728 x 90

گزارشی از اولین روز اجلاس شورای حقوق‌بشر سازمان ملل متحد

زید رعد الحسین کمیسر عالی حقوق‌بشر سازمان ملل
زید رعد الحسین کمیسر عالی حقوق‌بشر سازمان ملل
روز دوشنبه، ۳۶مین اجلاس شورای حقوق‌بشر سازمان ملل در ژنو آغاز به‌کار کرد. این شورا مسئولیت پیشبرد و حفاظت از حقوق‌بشر در جهان را به عهده دارد و از ۴۷کشور جهان تشکیل شده است. در این اجلاس موضوعات مختلف حقوق‌بشری در کشورهای مختلف جهان مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

در روز اول اجلاس، زید رعد الحسین کمیسر عالی حقوق‌بشر ملل‌متحد در سخنرانی افتتاحیه خود یادآوری کرد که امسال آخرین سال از دوره مأموریت ۴ساله اوست. وی تأکید کرد که اعمال خشونت‌آمیز افراطی نمی‌تواند جهان را از بین ببرد بلکه این فقط دولتها هستند که توانایی این کار را دارند و این فاجعه بزرگ ماست.

کمیسر عالی حقوق‌بشر بخشی از سخنرانی خود را به جنایات و نقض حقوق‌بشر توسط رژیم آخوندی اختصاص داد؛ وی اعلام کرد که در ایران محدودیت شدید آزادی عقیده و بیان ادامه دارد و دفتر وی انبوهی از گزارشات دریافت کرده است درباره دستگیری و زندانی شدن مدافعان حقوق‌بشر، خبرنگارن و فعالان شبکه‌های اجتماعی.

بدرفتاری علیه زندانیان گسترده است و علاوه بر این دستگاه قضایی رژیم هم‌چنان حکمهای ظالمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیزی را صادر می‌کند، از جمله قطع عضو و کور کردن.

کمیسر عالی حقوق‌بشر ملل‌متحد گفت: رژیم ایران هم‌چنان حکومتی با بالاترین تعداد اعدام به نسبت جمعیت کشور است. بسیاری از آنهایی که اعدام شدند متهمان مواد مخدر هستند که در چهارچوب قوانین بین‌المللی شامل «جدی‌ترین جنایات» نیست. از اول سال میلادی ۲۰۱۷ حداقل ۴نوجوان اعدام شده‌اند و حداقل ۸۹نوجوان دیگر در انتظار اعدام هستند.

کمیسر عالی حقوق‌بشر در ادامه صحبتهایش افزود که در ۳سال اول مأموریت من جهان تیره‌تر و خطرناکتر شده است. اما پرینسیپ‌های حقوق‌بشر تنها راه جلوگیری از جنگ جهانی و فقر و محرومیت عمیق است.

در پایان آقای الحسین گفت:‌ من از حرکتهای مردمی که در بسیاری از کشورها به‌پاخاسته‌اند علیه اعمال نامشروع الهام می‌گیرم زیرا آنها به‌دنبال قدرت یا منافع فردی نیستند بکله به‌دنبال عدالت‌اند.

اجلاس شورای حقوق‌بشر در مقر اروپایی سازمان ملل‌متحد در ژنو که روز دوشنبه شروع شد، تا روز 29سپتامبر ادامه خواهد یافت.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/6419b31b-0e71-4c78-a98f-202a62cf6827"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات