728 x 90

آتش‌سوزی گسترده در پارک جنگلی بلوران کوهدشت

آتش‌سوزی گسترده در پارک جنگلی بلوران کوهدشت
آتش‌سوزی گسترده در پارک جنگلی بلوران کوهدشت
صدها هکتار از پارک جنگلی شهرستان کوهدشت هم‌چنان در آتش می‌سوزد.

این آتش‌سوزی از روز سه‌شنبه دوم آبان شروع شده است
به‌رغم گذشت 24ساعت از این آتش‌سوزی کارگزاران بی‌کفایت رژیم آخوندی هنوز موفق به مهار آتش نشده‌اند و صعب العبور بودن منطقه را بهانه کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

دو فقره آتش‌سوزی گسترده طی دو روز در جنگل‌های شهرستان گیلانغرب و کجور

بنا‌ به خبرهای رسیده روز جمعه 17شهریور 96 سه هکتار از جنگل‌های منطقه داربادام و ژاومرگ بخش گواور در شهرستان گیلانغرب استان کرمانشاه ایران در آتش سوخت.

گفتنی است که از ابتدای امسال تاکنون 22مورد آتش‌سوزی در جنگلها و مراتع شهرستان رخ داد که در جریان آن بیش از 303هکتار از عرصه‌های جنگلی و مرتعی گیلانغرب در آتش سوخت.

هم‌چنین در یک آتش‌سوزی گسترده، در جنگل‌های جمند کجور از روز پنجشنبه آغاز شده است، به‌طور تقریبی ۱۵هکتار از جنگلهای جمند در آتش سوخت.

آتش‌سوزی هم‌چنان ادامه دارد و مهار نشده است.
عامل حکومتی محرمعلی دیلم صالحی آتش‌سوزی بر اثر بی‌احتیاطی و سهل‌انگاری شکارچیان دانست.

آتش‌سوزی در جنگل‌های خراسان شمالی
آتش‌سوزی بخش گسترده‌یی از منطقه قرق دره‌باغ و مناطق مرتعی و جنگلی شهرستان راز و جرگلان را فراگرفت.
حسین عظیمی عامل حکومتی در استانداری روز سه‌شنبه ۷شهریور ۹۶در گفتگو با خبرگزاری حکومتی ایرنا اظهار داشت: «پیش‌بینی می‌شود به‌علت گستره زیاد آتش و هم‌چنین کمبود امکانات، مهار آتش به این زودی‌ها انجام نشود».
نامبرده ضمن اذعان به نبود امکانات اطفای حریق و این‌که این آتش‌سوزی رو به گسترش است افزود: «این آتش‌سوزی از حوالی ساعت ۱۱ صبح رخ داده است. از مردم و اهالی محلی برای مهار آتش‌سوزی درخواست کمک کرد».
شهرستان ۷۰هزار نفری راز و جرگلان در ۱۲۰کیلومتری شمال غرب بجنورد مرکز خراسان شمالی قرار دارد که بخش عمده ساکنان آن را ترکمنهای اهل سنت تشکیل می‌دهند.

آتش‌سوزی در کوه‌های «چال زرد» ایلام
روز ۷مرداد ۹۶آتش‌سوزی کوه‌های «چال زرد» واقع در بخش چوار در استان ایلام را فرا گرفت.
به گزارش خبرگزاری مهر آخوندی، آتش‌سوزی در کوه‌های چال زرد مشرف به روستای بانخشک (چوار) در حال پیشروی به سوی سایر منابع طبیعی است. رسانه حکومتی نوشت: «آتش‌سوزی هم‌چنان ادامه دارد».

آتش‌سوزی در جنگل‌های استان ایلام
مسئول اداره منابع طبیعی شهرستان آبدانان پنجشنبه ۴خرداد ۹۶با تأیید این خبر در توجیه تأخیر حضور نیروهای امدادی اعتراف کرد: «روز گذشته حدود ۳۰هکتار از مزارع روستای بره بیجه بخش موسیان در شهرستان دهلران که محصول آن قبلاً برداشت شده بود در آتش سوخت».
استان ایلام دارای ۶۴۰هزار هکتار جنگل است که سال‌های گذشته آتش سوزیهای گسترده در جنگل‌های استان به‌وقوع پیوست.
مدیر کل محیط‌زیست استان ایلام نیز افزود: طی چهار سال اخیر ۸۲مورد آتش‌سوزی در مناطق حفاظت‌شده استان ایلام رخ داده که ۷۱۲۲هکتار جنگل در این آتش‌سوزی از بین رفته است.
در استان لرستان سالانه ۲هزار هکتار جنگل نابود می‌شود، در این استان یک میلیون و ۲۱۷هزار هکتار جنگل وجود دارد، که از جنگلهای بسیار مرغوب محسوب می‌شود، جنگلهایی که عمده آن از درختان بلوط هستند که هر اصله از آن ارزش مادی بسیاری دارد. (خبرگزاری حکومتی مهر ۲۸اسفند ۹۵)
نابودی جنگلها در ایران آخوند زده یک پدیده سراسری است، از شمال تا تمامی دامنه‌های زاگرس.
یکی از عوامل نابودی جنگلها آتش‌سوزی است، اما اقدامات رژیم در این زمینه چیزی نزدیک به صفر است.
برای نمونه، منطقه‌ی کام فیروز، منطقه‌یی شامل شهر چهل هزارنفری کام فیروز، چهل روستا، صد هزار جنگل‌های بلوط زاگرس و چندین هکتار زمین کشاورزی که فقط یک ماشین آتش‌نشانی درب و داغان دارد.
اهالی می‌گویند ما همین یک ماشین را داریم، پمپ اصلی آن خراب است که دو هزار تا آب می‌گیرد و هزار تایش هم هدر می‌رود، شلنگ نداریم، پمپ خراب است. اگر این‌جا یک منزل مسکونی طعمه حریق شود آن‌قدر می‌سوزد تا خاموش شود. خانه‌ام آتش گرفت هیچ‌کس نتوانست نجاتش بدهد. تا ماشین از مرودشت هم بیاید این‌جا برسد هر چی جنگل بوده سوخته. (تلویزیون رژیم، منطقه جنگلی کام‌فیروز بدون آتشنشانی_۹۵۰۹۰۴)
از دیگر عوامل نابودی جنگلهای منطقه زاگرس خشکیدگی است که فقط در استان لرستان ۵۵۰هزار هکتار از جنگلها دچار پدیده خشکیدگی شده‌اند.
مدیر کل منابع طبیعی لرستان به خبرگزاری حکومتی ایسنا گفت ۲۰میلیون اصله درخت بلوط در استان لرستان در حال خشک‌شدن هستند یا کاملاً خشک شده‌اند. اما باز هم هیچ کاری در این زمینه انجام نشده است.
رئیس انجمن علمی جنگل هم درباره زوال جنگل‌های زاگرس گفت: «در چند سال اخیر از مجموع شش میلیون هکتار جنگل زاگرسی حدود یک میلیون هکتار از بین رفته است و بازگشت اکوسیستم آن امکانپذیر نیست.» (خبرگزاری حکومتی ایسنا ۱۶شهریور ۱۳۹۳)
البته جنگلهای شمال هم شامل این وضعیت است، در گذشته ۱۳۰رودخانه دائمی و بیش از ۱۲تالاب از جنگلهای شمال تغذیه می‌شدند که اکثر آنها به‌دلیل نابودی جنگلها یا خشک شدند و یا فصلی شده‌اند.
با این حال رژیم تلاش می‌کند که مردم را مقصر از بین بردن جنگلها نشان بدهد،
اما عمده‌ترین عامل نابودی جنگلها برداشت بی‌رویه و نابودی آنها تحت عنوان تغییر کاربری است، که این تغییر کاربری به‌خاطر ویلا سازیهای آقازاده‌ها و دزدیهای بی‌حد و حصر از جنگلهای کشورمان است که باعث نابودی درصد بزرگی از جنگلها شده است، به اعتراف کارشناسان رژیم، با این روند تا ۳۰تا ۴۰سال آینده جنگلهای ایران نابود خواهند شد.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/2240246b-d2cd-416f-9027-453cd51baad5"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات