728 x 90

سازمان ملل متحد: ۳۷۰هزار نفر از اقلیت روهینگیا به بنگلادش گریخته‌اند

سازمان ملل متحد: ۳۷۰هزار نفر از اقلیت روهینگیا به بنگلادش گریخته‌اند
سازمان ملل متحد: ۳۷۰هزار نفر از اقلیت روهینگیا به بنگلادش گریخته‌اند
حدود ۳۷۰هزار نفر از مسلمانان روهینگیا از پایان ماه اوت و در پی فرار از خشونتهای ایالت راخین در غرب این کشور، به بنگلادش پناه آورده‌اند.
این خبر روز سه‌شنبه 21شهریور 96 توسط ژوزف تریپورا، سخنگوی آژانس پناهندگان سازمان ملل اعلام شد. سازمان ملل هم‌چنین خشونتها و «پاکسازی قومی» روی داده در ایالت راخین توسط اکثریت بودایی میانمار را محکوم کرد.

سازمان ملل اعلام کرده است که دست‌کم ۴۰۰نفر در جریان دور اخیر حوادث کشته شده‌اند.

بر این اساس و بنا بر درخواست انگلستان و سوئد قرار است شورای امنیت سازمان ملل روز چهارشنبه تشکیل جلسه داده و به بررسی وضعیت اقلیت مسلمان ساکن میانمار بپردازد.

میانمار با جمعیتی که بیش از ۹۰درصد آن را بودایی‌ها تشکیل می‌دهد، مسلمانان روهینگیا را بیگانگانی می‌داند که از بنگلادش وارد این کشور شده‌اند و بر این اساس برای آنها حق شهروندی قائل نیست. این در حالی است که بسیاری از مسلمانان روهینگیا نسل هاست که در میانمار زندگی می‌کنند.

در مناطق مرزی میانمار، سازمانهای بین‌المللی فعال در امور بشردوستانه روزانه با موج گسترده‌یی از پناهندگان بیمار، زخمی، گرسنه‌ای روبه‌رو هستند که ناتوان از ادامه راه، خود را به اردوگاهها می‌رسانند.

زید رعد حسین، کمیسر عالی حقوق‌بشر سازمان ملل می‌گوید «عملیات امنیتی بی‌رحمانه» میانمار علیه اقلیت مسلمان روهینگیا نمونه‌یی کلاسیک از «پاکسازی قومی» به نظر می‌رسد.

گروهی از مسلمانان روهینگیا که ساکن مالزی هستند، روز جمعه مقابل ساختمان سفارت میانمار در کوالالامپور دست به اعتراض زدند.

دزموند توتو، اسقف اعظم آفریقای جنوبی و برنده جایزه صلح نوبل در سال ۱۹۸۴میلادیاز سکوت آنگ سان سوچی در قبال وقایع ایالت راخین انتقاد کرد و از او خواست برای پایان دادن به خشونتها و محافظت از اقلیت مسلمانان در این کشور وارد عمل شود

ملاله یوسف زی، برنده صلح نوبل بار دیگر خواستار مداخله شخص آنگ سان سوچی برای پایان دادن به بحران میانمار شد. برنده پاکستانی صلخ نوبل هم‌چنین خواستار حمایت جامعه جهانی از اقلیت مسلمان روهینگیا شد.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/75e9f71b-b89b-4db0-a121-a410eadd45a9"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات