728 x 90

تالاب لپو در مازندران هم خشک شد

تالاب  لپو در حاشیه جنوبی دریای خزر
تالاب لپو در حاشیه جنوبی دریای خزر
تالاب ”لپو“ در حاشیه جنوبی دریای خزر و غرب تالاب میانکاله واقع در شرق مازندران سرانجام به‌طور کامل خشک شد.

خبرگزاری رسمی رژیم ۳۰مرداد ۹۶ افزود: این تالاب زیبا که مأمن پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی بوده، در حالی در نیمه تابستان سال جاری در خاموشی کامل آخرین نمهای رطوبتش را از دست داد که اوایل بهار امسال آبش سرریز شده و با ورود به جاده اصلی، تردد خودروهای سواری را در منطقه با مشکل مواجه کرده بود.

یک عامل حکومتی گفت:‌ لایروبی نشدن و تغییراتی که طی سه دهه گذشته در اطراف این تالاب و منطقه میانکاله رخ داد از عوامل مؤثر بر خشک شدن این تالاب است که به گفته کارشناسان تالاب میانکاله را هم تهدید می‌کند.

بیشتر بخوانید:‌

وجه تسمیه و موقعیت مکانی تالاب لپو

تالاب لپو متشکل از سه تالاب کنار هم شامل لپو، شیرخان لپو و پلنگان در یک کیلومتری جنوب دریای خزر و غرب تالاب بین‌المللی میانکاله است که مردم محلی به همه آنها لپو می‌گویند.
لپو در زبان محلی مازندرانی از دو کلمه ' لپ' به‌معنای پهن و ' او' به‌معنای آب تشکیل شده است. نام لپو به‌خاطر راکد و آرام بودن آب این تالابها بر آنها گذاشته شد و به همین دلیل هم برخی از مردم محلی از این تالابها با عنوان مرداب هم یاد می‌کنند.
وسعت مجموعه تالاب لپو که در دهستان میانکاله بخش مرکزی شهرستان بهشهر واقع است، بیش از 600هکتار برآورد شده است.
این تالابها بر اساس گزارشهای رسمی محیط‌زیست مازندران به همراه تالاب میانکاله در کنوانسیون رامسر به‌عنوان تالاب بین‌المللی ثبت شد.
 

آژیر خطر برای معیشت ساکنان 11روستا

معیشت ساکنان 11روستای دهستان میانکاله با جمعیتی بیش از 20هزار نفر شامل روستاهای نمک چال، یعقوب لنگه، یکه توت، زاغمرز، زینوند، امیرآباد، عسگرآباد، حسین آباد، للهمرز و قره تپه به این تالابها وابسته است.
شغل اصلی مردم این روستاها کشاورزی و دامداری است و تمامی این روستاها از آب آبریزهای منتهی به تالاب استفاده می‌کنند. تالاب لپو منبع تأمین آب بیش از 2هزار هکتار اراضی کشاورزی و هزاران اصله درخت دست کاشت حاشیه است.
دامداران از پوشش گیاهی پیرامون تالابها به‌طور فصلی و دائم استفاده می‌کنند.
صید و شکار دیگر فعالیت در ارتباط با تالاب است، به‌طوری که شکار به مدت چند ماه طبق ضوابطی در تالاب میانکاله مجاز است و در دهستان تعداد 400نفر به فعالیت شکار مشغولند.
هم‌چنین روستاییان از میوه‌هایی نظیر انار و گیاهان دارویی چون گزنه و نعناع که در حاشیه تالاب می‌رویید برای مصرف و کسب درآمد استفاده می‌کردند و از پوشش یاهی نظیر ' نی' برای صنایع دستی شامل حصیربافی و سایه‌بان استفاده می‌شد.
تنوع زیستی
تالاب لپو از نظر تنوع گونه‌های پرندگان هم از مهم‌ترین زیستگاهها به حساب می‌آمد، به‌طوری که دست‌کم 60گونه پرنده حمایت شده که هشت گونه آنها در معرض خطر اعلام شده‌اند در این منطقه شناسایی شدند. هم‌چنین بیش از 130گونه پرنده غیرحمایت شده کنار آبزی و آبزی مهاجر، بومی و عبوری در این تالاب زیست می‌کردند.
در مجموع 20گونه پستاندار که 2گونه آن حمایت شده است، بیش از 10گونه ماهی، چند گونه دوزیست، سخت
پوست و انواع نرمتنان و کرمها و بیش از 15گونه انواع مارها هم در این تالاب و کناره‌های آن شناسایی شده است.
پوشش گیاهی و درختی اطراف این مجموعه تالابها تنها در سال جاری دست‌کم 10مرتبه دچار آتش‌سوزی شده بود، موضوعی که ممکن است بر خشکیدن آن اثرگذار بوده باشد.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/fda59054-590e-4337-a689-8d0602085ab0"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات