728 x 90

شهادت اسامه الزعبی خبرنگار مبارز در جنوب سوریه

اسامه الزعبی خبرنگار مبارز سوری
اسامه الزعبی خبرنگار مبارز سوری
منابع محلی در درعا گفتند، خبرنگار اسامه الزعبی، بهمراه برادر و برادر زاده‌اش، بر اثر بسته انفجاری که خودرو وی را در جاده میان شهر کرک و رخم هدف قرار داد، جان باخت. الزعبی از ابتدای انقلاب سوریه یک فعال تبلیغاتی سوریه بود. وی با دوربینش مراحل انقلاب و تجاوزات رژیم اسد را به ثبت رساند.

اسامه الزعبی:
«بشکه‌های انفجاری سنگین در مسافت بسیار نزدیک از ما منفجر شد. فاصله خیلی کوتاه.. اما ما از مرگ حتمی نجات یافتیم.»

اما او این بار نجات نیافت. اسامه الزعبی فعال مطبوعاتی که بارها از مرگ نجات یافت، بر رساندن صدای حق به مردم جهان که شاید شنیده شود، پافشاری می‌کرد. وی در صحنه جنگ در حالیکه به دوربین و کلامش مسلح بود، به‌شهادت رسید. سلاحی که با آن جنایتهای رژیم اسد در حق مردم سوریه را مستند و ثبت کرد.

بسیار اتفاقی بود که مرگ به او یک‌سال دیگر فرصت دهد. در بیست و دوم اوت 2016 در حین پوشش خبری در یکی از کمپهای نظامی، هدف بمباران هواپیماهای رژیم اسد قرار گرفت اما به همراه دوستانش از این حمله جان سالم بدر بردند.

مانند تمامی مردم سوریه، مرگ تنها تک به تک بر افراد این خانواده نازل نشد بلکه الزعبی را به همراه خالد برادر بزرگترش و برادر زاده‌اش در جریان انفجار بمب کنار جاده‌یی در مسیر میان شهرهای کرک شرقی و رخم در استان درعا به کام خود فرو کشید.

صدای الزعبی از اولین صداهایی بود که در استان درعا بلند شد. جایی که وی برای رساندن پیام جنبشهای مردمی تلاش کرد و همین امر باعث شد دوبار در سال 2011دستگیر شود. وی بعد از آن به پوشش دادن مطبوعاتی عملیات رزمندگان ارتش آزادی در استان پرداخت و سه بار مجروح شد. وی هم‌چنین تا روز جان‌باختن، مدیر دفتر هیأت تبلیغات سوریه در درعا بود.

وی همیشه در قلب نبردها حضور داشت و دهها عملیات در درعا و قنیطره را پوشش داد. آخرین عملیاتی که وی در پوشش دادن تبلیغاتی به آن فعال بود، عملیات «مرگ و نه ذلت» در درعا بود. در این عملیات رزمندگان ارتش آزادی به سمت محله سجنا پیشروی کرده و مواضع نظامیان اسد و شبه‌نظامیان پشتیبان آنها را تصرف کردند.
مراسم خاکسپاری اسامه الزعبی خبرنگار مبارز سوری
مراسم خاکسپاری  اسامه الزعبی خبرنگار مبارز سوری

 

بنا‌ به آمار دفتر ثبت شهیدان در استان درعا، با جان باختن اسامه الزعبی، این استان نزدیک به 117روزنامه‌نگار و فعال مطبوعاتی را در جریان انقلاب علیه رژیم اسد از دست داده است.

سوریه نیز طی مدت زمان انقلاب، بیش از 400خبرنگار را از دست داده است. سکوت ابدی به‌معنای خاموش شدن صدای آنان و صدای انقلاب مردم سوریه نیست. آنان اکنون شاد و نغمه خوان در ذهن و ضمیر مردم سوریه جاودانه شدند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/f126730b-cbc7-48c5-b4f0-fc1bc86b122f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات