728 x 90

تصاحب جایگاه رژیم ایران به‌عنوان دومین منبع تامین‌کننده نفت هند توسط عراق

هند خرید نفت از رژیم آخوندی را باز هم کاهش میدهد
هند خرید نفت از رژیم آخوندی را باز هم کاهش میدهد
به‌دنبال اقدام هند در کاهش خرید نفت از ایران و در مقابل افزایش خرید نفت از عراق، رژیم ایران به جایگاه سوم در فروش نفت به هند سقوط کرد و جایگاه دوم خود به‌عنوان تأمین کننده نفت هند را به عراق داد.

خبرگزاری سپاه پاسداران موسوم به فارس روز ۳مرداد ۹۶ گزارش کرد وزیر نفت هند در تلاش است تا نفت بیشتری از عراق بخرد.

هند در حال مذاکره برای سرمایه‌گذاری در بخش نفت عراق است و این مذاکرات به‌دنبال ایجاد تنش این کشور با ایران بر سر عدم واگذاری میدان گازی «فرزادـ بی» آغاز شده است. همین امر سبب شد تا هند به‌عنوان اقدامی برای حفاظت از منافع اقتصادی خود خرید نفت از ایران را به میزان یک سوم کاهش دهد.

بیشتر بخوانید:

کاهش واردات نفت ایران توسط هند

نشریه تایم تجاری هند 13اردیبهشت 96 به‌نقل از منابع آگاه اعلام کرد:‌ هند قصد دارد یک چهارم کمتر از سطح سال گذشته از رژیم ایران نفت خریداری کند.

دهلی نو پیشتر تهدید کرده بود اگر حق توسعه میدان گازی عظیم «فرزاد بی» به یک کنسرسیوم هندی داده نشود، به پالایشگاههای هند دستور خواهد داد خریدشان از ایران را کم کنند.

این کاهش خرید نفت، سقف واردات هند از ایران را به ۳۷۰هزار بشکه در روز می‌رساند.

هند پس از چین بزرگترین خریدار نفت ایران است و سال گذشته روزانه تا ۵۱۰هزار بشکه نفت از ایران وارد می‌کرد.

تحلیلگران بازار انرژی می‌گویند گذشته از مسأله اختلاف بر سر میدان گازی «فرزاد بی»، هندیها می‌کوشند از فاصله اندک بین قیمت نفت اروپایی برنت و نفت خاورمیانه نهایت استفاده را ببرند: «نفت بازار برنت به نسبت نفت متوسط تا سنگین خاورمیانه ارزان تر و شیرین تر است».

دعوای نفتی رژیم ایران و هند بر سر توسعه یک میدان گازی

اواخر فروردین امسال گزارشهایی از کاهش ۲۰درصدی خرید نفت هند از رژیم ایران منتشر شد. بیژن زنگنه وزیر نفت کابینه آخوند روحانی هم با اعتراض به هند گفت:‌ «ما نمی‌توانیم یک قرارداد ٣٠ ساله را با تهدید امضا کنیم».

منابع مطلع اعلام کردند:‌ «دولت هند از پالایشگاههای دولتی این کشور خواسته، خرید نفت از رژیم ایران را کم کنند. این اقدام هند ظاهراً برای فشار بر رژیم بر سر امضای قرارداد توسعه یک میدان گازی است».

خبرگزاری رویتر به‌نقل از یک منبع نزدیک به دولت هند می‌گوید:’ما خرید را به تدریج کم می‌کنیم و اگر در اعطای قرارداد میدان گازی «فرزادـ بی» پیشرفتی حاصل نشود، خرید را کمتر هم می‌کنیم’.

با این وجود زنگنه وزیر نفت کابینه آخوند روحانی می‌گوید: «علاقه داریم همکاری‎ خود با هندی‎ها را در بخش توسعه میدان، معاملات نفت و محصولات پتروشیمی توسعه دهیم، زبان تهدید زبان خوبی نیست».

میدان «فرزادـ بی»، یکی از میدانهای گازی مشترک ایران و عربستان است. این میدان جزو بلوک فارسی و در ۱۵کیلومتری جزیره فارسی در خلیج‌فارس است. این میدان حدوداً ۲۲تریلیون فیت مکعب گاز دارد که حدود ۶۰درصد آن قابل برداشت است. میدان فرزاد - بی‌نسبتاً کوچک است، برای مقایسه، پارس جنوبی حدوداً ۸۰برابر این میدان ذخیره گاز دارد.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/691ef55b-2e2f-4fe4-8562-497a3dfc961e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات