728 x 90

رکس تیلرسون: رژیم ایران انتظارات برجام را برآورده نمی‌کند

رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا
رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا
وزیرخارجه آمریکا که در بریتانیا به‌سر می‌برد روز ۵شنبه ۲۳شهریور ۹۶ در یک نشست خبری در لندن گفت:‌ ایران به‌روشنی انتظارات توافق هسته‌یی سال ۲۰۱۵ را برآورده نمی‌کند.

وی به همتای انگلیسی خود گفت، بازبینی سیاست آمریکا در برابر رژیم ایران توسط دولت ترامپ ادامه دارد، اما هنوز تصمیمی اتخاذ نشده است.

تیلرسون در ملاقات با ترزامی نخست‌وزیر انگلیس، به‌طور مختصر در باره توافق هسته رژیم ایران با او صحبت کرده است.

به گفته سخنگوی خانم می، نخست‌وزیر بریتانیا در صحبتهای کوتاهی که درباره توافق هسته‌یی داشته، 'اهمیت برجام در ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای' را به آقای تیلرسون یادآوری کرده است.

آقای تیلرسون هم نگرانی‌های آمریکا از 'خطر ناشی از اقدام‌های بی‌ثبات‌کننده ایران در یمن و سوریه' را با خانم می ‌در میان گذاشته است.

این نخستین دیدار آقای تیلرسون با ترزامی نخست‌وزیر بریتانیا و دومین دیدار وی در مقام وزیر خارجه از لندن است.

بیشتربخوانید:

آمریکا 'برای ادامه محدودیت‌های‌ ایران بعد از برجام با اروپایی‌ها مذاکره می‌کند'

منابع آمریکایی می‌گویند رکس تیلرسون وزیر خارجه این کشور در حال تماس با شرکای اروپایی آمریکاست تا محدودیت‌های برنامه هسته‌یی ایران را که بر اساس توافق برجام در حدود ۱۰سال است، به بعد از پایان این تاریخ گسترش دهد.

شبکه خبری بلومبرگ می‌گوید دیپلوماتهای آمریکایی به مقامهای رسمی اروپایی رجوع کرده‌اند تا شاید آنها به طرح محدود کردن برنامه هسته‌یی ایران پس از انقضای برجام بپیوندند.

از جمله مهم‌ترین اهداف این طرح، اعمال محدودیت بر برنامه غنی‌سازی اورانیوم ایران اعلام شده است.

بر اساس توافق جامع اتمی که در زمان ریاست‌جمهوری باراک اوباما، میان ایران و شش قدرت جهانی به دست آمد، ایران برخی از محدودیت‌های موقت را در برنامه غنی‌سازی اورانیوم خود پذیرفت.

این محدودیتها پس از پایان تاریخ پیش‌بینی شده در توافق برجام که عمده آن ۱۰ساله است، پایان می‌یابد و سپس برنامه اتمی ایران مطابق قوانین آژانس همانند دیگر کشورها به‌صورت عادی ادامه پیدا می‌کند.

تماس دیپلوماتهای آمریکایی با مقامهای اروپایی برای محدود کردن برنامه اتمی ایران پس از پایان برجام، چند هفته پیش از اعلام راهبرد جدید آمریکا در برابر ایران و توافق برجام انجام می‌شود.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/b5c7c145-dfe2-4fed-81b0-6dd8bc693a27"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات