728 x 90

کاتالونیا، از دادن «فرصت تاریخی» یا کاهش تنش با مادرید؟

کارلس پوجدمون، رئیس منطقه خودمختار کاتالونیا
کارلس پوجدمون، رئیس منطقه خودمختار کاتالونیا
کارلس پوجدمون، رئیس منطقه خودمختار کاتالونیا ۹روز پس از برگزاری همه‌پرسی استقلال این منطقه، روز سه‌شنبه در صحن مجلس کاتالونیا حاضر شد و درخواست معلق ماندن روند اعلام استقلال تا پایان مذاکرات با مادرید را مطرح کرد.

کارلس پوجدمون از مجلس کاتالونیا نخواست که فوراً نتیجه همه‌پرسی را تأیید کند، بلکه راه را برای مذاکرات با دولت اسپانیا باز گذاشت. وی گفت: «دولت کاتالونیا و من پیشنهاد می‌کنیم که پارلمان منطقه روند اعلام استقلال را به‌حالت تعلیق درآورد تا بتوانیم در روزهای آینده با دولت اسپانیا وارد مذاکرات شویم».

کارلس پوجدمون پیش از این سخنان ضمن تأکید بر اعتبار نتیجه همه‌پرسی گفت: «پس از رفراندوم اول اکتبر، کاتالونیا حق تبدیل شدن به یک دولت مستقل را به‌دست آورد. رأی آری زیر بارانی از ضربات‌باتون پیروز شد. کاتالونیا کشوری مستقل در قالب جمهوری خواهد بود».

کارلس پوجدمون در سخنان خود ضمن تأکید بر اهمیت کاهش تنش در منطقه از خودداری دولت اسپانیا برای مذاکرات مربوط به همه‌پرسی انتقاد کرد.

سخنان رئیس منطقه خودمختار کاتالونیا در مجلس این منطقه با یک ساعت تأخیر آغاز شد. بر اساس گزارشها رایزنیهای بین‌المللی کارلس پوجدمون پیش از سخنرانی در مجلس دلیل تأخیر در آغاز جلسه بوده است.

اما دولت اسپانیا یک ساعت پس از سخنان کارلس پوجدمون در واکنش «اعلام استقلال ضمنی» کاتالونیا را «غیرقابل قبول» خواند. مادرید تأکید کرد که اعلام استقلال یک جانبه غیرقانونی است و دولت برای برقراری قانون و دموکراسی اقدام خواهد کرد.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/3d62f62f-4ff6-4160-bcb1-96faef222316"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات