728 x 90

جوزف لیبرمن:‌ به رژیم ایران نمی‌توان اعتماد کرد

سناتور جوزف لیبرمن
سناتور جوزف لیبرمن
سناتور جوزف لیبرمن می‌گوید به رژیم ایران نمی‌توان اعتماد کرد این رژیم کارنامه ای از تقلب دارد.

تلویزیون فاکس‌ نیوز 27مهر 96:‌ رئیس‌جمهور ترامپ گفته است آماده است اگر کنگره توافق برجام را مورد بازبینی قرار ندهد از برجام خارج شود. چطور می‌توان با حفره‌های برجام برخورد کرد از جمله این‌که ما حتی نمی‌توانیم سایتهای نظامی آنها را ببینیم که چکار می‌کنند.

سناتور جوزف لیبرمن: من کاملاً با تصمیم پرزیدنت موافق هستم. این نشان داد که انتخابات آمریکا عواقبی دارد... این توافق همان‌طور که پرزیدنت گفته برای امنیت آمریکا یک توافق نامطلوب است و می‌توانست فردای اعلام این تصمیم از برجام بیرون بکشد. او به متحدان و کنگره گفت اگر این برجام را اصلاح نکنید ما از آن بیرون می‌کشیم. این‌که این اصلاحات مشکل است بله مشکل است.

اما آنچه باید انجام شود چندان هم سخت نیست اول این‌که از رژیم ایران خواسته شود که دست به توسعه سلاح اتمی نزند که این هم کل هدف تحریمها بوده است. این توافق تنها یک توقف یا یک ترمز است اما بعد از 10سال به رژیم ایران اجازه می‌دهد سلاح اتمی بسازد. .. اما وقتی شما نمی‌توانید هر وقت و در هر کجا خواستید بازرسی کنید دیگر چطور می‌توانید به این رژیم اعتماد کنید. آنها ممکن است تقلب کنند. رژیم ایران سابقه بدی به این لحاظ دارد.

فاکس نیوز:‌ آیا شما معتقدید رژیم ایران و کره شمالی در زمینه برنامه اتمی با هم کار می‌کنند؟

سناتور جوزف لیبرمن:‌ مشکل این نیست که آیا آنها مشغول کار با همدیگر هستند بلکه مسأله این است که چه اندازه با هم کار می‌کنند. ما می‌دانیم که رهبران ارشد برنامه اتمی رژیم ایران زمانی که کره شمالی آزمایش اتمی می‌کرد در کره شمالی بوده‌اند. ما می‌دانیم که طراحی موشکهای بین قاره‌یی بالستیک کره شمالی انعکاسی از موشکهای قاره‌پیمایی بوده که رژیم ایران پرتاب کرده است. بنابراین این همکاری وجود دارد.

رژیم ایران برنامه اتمی خود را به کره شمالی هم داده در حالیکه در همین زمان تظاهر می‌کند از برجام تبعیت کرده است. وقتی رئیس‌جمهور سابق بوش سه کشور را محور شر خواند خیلی‌ها می‌خندیدند اما امروز بر همگان روشن است که کره شمالی و رژیم ایران در این محور قرار دارند و آمریکا را هدف قرار می‌دهد.

فاکس نیوز:‌ اکنون استیون منوچین وزیر خزانه‌داری باید کاری علیه سپاه پاسداران بکند. این چقدر مهم است که تحریمهایی علیه سپاه اعمال شود؟ به ما بگویید اینها چه کسانی هستند و چه کارهایی را در ایران در دست دارند؟

سناتور جوزف لیبرمن:‌ این یکی از کارهای مهم است که پرزیدنت ترامپ روز جمعه انجام داد. برخی ممکن است بگویند او می‌توانست به کنگره بگوید اما خیر او این را سیاست رسمی آمریکا اعلام کرد که برجام را یا اصلاح کنید یا من بیرون می‌کشم و او به‌عنوان فرمانده کل قوا طبق قانون اساسی این اختیار را دارد. زیرا برجام حتی یک توافق هم نیست و یک پیمانی هم نبوده که سنا تصویب کرده باشد. بلکه تنها یک وعده دیپلوماتیک بوده است.

اما سپاه پاسداران در ابتدا به‌عنوان یک ارتش خصوصی ایجاد شد زیرا که به ارتش در ایران اعتمادی نبود. سپس سپاه به یک قدرت عظیم تبدیل شد که دهها هزار نیرو در سوریه دارد که مردم سوریه را می‌کشد و در یمن و عراق مردم را می‌کشد و هم‌چنین بر اقتصاد ایران نیروی مسلط است.

بنابراین اگر وزیرخزانه‌داری ما بتواند سپاه را تحریم کند اینکار به رژیم ایران بلحاظ اقتصادی ضربه می‌زند و می‌تواند بسیاری از کمپانیها را از رفتن به ایران منصرف کند زیرا ریسک انجام چنین کاری بسیار بالاتر است.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/5cbec046-ef2d-4563-8ccb-935051e3380f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات