728 x 90

بزرگداشت شهیدان اسطوره اشرف در آلبانی، سخنرانی شخصیتهای حقوقی و سیاسی بین‌المللی + فیلم و عکس

بزرگداشت شهیدان 10شهریور در اشرف 3 با حضور شخصیتهای بین المللی
بزرگداشت شهیدان 10شهریور در اشرف 3 با حضور شخصیتهای بین المللی

دکتر خوان گارسه

متشکرم. خانم رجوی، دوستان عزیز
بسیار مفتخرم که امروز با شما هستم. برای من این روز، روز بسیار تلخی است به یادبودش نشسته‌ایم.‍ من احتمالاً‌ اولین کسی در خارج از عراق و خارج از اشرف بودم که از حمله اول سپتامبر باخبر شدم.
با من از طریق تلفن تماس گرفته شد و به من گفته شد که حمله به ساکنان اشرف شروع شده و باید اقدامی بکنم تا این خبر به گوش همه برسد.
من بلافاصله به فرانسه تلفن کردم تا اطلاعات را منتقل کنم. هم‌چنین به مهمترین روزنامه اسپانیا در مادرید زنگ زدم و به دوست خبرنگارم گفتم که باید بلافاصله این خبر را منتشر کنید. این روزنامه از طریق دوستم ظرف چند دقیقه تمام اطلاعات مربوط به حمله را در وب سایتش منتشر کرد.
سپس اطلاعات و تصاویر دوستان و همکاران شما و هم‌چنین تصاویر مربوط به حمله را دریافت کردم. دیدم که برخی دوستان شما که الآن تصاویرشان اینجا هست، همانهایی هستند که از حمله فیلمبرداری می‌کردند و در زمان فیلمبرداری هدف شلیک قرار گرفتند.
بنابراین وقتی شما سرود میخوانید که ما تسلیم نمی‌شویم و سازش نمی‌کنیم، حرفتان را باور می‌کنم. چون یارانتان را دیده‌ام که در چنین لحظات حساسی تسلیم نشدند و سازش نکردند، حتی در زمانی که در معرض از دست دادن جانشان قرار گرفتند.
دکتر خوان گارسه، بزرگداشت شهیدان اسطوره اشرف در آلبانی، سخنرانی شخصیتهای حقوقی و سیاسی بین‌المللی
دکتر خوان گارسه، بزرگداشت شهیدان اسطوره اشرف در آلبانی، سخنرانی شخصیتهای حقوقی و سیاسی بین‌المللی
بزرگداشت یاد آن شهدا برای ما این تعهد است که نگذاریم این جنایت بدون مجازات بماند. به نظر من نبرد شما علیه مصونیت جنایتکاران، نبرد شما برای حسابرسی جنایت، جنایات قبلی و تمام جنایات بعدی در اشرف و کمپ لیبرتی یکی از بهترین کارهایی است که می‌توان در یادبود آنهایی که در اشرف و کمپ لیبرتی قتل‌عام شدند، انجام داد.
جنایاتی که در اول سپتامبر در اشرف انجام شد، قطعاً جنایت علیه قانون بین‌المللی و مشخصاً علیه کنوانسیون چهارم ژنو است که شما رسماً بر اساس آن تحت حفاظت قرار داشتید. این جنایات بخشی از یک سیاست فراگیرتر مبنی بر ریشه‌کنی اندیشه، اعتقادات دینی و باورهای شماست و به‌سادگی می‌توان اینها را در شمار جنایت علیه بشریت به حساب آورد.
معنی این حرف این است که این جنایات، مشمول مرور زمان نمی‌شوند. گذشت زمان، باعث فراموشی این جنایات نخواهد شد. این‌که بتوان محکمه‌ای برای اجرای عدالت، انجام تحقیقات و مجازات مسئولان مشخص این جنایات پیدا کرد، به شرایط سیاسی بستگی دارد. فکر می‌کنم در آینده شاهد این موضوع خواهیم بود.
سطح جنایات انجام شده در محل استقرار شما، در عراق و در کشورهای همسایه، جنایات علیه بشریت است. مردم جهان دیر یا زود نسبت به این جنایات واکنش خواهند داشت. در واقع تا همینجا هم شاهد بوده‌ایم که برخی کشورهای اروپای غربی پذیرفته‌اند که این نوع جنایات را مورد محاکمه قرار بدهند. به‌عنوان آخرین کلمات، نقل قولی از یک متفکر بسیار مشهور در زمینه‌های نظامی را بیان می‌کنم. او یک آلمانی در قرن 19به نام «کلاسویتس» بود. او چنین نوشت که برای فتح یک کشور باید سرزمنیش را کنترل کرد، جمعیتش را خلع‌سلاح نمود. ولی تا زمانی که در ذهن مردم، اراده مقاومت وجود دارد نمی‌توان بر هیچ کشوری سلطه کامل پیدا کرد.
فکر می‌کنم شما در خارج و داخل ایران گواه آن هستید که موضوع شما به همین مرحله سوم برمی‌گردد. آنها کشور را کنترل می‌کنند، مردم را در داخل کشور خلع‌سلاح کرده‌اند. ولی آنها تسلطی بر اذهان ندارند. بنابراین وقتی می‌گویید که به نبرد ادامه خواهید داد و وقتی می‌گویید که در داخل ایران از حمایت برخوردار هستید، باور من این است که آینده به شما تعلق دارد.
متشکرم.

وکیل جفری فاربست عضو کمیسیون حقوق‌بشر فدراسیون وکلای اروپایی

خانم رجوی، دوستان عزیز
من عضو شورای جامعه حقوقی انگلستان و ولز هستم. جامعه ما بیش از یکصد هزار وکیل را در انگلستان و ولز نمایندگی می‌کند.
من هم‌چنین عضو کمیسیون حقوق‌بشر فدراسیون وکلای اروپایی هستم که بیش از هشتصد هزار وکیل اروپایی را نمایندگی می‌کند.
دوست عزیزم پروفسور سارا چندلر هم عضو شورای جامعه حقوقی است و در حال حاضر ریاست فدراسیون انجمنهای وکلای کشورهای اروپایی را به عهده دارد. او اولین زنی است که به ریاست این فدراسیون رسیده. خانم رجوی می‌دانند که او یک حامی بزرگ شورای ملی مقاومت ایران و شما است. او امشب پیام داد و بهترین آرزوها و هم‌چنین همبستگی خود را با شما ابراز کرد.
می‌دانید که جامعه حقوقی اروپا در نبرد شما برای آزادی و عدالت با شماست.
اوایل ماه گذشته برای شرکت در گردهمایی بزرگ امسال به پاریس رفتم. برای من فوق‌العاده مسرت بخش بود که به یمن تکنولوژی، همه شما را در کنار خویش در آنجا دیدیم.
اینک به‌خاطر حضور در کنار شما، هم مفتخرم و هم احساس فروتنی می‌کنم. من در حضور قهرمانان هستم، از زن و مرد. نبرد شما نبردی طولانی و پررنج بوده است. داغ و فراق بسیار داشته‌اید. من یاد همه آنهایی را که جانشان را به‌خاطر آزادی فدا کردند گرامی میدارم.
 وکیل جفری فاربست، بزرگداشت شهیدان اسطوره اشرف در آلبانی، سخنرانی شخصیتهای حقوقی و سیاسی بین‌المللی
 وکیل جفری فاربست، بزرگداشت شهیدان اسطوره اشرف در آلبانی، سخنرانی شخصیتهای حقوقی و سیاسی بین‌المللی
این هفته در تیرانا، به گرامیداشت دردناک قتل‌عام اول سپتامبر 2013، چهار سال پیش در کمپ اشرف نشسته‌ایم که به فقدان 52تن و گروگان گرفته شدن هفت نفر انجامید. و این ماه هم‌چنین یاد 30هزار زندانی سیاسی قتل‌عام شده در 1988 را گرامی می‌داریم. 30هزار نفر به‌قتل رسیدند. شما نه تنها عزیزانتان را از دست داده اید، بلکه اموال بسیاری از شما را نیز در اشرف تصرف کرده‌اند. شما حق دریافت غرامت دارید و اینها موضوعاتی هستن که باید به آنها پرداخته شود.
صحبتم را با این کلمات به پایان می‌برم. برای عزیزانی که از دست داده اید باید نبرد را با امید و اعتقاد راسخ به پیروزی عدالت ادامه دهید. شاید ما به‌عنوان دوستان شما می‌توانیم و باید بیش از این کار کنیم. ما کماکان در این مسیر همراه شما خواهیم بود تا زمانی که یک بار دیگر به‌طور حضوری، این بار در ایران آزاد در کنار شما باشیم. این بهترین بزرگداشت برای آنهایی است که رو به میهن‌شان به خاک افتادند.

پائولو کازاکا

خانم مریم رجوی، رئیس‌جمهور گرامی. همکاران عزیز، اشرفیان عزیز. من بسیاری از شما را در سال 2004 در عراق ملاقات کردم. ما در این‌جا به‌خاطر یک اندوه گردهم آمده‌ایم.
اول سپتامبر یک قتل‌عام صورت گرفت، ولی آن فقط یک قتل‌عام دیگر مثل قبلیها نبود.
و این قتل‌عام، یک قتل‌عام کور نبود بلکه با هدف کشتار تک به تک اشرفیان و دستگیری رهبری سازمان مجاهدین بود. من همواره به تمامی کسانی که در این روز به خاک افتادند احترام می‌گذارم. من نمی‌توانم دوست و استاد خودم حسین مدنی را فراموش کنم. چرا که واقعیت این است که من هرگز کسی را ندیده‌ام با چنین سطحی از معلومات، صبر، توان دیپلوماتیک و بصیرت که حسین مدنی داشت. او یک ایرانی برجسته بود و ترور او بیانگر ماهیت رژیم پلید حاکم بر ایران است. هم‌چنین مایلم شهادت بدهم که در چنین شبی که از 31اوت به اول سپتامبر می‌رسید من اولین پیام را دریافت کردم و به کمیسر عالی پناهندگی که الآن دبیرکل سازمان ملل است زنگ زدم و او 10دقیقه بعد به من زنگ زد که ساعت 6 یا 7 صبح بود. من مطلقاً مرهون درک و ظرفیت او هستم که تلاش کرد هر کار ممکن را برای توقف کشتار اشرفیان بکند.
پائولو کازاکا ، بزرگداشت شهیدان اسطوره اشرف در آلبانی، سخنرانی شخصیتهای حقوقی و سیاسی بین‌المللی
پائولو کازاکا ، بزرگداشت شهیدان اسطوره اشرف در آلبانی، سخنرانی شخصیتهای حقوقی و سیاسی بین‌المللی
ولی امروز فقط یک روز سوگواری نیست، بلکه یک روز امید و جشن هم هست. برای این‌که اکنون ما می‌دانیم که هر روز که می‌گذرد، به روزی که جنایتکاران به‌خاطر جنایتشان مورد مواخذه قرار بگیرند نزدیکتر می‌شویم.
من به تمام تلاشهای مستمر شما برای این‌که قتل‌عام سهمگین 1988 بطور کامل مورد تحقیق قرار بگیرد، با دیدهٴ تحسین نگاه می‌کنم. قدرت شما و ارزشهای انسانی شما آن‌قدر بزرگ است که مطمئنم شما برای آینده ایرانیان و هم‌چنین نوع بشر تلاش می‌کنید، چون تنها یک شیوه است که جنایتکاران دست از کشتن مخالفان خود به‌خاطر اهداف سیاسی‌شان بر خواهند داشت و آن این است که به مصونیت پایان داده شود و در تمامی شرایط. هرگز چنین چیزی را نپذیرید. هرگز اجازه ندهید قراردادها برای مقاصد تجاری و برای انگیزه‌های سیاسی کوتاه‌مدت و هر دلیل دیگری بسته شود، هرگز، هرگز مصونیت (مجرمان از مجازات) را نپذیرید و این درسی است که شما به همه ما دارید می‌دهید.
کلام آخر این‌که من به شما بسیار می‌بالم و از داشتن چنین دوستانی انسانی مانند شما مغرورم و به شما بسیار افتخار می‌کنم. بسیار متشکرم.

پرفسور ریموند تنتر

بسیار متشکرم، خانم رئیس‌جمهور مریم رجوی، همکاران و همه دوستانم در این‌جا و دوستانم که عکسهایشان روی دیوار است. من بسیاری از آنها را می‌شناختم. همان‌طور که پائولو کازاکا گفت، حسین مدنی. من کسانی را که جان باختند می‌شناختم. این موضوع حقیقتی را برجسته کرد که مهم بود که این جنبش را بررسی کنیم.
ما شروع به بررسی کردیم که این جنبش چه پدیده‌یی است. ما دریافتیم که رژیم ایران توجه بیشتری به شورای ملی مقاومت ایران و گروه‌های وابسته به آن دارد نسبت به تمامی گروه‌های دیگر. ما دریافتیم که سایر گروههایی که تلاش کردند از در سازش با رژیم بربیایند به سکوت کشانده شدند یا با قتل یا از طریق زندانی کردن و حبس خانگی. و ما برای بالابردن آگاهی دادن اکتفا نکردیم به فقط نوشتن کتابها و مقالات. من این فرصت را پیدا کردم و انتخاب کردم و تصمیم گرفتم که به کمپ اشرف بروم. پائولو کازاکا و من آخرین نفرات آمریکایی و پرتغالی بودیم که توانستیم به اشرف برویم و آنچه که در آنجا یافتیم این بود که اشرفیها یا بهتر بگویم این سکه‌های طلا کسانی نیستند که بشود آنها را به سکوت واداشت.
 پرفسور ریموند تنتر، بزرگداشت شهیدان اسطوره اشرف در آلبانی، سخنرانی شخصیتهای حقوقی و سیاسی بین‌المللی
 پرفسور ریموند تنتر، بزرگداشت شهیدان اسطوره اشرف در آلبانی، سخنرانی شخصیتهای حقوقی و سیاسی بین‌المللی
و نکته دوم من در این رابطه است که این رژیم در نتیجه تلاشش برای سرکوب به چه سمتی می‌رود. این رژیم گرفتار فروپاشی از درون است ولی این فروپاشی خودبخودی و بر اثر اعمال خودش محقق نمی‌شود بلکه تنها از طریق کاری که شما می‌کنید محقق خواهد شد.
صحبتهایم را با عبارت مورد علاقه‌ام و در گرامیداشت سالروز حملات به اشرف و لیبرتی تمام کنم که ”می‌توان و باید و همه ما باید“.

اشرف الشبراوی

سلام بر شما
اجازه بدید که امروز بازگشت قهرمانان را جشن بگیریم. بازگشت قهرمانان مجاهد اشرفی به این سرزمین پاک و اصیل آنهم بعد از 14سال تحمل سنگین بار سرکوب و شکنجه و غربت. به همین مناسبت از رئیس جمهور، استاد و معلم همه ما خانم مریم رجوی تشکر و سپاسگزاری می‌کنم. هم‌چنین از دوستانی که تمام تلاششان را برای انتقال قهرمانان کردند، تشکر می‌کنم که شخصیتهای سیاسی و پارلمانی و حقوقدانان در سراسر جهان را در رابطه با این مسأله عادلانه، بسیج کردند.
ما در مصر و تمامی دوستان در جهان، به این فراخوان پاسخ دادیم و با تمام توان در پشت خانم رئیس‌جمهور مریم رجوی قرار گرفتیم و حمایت کردیم.
حقیقتاً این یک آرمان عادلانه است. مسأله کسانی که با زور مجبور شدند میهنشان را ترک کنند و به مکانی آمدند که گمان می‌کردند امن است اما در آنجا امنیتی نیافتند. اما در آنجا با خیانت و توطئه دولت مالکی وابسته به رژیم فاشیستی ایران مواجه شدند. اراده خدا بالاتر از ظالمان است. خدا بر ما منت نهاد که با خروج این قهرمانان مجاهد که اکنون در میان ما هستند، پیروزی را به‌دست آوریم.
در این شرایط ما آنچه را که بر برادران مجاهدمان در شب تاریک گذشت فراموش نمی‌کنیم. آن چه به دست رژیم فاشیستی که حقوق این پناهندگان را آن چنان که کنوانسیونهای ژنو مقرر کرده، محترم نمی‌شمرد. این مجاهدان که طبق کنوانسیونها از مصونیت برخوردار بود اند و جامعه جهانی نیز به آن اقرار کرده است اما رژیم فاشیست آخوندی به آن احترام نگذاشت. رژیم بر این قهرمانان بی‌دفاع یورش برد و در یک شب 52تن از آنها را به‌شهادت رساند. آنها شهیدانی هستند که در نزد پروردگارشان روزی داده می‌شوند. خون‌خواهی این شهیدان بر گردن ماست.
 اشرف الشبراوی ، بزرگداشت شهیدان اسطوره اشرف در آلبانی، سخنرانی شخصیتهای حقوقی و سیاسی بین‌المللی
  اشرف الشبراوی ، بزرگداشت شهیدان اسطوره اشرف در آلبانی، سخنرانی شخصیتهای حقوقی و سیاسی بین‌المللی
ما نباید تا وقتی که حق آنها را از ظالم نگرفته‌ایم، آرام بگیریم. ما فراموش نمی‌کنیم آنچه اتفاق افتاد، ادامه قتل‌عام 30هزار زندانی مجاهد در سال 1367 است. خون این شهیدان، انگیزه‌ای است برای ما جهت پیشروی به سوی هدفمان که همان آزادسازی مردم ایران از ظلم این رژیم است. هم‌چنین حفاظت منطقه از دخالت رژیم ایران در امور کشورهای همسایه مانند سوریه و لیبی و یمن و عراق است.
بله امروز، با بازگشت قهرمانان به اینجا، روز پیروزی مجاهدین خلق بر آخوندهای حاکم بر ایران است. امروز که مقارن با پنجاه و دومین سالگرد تأسیس سازمان مجاهدین خلق است، علامتی است برای دیدن آینده و کارکردن با تمام توان برای سرنگونی رژیم فاشیستی در ایران.
خانم رئیس جمهور، من امروز بعد از 6سال که با شما کار می‌کنم بر افکار درست شما و منطق شما تکیه دارم هم‌چنانکه در سخنرانی خودتان گفتید شما پل صلح برای عبور مردم ایران به ساحل نجات هستید. این چیزی است که شما دارید و من به‌خاطر آن به شما بسیار احترام می‌گذارم.
ما به همراه همکاران سابق در پارلمان مصر، کمیته پارلمانی تأسیس کردیم و برای رعایت حقوق پناهندگان و عادلانه بودن آرمان شما، به مردم جهان فراخوان دادیم. ما گفتیم سازمان مجاهدین خلق، تروریست نیست. شما بار دیگر با جنگ قانونی و حقوقی که پیش بردید و سازمان را از برچسپ تروریسم آمریکا خارج کردید، بر آخوندها پیروز شدید.
من وجدانهای جهان را در ژنو در مقر سازمان ملل مورد خطاب قرار دادم که برای یاری مجاهدین خلق بیدار شود و بر ظلم سکوت نکند. برادران گرامی ظالم مستبد، طغیان گر و گستاخ شده و در امور کشورهای همسایه دخالت می‌کند و به یک خطر برای مردم ایران و کشورهای مجاور تبدیل شده است. امروز با تمام توانی که داریم با شما هستیم و در پشت خانم رئیس‌جمهور برای آزادسازی ایران قرار داریم و انشاءالله سال آینده باهم در ایران آزاد و پیروزمند باشیم.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/be5d4472-afa9-4c64-87ff-ecdf3336f209"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات