728 x 90

گزارشی از بازگشت کاسپاروف، جنجالی‌ترین شطرنج باز تاریخ

گری کاسپاروف، قهرمان سابق شطرنج جهان
گری کاسپاروف، قهرمان سابق شطرنج جهان
گری کاسپاروف، قهرمان سابق شطرنج جهان از بازنشستگی بیرون آمده می‌خواهد در مسابقاتی در آمریکا شرکت کند.

کاسپاروف که بیش از ۱۵سال کرسی قهرمانی شطرنج جهان را در اختیار داشت، از ۲۳ تا ۲۸مرداد امسال با ۹بازیکن تراز اول دیگر ایالت میسوری آمریکا مسابقه خواهد داد.

کاسپاروف در حساب توییترش نوشت: «می‌خواهید ببینید هنوز هم می‌توانم مهره‌ها را حرکت بدهم؟ اگر نتوانم، بعد از این مسابقات دوباره اعلام بازنشستگی می‌کنم.»

کاسپاروف ۵۴ساله در سال ۲۰۰۵ شطرنج حرفه‌یی را کنار گذاشت. در سال ۱۹۸۵، هنگامی که ۲۲سال سن داشت، جوان‌ترین قهرمان تاریخ شطرنج شد. او بعد از پیروزی بر آناتولی کارپوف استاد شطرنج اتحاد شوروی به مقام اول شطرنج جهان دست یافت.

کاسپاروف با نام گری و این استاین در آذربایجان شوروی از مادری ارمنستانی و پدری یهودی به دنیا آمد. کاسپاروف به «دیوی مشهور شده که با ۱۰۰چشم همه را می‌بیند».
او خیلی زود متوجه علاقه ترکیب کامپیوتر با شطرنج شد و موافقت کرد با ابرکامپیوتر «دیپ بلو» کمپانی IBM بازی کند. در سال ۱۹۹۶ نخستین بازی با این کامپیوتر را برد و در سال بعد بازی دوم را باخت.

کاسپاروف بعد از بازنشستگی به سراغ سیاست رفت و عضو جنبش اپوزیسیون با عنوان «روسیه دیگر» شد که ولادیمیر پوتین را متهم کرد روسیه را به دوران دیکتاتوری سابق بازگردانده. او نیروی سیاسی قدرتمندی شد و حتی در سال ۲۰۰۸ تلاش کرد در انتخابات ریاست‌جمهوری با پوتین رقابت کند.
او به‌دلیل فشارهای سیاسی مجبور شد که در کشورش روسیه با حفاظت شخصی تردد کند. او نهایتاً در سال ۲۰۱۳ روسیه را ترک کرد.

در سال ۲۰۱۴ حق اقامت در کرواسی را گرفت. در ماه دسامبر، دادگاه حقوق‌بشر اروپا در برابر دستگیری و بازداشت پنج روزه او در سال ۲۰۰۷ به نفعش رأی داد. هم‌چنین سایت او در روسیه از سال ۲۰۱۴ فیلتر است.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/e85de2ce-44b6-499d-a91a-e81ee009aac3"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات