728 x 90

کاوشگر کاسینی در نزدیکترین فاصله خود به کیوان پس از بیست سال

کاوشگر کاسینی
کاوشگر کاسینی
کاوشگر کاسینی، پروژه مشترک سازمانهای فضایی آمریکا، اروپا و ایتالیا اکنون بعد از دو دهه اولین مرحله مطالعه سیاره کیوان از فاصله بسیار نزدیک را به پایان رساند.

این کاوشگر پس از چهار مرحله مطالعاتی دیگر از نزدیکترین نقطه به کیوان در یک ماه آینده مأموریت خود را پس از بیست سال به پایان خواهد برد.

کاسینی پیش از 24شهریور روز وداع و مرگش می‌بایست به سؤالات زیاد دیگری درباره کیوان پاسخ دهد و یکی از آنها طول مدت زمان روز در کیوان است. هر چند دانشمندان می‌دانند که روز در کیوان حدود ده ساعت و نیم طول می‌کشد اما آنها به عدد دقیق‌تری نیاز دارند، سوالی که صحت نظریه میدان مغناطیسی به آن بستگی دارد.

به هر ترتیب عمر پر حاصل این کاوشگر در ماه آینده به پایان می‌رسد و در جو کیوان سقوط خواهد کرد، سوخت آن بسیار کم شده و به‌زودی غیرقابل کنترل خواهد شد اما آنچه اکنون مهم است این است که این کاوشگر به قمرهای کیوان مثل تایتان یا انسلادوس برخورد نکند و این دو قمر را که ممکن است در آنها حیات میکروبی به شکلی وجود داشته باشد با مواد زمینی آلوده نکند؛ از این‌رو دانشمندان در تلاشند که کاوشگر را به داخل جو کیوان هدایت کنند تا در آن کاملاً نابود و منهدم شود.

کاسینی دور اول نزدیک شدن به کیوان را تکمیل کرد
حق نشر عکسNASA/JPL-CALTECHImage captionبرداشتی هنری از کاسینی

کاوشگر کاسینی اولین مرحله مطالعه سیاره کیوان از فاصله بسیار نزدیک را به پایان رساند. پس از چهار گذر دیگر از نزدیکی کیوان در یک ماه آینده مأموریت این کاوشگر بعد از نزدیک به بیست سال به پایان خواهد رسید.

کاسینی که هیچ گاه این قدر به کیوان نزدیک نشده بود، این بار به قدری به این سیاره عظیم نزدیک شد که حتی وارد جو فوقانی آن شد. این کاوشگر ساعت ۴و بیست دو دقیقه بامداد دوشنبه به وقت گرینویچ، فقط ۱۶۰۰کیلومتر بالاتر از ابرهای فوقانی جو کیوان بود.

این مسیر برای آن در نظر گرفته شده بود که کاسینی بتواند مستقیماً از گازهای فوقانی‌ترین لایه جو کیوان نمونه‌برداری کند. کاسینی این اطلاعات را فردا سه‌شنبه ۱۵اوت در تماس بعدی، به زمین مخابره خواهد کرد.

اکنون کاسینی مسیری حلقوی را در فاصله بین حلقه‌ها و جو سیاره طی می‌کند. دانشمندان امیدوارند پس از آن که بررسی اولین گذر را به پایان رساندند، در چهار بار آینده هر چه بیشتر کاسینی را به کیوان نزدیک کنند، پیش از آن که ۲۴شهریور زمان وداع با کاسینی فرا برسد.

مطالعات کاسینی: فضای میان کیوان و حلقه‌هایش تهی است

عکس های 'وداع' فضاپیمای کاسینی با قمر کیوان
سازمان فضانوردی آمریکا قصد دارد کاسینی را به سطح زحل برساند

پایین رفتن کاسینی در جو کیوان نیروی پساری (drag) ایجاد می‌کند که باعث سرنگونی و خارج شدن آن از مسیر پیش‌بینی‌شده می‌شود. کاسینی برای حل این مشکل پیش‌رانه‌های خود را بکار می‌اندازد تا خود را متعادل و در مسیر نگه دارد.

به این ترتیب صحنه برای مانور نهایی و پایان کار کاسینی آماده می‌شود؛ ماه آینده کاسینی در جو کیوان سقوط خواهد کرد و مأموریت بیست ساله آن به پایان می‌رسد.

کاسینی هنوز باید به سؤالات زیادی درباره کیوان پاسخ دهد، یکی این‌که طول روز در کیوان دقیقاً چقدر است. سوالی که صحت نظریه میدان مغناطیسی به آن بستگی دارد.

دانشمندان می‌دانند که روز در کیوان حدود ده ساعت و نیم طول می‌کشد اما آنها به عدد دقیق‌تری نیاز دارند.

حق نشر عکسNASA/JPL-CALTECHImage captionخطهای آبی رنگ مسیر کاسینی را برای نزدیک شدن هر چه بیشتر به کیوان نشان می‌دهند

پاسخ این سؤال باید از انحراف بین میدان مغناطیسی و محور چرخش سیاره به دست می‌آید، اما تمام مشاهدات کاسینی تا به‌حال نشان داده که دو محور تقریباً هم‌راستا هستند.

لیندا اسپیلکر دانشمند پروژه کاسینی در ناسا می‌گوید کل نظریه میدان مغناطیسی بر پایه انحراف میدان مغناطیسی از محور چرخش سیاره است: "برای ایجاد میدان مغناطیسی باید جریان هیدروژن فلزی در عمق کیوان برقرار باشد، بدون این انحراف زاویه فکر ایجاد میدان مغناطیسی خود به خود محو می‌شود."

"چرا این طور است؟ آیا چیزی جلوی ما را می‌گیرد که این انحراف را نبینیم؟ شاید هم به یک نظریه جدید احتیاج داریم؟ بدون این انحراف زاویه، بدون این نوسان جزیی محور چرخش، نمی‌توانیم طول روز را به‌دقت تعیین کنیم."

حق نشر عکسAFP
کاسینی پروژه مشترک سازمانهای فضایی آمریکا، اروپا و ایتالیا است که بعد از دو دهه به‌زودی به پایان خواهد رسید.

سوخت کاسینی بسیار کم شده و به‌زودی غیرقابل کنترل خواهد شد؛ به این ترتیب صحنه برای مانور نهایی و پایان کار کاسینی آماده شده است.

آنچه اکنون مهم است این است که کاسینی به قمرهای کیوان مثل تایتان یا انسلادوس برخورد نکند و این دو قمر را که ممکن است در آنها حیات میکروبی به شکلی وجود داشته باشد با مواد زمینی آلوده نکند؛ تنها راه این است که سیاره را به داخل جو کیوان راند تا در آن کاملاً نابود و منهدم شود.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/1fac47bc-0b3f-414a-bc75-fabf2ae256ff"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات