728 x 90

گرامیداشت خاطرهٴ ۳۰هزار شهید سربه‌دار و سرافراز در بیست و نهمین سالگرد قتل‌عام ۶۷ + فیلم و عکس

همبستگی‌اشرف‌نشانها با زندانیان سیاسی در حال اعتصاب
همبستگی‌اشرف‌نشانها با زندانیان سیاسی در حال اعتصاب

همبستگی‌اشرف‌نشانها با زندانیان سیاسی در حال اعتصاب

روز شنبه چهارم شهریورماه، تظاهراتی در دروازهٴ براندنبورگ برلین، با حضور شخصیت‌های سیاسی آلمان، مدافعان حقوق‌بشر، اشرف‌نشانها و نمایندگان جوامع ایرانیان در آلمان برای گرامیداشت شهیدان سرفراز قتل‌عام ۶۷ و در همبستگی با زندانیان سیاسی در حال اعتصاب‌غذا در زندان گوهردشت ، برگزار شد.
همبستگی‌اشرف‌نشانها با زندانیان سیاسی در حال اعتصاب
 همبستگی‌اشرف‌نشانها با زندانیان سیاسی در حال اعتصاب
شرکت کنندگان در این تظاهرات ضمن حمایت از جنبش دادخواهی، به تشکیل کمیتهٴ تحقیق ملل‌متحد و محاکمه مسئولان جنایت علیه بشریت در قتل‌عام سی هزار زندانی سیاسی در سال ۶۷ فراخوان دادند.
همبستگی‌اشرف‌نشانها با زندانیان سیاسی در حال اعتصاب
 همبستگی‌اشرف‌نشانها با زندانیان سیاسی در حال اعتصاب
تظاهرکنندگان هم‌چنین با اعلام یک روز اعتصاب‌غذا در همبستگی با زندانیان سیاسی اعتصابی گوهردشت ، خواهان اقدام عاجل بین‌المللی برای نجات آنها و توقف جنایتهای دژخیمان رژیم شدند.

لئو داتسنبرگ - عضو پیشین رهبری فراکسیون دموکرات-مسیحی در مجلس فدرال آلمان

در این گردهمایی لئو داتسنبرگ عضو پیشین رهبری گروه پارلمانی دموکرات-مسیحی در مجلس فدرال آلمان در سخنرانی خود، گفت: «از این‌جا درود می‌فرستم به مبارزان شجاع حقوق‌بشر و زندانیان سیاسی در زندان مخوف گوهردشت در ایران که با اعتصاب‌غذایشان پایداری می‌کنند.

ما امروز در این‌جا جمع شده‌ایم تا همبستگی‌مان را با زندانیان سیاسی قهرمانی در ایران نشان بدهیم که از ۳۰ژوئیه و در پی یک حمله خشونت‌بار مأموران رژیم، دست به اعتصاب‌غذا زده‌اند.

آنها کسانی هستند که این شهامت را به‌خرج دادند که به دیکتاتوری نه بگویند. انسانهایی که برای آزادی و دموکراسی در ایران و علیه بنیادگرایی اسلامی قیام کردند. آنها با حبس‌های طولانی‌مدت، با احکام مرگ و اکنون نیز با اعتصاب غذا، بهای بالایی برای آرمان آزادی می‌پردازند. به این درد باید پایان داده شود».
لئو داتسنبرگ - گرامیداشت خاطرهٴ ۳۰هزار شهید سربه‌دار و سرافراز در بیست و نهمین سالگرد قتل‌عام ۶۷
لئو داتسنبرگ - گرامیداشت خاطرهٴ ۳۰هزار شهید سربه‌دار و سرافراز در بیست و نهمین سالگرد قتل‌عام ۶۷
وی با اشاره به جنایات و فشارهای دژخیمان رژیم علیه زندانیان سیاسی، اضافه کرد:

با این کار رژیم ایران یک جنایت بزدلانه را مرتکب می‌شود. دیکتاتوری (حاکم بر) تهران ضعیف است، در محاصره بحرانهاست و مورد تنفر مردم قرار دارد. رژیم می‌خواهد این ضعف را با قدرت‌نمایی در قبال زندانیان سیاسی بی‌دفاع بپوشاند. اکنون این وظیفه ماست که از این زندانیان حفاظت کنیم. شورای حقوق‌بشر ملل متحد، اتحادیه اروپا و دولت آلمان باید خود را در طرف مردم سرکوب‌ شده ایران و زندانیان سیاسی بی‌دفاع قرار دهند، بایدین سرکوبگریها را محکوم کنند و فوراً خواستار بهبود شرایط زندگی و نجات جان این زندانیان بشوند که در معرض تهدید قرار دارند».

لئو داتسنبرگ سپس به کارنامه جنایات رژیم آخوندی به‌عنوان حکومت رکوردار اعدام در جهان پرداخت، و افزود: «مجازات مرگ از ابزارهای اصلی آخوندها برای باقی‌ماندن در قدرت است. اوج این اعدامها در سال ۱۹۸۸ بود؛ جایی که رژیم تلاش کرد اپوزیسیون اصلی خود را ریشه‌کن کند. حداقل ۳۰هزار تن که اغلب از اعضای جنبش مقاومت مجاهدین خلق ایران بودند، به‌صورت انبوه اعدام شدند. تعداد قربانیان تقریباً چهار برابر قتل‌عام در سربرنیتسا است. سازمانهای برجستهٴ حقوق‌بشری به‌حق از یک جنایت علیه بشریت در ایران صحبت می‌کنند. در این‌جا نیز بحث از ۳۰هزار انسان شجاعی است که به دیکتاتوری نه گفتند و در این‌جا هم یک بار دیگر ضعف رژیم را می‌بینیم. ابتکاری که خانم مریم رجوی از یک سال پیش آن‌را شروع کرد، شایان استقبال است. ابتکاری که به واسطه آن برای دادخواهی قربانیان این قتل‌عام تلاش می‌شود».

وی در پایان سخنرانی خود به تشکیل کمیسیون تحقیق ملل‌متحد برای بررسی قتل‌عام ۶۷ و محاکمه مسئولان این جنایت در دادگاه بین‌المللی فراخوان داد، و اضافه کرد: «ما اجازه نداریم دست‌های خونین را در (حکومت) ایران بفشاریم. ما باید هرگونه گسترش روابط با (رژیم) ایران را به بهبود وضعیت حقوق‌بشر و مشخصاً به توقف اعدامها مشروط کنیم».

کارل-ولفگانگ هولتس‌اپفل - رئیس انجمن ۱۷ژوئن ۱۹۵۳
کارل-ولفگانگ هولتس‌اپفل رئیس انجمن ۱۷ژوئن ۱۹۵۳ از دیگر سخنرانان تظاهرات برلین بود؛ وی گفت:
صحبت از کشوری با فرهنگ متعالی است که می‌توان تاریخش را در بیش از چند هزاره گذشته دنبال کرد. این فرهنگ یک میراث فرهنگ جهانی است که همهٴ خلقها می‌توانند با قدردانی نگاهی به آن بیندازند.. در ایران امروز اما، (مقامات) بی‌فرهنگی حکومت می‌کنند. بسیاری از انسانها علیه آنها اعلام جنگ کرده‌ و در این راه جان‌باخته‌اند.
کارل-ولفگانگ هولتس‌اپفل - گرامیداشت خاطرهٴ ۳۰هزار شهید سربه‌دار و سرافراز در بیست و نهمین سالگرد قتل‌عام ۶۷
کارل-ولفگانگ هولتس‌اپفل - گرامیداشت خاطرهٴ ۳۰هزار شهید سربه‌دار و سرافراز در بیست و نهمین سالگرد قتل‌عام ۶۷

 

ما امروز در این تظاهرات حمایت خودمان را از آنها اعلام می‌کنیم. نه تنها به زندانیان سیاسی که در ایران در اعتصاب‌غذا به‌سر می‌برند سلام می‌کنیم، بلکه مصمم‌تر از هر زمانی در کنارتان ایستاده و همواره امیدواریم که این همبستگی راه خود را به اعماق سلول‌های سیاهچالها در ایران بیابد. بدین سان از شجاعت پایدارتان و توان بی‌پایان‌تان در این جنگ سپاسگذارم. به امید این‌که سال بعد در تهران باشید».

کشیش دکتر لورنس ویلکنس - تاریخدان و کشیش کلیسای پروتستان

پس از آن کشیش دکتر لورنس ویلکنس تاریخدان و کشیش کلیسای پروتستان در سخنرانی خود خطاب به حامیان مقاومت، گفت:
در مورد چشم‌انداز آینده چیزی که به‌حق آقای هولتس‌اپفل روی آن تأکید کرد (و گفت) سال آینده در تهران، (این) امیدی است که از بین نرفته و احساسی است که وجود دارد. همواره وقتی در جمع شما هستم این احساس به من هم منتقل می‌شود.
کشیش دکتر لورنس ویلکنس - گرامیداشت خاطرهٴ ۳۰هزار شهید سربه‌دار و سرافراز در بیست و نهمین سالگرد قتل‌عام ۶۷
کشیش دکتر لورنس ویلکنس - گرامیداشت خاطرهٴ ۳۰هزار شهید سربه‌دار و سرافراز در بیست و نهمین سالگرد قتل‌عام ۶۷
 
وی سپس به قتل‌عام ۶۷ و انتشار نوار صحبتهای آقای منتظری با دژخیمان هیأت مرگ پرداخت، و افزود: «اکنون شاهد آن هستیم که وزیر جدید دادگستری (رژیم ایران) عضو سابق یکی از همین هیأت‌های مرگ بوده است. درست مثل وزیر دادگستری قبلی که او نیز عضو همین هیأتها بوده است.

وی با اشاره به بحرانهای فراگیر اقتصادی و اجتماعی رژیم آخوندی، گفت: «اوضاع آن‌قدر بحرانی است که برخی بخش‌های رژیم هم به آن معترفند. هر چه رژیم بیشتر توسط بحرانها محاصره می‌شود، سرکوب نیز شدیدتر می‌شود. این درست مثل یک دایرهٴ شیطانی است.

در این گردهمایی نمایندگان شماری از جوامع ایرانیان مقیم آلمان به سخنرانی پرداختند و حمایت و همبستگی خود را با جنبش دادخواهی شهیدان قتل‌عام ۶۷ و زندانیان سیاسی اعتصابی در زندان گوهردشت ابراز کردند.

حمید معاصر
به راستی که قلم و زبان توان شرح و توصیف ابعاد این جنایت هولناک و حماسه پایداری و وفای به عهدی را که آن مظلومان در تاریخ ایران به ثبت رساندند را نداشته و نخواهدداشت. این شهیدان زندگان جاوید و فراموشی‌ناپذیر تاریخ ایران هستند.

ملیحه ملک محمدی
بگذارید که از همین جا اعلام کنیم که جوشش و خروش خون این شهدا است که پدیدآورنده جنبش دادخواهی است و این تازه آغاز کار است و تا به پای میز عدالت کشیدن تک‌تک آمران و عاملان این جنایت ادامه خواهد داشت و آنان باید پاسخگوی اعمال جنایتکارانه خود باشند.

همایون یوسف زاده
ما هواداران سازمان مجاهدین خلق ایران از شهرهای برلین، هانفر و برمن همزمان با گرامیداشت یاد قهرمانان شهید قتل‌عام ۶۷، با اعلام یک روز اعتصاب غذا، از اعتصاب‌غذای به حق و مبارزه عادلانه این زندانیان برای به‌دست آوردن حقوق ابتدایی شان، هم‌چنین از زندانیان سیاسی اردبیل، زاهدان، زابل و تهران حمایت می‌کنیم

مهیار ماهوتچیان
خواهران و برادران شهیدم، درست است که در روزهای قتل‌عام ۶۷ من کودکی دو ساله بودم و بسیاری از جوانان شورشی چه در داخل و چه خارج از ایران، هنوز به‌دنیا نیامده بودند، اما وقتی پرونده قتل‌عام در جنبش دادخواهی یک‌ساله باز شد، چهره خونریز خمینی و خامنه‌ای برای ما آشکار شد. ایستادن و فدای جان برای آرمان را ما از آموزش‌های برادر مسعود یاد گرفته‌ایم، بر سر مواضعمان تا به آخر می‌ایستیم و سرنگونت می‌کنیم.

فرشته سماواتی
نه می‌بخشیم و نه فراموش می‌کنیم.
دوستان عزیز
در بیست ونهمین سالگرد قتل‌عام سی هزار مجاهد و مبارز قهرمان خلق، از سوی جامعه ایرانیان هانفر یاد و خاطرهٴ این جانباختگان راه آزادی ایران را گرامی می‌داریم.

نادر خوشدل
در این کارزار وظیفه خود دانسته که مظلومیت این شهدای سرفراز را با قلم ناتوانم از دریچهٴ رمان «از آشویتس تا تهران» به تحریر در بیاورم تا به وظیفه ملی و میهنی خود عمل کرده باشم و آن وقایع تاریخی و حماسی را در ادبیات فرهنگ ایران به ثبت برسانم تا نسل‌های آینده بدانند که نسلی در تاریخ ایران هم‌چون سرداران و سالاران و کوچک خانها در برابر تنوره هیولای ارتجاع سر خم نکردند و پرچم شرف و ایستادگی را بردست گرفتند و این میراث تاریخی را تداوم دادند و هم‌اکنون این پرچم به‌دست ما سپرده شد.

کیارش نوری‌نیک
من کیارش هستم در دوره قتل‌عام خونین ۶۷ نبودم و ۱۱سال بعد از آن جنایت هولناک بدنیا آمدم. امابعدها به‌ویژه در یک‌سال اخیر در جنبش دادخواهی، این قتل‌عام دردناک در ذهنم و قلبم حک شد و تا روز انتقام هم پاک نخواهد گردید.

آری این است آرمان سرموضع ایستادن و فدای جان. ما جوانان نیز همه در مقابل این رژیم بی‌رحم بر سر مواضع خود تا به آخر می‌ایستیم و سرنگونش می‌کنیم، این تجدیدعهد ما با شما ای سی هزار قهرمان آزادی در بیست ونهمین سال شهادت پرافتخارتان است.

احسان نیاکان
این جنایت تاریخی در حافظة مردم ایران ثبت است و جنبش دادخواهی خانواده‌های قتل‌عام‌شدگان تلاش می‌کند تا شاهد روزی باشیم که جلادان و جنایتکاران به‌دست عدالت سپرده شوند.

افسانه گرشاسبی
۲۹سال از آن قتل‌عام هولناک گذشت و به یمن تلاش خستگی‌ناپذیر خواهر مریم، جنبش دادخواهی چه در ایران و چه در دنیا هر روز گسترده‌تر می‌شود و می‌رود تا این بار طناب دار بر گردن تمامیت رژیم با همهٴ باندهایش در پیشگاه عدالت آویزان شود.

سهراب امینی
درتابستان ۲۹سال پیش ۳۰۰۰۰انسان شریف درمسلخ عشق و فدا بانثار خون خود قانون مقاومت، عزت نفس و مناعت انسانی را تدوین و در تاریخ پرفراز و نشیب ایران‌زمین این زیباترین وطن به ثبت رساندند و نه گویان به استبداد فاشیستی مذهبی خمینی جاودانه شدند.

د.پ.آ. - خبرگزاری آلمان درگز ارشی ازتظاهرات برلین نوشت: ایرانیان در تبعید در برلین تظاهرات می‌کنند. آنها برای دفاع از حقوق مخالفان سیاسی در ایران در براندنبورگ برلین دست به تظاهرات زدند. مناسبت این تظاهرات اعتصاب‌غذای زندانیان سیاسی است.

علاوه بر این در این تظاهرات نسبت به فقدان بررسی قتل‌عام ۳۰هزار زندانی (سیاسی) در سال ۱۹۸۸ اعتراض شد. سازمانهای حقوق‌بشری هم‌چون عفو بین‌الملل از سالها پیش خواستار یک تحقیق بین‌المللی در خصوص این واقعه در چارچوب سازمان ملل هستند.

برلینر سایتونگ: ایرانیان در تبعید برای زندانیان سیاسی تظاهرات می‌کنند (این زندانیان) از قریب به یک ماه پیش در اعتصاب‌غذا به‌سر می‌برند. به همین دلیل تجمع‌کنندگان در مقابل دروازه براندنبورگ در دفاع از حقوق مخالفان سیاسی در کشورشان تظاهرات کرده و از دولت آلمان خواستند سفیر (رژیم) ایران را احضار کند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس:
ایرانیان در جلوی دروازه براندنبورگ در برلین تظاهراتی برگزار کردند. نمایندگی شورای ملی مقاومت ایران در آلمان به توقف موج زندانی کردن مخالفان سیاسی در ایران فراخوان داده است هم‌چنین آنها به آلمان و اتحادیه اروپا فراخوان داده‌اند که اعدام ۳۰۰۰۰زندانی سیاسی در سال ۱۹۸۸ را به‌عنوان جنایت علیه بشریت اعلام کنند.

خبرگزاری فرانسه: هواداران شورای ملی مقاومت در سالگر قتل‌عام سی هزار زندانی سیاسی در سال ۶۷، در نزدیکی دروازهٴ براندنبورگ دست به اعتراض زدند. آنها دولت آلمان و اتحادیه اروپا را به محکوم‌کردن موج اعدامها در ایران و به‌رسمیت‌شناختن قتل‌عام ۶۷ به‌عنوان یک « جنایت علیه بشریت» فراخواندند. خانوادهٴ قربانیان به «محاکمه عاملان و آمران» (این قتل‌عام) فراخوان دادند.

آژانس تصویری گتی ایمیجز: ایرانیان علیه نقض حقوق‌بشر در کشورشان اعتراض می‌کنند... هواداران شورای ملی مقاومت ایران در نزدیکی دروازهٴ براندنبورگ برلین، توجهات را به وضعیت زندانیان سیاسی... در حال اعتصاب‌غذا جلب کردند...
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/4c3abca6-8d02-402c-9aa6-cb5a401b638c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات