728 x 90

اجلاس کمیتهٴ سوم مجمع عمومی سازمان ملل، راه یافتن جنبش دادخواهی شهیدان قتل‌عام به گزارش گزارشگر ویژه سازمان ملل

اجلاس کمیتهٴ سوم مجمع عمومی سازمان ملل
اجلاس کمیتهٴ سوم مجمع عمومی سازمان ملل
اجلاس کمیتهٴ سوم مجمع عمومی سازمان ملل
سخنرانی گزارشگر ویژه ملل‌متحد درباره ایران
نقض فاحش حقوق‌بشر، موج اعدام‌ها
و لزوم تحقیق مستقل
درباره قتل‌عام زندانیان سیاسی در سال 67
راه یافتن جنبش دادخواهی شهیدان قتل‌عام
به گزارش گزارشگر ویژه سازمان ملل پس از ۲۹سال
 
 
در اجلاس روز چهارشنبه کمیتهٴ سوم مجمع عمومی سازمان ملل، عاصمه جهانگیر گزارشگر ویژه وضعیت حقوق‌بشر در ایران که برای اولین بار در این سمت در این جلسه سخنرانی می‌کرد، گفت: «گزارشی که امروز ارائه می‌کنم، مربوط به شش ماهه اول سال 2017 و بر پایه اطلاعاتی است که هم از داخل و هم خارج ایران دریافت شده است... من نسبت به نرخ اعدامها در ایران نگرانم؛ گزارشها نشان می‌دهد که از شروع سال جاری (میلادی) 435تن اعدام شده‌اند... در سال گذشته دست‌کم 4متهم نوجوان اعدام شدند و 86تن در صف مجازات مرگ هستند؛ هر چند ممکن است آمار واقعی بالاتر باشد... از این فرصت استفاده می‌کنم تا بر فراخوانم به آزادی تمامی متهمان نوجوان که تحت مجازات مرگ هستند تأکید کنم و از مقامات (رژیم) ایران می‌خواهم فوراً محکوم‌کردن کودکان به مرگ را لغو کنند...»

وی از رژیم خواست اجازهٴ بازدید او از ایران را بدهد و خواهان منتفی‌کردن تمامی اتهامات علیه همهٴ کسانی شد که به‌خاطر استفادهٴ مسالمت‌آمیز از حق آزادی بیان یا مذهب و عقیده توسط رژیم دستگیر شده‌اند.

عاصمه جهانگیر، اضافه کرد:
«گزارشهای متعددی از شکنجه فیزیکی و روانی از جمله برای اعتراف اجباری (در ایران) وجود دارد. با تأسف می‌گویم که قطع اعضای بدن، کور کردن و شلاق‌زدن و استمرار استفاده از حبس‌های انفرادی طولانی‌مدت هم‌چنان به‌طور مستمر اعمال می‌شود. من هم‌چنین نگران گزارشهای مستمر از جلوگیری از دسترسی بازداشت‌شدگان به رسیدگی‌های مطلوب پزشکی هستم، از جمله به‌کارگیری منع رسیدگی پزشکی به‌عنوان ابزاری برای مجازات».

گزارشگر ویژه ملل‌متحد در ادامه سخنانش، گفت: «می‌خواهم به افراد و سازمانهایی که برای مأموریت من گزارش ارائه می‌کنند ادای احترام کنم؛ بسیاری از آنها با نگرانی از عواقب آن، این کار را انجام می‌دهند... من گزارشهای جاری و مستمر از آزار و اذیت، ارعاب و سرکوب مدافعان حقوق‌بشر دریافت کرده‌ام... هم‌چنین عمیقاً نگران گزارشهای مربوط به حملات به مدافعان حقوق زنان با به‌کارگیری ابزاری مثل آزار و اذیت قضایی، بازداشت و کارزار بدنام‌سازی هستم».

وی با اشاره به اقدامات تلافی‌جویانهٴ رژیم علیه خانوادهٴ کسانی که در خارج کشور علیه حکومت آخوندی فعالیت می‌کنند، گفت: «من به مستند و گزارش‌کردن این موارد ارعاب، مطابق مأموریتم ادامه خواهم داد...»

عاصمه جهانگیر در ادامه گزارش خود به موارد دیگری از اقدامات سرکوبگرانهٴ رژیم که در گزارشش درج شده اشاره و از جمله این موارد را ذکر کرد:
- وضعیت نمایندگان اتحادیه‌های کارگری بازداشت‌شده
- وضعیت وخیم زندانیان عقیدتی که در اعتراض به غیرقانونی‌بودن بازداشتشان دست به اعتصاب غذاهایی زده‌اند که آنها را با تهدید مرگ مواجه کرده است
- گزارشهای نگران‌کننده درباره نقض حق آزادی بیان، عقیده و مطبوعات، از جمله  دستگیری و زندانی‌کردن روزنامه‌نگاران و وب‌بلاگ‌نویسان و فعالان شبکه‌های اجتماعی
- اقدامات و قوانین تبعیض‌آمیز و سرکوبگرانه علیه زنان و دختران
و سرکوب و تبعیض علیه پیروان مذاهب مختلف و قومیت‌ها
 
گزارشگر ویژه حقوق‌بشر ملل‌متحد آنگاه درباره کارزار دادخواهی قتل‌عام 67و گزارشهای متعددی که در این رابطه به‌طور روزانه دریافت می‌کند، گفت:
برای حرکت رو به جلو من علاقمندم پیشنهاد کنم که ما باید هم‌چنین به گذشته بنگریم. در این رابطه تعداد قابل توجهی از دادخواست‌ها، ارتباطات و مدارک پیرامون اعدام‌های گزارش‌ شده‌هزاران زندانی سیاسی، از مرد و زن و نوجوانان در سال 1988حاکی از درد و رنج عمیق و مستمری است که مطمئناً باید به آن پرداخته شود. این قتل‌ها به‌خودی خود توسط برخی از بالاترین مقامات حکومت مورد تأیید قرار گرفته‌اند. تقریباً به‌طور روزانه من نامه‌های خالصانه‌یی را از بستگان کشته‌شدگان دریافت می‌کنم که به پاسخگویی فراخوان می‌دهند. خانوادهٴ قربانیان حق غرامت و جبران دارند و از این حق برخوردارند که از حقایق این وقایع و سرنوشت قربانیان، بدون ریسک تلافی، آگاه شوند. از این‌رو من بر فراخوان خود به حکومت تأکید می‌کنم تا تضمین کند که یک تحقیقات جامع و مستقل در مورد این وقایع صورت بگیرد.

خانم عاصمه جهانگیر در ادامه سخنانش، گفت:
«من عمیقاً نگران گزارشهای متعدد و مستمری هستم که نشان‌دهندهٴ فقدان استقلال دستگاه قضایی و محدودیت‌های اعمال‌شده بر کانونهای وکلا است. هم‌چنین گزارشهای قابل توجهی درباره ارعاب، آزار و اذیت و دستگیری وکلا وجود دارد... من هم‌چنین گزارشهایی درباره سرکوب مدافعان و فعالان حقوق‌بشر دریافت کرده‌ام... می‌خواهم بار دیگر به کسانی ادای احترام کنم که به‌رغم سایهٴ ترس بر آنان و خانواده‌هایشان، هم‌چنان به موضعگیری ادامه می‌دهند و برای مأموریت من اطلاعاتی را فراهم می‌کنند».

پس از اظهارات گزارشگر ویژه ملل‌متحد و تأکید او بر لزوم پاسخگویی رژیم درباره قتل‌عام 67و لزوم تحقیقات جامع و مستقل درباره کشتار جمعی زندانیان سیاسی، نمایندهٴ حکومت آخوندی با غیظ و نگرانی واکنش نشان داد.
 
در این جلسه نمایندگان کشورهای مختلف، از جمله نمایندهٴ اتحادیه اروپا، آمریکا، انگلستان، ایرلند، آلمان و کانادا وضعیت وخامت‌بار حقوق‌بشر در ایران تحت حاکمیت آخوندها را محکوم و از جمله بر این موارد تأکید کردند:
موج اعدام‌ها، اعدام نوجوانان، بازداشت‌های خودسرانه، بازداشت مدافعان حقوق‌بشر، جنایات رژیم علیه زندانیان و استمرار جنایات ضدبشری مثل سنگسار و درآوردن چشم از حدقه و نقض آزادی بیان. آنها هم‌چنین رژیم را فراخواندند که فوراً اجازهٴ بازدید گزارشگر ویژه از ایران را بدهد.

 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/0edd58ed-4f29-4095-a000-810ef2dfd00a"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات