728 x 90

وضعیت بحرانی حزب‌الله در لبنان

حزب‌الله لبنان بازوى نظامى رژیم ایران
حزب‌الله لبنان بازوى نظامى رژیم ایران
در حال حاضر طرحهایی برای مقابله با رژیم ایران در کنگره آمریکا بررسی می‌شود آیا واشینگتن برای مقابله با حزب‌الله بیشتر از این هم انجام خواهد داد؟

تلویزیون العربیه 19آبان 96:
حنین غدار سرپرست پژوهشگران در مؤسسه مطالعات خاور نزدیک در واشینگتن: این طرحهایی که در واشینگتن تصویب خواهد شد بخشی از استراتژی مقابله با عوامل رژیم ایران در منطقه است. این طرحها علاوه بر شبه‌نظامیان، علیه سپاه قدس و سپاه پاسداران هم هست این بخشی از استراتژی کامل آمریکاست.
مجازات ها گام اول است چونکه هنوز عمل نظامی تعیین تکلیف نیست. ولی گام اول مجازات هاست و گامهای بعدی هم وجود خواهد داشت و گسترده خواهد بود.

العربیه: آیا بعد از استعفای سعد حریری نگرش ویژه‌یی نسبت به لبنان وجود دارد؟

حنین غدار: از نظر واشینگتن لبنان مهم است. دولت آمریکا استعفای حریری را درک می‌کند
بعد از استعفای حریری لبنان به بخشی از استراتژی آمریکا علیه رژیم ایران تبدیل شده است.
یعنی استعفای حریری یک بعد منطقه‌یی به خود گرفت و یک موضوع داخلی نیست. منطقه‌یی است چرا که رژیم ایران را باید در سوریه و عراق و لبنان مهار کرد.

العربیه: شما اشاره کردید که حزب‌الله بعد از استعفای حریری با فشارهایی روبه‌رو شده چرا که پوشش سیاسی از رویش برداشته شده آیا آنها به یک بن‌بست واقعی افتاده‌اند؟ از مجازاتهای آمریکا گرفته تا مجازاتهایی که کشورهای عرب بر آنها اعمال می‌کنند.

حنین غدار: در لبنان جامعه شیعیان یکدست نیست چیزی به‌نام جامعه شیعه یا جامعه حزب‌الله نیست.
پولهایی که از ایران و از منابع مختلف دیگر برای حزب‌الله می‌رسد بر اساس ارزیابی‌هایی که هست از ۲۰۰تا ۸۰۰میلیون دلار است. این پول تنها و تنها برای عملیات نظامی هزینه می‌شود معنی‌اش این است که خدمات اجتماعی به طبقات فقیر جامعه بسیار کم شده. پول زیادی به دست آنها می‌رسد ولی صرف کارهای نظامی می‌شود. تنها کسانی که از این پول استفاده می‌برند نظامیان حزب‌الله هستند می‌گویند تو به سوریه برو و بجنگ ما به تو حقوق و خدمات می‌دهیم.
حزب‌الله به‌عنوان مقاومت در نظر شیعیان شکست خورده به‌عنوان دولت هم شکست خورده چرا که دولتی است که خدمات نمی‌دهد.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/42eb6122-04fc-426f-84ee-3e1432f9154e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات