728 x 90

ضرورت بازرسی از سایتهای مختلف رژیم ایران

سایت پارچین
سایت پارچین
دو دانشمند سرشناس هسته‌یی دیوید آلبرایت و اولی هاینونن بار دیگر بر بازرسی گسترده از سایتها و مراکز هسته‌یی و غیر‌هسته‌یی رژیم ایران تأکید می‌کنند.

دیوید آلبرایت و اولی هاینونن که هر دو از بازرسان سابق آژانس هستند به‌شدت علیه رژیم ایران موضع دارند. آنها در یک مقاله در سایت انستیتوی علوم و امنیت بین‌المللی 15شهریور 96 استدلال کردند که آژانس می‌تواند از تدابیر موجود در توافق اتمی بهتر استفاده کند. این توافق اجازه راستی‌آزمایی تجهیزات با کارکرد دوگانه را می‌دهد. هم‌چنین اجازه بازرسیهای بیشتر از سایتهای غیرهسته‌یی را می‌دهد.

آلبرایت و هاینونن در این مقاله می‌نویسند:‌ «آژانس باید از جاهایی که در حال حاضر بازدید نمی‌کند مرتب بازدید کند».

این دو دانشمند سرشناس پیش از این نیز روی بازرسی از سایت پارچین متمرکز بوده و از آژانس بین‌المللی خواستند به سرعت از این سایت بازدید کند.

دیوید آلبرایت می‌گوید:‌ ساختارهای قابل مشاهده در عکسهای ماهواره‌یی از سایت پارچین با تأسیساتی که مواد منفجره قوی می‌سازد سازگار است؛ او معتقد است: «بازرسان بین‌المللی باید با استفاده از اختیاراتشان طبق توافق اتمی برای رفتن و دیدن این سایت فشار بیاورند تا بفهمند آنجا چه چیزی در جریان است... در آنجا فعالیت‌های مربوط به توسعهٴ سلاحهای اتمی جریان داشته است».

اولی هاینونن که بیش از 20بار برای تورهای بازرسی و کارهای دیگر به ایران سفر کرده است می‌گوید: «ما می‌بینیم که دور ساختمانهای پارچین خاکریز زده شده و آنها با هم فاصله دارند. این یک طراحی معمول برای سایتی است که جهت انفجارهای شدید طراحی شده است. به نظرم سؤالات جدی وجود دارد که باید از (حکومت) ایران پرسیده شود. آژانس باید امکان دسترسی به این سایت را داشته باشد».
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/86642c1f-7b6c-4d57-b7f1-e650926824b7"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات