728 x 90

سه دانشمند آمریکایی برنده جایزه نوبل فیزیک

سه دانشمند آمریکایی برنده جایزه نوبل فیزیک
سه دانشمند آمریکایی برنده جایزه نوبل فیزیک
جایزه نوبل فیزیک سال 2017میلادی روز سه‌شنبه یازدهم مهر 96 به‌طور مشترک به سه دانشمند شاغل در مؤسسات تحقیقی آمریکایی تعلق گرفت. راینر ویس، بری بریش و کیپ تورن به‌دلیل تحقیق بر روی امواج گرانشی به این جایزه معتبر دست یافته‌اند.

اگر چه آلبرت اینشتین با تئوری نسبیت وجود امواج گرانشی که در اثر شتاب گرفتن ماده به وجود می‌آیند را پیش‌بینی کرده بود اما این سه دانشمند موفق شدند بالاخره این امواج را مشاهده کنند.

فرهنگستان سلطنتی علوم سوئد، به این سه دانشمند آمریکایی دریافت کننده جایزه فیزیک نوبل، مبلغی معادل یک میلیون و یکصد هزار دلار پرداخت خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:
سه پژوهشگر آمریکایی برنده جایزه نوبل پزشکی
روز دوشنبه دهم مهرماه، سه پژوهشگر آمریکایی به پاس تحقیقاتشان درباره «ساعت بیولوژیکی بدن» جایزه نوبل پزشکی را دریافت کردند.
این سه پژوهشگر عرصه زیست‌شناسی کرونولوژیک، با تحقیقات خود بر روی مگس‌های میوه، دریافته‌اند که مکانیسم‌های ساعت بیولوژیک چگونه عمل می‌کنند و چه نوع ژن‌هایی تأثیری تعیین‌کننده بر چگونگی خواب و بیداری ما دارند. الگوی تحقیقات آنان برای همه موجودات، از جمله انسان معتبر است.
کشف این سه پژوهشگر می‌تواند به درمان اختلال خواب انسان کمک کرده و به فهم بهتر پدیده‌های مرتبط با ساعت درونی، هم‌چون پرواززدگی، یاری رساند.

'جفری س. هال' ، 'مایکل روزباش' و 'مایکل و. یونگ' محققانی بودند که به کشفیات قابل‌توجه‌ای در زمینۀ سازوکارهای مولکولی 'ریتم سیرکادین' دست یافته‌اند.

ریتم یا آهنگ سیرکادین اصطلاح علمی است برای نشان‌دادن کارکردهای حیاتی اولیه نزد موجودات زندۀ چندسلولی که با مسئلۀ خواب، رفتارهای غذایی، فشار خون و دمای بدن سر و کار دارد و سازگاری بدن را با گردش شبانه روز و معضل کم خوابی یا بی‌خوابی نشان می‌دهد.

تحقیقات مدرن نقش بنیادی این سازوکارها را در زمینۀ امید به زندگی، سلامت و نتایج بسیار منفی کار شبانه در درازمدت نشان داده‌اند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/bbd8fd50-33e3-46ee-bd95-56661e56d1ca"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات