است که چندین قاضی که وارد این (پرونده) شدند، یا متهم به فساد شدند و به مثل همین مورد آخر خودکشی کردند.

اکنون نزدیک به سه سال بعد از قتل قاضی نیسمن، در هر دو پرونده، یعنی تحقیقات درباره قتل او و تبانی دولت وقت آرژانتین با رژیم، تحولات جدی صورت گرفته و نقش جنایتکارانهٴ رژیم بیش‌از‌پیش در معرض توجه قرار می‌گیرد: در آبان‌ماه دادستان آرژانتینی مسئول پرونده کشته‌شدن نیسمن، برای نخستین‌بار درخواست کرد که مرگ او به‌عنوان «قتل» مورد تحقیق قرار گیرد و از طرف دیگر پنجشنبهٴ گذشته چند تن از مقامات دولت فرناندز به‌خاطر نقششان در پرونده زد و بند با رژیم، دستگیر شدند.

گابریل مارتینز براسسکو خبرنگار آرژانتینی در کتابی که چندی بعد از قتل قاضی نیسمن تحت عنوان «خودکشی‌شده» منتشر شد، وجوهی از تلاش‌های رژیم در زد و بند با دولت قبلی آرژانتین را برای رفع احکام هشدار قرمز انترپل ذکر کرد.

وی روز جمعه در مصاحبه با سیمای آزادی با اشاره به بازداشت شماری از اعضا و حامیان دولت فرناندز از جمله یک عامل و رابط رژیم در آرژانتین به نام یوسف خلیل، گفت:
مأمور (رژیم) ایران، آلخاندرو یوسف خلیل یکی از رابطین محسن ربانی در آرژانتین بود؛ آخوند ربانی رایزن فرهنگی پیشین سفارت (رژیم) ایران در بوئنوس آیرس، متهم است که یکی از مغزهای متفکر بمب‌گذاری آمیا در سال 1994بوده که در آن 85تن کشته شدند. قاضی نیسمن و دستیاران اطلاعاتی او، قصد داشتند سفرهای مخفیانهٴ ربانی را در سراسر جهان دنبال کنند تا هر وقت او به‌طور غیرقانونی به خارج از ایران سفر می‌کند، بتوانند دستگیرش کنند... در مکالمات بین خلیل و لوییس دلیا، لابی‌گران (رژیم) ایران در آرژانتین در دولت کرشنر، آنها متوجه شدند که طرح‌هایی در جریانست. یوسف (خلیل) دبیرکل مسجد توحید در حومه فلورس در بوئنوس‌آیرس بود و یک شرکت واردات مشکوک به‌نام اورینتال بوک را هدایت می‌کرد که گمان می‌رود فقط یک شرکت پوششی برای تبادل دلار در بازار سیاه آرژانتین بوده است.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/f176f673-7626-46c0-9ee5-f7db51761ae1"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات