728 x 90

ملک سلمان: پایان سیاستهای توسعه‌طلبانه رژیم ایران برای برقراری صلح در منطقه ضروری است

دیدار ملک سلمان با دیمیتری مدودوف
دیدار ملک سلمان با دیمیتری مدودوف
ملک سلمان پادشاه عربستان روز جمعه ۱۴مهر ۹۶در دیدار با دیمیتری مدودوف، نخست‌وزیر روسیه گفت که پایان یافتن سیاستهای توسعه‌طلبانه رژیم ایران برای برقراری صلح در منطقه ضروری است.

وی تأکید کرد برقراری صلح و ثبات در منطقه خلیج‌فارس و خاورمیانه که مملو از بحرانهای یمن، سوریه و غیره است، نیازمند دست برداشتن رژیم ایران از سیاستهای توسعه‌طلبانه و پای‌بندی این رژیم به اصول حسن همجواری و قوانین بین‌المللی و دست کشیدن رژیم ایران از دخالت در امور داخلی دیگر کشورهاست.
 
  عادل الجبیر: رژیم ایران باید از دخالت در امور سایر کشورها دست بردارد
 عادل الجبیر: رژیم ایران باید از دخالت در امور سایر کشورها دست بردارد

عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان نیز در گفتگو با شبکه اسکای نیوز گفت اگر رژیم ایران می‌خواهد عضو فعالی در جامعه جهانی باشد، باید از دخالت در امور سایر کشورها دست بکشد.

بیشتر بخوانید:‌
ملک سلمان در روسیه از رژیم ایران خواست از مداخله در امور داخلی کشورها دست بردارد


ملک سلمان پادشاه عربستان روز پنجشنبه 13مهر 96 درملاقات با رئیس‌جمهوری روسیه، از رژیم ایران خواست از مداخله در امور داخلی دیگر کشورها دست بردارد. وی که در کاخ کرملین در مسکو با ولادیمیر پوتین، دیدار کرد گفت: 'ما تأکید داریم که برای امنیت و ثبات یمن، حفظ امنیت و ثبات منطقه خلیج‌فارس و خاورمیانه ضرورت فوری دارد و برای این منظور، می‌خواهیم رژیم ایران از مداخله‌ در امور داخلی کشورهای منطقه دست بردارد و اقدامات خود برای بی‌ثبات‌سازی منطقه را کنار بگذارد.'.

سرگیی لاوروف وزیر خارجه روسیه پس از دیدار ولادیمیر پوتین و ملک سلمان در مسکو از توافق رهبران این دو کشور درباره الویت مقابله با تروریسم در سوریه خبر داد.

وی که در یک نشست خبری پس از دیدار رهبران دو کشور شرکت کرده بود اعلام کرد ”طرفین در دیدار خود درباره اوضاع خاورمیانه به‌ویژه تحولات اخیر در سوریه، عراق، یمن و کشورهای حوزه خلیج گفتگو کرده و در خصوص اولویت مقابله با تروریسم در سوریه توافق کردند“.

لاوروف افزود: ”پادشاه عربستان هم‌چنین حمایت خود از روند آستانه را اعلام کرد و روسیه نیز از اقدامات این کشور به‌منظور متحد کردن مخالفان سوریه پشتیبانی می‌کند“.

ملک سلمان در پی منصرف کردن روسیه از حمایت رژیم ایران
تلویزیون دولتی عربستان از آغاز سفر پادشاه عربستان به مسکو در روز چهارشنبه خبر داد. تلویزیون یورونیوز روز چهارشنبه 11مهر 96 با عنوان‌:‌ «عربستان در پی منصرف کردن روسیه از حمایت از رژیم ایران» گزارش داد:‌ «ملک سلمان و ولادیمیر پوتین قرار است روز پنجشنبه در زمینه‌های مختلف از جمله همکاریهای دو کشور در زمینه نفت و نیز درباره جنگ سوریه و نیز رژیم ایران ایران با یکدیگر گفتگو کنند.

بنا‌ به این گزارش هم‌چنین قرار است در جریان این دیدار یک قرارداد همکاری به ارزش تقریبی یک میلیارد دلار در زمینه تولید گاز مایع در عربستان میان دو کشور امضا شود.

این منبع افزود:‌ جنگ سوریه احتمالاً مهم‌ترین موضوع سیاسی مورد گفتگوی رهبران دو کشور خواهد بود. روسیه به همراه رژیم ایران عملاً از ارتش سوریه و نیروهای وفادار به رژیم اسد حمایت می‌کنند در حالی که عربستان حامی رزمندگان سوری در حال مبارزه با دولت دمشق است.

یورونیوز افزود:‌ با آن که روسیه در این دیدار بیشتر به‌دنبال منافع اقتصادی و سرمایه‌گذاری در عربستان است، به نظر می‌رسد عربستان بیشتر قصد دارد روسیه را از پشتیبانی رقیب دیرینه خود یعنی رژیم ایران منصرف کند.

وزیر خارجه عربستان گفت در این دیدار هر دو کشور سعی خواهند کرد درباره حل بحران سوریه طبق بیانیه ژنو و قطعنامه ۲۲۵۴شورای امنیت و حل بحران یمن طبق قطعنامه ۲۲۱۶نیز بحث و گفتگو کنند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/9bc35d12-7fb6-4a56-814d-33d4d6cb0172"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات