728 x 90

جان بولتون: تأیید کردن پاره کردن توافق اتمی با رژیم ایران موضوع اصلی نیست ترامپ باید از توافق اتمی بیرون بکشد

جان بولتون نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل‌متحد
جان بولتون نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل‌متحد
جان بولتون نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل‌متحد در مصاحبه با فاکس نیو خواستار بیرون کشیدن از توافق اتمی با رژیم ایران شد و گفت:‌ » صادقانه بگویم این سؤال تأیید کردن کاملاً بی‌ربط است، نسبت به سؤال اصلی که باید این باشد که آیا این توافق خوبی برای آمریکاست یا خیر؟! زیرا این توافق خوبی نیست ما باید از آن بیرون بکشیم این چیزی است که دونالد ترامپ در دوران کارزار انتخاباتی‌اش گفت و این کاریست که باید انجام دهد.

وی افزود:‌ من اهمیت نمی‌دهم که او به واقع آن را تأیید کند یا خیر، بهتر است که تأیید نکند، ولی اگر شما از توافق بیرون نکشید کافی نیست! شما از خود باید سؤال کنید که با چه منطقی پرزیدنت می‌تواند بگوید که این توافق به نفع امنیت مالی ما نیست ولی بهرحال من به آن پایبند می‌مانم!

تلویزیون فاکس‌ نیوز
مجری: پرزیدنت ترامپ بعد از ملاقات با ژنرال‌های ارشد پنتاگون شب گذشته در کاخ سفید به خبرنگاران گفت این تجمع می‌تواند به‌عنوان «آرامش قبل از توفان» تلقی شود. این اظهارات او در حالی است که باچندین چالش در سیاست خارجی مواجهیم برای این منظور سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل جان بولتون وهمکار فاکس‌ نیوز و
عضو ارشد مؤسسه امریکن اینترپرایز با ماست:

 

 جان بولتون: تأیید کردن پاره کردن توافق اتمی با رژیم ایران موضوع اصلی نیست ترامپ باید از توافق اتمی بیرون بکشد
 
س: فکر می‌کنید منظور رئیس‌جمهور چه بود و آیا اشاره او به ایران بود یاکره شمالی یا چیزی که ما نمی‌دانیم؟!

جان بولتون: ... فکر می‌کنم برای فرمانده کل قوا این مذاکراتی بسیار جدی بود و شاید بهمین دلیل هم در اظهارات او خود را نشان داد.

س: به ایران بپردازیم، شما سالهاست که به صراحت گفته‌اید این توافق بسیار بدی بوده که دولت اوباما با ایران بسته است اکنون پرزیدنت ترامپ این فرصت را دارد که آن را هفته آینده تأیید کند یا نکند و تمامی دلایل حاکی از آن است که او آن را تأیید نخواهد کرد، آیاشما با اینکار موافقید؟
 
 
جان بولتون: فکر می‌کنم او در آستانه یک خطاست، فکر می‌کنم مشاوران او را به مسیر اشتباهی هدایت می‌کنند! صادقانه بگویم این سؤال تأیید کردن کاملاً بی‌ربط است، نسبت به سؤال اصلی که باید این باشد که آیا این توافق خوبی برای آمریکاست یا خیر؟! زیرا این توافق خوبی نیست ما باید از آن بیرون بکشیم این چیزی است که او در دوران کارزار انتخاباتی‌اش گفت و این کاریست که باید انجام دهد.
من هیچ توافق مهمی را که آمریکا بلحاظ بین‌المللی داشته یا هیچ پیمان یا دستور اجرایی را به‌خاطر نمی‌آورم که دارای حمایت قانونی در قیاس با لایحه کروکر و کاردین باشد که نیازمند این روند تأیید باشد.
 
باید بگویم که لایحه کروکر و کاردین از ابتدا هم غلط بود و کل بحث پیرامون این تاییدیه هم از آثار زیان آور آن است. من کل این موضوع را ردمی‌کنم.

من اهمیت نمی‌دهم که او به واقع آن را تأیید کند یا خیر، بهتر است که تأیید نکند، ولی اگر شما از توافق بیرون نکشید کافی نیست! شما از خود باید سؤال کنید که با چه منطقی پرزیدنت می‌تواند بگوید که این توافق به نفع امنیت مالی ما نیست ولی بهرحال من به آن پایبند می‌مانم!

س: ... تصور کنید که مشاوران به او می‌گویند که ایران بلحاظ فنی از این توافق تبعیت کرده است!

بولتون: ولی اینطور نیست!
س: برای همین می‌خواستم از شما سؤال کنم چرا می‌گویید که تبعیت نکرده است؟

بولتون: ببینید آنها تا همین جا از برخی از محدودیتها تجاوزکرده‌اند... روشن باشد که وقتی افرادی می‌گویند آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تبعیت ایران را تأیید کرده است تنها چیزی که آنها می‌توانند بگویند از آن چیزیست که می‌بینند، آیا فکر می‌کنید ایران عملاً این توافق را در سایتهای اتمی که آژانس بازرسی می‌کند نقض ‌می‌کند البته که نه، آنها باکره شمالی بر روی موشکهای بالستیکی و سایتهای اتمی همکاری می‌کنند و واقعیت این است که این توافق شامل سایتهای موشکهای بالستیک می‌شود، این بخشی از قطعنامه تصویب شده ۲۲۳۱ شورای امنیت بوده و به آن ضمیمه است. فکر می‌کنم آنها تبعیت نمی‌کنند و فکر می‌کنم هیچوقت هم قصد نداشته‌اند از آن تبعیت کنند ولی حتی اگر بلحاظ فنی هم می‌خواستند از آن تبعیت کنند، ایران هرگز از خواست خود در کسب تسلیحات اتمی دست بر نداشته و این توافق فقط برای آن پوششی ایجاد می‌کند و به آمریکا کمکی در رسیدن به اهدافش که ممانعت از دستیابی آنها به سلاح اتمی است نمی‌کند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c160c00c-47ac-4585-b826-ba77ca638e91"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات