728 x 90

موضع‌گیریها و اظهارنظرها پیرامون ضرب‌الاجل تأیید یا رد التزام رژیم به برجام

برجام زهرخوران رژیم- آرشیو
برجام زهرخوران رژیم- آرشیو
کمتر از یک هفته قبل از ضرب‌الاجل 15 اکتبر، احتمال عدم تأیید تبعیت رژیم آخوندی از توافق اتمی توسط ترامپ و عواقب سیاست جدید ایالات متحده برای مقابله با رژیم، به‌ویژه چشم‌انداز لیست‌گذاری سپاه، از موضوعات مورد بحث محافل سیاسی و رسانه‌یی است و نظرات مختلفی درباره آن ابراز می‌شود.

هربرت لندن رئیس مرکز لندن برای تحقیقات سیاسی در مقاله‌ای در واشینگتن‌تایمز، خواهان خروج آمریکا از توافق اتمی شده، و می‌نویسد:
«ترامپ مکرراً گفته است... این یک توافق بسیار بد است... اگر چنین است، زمان آن است که یک پیام به (رژیم) ایران فرستاده شود مبنی بر این‌که: ایالات متحده نقض‌های شما را نخواهد پذیرفت و دولت ترامپ در حالی که شما از تروریسم در سراسر جهان حمایت می‌کنید، بی‌عملی پیشه نخواهد کرد... آقای ترامپ باید یک پیام قاطع و صریح بفرستد: ایالات متحده به یک توافق بد... پایبند نخواهد بود و به‌طور کامل از توافق اتمی با (رژیم) ایران خارج خواهد شد».

عرب‌نیوز در گزارشی به موضع دولت فرانسه پرداخته، و تصریح می‌کند:
«در حالی که رئیس‌جمهور آمریکا و دولتش گام‌های بعدی را بررسی می‌کنند، امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه.. پیشنهاد می‌کند که توافق اتمی باقی بماند، اما مذاکرات جدیدی برای پاسخ‌دادن به نواقص آن صورت گیرد. ماکرون تأکید کرده است که با توجه به افزایش فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده (رژیم) تهران در منطقه و ادامه آزمایش‌های موشک بالیستیک، توافق به شکل کنونی، کافی نیست... ماکرون گفت که خواهان گفتگو درباره تحریم‌های احتمالی بر سر برنامه موشک بالستیک (رژیم) ایران و نقش (این) رژیم در منطقه است...»

عرب‌نیوز اضافه کرد: «روشن است که در این رابطه اتفاق‌نظر وجود دارد که (رژیم) ایران نباید دچار این توهم بشود که توافق (اتمی) مجوزی برای استمرار فعالیت آن در منطقه از طریق عوامل شبه‌نظامی و سازمانهای تروریستی است. اعمال تحریم علیه سپاه پاسداران یک گام اولیهٴ مؤثر خواهد بود؛ چون (سپاه) مسئول اصلی صدور تروریسم و بی‌ثباتی در سراسر منطقه و فراتر از آن است. اعمال تحریم‌های سخت‌تر علیه حزب‌الله، حوثی‌ها و سایر عوامل (رژیم) ایران نیز، گام مهم دوم (در همین راستا) محسوب می‌شود».

در همین حال خبرگزاری روسیه گزارش داد:
دمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین گفت: «(ولادیمیر) پوتین به‌طور مکرر بر اهمیت توافقات در پرونده اتمی (رژیم) ایران تأکید کرده است. شکی نیست که خروج هر کشوری از این توافق، به‌خصوص یک کشور کلیدی مثل ایالات متحده، پیامدهای منفی در برخواهد داشت».

وی افزود: «این‌که (پیامدهای منفی) در چه حد و در چه محدوده زمانی خواهد بود باید مورد بررسی قرار گیرد و ما هم‌اکنون همین کار را انجام می‌دهیم».

به گزارش رویتر، چین هم روز دوشنبه خواهان حفظ توافق اتمی شد. سخنگوی وزارت‌خارجه چین، گفت: «امیدواریم توافق اتمی جامع (با رژیم) ایران بتواند هم‌چنان به‌طور جدی اجرا شود».

از سوی دیگر تلویزیون طلوع‌نیوز افغانستان در گفتگویی به احتمال رد تبعیت رژیم توسط رئیس‌جمهور آمریکا پرداخت. تحلیلگر این تلویزیون در این رابطه گفت:
مجری تلویزیون طلوع‌نیوز افغانستان: وقتی که ایالات متحده ایران را بزرگ‌ترین کشور پشتیبان هراس‌افکنی می‌داند، ایران را تهدید خطاب می‌کند و ایشان درباره ایران دیدگاههای خیلی منفی دارد، واقعاً تأثیرگذاری این گفتارها و این دید آمریکا...  ولی وقتی که ایران واکنش نشان می‌دهد و روحانی می‌گوید، یک ترامپ نه، ده ترامپ هم نمی‌تواند که برجام را برگرداند، این چی رو می‌رسونه؟

تحلیلگر: از این زاویه، رئیس‌جمهور ایران از این زاویه استدلال می‌کند که خب کشورهای دیگر غیر از آمریکا، اتحادیه اروپا و هم‌چنین روسیه، چین، اینها در شرایط فعلی نشان می‌دهد که توافقی بین اینها وجود دارد و نمی‌خواهد که مثلاً با موضع آمریکا تن بدهد.

مجری: یعنی می‌گویید که ایران مطمئن است؟ این‌که آمریکا... می‌تونه به کشورهای دیگه که شامل هستند در بحث برجام، با ایران هم‌نظر است؟

تحلیلگر: دقیقاً ایران مطمئن از این جهت است که دیگران با آمریکایی‌ها همسویی نمی‌کنند، ولی مکانیسم اجرایی برجام به یک شکلی به ضرر ایران تنظیم شده، به این ترتیب که لزومی نداره که اروپایی‌ها باضافهٴ روسیه و چین به هر حال با موضع آمریکا همسویی نشان بدهند. اونجا پیش‌بینی شده که اگر آمریکا اعتقاد داشته باشد ایران به تعهداتش عمل نکرده در اون صورت شورای وزیران پنج کشور باید آمریکا رو متقاعد بسازند که ایران عمل کرده. اگر این نشد بعد به شورای امنیت کشانده می‌شه، اعضای شورای امنیت باید آمریکا رو متقاعد بسازند، دولت آمریکا رو متقاعد بسازند که عمل کرده، اگر متقاعد نتوانست بسازد، به‌صورت اتومات تحریم‌هایی که در قالب شورای امنیت پیش‌بینی شده بود اعاده می‌شه و این یک فشار بسیار کلانی ممکن بر ایران...

.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/bff18d27-ff63-44b6-92d3-71d06d079a10"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات