728 x 90

کنفرانس در آستانه روز جهانی حقوق‌بشر با حضور مریم رجوی - سخنرانی نمایندگان پارلمان اروپا

دیدار مریم رجوی از پارلمان اروپا
دیدار مریم رجوی از پارلمان اروپا
سخنرانیهای نمایندگان پارلمان اروپا از کشورها و گروه‌های مختلف سیاسی و پارلمانی محکومیت موج اعدامها و نقض حقوق‌بشر در ایران و دخالتهای تروریستی فاشیسم مذهبی در منطقه

پاول تلیچکا - نایب‌رئیس پارلمان اروپا از جمهوری چک
با تشکر از آقای رئیس، ژرار عزیز، اما به‌طور خاص، با تشکر از خانم رجوی که این فرصت را به من داده‌اید، این مایهٴ افتخار من است. باید ابتدا بگویم که برخی از کشورهای ما خوشبخت هستند. من از یکی از آن کشورهای خوشبخت هستم، اما ایران هم خوشبخت است. کشورهایی که دارای شخصیتهایی هستند که مترادف احترام به حقوق‌بشرند، خود شما در ایران یا واتسلاو هاول در کشور من، اینها افرادی هستند که امیدوارند تاریخ‌ساز باشند و من هم آرزوهای همکارم فوتیگا را دارم که روزی، چه من در پارلمان باشم چه نباشم، شاهد حضور شما باشیم یا حداقل از مانیتورهای تلویزیون ببینم که به‌عنوان رئیس‌جمهور ایران در برابر پارلمان اروپا سخنرانی کنید.
 


باید بگویم، بسیار نادر است که این تعداد از اعضای پارلمان اروپا در چنین گردهمایی شرکت کنند.. به‌نظرم خود این مسأله، تأییدکننده حقانیت بحث امروز و هم‌چنین نشان‌دهندهٴ حمایتی است که شخص شما و همهٴ مردم ایران از آن برخوردارید. اکنون اجازه بدهید چند مسألهٴ شخصی را مطرح کنم. با موضوعی شروع می‌کنم که به‌صراحت یا به‌طور ضمنی به آن اشاره شده است. اتحادیه اروپا به‌واقع یک پروژه فوق‌العاده است، ترکیبی از کشورهایی که سابقه بسیار خوبی در امر دموکراسی و احترام به حقوق‌بشر دارند. اما باید بگویم، با برخی از همکارانم موافقم که در سال‌های اخیر، ما به میزانی، نرم برخورد کرده و بر اساس ارزش‌ها و اصول خود اقدام نکرده‌ایم و امتیازهایی داده‌ایم که نباید می‌دادیم. در واقع شرطی که ما همواره در توافق‌های دوجانبه و گفتگوهای سیاسی داشته‌ایم، به‌نحوی، دیگر برجسته و مانند قبل قوت ندارد. خوشحالم که این جلسه یکی از آن مواردی است که صدا و خواسته‌ها برای اتخاذ مواضع قوی‌تر را دوباره تأیید خواهد کرد و این‌که سیاست خارجی و امنیت اتحادیه اروپا و موضع آن در زمینه حقوق‌بشر چیست و به‌ویژه، در آینده چه باید باشد.

همکارانمان به این واقعیت اشاره کردند که در ایران به‌طور واقع هیچ‌چیز تغییر نمی‌کند، در حالی‌که ما این‌جا هرازگاهی مواضعی اتخاذ می‌کنیم و به‌نحوی تلاش می‌کنیم خود را فریب بدهیم و نشان بدهیم که چنین است و وضعیت در حال بهبود است. من شاهد چند نکته هستم که علائم مثبتی هستند. این شامل یک اپوزیسیون قوی و رهبری قوی اپوزیسیون و مقاومت مردم ایران است. بعضاً می‌توانم ماهیت بسیار مدرن‌تری را از طریق صفحات (تلویزیون) و یا در صحبت و دیدار با مردم ایران حس می‌کنم. این یک عدم تطابق جدی میان مردم ایران و رژیم کنونی است، یعنی بنیادگرایانی که اکنون بر ایران حاکمند. من چنین عدم تطابقی را به‌سختی می‌توانم در کشورهای دیگر ببنیم. لذا این یک ضربه از طرف رژیم ایران به‌سمت اتحادیه اروپاست، در زمانی که هیأتی از طرف ما آنجا حضور داشت. در همان زمان، اگر 18نفر بر اساس اتهامات بسیار مبهم اعدام می‌شوند، این یک ضربه است و ما این‌را درک نمی‌کنیم. این ضربه‌یی است که خودمان هم داریم به خودمان می‌زنیم. بنابراین، مسئولیت آن بر گردن ما نیز هست؛ هم‌چنین در رابطه با رفتاری مسئولیت داریم که رژیم ایران نسبت به اتحادیه اروپا دارد و به‌نظرم باید فریب‌دادن خودمان را متوقف کنیم.

آنچه مرا واقعاً دلگرم می‌کند این است که احساس می‌کنم عزم قوی در میان ما در این‌جا وجود دارد. باید بگویم هم‌چنین خوشحالم که در ریاست پارلمان اروپا ما برای حقوق‌بشر اهمیت قابل توجهی را قائلیم. خانم رجوی، برای شما و مردمتان بهترین آرزوها را دارم، شما به واقع آنها را نمایندگی می‌کنید، برخلاف بنیادگرایانی که اکنون حاکم هستند. فکر می‌کنم تلاش‌های بیشتری در این رابطه خواهیم کرد. بهترین آرزوها را برای شما دارم و امیدوارم به‌زودی فرصت دیدار پیرامون موضوع حقوق‌بشر و وضعیت ایران را داشته باشیم، بحثی جامع‌تر از صرف موضوع اعدام‌شدگان، از جمله نوجوانانی که در زمان «ارتکاب جرم» زیر 18سال بوده‌اند، بلکه حقوق‌بشری که در معنای خود بسیار گسترده‌تر و بسیار عمیق‌تر است. با تشکر.
 


یوزو رادوش - نمایندهٴ پارلمان اروپا، وزیر دفاع پیشین کرواسی
خانم رئیس‌جمهور واقعاً بسیار دلگرم‌کننده است که شاهد هستیم چه پیشرفتهایی مقاومت با تلاشهای مداوم و خستگی‌ناپذیر شما کسب کرده است. در حالی که روز جهانی حقوق‌بشر را جشن می‌گیریم، می خواهم قربانیان سال 1988را یادآوری کنم، قتل‌عام زندانیان در ایران. بیش از سی هزار زندانی سیاسی در قتل‌عام تابستان سال 1988در بسیاری از شهرهای سراسر ایران بدار آویخته شدند. بسیاری از زندانیان حکم زندانشان را سپری کرده بودند، اما مجدداً در دادگاههای شتاب‌زده محاکمه و به اعدام محکوم شدند. این بر اساس فتوای خمینی بود که تصمیم گرفت تمام نسل روشنفکران و فعالان اپوزیسیون را از بین ببرد. اکثر قربانیان متعلق به اپوزیسیون اصلی، سازمان مجاهدین بودند. یک سال پس از قتل‌عام، در سال 1989، فرستاده ویژه سازمان ملل‌متحد برای حقوق‌بشر در ایران از مقامات رژیم ایران خواست تا این جنایت را مورد تحقیق قرار دهند. اما این تحقیق هرگز انجام نشد. امسال، سازمان ملل مجدداً خواستار تحقیق مستقل در مورد این جنایت شد. پس از نزدیک به سه دهه روشن است که رژیم ایران هیچگاه قصد نداشته به تحقیق حول این جرم بپردازد. در واقع، همان جنایتکارانی که مرتکب این جنایات شده‌اند، در حال حاضر دارای مقامات عالی در کشور هستند. یکی از آنها علیرضا آوایی است که توسط روحانی در ماه اوت منصوب شد تا به‌عنوان وزیر دادگستری جدید در کابینه او خدمت کند. آوایی از سال 2011در فهرست تحریمهای اتحادیه اروپا به‌خاطر نقض فاحش حقوق‌بشر بوده است. او در سال 1988دادستان در جنوب ایران بود و حکم اعدام بسیاری از زندانیان سیاسی بی‌گناه را صادر کرد. پس از گزارش سالانه سازمان ملل‌متحد در امسال، کاملاً غیرقابل قبول است که اتحادیه اروپا با سکوت خود در مورد حقوق‌بشر هم‌چنان به تجارت با این رژیم ادامه می‌دهد. بنابراین، با توجه به این واقعیت که رژیم پس از بیست و نه سال اثبات کرده است که قادر به تحقیق در مورد این جنایت نیست، وقت آن است که اتحادیه اروپا و جامعه بین‌المللی پرونده جنایات انجام شده توسط این رژیم را، مخصوصاً قتل‌عام سی هزار زندانی سیاسی در سال 1988، را به شورای امنیت سازمان ملل‌متحد ارجاع دهد. تا به این ترتیب مقامات رژیم و آنهایی که مسئول این جنایات هستند، در برابر دادگاه جنایی بین‌المللی قرار گیرند. ما باید مصونیت مرتکبین این جنایات که تا امروز در ایران ادامه داشته را خاتمه بدهیم.
این باید اولویت اتحادیه اروپا در ارتباطات آینده‌اش با رژیم ایران باشد. خیلی متشکرم
 


آنا زابورسکا - نمایندهٴ پارلمان اروپا از اسلوواکی
با تشکر از آقای رئیس، خانم رجوی گرامی، میهمانان گرامی، دوستان عزیز، مایه افتخار من است که امروز به‌مناسبت روز جهانی حقوق‌بشر با شما باشم. طبق معمول، مایلم بر وضعیت زنان در ایران تمرکز کنم. مایلم از هزاران زن ایرانی یاد کنم که از عدالت و آزادی، به‌دلیل این‌که زن هستند، محروم بوده‌اند. این رژیم که بیش از 38سال بر ایران حاکم بوده زنان را از حقوق بنیادین خود محروم کرده و سرکوب زنان را تشویق می‌کند.زنان ایرانی به شهروندان درجه دو تقلیل یافته‌اند. اجازه دهید به‌روشنی و با صراحت بگویم. این نوعی دیگر از آپارتاید است.

اجازه بدهید به همه زنان و دختران شجاع در ایران درود بفرستم که هر فرصتی را به اقدامی اعتراضی تبدیل می‌کنند. زنان باید در انتخاب عقاید، پوشش و نحوه زندگی آزاد باشند. آنها شایسته حقوق اجتماعی و اقتصادی، فرصت تحصیلی، اشتغال و کارآفرینی برابر با مردان هستند. زنان شایسته آزادی بوده و حاضر به جنگیدن برای آن هستند.

خانم رجوی، ما شما را می‌شناسیم و مایل و موظفیم به شما کمک کنیم. من بسیار بسیار خوشبختم که با شما آشنا بوده‌ام و بیشترین تلاش خود را می‌کنم.
مایلم پیامی به همه زنان در ایران بفرستم. به مبارزه خود ادامه دهید. ما نسبت به شما مطلع هستیم، در کنار شما قرار داریم و از شما حمایت خواهیم کرد. با تشکر
 


روزا توماشیچ - نمایندهٴ پارلمان اروپا از کرواسی
خیلی متشکرم. آقای رئیس، خانم رجوی عزیز، دوستان ایرانی عزیز.
در حالی که روز جهانی حقوق‌بشر را جشن می‌گیریم، کشوری که همه ما باید بر آن تمرکز کنیم، ایران است. گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد ایران، خانم عاصمه جهانگیر اخیراً گفته است که در سال گذشته دست‌کم چهار نوجوان اعدام شده و 86نفر دیگر در نوبت اعدام هستند، اگر ‌چه آمار واقعی ممکن است بالاتر باشد. او هم‌چنین ابراز نگرانی نمود در مورد گزارشهای متعدد در مورد استفاده از شکنجه‌های جسمی و روحی، قطع عضو، کور کردن، شلاق زدن و ادامه استفاده از حبس انفرادی طولانی‌مدت و محروم کردن از دسترسی به درمان مناسب و ضروری برای زندانیان. حقایق بسیاری برای اثبات چنین اظهاراتی وجود دارد و به همین دلیل است که سیاست اتحادیه اروپا در رابطه با ایران یک اشتباه شرم‌آور بوده است. . ما می‌گوئیم اتحادیه اروپا باید با صدای بلند و روشن به مقامات رژیم ایران بگوید که دیگر بس است.

آنها دیگر نمی‌توانند توجه جهان را از جنایات خود منحرف کنند. زمان پاسخگویی آنها فرا رسیده است و این باید سیاست فعلی اتحادیه اروپا در برابر رفتار وحشیانه رژیم آخوندی باشد. تمام معاملات ما با ایران باید مشروط به توقف اعدامها و بهبود روشن و ملموس وضعیت حقوق‌بشر باشد.

ما باید تأکید کنیم که در همه مذاکرات اولویت کامل ما حقوق‌بشر مردم ایران است. بگذارید امیدوار باشیم که با رهبری خانم رجوی شما در کشور خود به آزادی و دموکراسی دست‌یابید. خیلی ممنونم.

ایوان اشتفانک - نمایندهٴ پارلمان اروپا از اسلواکی
خیلی ممنون آقای رئیس، من معتقدم که روز حقوق‌بشر تنها فقط در مورد جنایاتی که توسط حاکمان مستبد انجام می‌شود نیست، بلکه ما را به یاد کسانی می‌اندازد که جانشان را فدا کردند.

امروز ما در مورد این نوع از جنایات شنیده‌ایم، اما من می‌خواهم به همه‌مان یادآوری کنم که یک نمونه از چنین جنایات مجازات نشده‌ای علیه بشریت، قتل‌عام بیش از سی هزار زندانی سیاسی در ایران در تابستان سال 1988است.

من معتقدم که ما نیاز به تحقیق مناسب در مورد این جنایت داریم و چنین تحقیقاتی باید توسط جامعه بین‌المللی انجام شود نه توسط رژیم ایران، زیرا شما نمی‌توانید از دزدان بخواهید که در مورد سرقت خود تحقیق کنند. به‌رغم این‌که این موضوع گفته شده است، یک سؤال باقی می‌ماند که باید پاسخ داده شود و آن این است که چرا به‌رغم این‌که این راه کار به سازمان ملل‌متحد و سازمانهای برجسته حقوق‌بشری گوشزد شده است، اتحادیه اروپا حتی یک کلمه در مورد آن نگفته است. این عجیب است و البته قابل‌قبول نیست. اگر خانم موگرینی نمی‌خواهد حکومت ایران را با اشاره به نقض حقوق‌بشر در ایران و به‌ویژه ‌این جنایت اعتراف شده علیه بشریت ناراحت کند، باید بگویم که به‌عنوان نمایندگان مردم اروپایی، ما این رویکرد را قبول نداریم، زیرا این اصول ما در اروپا را نقض می‌کند. در حال حاضر رژیم ایران رکورد دار اعدام به نسبت جمعیت در سرتاسر جهان است. متأسفانه در ایران در حال حاضر دیکتاتوری حاکم است. هیچ انتخابات آزادی وجود ندارد، هیچ کاندیدایی از آپوزیسیون مجاز نیست. بنابراین ما باید در کنار مردم ایران باشیم که تحت این حکومت مذهبی رنج می‌برند. بنابراین ما انتظار داریم اتحادیه اروپا در محکومیت قتل‌عام سال 1988در ایران و حمایت از هدف سازمان ملل در تحقیق مستقل در مورد این جنایت، بیانیه‌یی صادر کند.

اجازه بدهید صحبتهایم را خاتمه بدهم با تأکید مجدد بر حمایت کامل از مقاومت ایران و به‌ویژه از خانم رجوی و شجاعت شما در مبارزه سخت‌تان برای آزادی و دموکراسی. خیلی ممنون.

اشتفان اک - نمایندهٴ پارلمان اروپا از آلمان
با تشکر از آقای رئیس، خانم رئیس‌جمهور رجوی گرامی، با تشکر از حضورتان و تشکر فراوان بابت مبارزه شما برای ایران آزاد.

خانم‌ها و آقایان، لطفاً اجازه بدهید برخی از نگرانی‌های خود را با شما در مورد وضعیت حقوق‌بشر در ایران در میان بگذارم. با وجود این‌که چهار سال در قدرت است، روحانی به وعده‌های کارزار خود در مورد احترام بیشتر به حقوق مدنی، حقوق سیاسی و حقوق‌بشر پایبند نبوده است.خیر.اعدامها در ایران با سرعتی بسیار بالا ادامه داشته است مقامات هم‌چنان به دستگیری و متهم‌کردن روزنامه‌نگاران، بلاگرها و فعالان رسانه‌های اینترنتی برای به‌کارگیری حقوق آزادی بیان و عقیده، ادامه می‌دهند. صدها سایت، از جمله شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک و توئیتر، در ایران ممنوعند. سرویس اطلاعات و امنیت شدیداً فعالیت‌های شهروندان در سایت‌های اجتماعی را مانیتور می‌کند. مقامات هم‌چنان به‌دنبال هدف قرار دادن اعضای مستقل اتحادیه‌های کارگری و محدود کردن آزادی‌های تجمعات و اعتراضات هستند.

زنان ایرانی در مورد امور مربوط به ازدواج، طلاق و سرپرستی کودکان با تبعیض مواجهند. زنان متأهل نمی‌توانند بدون اجازه مکتوب همسران خود پاسپورتی برای سفر به خارج از کشور دریافت کنند. ازدواج کودکان هم‌چنان قانونی است و قانون به دختران در 13سالگی و پسران در 15سالگی اجازهٴ ازدواج می‌دهد. اگر قاضی مجاز کند، در سنین پائین‌تر هم می‌شود ازدواج کرد. اعضای اقلیت‌های مذهبی، صوفی‌ها، مسیحی‌ها و مسلمانان در قانون و در عمل با تبعیض مواجهند. این شامل تحصیلات و اشتغال هم می‌شود. اعضای اقلیتها که علیه نقض حقوق سیاسی، فرهنگی و زبانی خود اعتراض کنند، با دستگیری، شکنجه و دیگر بدرفتاریها، دادگاههای غیرمنصفانه، حبس و در برخی موارد حکم مرگ مواجهند.

آزادی مذهب یک حق مهم محسوب شده که باید مورد احترام قرار بگیرد، چون مذهب یک انتخاب خصوصی است و باید خصوصی باقی بماند.

همهٴ افراد باید از این حق برخوردار باشند که مذهب مورد نظر خود را پیروی کنند، به‌شرط این‌که این امر باعث محدود شدن یا صدمه دیدن حق فرد دیگری نشود. اما اسلام سیاسی در ایران و دادگاه جزای اسلامی که هم‌چنان از سنگسار به‌عنوان یک روش اعدام استفاده می‌کنند، یک تفسیر خطرناک و گمراه‌کننده از مذهب است، در حالی‌که این مذهب تبدیل به یک ابزار سیاسی شده است. اکنون زمان آن است که ایران تبدیل به یک کشور مدرن و متمدن شود. زمان تغییر فرا رسیده است. قدرت آخوندها باید پایان یابد و رژیم مجرم حاکم بر ایران باید مجبور شود از قدرت کنار برود. برای رسیدن به این اهداف، کشورهای عضو و مؤسسات اتحادیه اروپا باید دیدگاههای خود را نسبت به رژیم حاکم بر تهران تغییر بدهند.

بسیار خوشحال شدم که شنیدم همکاران ما، خانم مک‌اینتایر و آقای فاریا، انتقاداتی به هیأت اتحادیه اروپا برای رابطه با (رژیم) ایران مطرح کردند. زمان آن رسیده که منافع اقتصادی دیگر بر جهان حاکم نباشند. ما نباید ارزش‌هایی را که نمایندگی می‌کنیم فراموش کنیم. اجازه بدهید این مسأله را مطرح کنم؛ ما نباید با مجرمان وارد توافقات و تجارت شویم. این‌را در نگاه به رژیم ایران و اتحادیه اروپا می‌گویم. با تشکر فراوان.

جوردی سوله - نمایندهٴ پارلمان اروپا از اسپانیا
از شما ریاست محترم تشکر می‌کنم
با چند جمله ورود خانم رجوی به پارلمان اروپا را خوش‌آمد می‌گویم. در مکانی که نگرانی در امور حقوق‌بشر در همه جا نه فقط در داخل اتحادیه اروپا، بلکه خارج از اتحادیه اروپا وجود دارد. من با نیروی اپوزیسیون ایران سالهاست در تماس هستم، حتی سالها پیش، و حتی قبل از آن‌که عضو پارلمان اروپا بشوم افتخار دیدار با خانم رجوی را در مقر رسمی ایشان داشتم. بنابراین مایه افتخار است که مجدداً ایشان را این بار در پارلمان اروپا ملاقات کنم.

در باور من مردم ایران نیاز به یک ایران آزاد، حق زندگی در آزادی، کرامت انسانی و دموکراسی دارند و همزمان دنیا نیز به ایران آزاد نیاز دارد زیرا که ایران کشور بسیار مهمی در منطقه و در کل جهان است. به همین دلیل بسیاری از ما نمایندگان پارلمان اروپا، از تغییر بنیادین در کشور شما حمایت می‌کنیم. ما بر این باور هستیم که باید در ایران به حقوق اقلیتها احترام گذاشته شود، حقوق پایه‌یی اساسی باید محترم شمرده شود و بهترین راه برای ارزش نهادن به کرامت انسانی همان برخورداری از آزادی همگانی در ایران آزاد است. لطفاً روی ما در نبردتان برای کسب آزادی و دموکراسی حساب کنید.

تونه کلام - نایب‌رئیس گروه دوستان ایران آزاد در پارلمان اروپا از استونی
با تشکر. نایب‌رئیس ما (آقای چارنسکی) که جلسه را آغاز کرد گفت، ما احساس می‌کنیم این خانوادهٴ دوم ما است و این حقیقت دارد. بسیاری از ما سال‌هاست که اعضای این خانوادهٴ دوم بوده‌ایم. اما بسیار مایهٴ خوشبختی و تشویق‌کننده است که همکاران جدیدی داشته باشیم که از همهٴ گروه‌های مختلف سیاسی به ما پیوسته‌اند، چون یک نهاد بزرگ است، یک ابتکار به‌نام انسانیت و همبستگی که همهٴ ملتها در جهان شایستهٴ دموکراسی، آزادی، برابری و صلح و هم‌چنین امنیت برای شهروندان خود هستند.

حضور در این‌جا و دیدار با شما، خانم رجوی و همکارانم، با توجه به آنچه شما تحمل کرده‌اید، به‌واقع یک معجزه است. مبارزه شما بسیار سخت بوده است. این پایداری، تعهد و عزم خارق‌العادهٴ شما به آرمان آزادی و دموکراسی بود و همواره سمبلهای شما بود که باعث افشای برنامه سری اتمی نظامی دیکتاتوری (حاکم بر) ایران شد.

این یک شاخص است. شما این تلاش‌های بین‌المللی را آغاز کردید. اما من مفتخر بودم، فکر کنم هشت سال پیش بود که به کمپ اشرف سفر کردم. همراه ویدال کوادراس که در آن زمان نایب‌رئیس پارلمان بود، خوشبخت بودیم قبل از خروج نیروهای آمریکایی از کمپ اشرف دیدن کنیم.

آنها اکنون در شرایط امنی هستند و اکثر آنها در امنیت در آلبانی هستند. من و همسرم بسیار خوشبخت بوده‌ایم. او عضو پیشین پارلمان استونی است و اکنون این‌جاست. ما توانستیم پاییز گذشته از اشرف در تیرانا دیدن کنیم.

اما آنچه ادامه دارد، صدور تروریسم (رژیم) ایران در سراسر خاورمیانه است. این مسأله در حال گسترش است و نه کاهش و روشن است که رژیم کنونی (حاکم بر) ایران بخشی از مشکل بوده و نه راه‌حل. این رژیم بخشی از مشکل تروریسم و بی‌ثباتی در خاورمیانه است.

دوم این‌که برنامه موشکی ادامه دارد، اما برنامه موشکهای بالستیک، فقط یک هدف دارد، آن هم حمل کلاهک‌های جنگی اتمی است. بنابراین یک نشانهٴ بسیار صریح هست که اهداف اولیهٴ رژیم ایران دنبال شده و اکنون به‌طور آزادتر، تکنولوژی بیشتری خریداری کرده و در حال ارسال به کره شمالی هستند. موشکهای بالستیک کره شمالی و (رژیم) ایران، مانند دوقلو هستند چرا که در همکاری بین دو نیروی شرور ساخته شده‌اند و مخرب‌ترین نتیجه، هم‌چنان وضعیت حقوق‌بشر است.

حلق‌آویز کردن صدها نفر، دهها و دهها، از این‌رو سؤال این است که تا کی نه افراد عادی، بلکه سران دولتها که مطلع هستند، هم‌چنان به دیکتاتورهای مدره و قصابان اصلاح‌طلب باور می‌کنند؟ این تا کی ادامه خواهد داشت؟ ما نمی‌توانیم رویمان را برگردانیم و مسئولیت کامل نسبت به آنچه رخ می‌دهد را نپذیریم

پاسخ، ایرانی مبتنی بر جدایی دین و دولت است، با برابری جنسی، لغو حکم اعدام و رها کردن برنامه اتمی. چون این مماشات و همکاری، برای مردم ایران مانع بوده و اجازه نداده قیام کنند و رژیم را تغییر بدهند. تغییر رژیم ضروری است. بنابراین به نظر م، زمان آن رسیده که به‌صورت روشن، طرف مردم ایران را بگیریم. با تشکر فراوان.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/dde9bebb-b12a-4dda-b72a-553189c5ca66"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات