728 x 90

جرج صبرا: اسد و رژیم ایران در اجرای توافقنامه کاهش تنش کارشکنی می‌کنند

جرج صبرا عضو هیأت مذاکرات اپوزیسیون سوریه
جرج صبرا عضو هیأت مذاکرات اپوزیسیون سوریه
در پایان ژوئن میان نظامیان روس و هیأت اپوزیسیون در مورد کاهش تنش در مناطق گسترده‌یی توافق شد. این مناطق نزدیک به 150شهرک و روستا را در بر می‌گیرد و جمعیت آن نیز نزدیک به 200هزار نفر است که ملاء اصلی تأمین نیرویی رزمندگان است.

جرج صبرا عضو هیأت مذاکرات اپوزیسیون سوریه به تلویزیون اسکای نیوز 15مرداد 96 گفت:
بدون شک رژیم اسد می‌خواهد از این آتش بسهای محلی سوءاستفاده کند تا مواضعش را تثبیت کند و از رابطه محکم و تاریخی خود با روسیه استفاده می‌کند. اما این بار رژیم ایران می‌خواهد با تحریک اسد این طرح را تخریب کند. به‌خصوص منطقه حمص برای این رژیم از اهمیت خاصی برخوردار است زیرا در خط تماس با استان غربی یعنی طرطوس و ساحل سوریه است و این منطقه اعتبارخاصی برای رژیم دارد. به‌طور عملی می‌خواهند این منطقه را از هر گونه تشکل نظامی رزمندگان و نیروهای انقلاب پاکسازی کنند و تسلط خود را به این منطقه استراتژیک و مهم برگرداند. این منطقه هم‌چنین یک منطقه کشاورزی در اطراف رودخانه العاصی به سمت حما و سهل الغاب است.

اسکای نیوز
در 17ژوئیه توافقنامه آتش‌بس در جنوب اعلام شد و در 22ژوئیه نیز توافقنامه در غوطه شرقی اعلام شد نوعی التزام از سوی رژیم اسد و رزمندگان اپوزیسیون در این باره وجود داشت. چه چیزی تغییر کرده که امروز به این شکل تند وسریع و مستقیم شهروندان هدف قرار می‌گیرند؟

جرج صبرا:‌
حقیقتاً این‌گونه توافقنامه‌ها موارد مثبت برای مردم سوریه داشت. چه برای اهالی وچه برای تشکلهای رزمنده. ما در جنوب شاهد بودیم بعد از اجرای توافقنامه بسیاری از آوارگان این منطقه از اردن به سوریه بازگشتند. از مناطقی در خاک سوریه که به آن پناه برده بودند، برگشتند. اهالی سویدا و حومه دمشق الآن به منازلشان برگشته‌اند. رژیم اسد این را نمی‌خواهد.
اگر پروسه آتش‌بس در منطقه حمص تثبیت و درگیریها متوقف شود، درها در برابر بازگشت فرزندان این منطقه باز خواهد شد. کسانی‌که از آن کوچ داده شدند و مجبور شدند در زیر خشونت رژیم اسد آنجا را ترک کنند. این هم چیزی است که رژیم اسد آن را نمی‌خواهد. به‌خصوص رژیم ایران این را نمی‌خواهد زیرا طرحهای علنی برای خالی کردن اهالی و جایگزین کردن آن با افراد دیگر به‌خصوص در مناطق مهم دارد.
لذا رژیم ایران می‌خواهد مردم سوریه و اهالی را از عناصر مثبت این توافقنامه‌ها محروم کند. نمی‌توانند هواپیماها را مجدداً بکار بگیرند به‌علت منع قاطع روسیه نسبت به این کار. لذا به گلوله‌باران و حملات موشکی و توپخانه‌یی و حملات زمینی و انواع تجاوزات برای به شکست کشاندن این توافقنامه‌ها دست می‌زنند. آنها می‌خواهند طرفهای بین‌المللی و در اساس روسیه را در تنگنا قرار دهند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/d26e8c07-b7ae-4098-ac15-289e9c134fd2"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات