728 x 90

طرح کورکر ـ کاتن برای سخت‌تر کردن برجام با هدف بستن راه دستیابی رژیم ایران به بمب اتمی

سناتور تام کاتن و سناتور کورکر
سناتور تام کاتن و سناتور کورکر
خبرگزاری آسوشیتدپرس 28مهر 96 خبر داد به پیش‌نویس طرحی دست یافته که محدودیت‌های گسترده‌یی را علیه رژیم ایران اعمال می‌کند تا نتواند در چارچوب مقررات فعلی برجام به سلاح اتمی دست یابد.

بر اساس این طرح هرگونه نقض برجام از جانب رژیم ایران باعث می‌شود تحریمهای جدید به‌طور اتوماتیک به جریان بیفتد.

پیش‌نویس این طرح را باب کورکر، سناتور جمهوریخواه و رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنا، و سناتور تام کاتن، دیگر عضو حزب جمهوری‌خواه، با درنظرگرفتن مفاد استراتژی جدید دولت دونالد ترامپ، تهیه کرده‌اند.

بنابراین پیش‌نویس، رژیم ایران در صورت نقض برخی موارد، ناقض برجام توصیف شده و می‌تواند هدف تحریم‌ها قرار گیرد. آسوشیتدپرس فهرستی از برخی از این موارد را منتشر کرده است: آزمایش‌ ، ساخت یا توسعه موشکهای بالیستیک قاره‌پیما با قابلیت حمل کلاهک‌ ، هر تلاشی برای تبدیل ابزارها یا حامل‌های پرتاب ماهواره به موشکهای بالیستیک قاره‌پیما و هر فعالیتی برای تهیه مخفیانه مواد اتمی، یا تجهیزاتی که قادر به تولید چنین موادی باشند، از خارج از ایران.

آسوشیتدپرس می‌گوید این پیش‌نویس قصد ایجاد مقررات و ضوابطی دائمی، در مورد مسائلی مانند غنی‌سازی اورانیوم و ذخایر آن و نیز کارکرد برخی سانتریفوژها، را دارد.

در این طرح، مخالفت رژیم ایران با درخواست بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی «برای بازدید کافی از هر پایگاهی، از جمله پایگاههای نظامی» می‌تواند به‌معنی نقض برجام از طرف این رژیم تلقی شود.

آسوشیتدپرس می‌گوید تهیه این پیش‌نویس احتمالاً خواست ترامپ و دولت او از کنگره، است.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/4a864284-81d2-40f9-bf6b-f2e3df705c1c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات