728 x 90

یوکیا آمانو خواستار نظارت بر فن‌آوری چند منظوره در ایران شد

یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
به گزارش خبرگزاری رویتر 4مهر 96 یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از قدرتهای جهانی خواست تا درباره یک بخش از توافق اتمی با رژیم ایران شفاف سازی کنند. این بخش از توافق در رابطه با فناوری‌ چند منظوره‌ای است که می‌تواند در ساخت بمب هسته‌یی کاربرد داشته باشد.

روسیه با چنین درخواستی مخالفت کرده و گفته است که این موضوع در حیطه اختیارات آژانس نیست.

دیپلوماتها می‌گویند روسیه در تلاش است تا نقش آژانس در مورد یک بخش از این توافق را محدود کند.

به گزارش رویتر این بخش از توافق «فعالیتهایی را ممنوع کرده است که می‌تواند منجر به توسعه تجهیزات انفجار اتمی شود». از جمله مواردی که در این بخش فهرست شده است می‌توان به استفاده از سمیلاتور یا مدل‌سازی کامپیوتری اشاره کرد که یک بمب اتمی را شبیه‌سازی کرده، یا سیستم‌های چند منظوره و انفجاری را طراحی می‌کند.

برخلاف بسیاری از بخش‌های توافق اتمی با رژیم ایران، در این بخش که به‌عنوان «بخش تی» شناخته می‌شود، اشاره‌یی به آژانس نشده یا معلوم نیست چگونه قرار است راستی‌آزمایی شود.

یوکیو آمانو درباره امکان راستی‌آزمایی «بخش تی» از سوی آژانس به خبرگزاری رویتر گفته است: «ابزارهای ما محدود هستند».

وی افزود: «به‌عنوان مثال، ایران در بخش‌های دیگر متعهد شده است تا برنامه‌های خود را اعلام کند، فعالیت‌هایش را تحت نظارت در آورد یا اطمینان دهد که به آن دسترسی وجود خواهد داشت. اما در مورد بخش تی ما چنین تعهدی را نمی‌بینیم».
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/e1319477-c148-4371-a8bd-0d50e1fa234b"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات