728 x 90

جزییات بیشتری از قاچاق سلاح برای شبه‌نظامیان حوثی یمن توسط رژیم ایران

ارسال سلاح ومهات برای حوثی ها توسط رژیم ایران
ارسال سلاح ومهات برای حوثی ها توسط رژیم ایران
سپاه پاسداران رژیم ایران راههای جدیدی برای انتقال محموله‌های سلاح به شبه‌نظامیان حوثی پیدا کرده است.

خبرگزاری رویتر از قول یک مقام رژیم ایران نقل کرد که قاچاق موشک و چاشنیهای پرتاپ از طریق آبهای خلیج‌فارس مستقیماً به یمن ارسال می‌شود. این مقام همچنین گفت که سپاه پاسداران با بکار گیری مواد مخدر، شبه‌نظامیان حوثی را تأمین مالی می‌کند. در رابطه با فعالیتهای توسعه‌طلبانه رژیم ایران در منطقه، عبدالله اسماعیل پژوهشگر سیاسی یمنی در مصاحبه با تلویزیون اسکای نیوز گفت: سیاست دولت اوباما در رابطه با رژیم ایران، باعث نفوذ و گسترش این رژیم در یمن و در سراسر منطقه شده است. بخشهایی از این مصاحبه را با هم می‌شنویم.

اسکای نیوز
کمکهای فراوان رژیم ایران به شبه‌نظامیان حوثی در یمن، بحران در این کشور را به کجا می‌کشاند؟

عبدالله اسماعیل پژوهشگر سیاسی یمنی:
طبعا این کمکها مخفی نبوده است از همان لحظه اول روشن بوده است. اعترافهای پی‌درپی از سوی رژیم ایران بوده که به حوثیها کمک می‌کنند. حوثیها از همان لحظه اول که پروژه خود در یمن را شروع کرده و دولت را ساقط کردند، ارتباطشان با رژیم ایران را اعلام کردند. در نتیجه به‌طور حتمی ادامه این کمکها و قاچاق نامحدود و مستمر رژیم ایران، بحران در یمن را طولانی می‌کند. به حوثیها هم نفسهایی برای ادامه جنگ می‌دهد. آنها گروهی رادیکال هستند و تا زمانیکه مساحتی از زمین را در اختیار داشته باشند و کمکهای رژیم ایران نیز مستمر باشد، جنگ را تا کشتن آخرین یمنی ادامه می‌دهند. این اشکالی است که طلب می‌کند به سمت تلاشهایی برای رساندن این گروه به شکست باید رفت. اگر زمین هر چند در مساحت کوچک در اختیار داشته باشند و کمکها هم برایشان مستمر ارسال شود، به جنگ علیه مردم یمن و قتل مردم یمن و تهدید یمن ادامه می‌دهند. بنابراین کمکهای مستمر رژیم ایران در واقع سوخت جنگ حوثیها علیه مردم یمن را تأمین می‌کند. در نتیجه به طولانی‌تر شدن جنگ منجر خواهد شد.

اسکای نیوز
عملیات قاچاق سلاح رژیم ایران به یمن تا چه حد می‌تواند پاسخ به تحریمهای اعمال شده علیه این رژیم باشد؟

عبدالله اسماعیل:
طبعا رژیم ایران هیچ روزی قطعنامه‌های بین‌المللی را به‌رسمیت نشناخته است. با همه قطعنامه‌های بین‌المللی در سراسر منطقه و نه فقط در یمن ناسازگاری می‌کند. این رژیم حتی با توافقنامه اتمی که آمریکا در مورد آن صحبت می‌کند ناسازگاری دارد. رژیم ایران با این قطعنامه‌ها حیله‌گرانه برخورد می‌کند و این تلاشی برای بر هم زدن ثبات و آشوبگری در منطقه است. همچنین اثبات این موضوع است که رژیم ایران، به ثبات در خاورمیانه کمک نمی‌کند بلکه خوابها و رؤیاهای توسعه‌طلبانه در سر دارد. رؤیاهایی که هیچوقت از آن دست نکشیده و تمامی آشوبها و به ریختگیها در مناطقی که متأسفانه عواملش حضور دارند و پروژه این رژیم را پیش می‌برند را تغذیه می‌کند. در نتیجه این رژیم به اعمالش ادامه می‌دهد و معتقد هستم که امکان ندارد رژیم ایران به هیچ‌وجه از این تحرکات و کمک به دنبالچه‌ها و عواملش در مناطق شعله‌ور کنونی، دست بکشد.

زیرا این رژیم تا همین امروز هم واکنش قاطعی از سوی کشورهای غربی دریافت نکرده است. دلایل زیادی در این باره وجود دارد. توافقنامه اتمی در دوران اوباما هدیه بزرگی بود که به رژیم ایران برای پروژیه توسعه طلبانه‌اش تقدیم کرد. ما‌ به میزان و مساحتی که در نهان و در جریان مذاکرات اتمی به رژیم ایران برای فعالیت و تحرک در خاورمیانه نداده شد، پی بردیم.

اسکای نیوز
وزیر خارجه آمریکا گفت رژیم ایران تروریسم را به یمن صادر می‌کند. این اظهارات تا چه حد می‌تواند توسعه و گسترش نفوذ رژیم ایران را متوقف کند؟

عبدالله اسماعیل:
طبعا تغییراتی میان دولت سابق و دولت کنونی در کاخ سفید وجود دارد. اما بگذار بگوییم که هم‌چنان این تغییر در چارچوب اظهارات و کلام باقی مانده که می‌توان گفت اشاره به تغییر در موضع دولت آمریکا نسبت به دخالتهای رژیم ایران در منطقه دارد. اما مهم این است که آیا این اظهارات به اعمال واقعی و واکنشهای واقعی و تحرکاتی که بتواند به‌عمل در راستای قطع فعالیتها و تحرکات رژیم ایران در منطقه منجر شود، بینجامد؟ این سؤال بزرگی است که مطرح است.

برخورد دولت سابق آمریکا با تمام فعالیتها و کارهایی که رژیم ایران در منطقه انجام می‌داد، فاجعه‌بار بود. قاچاق سلاح به یمن کشف شد. دخالتهای مستقیم رژیم ایران در یمن و سوریه و مناطق دیگر بر کسی پوشیده نبود اما موضع دولت آمریکا واقعی نبود بلکه به پیروزی در توافقنامه اتمی آن هم از حساب تمامی این مسائل و دخالتها می‌پرداخت. همین امر به رژیم ایران اجازه داد که به این صورت توسعه پیدا کند. من معتقدم که اگر این کارها و مواضع دولت سابق آمریکا نبود، حوثیها در کودتا و ساقط کردن دولت یمن، موفق نمی‌شدند.

ما امیدواریم که مواضع واقعی از دولت آمریکا در مورد نقطه پایان گذاشتن بر تحرکات و فعالیتهای رژیم ایران در منطقه و به‌ویژه آنچه مربوط به کمکهای این رژیم به حوثیها را ببینیم. زیرا شبه‌نظامیان حوثی اکنون نه تنها صلح در یمن بلکه صلح در منطقه و جهان را تهدید می‌کنند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/e7cd5adb-c285-4cdd-b75a-9ca744448938"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات